Este insolventa statului o optiune?

de Daniel Daianu    
Luni, 28 iunie 2010, 10:43 Actualitate | Esenţial


Daniel Daianu
Foto: Bety Blagu / HotNews.ro
Am auzit voci care sugereaza ca mai bine ar fi ca Romania sa-si declare insolventa (falimentul) pentru a nu mai fi nevoita sa onoreze serviciul datoriei publice, datoriile fata de finantatorii externi incluisiv fata de FMI, UE si Banca Mondiala). Teza ca mai bine este sa ne declaram insolventa arata ca cei care o propaga subestimeaza consecintele unei asemenea alegeri de politica economica.

Se poate face aici o paralela cu Grecia, pentru care unii economisti spun ca nu va putea evita o restructurare a datoriei publice in anii ce vin. Dar trebuie sa se faca distinctie intre o restructurare a datoriei publice si intrarea voita in stare de insolventa ca incetare de plati. Restructurarea nu inseamna incetarea de plati in contul obligatiunilor statului, ci o reesalonare a lor cu acordul creditorilor; este prin urmare un proces “ordonat”, care are menirea sa mentina o tara in relatii cu pietele financiare, cu creditorii, sa apere reputatia financiara. Intrarea in insolventa in mod deliberat, cu incetare de plati, scoate o tara de pe pietele financiare si obliga la ajustare drastica a bugetului public, care sa aduca cheltuielile la nivelul veniturilor; ar avea loc o spirala infernala in jos ce ar duce economia in colaps, cu efecte sociale devastatoare.

  • Sper insa ca inflatia sa raman de o cifra in acest an
In cazul Greciei o restructurare a datoriei publice ar fi impusa de nivelul acesteia foarte mare (peste 120% din PIB), care, chiar cu programul de austeritate adoptat recent, ar ajunge la peste 145% din PIB in cativa ani. In cazul Romaniei nu stocul datoriei publice este marea problema (in jur de 30% din PIB in prezent), ci nivelul deficitului bugetar structural; fara o diminuare a sa si avand in vedere conditiile rele (ce vor persista) pe pietele de credit, serviciul datoriei publice poate deveni coplesitor in cativa ani. De altfel, un efect indezirabil al cresterii TVA, prin puseul inflationist asteptat, este o crestere a costului rostogolirii datoriei publice pe termen scurt. BNR ca si Guvernul au de ce se fie ingrijorate din acest punct de vedere. Eu sper insa ca inflatia sa raman de o cifra in acest an avand in vedere efectele asupra cererii agregate ale masurilor de austeritate. Mai ingrijorat as fi de o depreciere puternica a leului, ca impact asupra preturilor interne. Dar am convingerea ca BNR va reactiona ferm daca este cazul. Sa fim atenti insa cu declaratiile care se fac, pentru a nu alimenta temeri privind inevitabilitatea scenariilor foarte rele.
  • Avem nevoie mare de reforma a sistemului de salarizare si a celui de pensii, de redimensionarea aparatului de stat
Insolventa statului, ca capacitate de onorare a platilor externe, nu poate fi disociata de asanarea finantelor publice, de corectarea marilor dezchilibre cu care ne confruntam. Raportul intre populatia activa si cea de pensionari este cu totul singulara in Europa. Avem nevoie mare de reforma sistemului de salarizare si a celui de pensii, de redimensionarea aparatului de stat, care sa elibereze resurse pentru investitii publice. Combaterea evaziunii fiscale de mari proportii (a contrabandei) trebuie incadrata in efortul de reechilibrare a bugetului public; aceasta evaziune este un atentat la securitatea economica a tarii..

Intrarea in insolventa a statului ar afecta teribil afacerile economiei private. Cand un stat nu se mai poate imprumuta accesul la finantare externa este blocat si pentru firmele autohtone. Fiindca perceptia tarii, reputatia sa, ar fi deteriorate in mod fatal. Nu putem avea doua Romanii: una a unui stat falit si alta a unor firme multinationale care au acces la finantare. In ultima instanta tara este judecata in ansamblu si firmele straine pot decide sa-si mute afacerile in alte parti.

  • Declararea insolventei, ca act unilateral, poate echivala cu o auto-excludere din UE
Este greu de imaginat ca o tara membra a Uniunii Europene sa-si declare falimentul in mod deliberat. Nu numai ca asa ceva intineaza imaginea Clubului, dar poate induce efecte de contagiune. Apartenenta la UE obliga la o conduita responsabila in politica publica, care sa tina cont si de relatiile cu ceilalti membrii. Totodata, integrarea in UE inseamna si concretizarea principiului solidaritatii. De pilda, in cazul Greciei, asistenta financiara a avut in vedere si expunerea masiva a unor banci din tari mari din UE fata de obligatiuni elene. Dar, in acelasi timp, s-a tinut cont si de functionarea in ansamblu a Uniunii, de nevoia ca o tara aflata la mare anaghie sa fie asistata.

Declararea insolventei, ca act unilateral, poate echivala cu o auto-excludere din UE. A face un astfel de pas, fara a explora toate posibilitatile de evitare a falimentului (ceea ce inseamna si asistenta din partea UE), ar conduce la izolare in interiorul comunitatii si pe plan international. Revenim pe acest traseu la distinctia din debutul textului: una este sa procedezi la o restructurare a datoriei publice (externa si interna) de comun acord cu creditorii si altceva sa stopezi platile. Argentina a oprit platile in deceniul trecut, dar sa ne aducem aminte care era volumul datoriei sale si tensiunile sociale ce au urmat acelei decizii; ea inca si acum se cazneste sa reintre pe pietele financiare internationale.


Romania nu este in pragul falimentului, cum declara unii. Drept este ca ne asteapta o perioada de austeritate severa, care se intinde dincolo de 2010. Dar ar fi mult mai rau daca am recurge la o declarare premeditata a insolventei statului roman.

 







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















13608 vizualizari

  • -22 (30 voturi)    
    UE (Luni, 28 iunie 2010, 10:50)

    costa [anonim]

    Imi cer scuze, nu ma pricep deloc la economie, dar apreciez si sunt aproape total de acord. Co o singura exceptie: ar duce la autoexcluderea din UE. Pai sunteti sigur ca ar fi o consecinta rea? Ma rog, acum s-ar putea sa fie rea, dar eu cred ca tocmai aceasta UE ne-a bagat in probleme.
    • +8 (12 voturi)    
      Mai rau ... (Luni, 28 iunie 2010, 10:59)

      Adrian [anonim] i-a raspuns lui costa

      Rau e cu ea dar mai rau e fara ea
      • +6 (8 voturi)    
        UE e singura anocra care ne face sa plutim (Luni, 28 iunie 2010, 16:33)

        ShoboLingoZauR [utilizator] i-a raspuns lui Adrian

        Daca n-ar fie UE am fi acum ca-n america de sud. 99% saraci lipiti si 1% putred de bogati!

        Nu UE ne-a cauzat probleme ci balcanismul si manelismul tipic romanesc; furaciunea si prostia; clasa politica romaneasca complet putrezita; lenea de a nu accesa fonduri europene etc.

        Ne aflam exact in situatia pe care o meritam! Noi ne-am facut-o cu mana noastra pt. ca cei care produc sunt o minoritate fata de cei care sunt intretinuti! In fiecare an diferenta creste prin plecarea oamenilor valorosi si muncitori din tara si ramanerea parazitilor (care se si inmultesc in ritm alert...)!
    • +33 (33 voturi)    
      UE (Luni, 28 iunie 2010, 10:59)

      ginel [anonim] i-a raspuns lui costa

      Serios? UE ne-a baga in probleme? Nu faptul ca avem 4 milioane de angajati si 6 milioane de pensionari din care un numar semnificativ pensionati la 50 si ceva de ani?
      UE doar spune unde ar trebui sa fim. Ne da banii pentru asta. Doar ca noi suntem lenesi si incapatanati. Ne place cu tatuca Iliescu decat cu munca.
      • +9 (15 voturi)    
        raspuns (Luni, 28 iunie 2010, 12:48)

        bee bee [anonim] i-a raspuns lui ginel

        puiule, nu avem pensionari de 50 si ceva de ani, avem pensionari dela 30 si ceva de ani.
        mame heroine, care au de la 3 sau 4 copii in sus, care n-au muncit o zi in folosul societatii (zic ca au muncit in casa - cine dracu le-a pus sa fete atatia mprosti???, care mai nou , fete fiind, au completat oastea de curve din tarile lumii, nu numai europene)
      • +2 (2 voturi)    
        Lasa-l ,Patriciu libertarianul a venit cu prostia (Luni, 28 iunie 2010, 17:55)

        Eneas [anonim] i-a raspuns lui ginel

        asta !unde e minte multa e si multa prostie :un laureat al premiului Nobel si grupul sau de evrei veseli si dotati ,au trecut din plictiseala la Science Fiction in economie !promovand disparitia statului in calea pietii ,aiureala care prinde doar la amatorii de OZNuri !
        patriciu a prins din zbor niste chestii si dai ,si dai ...fara sa judece, buninteles!nu ma mir...
    • +12 (12 voturi)    
      - (Luni, 28 iunie 2010, 11:00)

      clod [utilizator] i-a raspuns lui costa

      daca nu te pricepi nu-ti da cu parerea.
      • -3 (5 voturi)    
        ehee. (Luni, 28 iunie 2010, 11:53)

        je [anonim] i-a raspuns lui clod

        Las' sa vorbeasca si Ion ca doar si el e om :)
    • +5 (7 voturi)    
      daca... (Luni, 28 iunie 2010, 11:06)

      un oarecare [utilizator] i-a raspuns lui costa

      tot spui ca nu te pricepi...de ce iti dai cu parerea? ca sa vb in nestiinta de cauza?
    • +19 (19 voturi)    
      Balcanismul ne-a bagat in probleme, nu UE (Luni, 28 iunie 2010, 11:07)

      xan [utilizator] i-a raspuns lui costa

      In probleme ne-am bagat singuri, mai exact ne-au bagat politicienii nostri si mentalitatea noastra balcanica. Nu are rost sa cautam tapi ispasitori pentru ca de data asta nu ne ajuta la nimic.
      • -5 (15 voturi)    
        Omul are dreptate (Luni, 28 iunie 2010, 11:17)

        Constantin [anonim] i-a raspuns lui xan

        Tipul de societate vestica unde se pune accent pe comuniune si regulile sunt juste si se respecta nu ni se potriveste. Vreti sa mai treaca 20 de ani sa ne dam seama de asta? Mai bine construim o societate cu reguli romanesti, bazata pe individualismul romanului si pe capacitatea lui de a se descurca in orice situatie.
        • +3 (5 voturi)    
          balcanici si nu prea (Luni, 28 iunie 2010, 11:50)

          alex [anonim] i-a raspuns lui Constantin

          Romanii sunt intr-adevar un hibrid interesant de mentalitate balcanica cu adaos "vestic" (lucrul asta e valabil inclusiv pt Transilvania sau Banat, desi stiu ca cei de acolo nu accepta denumirea de balcanic si o considera specifica "miticilor").

          Cata vreme noi vom lucra cu modele strict vestice intotdeauna vor exista "rateuri". E momentul sa ne facem noi modelarea strict pe particularitatile societatii noastre.
        • 0 (2 voturi)    
          pai asta si facem! (Luni, 28 iunie 2010, 11:55)

          Alex [anonim] i-a raspuns lui Constantin

          n-ai impresia ca guvernantii sunt exact categoria care se descurca (pe ei si afacerile lor) in orice situatie? suntem exact acolo unde trebuie sa fim, sau cel putin ne indreptam cu pasi repezi spre locul ala :)
          • +2 (2 voturi)    
            Pai guvernanti aplica reguli romanesti (Luni, 28 iunie 2010, 14:33)

            Constantin [anonim] i-a raspuns lui Alex

            numai pentru ei.

            Pai e corect, ei sa se inteleaga intre ei si noi sa ne certam ca chiorii?
      • +3 (5 voturi)    
        cam asa este.... (Luni, 28 iunie 2010, 12:06)

        lili [anonim] i-a raspuns lui xan

        la balcanismul nostru nu ne lipsea decat niste politicieni incompetenti. Ii avem si au pus capac viitorului Romaniei. Romania nu avea ce cauta in clubul UE, intrarea noastra a fost motivata din interese strategice est-vest, mai degraba decat de faptul ca nu mai puteau aia sa traiasca in UE fara sa aiba Romania allaturi de ei..... Numai ca ma cam indoiesc ca vor sari ei sa ne ajute asa cum au sarit la Grecia a carei situatie punea in pericol EURO. Dar dincolo de speculatiile unora sau altora, faptul ca Dl Daianu om retinut in afirmatii si cu minte la cap s-a pus pe dezbatut acest subiect, nu e de bine, in opinia mea......
    • +20 (20 voturi)    
      Nu (Luni, 28 iunie 2010, 11:09)

      gaspy [utilizator] i-a raspuns lui costa

      Nu UE ne-a creat probleme, cel putin noua ni le-a atenuat un pic.

      Problema este globalizarea si asta nu inteleg multi.

      Acum cateva sute de ani o gospodarie sau un sat si asigura subzistenta - totul se producea si se consuma in cadrul unei comunitati restranse.

      In ziua de azi, la orice nimic pe care il cumparam au contribuit cateva zeci de firme, concept, furnizori, fabricatie, marketing, ambalare, transport. Din cauza asta, relatiile economice dintre tari sunt tot mai stranse si problemele se rasfrang dintr-o parte intr-alta.

      Firmele romanesti au avut de suferit pentru ca lucreaza cu firme din experior, care in marea lor majoritate sunt din UE, dar asta nu e vina Uniunii Europene, pentru ca am fi lucrat cu ei oricum.

      Nici macar nu-mi trece prin cap vreo tara care sa nu fi fost afectata de criza, cred ca si somalezii se plang ca nu mai trec atatea transporturi maritime prin raza lor de actiune.

      Problema nu e criza, ci faptul ca ne certam inutil in timp ce caruta se rostogoleste la vale. Daca orice restructurare e neconstitutionala, ne meritam soarta.
      • -2 (6 voturi)    
        Alex (Luni, 28 iunie 2010, 11:58)

        problema e globalizarea? [anonim] i-a raspuns lui gaspy

        pai nu te opreste nimeni sa te muti la casa, sa-ti iei cateva animale si sa traiestie exclusiv din ce produci. Problema nu e globalizarea in sine, ci faptul ca noi nu avem nimic de oferit lumii, asa ca imprumutam bani ca sa ne cumparam ce are lumea sa ne ofere noua.
      • +5 (5 voturi)    
        legislatia trebuie facuta in parlament! (Luni, 28 iunie 2010, 12:45)

        katun [anonim] i-a raspuns lui gaspy

        daca am respecta principiile democratiei si am face legi doar in parlament, fara ordonantele astea de urgenta care incalca foarte des constitutia, lucrurile ar sta mult mai bine... din pacate politicienii romani, care s-au perindat in astia 20 de ani pe la guvernare, nu fac distinctia intre important si urgent... pentru ei toate deciziile pe care le iau sunt importante si urgente, cand de fapt unele sunt doar urgente, iar altele doar importante!
    • +13 (13 voturi)    
      Daca nu te pricepi (Luni, 28 iunie 2010, 11:09)

      Marian [anonim] i-a raspuns lui costa

      Daca nu te pricepi nu-ti mai da cu parerea. Daca acum cu regulile impuse de UE "baietii destepti" isi fac de cap, cum ar arata situatia in cazul in care n-am mai fi in UE. Am deveni stat MAFIOT. Ne-ar placea sa locuim intr-o tara civilizata dar nu suntem de acord sa civilizam si Romania; asta se cheama IPOCRIZIE ca sa nu zic prostie.
      • 0 (0 voturi)    
        SUNTEM... (Marţi, 29 iunie 2010, 1:23)

        srpc [utilizator] i-a raspuns lui Marian

        ...stat mafiot! ai vreun dubiu?
    • +1 (1 vot)    
      Daca nu te pricepi,de ce te implici? (Luni, 28 iunie 2010, 12:44)

      Victor [anonim] i-a raspuns lui costa

      Costa,nicio problema.Afara din UE,inapoiere in comunism,toti vor avea de mancat si de baut,toti vor fi egali.OK?Asta-ti doresti?
      UE nu-ti ia numai,dar iti si da,dar ca tu nu ai vazut din acele dari nu-i nimeni de vina.De vina sunt/au fost cei care nu au stiut/nu au vrut sa ia sau daca au luat nu au dat mai departe!
      Daca se intoarce comunismul(numai sub acest mod se poate face egalitate,fraternitate,libertate)
      milioane de romani vor parasi tara in pribegie si vei ramane tu cu Iliescu & Co.sa va lafaiti in linistea asternuta,in linistea visata.
      Inainte de a intrea in UE,inflatia a fost asa cum a fost,saracia tot la fel,sanatatea,infrastructura,
      educatia,nici nu mai vorbim.
      Si atunci,ce vrem?
      Ro.ar avea dreptul sa incaseze miliardede la UE.
      Dar sunt prea prosti si fuduli ca sa se serveasca.Ei vor totul mura in gura!
      • +1 (1 vot)    
        un mic amendament (Luni, 28 iunie 2010, 22:21)

        carat [utilizator] i-a raspuns lui Victor

        Daca Romania s-ar intoarce la comunism, milioanele de romani care ar vrea sa emigreze nu ar mai putea-o face. Poate nu stii, s-au nu-ti aduci aminte, dar in comunism granitele sunt inchise. PA si o excursie in Bulgaria !
    • +2 (2 voturi)    
      Ceva dreptate (Luni, 28 iunie 2010, 14:22)

      danandreipaval [utilizator] i-a raspuns lui costa

      este in ceea ce zici si anume faptul ca "am fost fortati sa ne vindem ieftin" pentru a intra in UE.

      Cel putin agricultura, aici activez de ceva timp, nu a fost pregatita deloc atunci cand s-a liberalizat piata si importurile nu au fost taxate. Aceasta strategie a falimentat mai tot ce era bun in zootehnie, agricultura.. Numai bine pentru UE sa accepti o noua piata de consum de 20 milioane de oameni. Stiau ei bne ce riscuri poarta acceptarea tarii in UE (ma refer la emigrare mai ales) dar beneficiile sunt mult prea mari.
      Fermele de porci au fost distruse, importam 80% din carnea de pe piata si calitatea este nu tot timpul conforma. Toate mezelurile de pe piata sunt fabricate cu pulpa din Danemarca, Brazilia, germania....
      Cei care au facut in ultimii ani ferme (majoritatea ingrasatorii) au fost nevoiti sa cumpere purcei din strainatate (Olanda fiind cel mai mare furnizor). Cunosc ferme de 10.000 - 50.000 de porci grasi/an ce cumpara tot timpul din afara. Si la un pret mediu de 50euro/porc..... faceti calcule singuri sa vedeti unde se duc banii.

      Asa ca DA, suntem si am fost prosti cand am intrat in UE. Nu am avut coloana atunci cand am negociat, am fost cu capul plecat.
  • +11 (11 voturi)    
    Nu se pune problema asa!!! (Luni, 28 iunie 2010, 11:00)

    maya [anonim]

    Romania nu cred ca este nevoita sa-si declare insolventa, deoarce nu suntem asa in situatii chiar asa de rele, avem inca multe alte solutii pana sa se ajunga la aceasta extrema!!! Daca vor adopta masurile potrivite Romania incetul cu incetul isi va reveni, va iesi din criza si toate vor merge pe linia normalitatii!!!
    • -2 (4 voturi)    
      CAND ?????????!!!!!!!!!!! (Luni, 28 iunie 2010, 12:30)

      lili [anonim] i-a raspuns lui maya

      Si cam pe cand estimati ca Romania va iesi din criza si va merge pe linia normalitatii??!! Dupa iesirea din INSOLVENTA ???!!!!!!!!!!!!!!!
  • -12 (18 voturi)    
    insolventa este singura optiune realista (Luni, 28 iunie 2010, 11:21)

    Teddy [anonim]

    Mi se pare ciudat ca dl. Daianu vine in argumentatiile sale economice ci fetisuri gen " vai de mine , insolventa ar putea duce la excluderea din UE" . Ei, si ?? Ce-i asa tragedie cu asta ? Norvegia si Elvetia nu sunt in UE iar oamenii de-acolo traiesc excelent. Ceea ce ne intereseaza ar trebui sa fie dreptul la libera circulatie si atat . Ca dreptul la munca si-l ia oricum fiecare cum poate si de unde poate...
    • +4 (6 voturi)    
      Norvegia (Luni, 28 iunie 2010, 11:34)

      aiurea [anonim] i-a raspuns lui Teddy

      o duce bine pentru ca are petrol. in afara de asta Norvegia nu produce nimic. doar peste insa nu poti sustine o economie doar prin pescuit. in rest Norvegia e o tara socialista si in momentul in care se v-a termina petrolul o sa ceara si ei sa intre in EU. de fapt sunt aproape ca si intrati pentru ca trebuie sa respecte toate legile eu si au tratat economic cu EU.
      • +2 (6 voturi)    
        Gresesti! (Luni, 28 iunie 2010, 12:40)

        Dogaru [anonim] i-a raspuns lui aiurea

        Norvegia exporta, in afara de petrol si gaze, lem si produse din lemn, peste, dar si metale neferoase, siliciu de inalta puritate, tehnologie maritima si + rachiul zis aquavit. Banii castigati din vanzarea de petrol/gaze merg, in cea mai mare parte la un fond de economise care face plasamente in toata lumea. Cheltuielile curente ale statului NU se acopera din exportul de petrol/gaze.
      • +1 (5 voturi)    
        Gresesti! (Luni, 28 iunie 2010, 12:40)

        Dogaru [anonim] i-a raspuns lui aiurea

        Norvegia exporta, in afara de petrol si gaze, lem si produse din lemn, peste, dar si metale neferoase, siliciu de inalta puritate, tehnologie maritima si + rachiul zis aquavit. Banii castigati din vanzarea de petrol/gaze merg, in cea mai mare parte la un fond de economise care face plasamente in toata lumea. Cheltuielile curente ale statului NU se acopera din exportul de petrol/gaze.
        • +5 (5 voturi)    
          ai dreptate (Luni, 28 iunie 2010, 13:02)

          aiurea [anonim] i-a raspuns lui Dogaru

          insa ce am vrut eu sa zic de fapt era ca nu se compara Romania cu Norvegia pentru ca circumstantele sunt altele. Norvegia isi permite sa nu fie parte din EU acum insa poate peste nu stiu cit timp nu o sa mai fie asa. e ca si cum am compara o Dacie cu un Ferrari. Si da ai dreptate. banii obtinuti din petrol si gaze se duc in fonduri speciale.
    • +9 (9 voturi)    
      ?!... (Luni, 28 iunie 2010, 11:41)

      Laurentiu78 [utilizator] i-a raspuns lui Teddy

      si ne compari cu Norvegia sau Elvetia?!?!?!?!...
      Ca ar fi bine sa incercam sa fim ca ei sunt de acord, dar ne compari cu ei?!?!?!

      Fara UE am duce-o al naibii de bine!!!..cam ca fratii nostri de peste prut!
    • +2 (4 voturi)    
      si mai bine, scoatem Romania la pensie! (Luni, 28 iunie 2010, 12:02)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Teddy

      de ce sa nu iesim (ca tara) la pensie anticipat pe caz de boala? Si asa e o metoda traditional romaneasca de a nu munci. Ne declaram incapabili de a mai produce ceva, si asteptam sa ne primim banii, ca tot am cotizat o gramada la fondurile UE. Din munca Romaniei de o viata!
      heh..
    • +3 (3 voturi)    
      Hmmm (Luni, 28 iunie 2010, 12:10)

      Cineva [anonim] i-a raspuns lui Teddy

      Mare prostie ai putut sa zici.
      Singura optiune care o avem e sa ramanem.
      Nu avem nimic.
      Singurele lucruri care le producem sunt legate de cei din UE si US.
      Mare problema e ca avem prea multi idioti pusi in pozitii de conducere care in loc sa recunoasca ca nu
      stiu sa faca nimic... merg mai departe si nu realizeaza
      in ce porcarie intram
      Dreptul de munca il obtii mult mai usor atunci cand nu ai nevoie si de viza.
      Dar daca iti dai doar cu parerea fara a fi studiat problema....
      • +1 (1 vot)    
        )))... (Luni, 28 iunie 2010, 13:44)

        echo [utilizator] i-a raspuns lui Cineva

        şi prea mulţi "deştepţi" ce latră pe margini ! )))
        • 0 (0 voturi)    
          Dreptate (Luni, 28 iunie 2010, 15:35)

          Cineva [anonim] i-a raspuns lui echo

          Stii ai dreptate....dar daca se merge pe ideea de mai sus poti sa iti pierzi si dreptul asta de a spune ceva doar ca sa te bagi in seama ;)
    • +4 (4 voturi)    
      pe langa... (Luni, 28 iunie 2010, 12:20)

      marlene [anonim] i-a raspuns lui Teddy

      se vede mai Teddy ca nu prea ai iesit din vagauna ta. Altfel nu ai emite astfel de ineptii. Excluderea din UE inseamna automat pierderea dreptul de cetatean comunitar si de libera trecere. Vezi tu, eu acum ma plimb leger: Germia-Franta-Italia-UK..plus alte drepturi valabile pentru orice cetatean european si nu vreau sa mi le pierd ca se trezesc unia ca tine sau ca Ponta sau mai stiu eu ca cine mai cu mot.
      • 0 (0 voturi)    
        si? (Marţi, 29 iunie 2010, 1:27)

        srpc [utilizator] i-a raspuns lui marlene

        as prefera sa te vad muncind serios in Romania, nu plimbandu-te lejer prin Vest! fa ceva util si societatii, nu doar tie, mocofane!
  • +9 (11 voturi)    
    Daca ... (Luni, 28 iunie 2010, 11:28)

    daniel [anonim]

    Daca am inalta urgent Catedrala Mantuirii Neamului ? Poate ar fi o solutie ?
    • +2 (2 voturi)    
      Doar daca-l chemam inapoi pe Manole, (Luni, 28 iunie 2010, 12:21)

      Gigell [anonim] i-a raspuns lui daniel

      sa-i zideasca la temelia catedralei pe politicieni.
  • +1 (3 voturi)    
    vocile falimentului (Luni, 28 iunie 2010, 11:46)

    oilman [utilizator]

    Foarte corect articol, domnule Daianu. Insolventa a. nu e necesara; b. nu e o optiune

    Oricum, fiecare actiune a opozitiei, in principal PSD, face tot posibilul sa impiedice o solutie cu care sa putem trai in viitorul apropiat. De la CCR - mai mult sau mai putin o extensie senila a PSDului bolshevik, pina la urletele stupide ale liderilor sindicali si explicatiile experte ale politicienilor in cursa pentru ciolan un segment destul de larg al populatiei pare sa accepte stoic un act de masochism desavirsit care nu poate servi decit unor teluri politice meschine. Foarte putin progres din 1990.
  • -1 (3 voturi)    
    Statul e deja insolvent... (Luni, 28 iunie 2010, 12:00)

    guest [anonim]

    Cresterea accelerata a arieratelor ce e?
    Tot o forma de insolventa nedeclarata, doar ca fata de creditorii interni.
  • +2 (2 voturi)    
    FELICITĂRI !...D.DĂIANU... (Luni, 28 iunie 2010, 13:18)

    echo [utilizator]

    ...numai că; atunci când un grup restrâns observă un proast sistem de administrare şi-o gestionare defectuoasă a statului , situaţia se poate lesne remedia, dar, atunci când majoritatea , sau chiat toţi observă şi constată dezastrul în care se află, nu se mai poate face nimic.

    ...totul trebuie reconstruit de la "0 " , costurile fiind cu mult mai reduse decât în cazul în care s-.ar încerca cârpăcirea celor ce eventual se mai pot drege-n sistemul monetaro-fiscal Ro.
  • +2 (2 voturi)    
    20 de minusuri (Luni, 28 iunie 2010, 13:27)

    bau bau [anonim]

    maica, da preturile la apartamente cand scad? :))
    • +2 (2 voturi)    
      ))))... (Luni, 28 iunie 2010, 13:42)

      echo [utilizator] i-a raspuns lui bau bau

      atunci când o să naţionalizaţi Grupul Lafarge ! )))...
  • +2 (2 voturi)    
    Daca nu vreti sa produceti... (Luni, 28 iunie 2010, 13:59)

    karenina [anonim]

    nu am ce sa va fac.... Voi (conducatorii) vreti sa va imbogatitit usor, fara munca, pe spinarea sclavilor, fara sa creati locuri de munca si fara sa faceti investitii reale in dezvoltarea productiei, invatamantului, infrastructurii, etc. Daca s-ar putea sa nu mai dati pensiile deloc, somajul deloc, asigurare de sanatate si spitale decente ar fi perfect pentru voi. Si asa este perfect pentru voi ca aveti salarii nesimtite, pensii nesimtite, vacante de lux cate 2 luni prin locuri exotice, mancare aproape gratuita in Guvern si Parlament, hoteluri de mii de euro platite din banii sclavilor si lista continua.
    Toate acestea nu vor tine mult. Deja am auzit cateva guitaturi de foame printre PSD-PNL-PC-PRM. Nici PDL nu este departe de cele spuse mai sus.
    Feriti-va de furia poporului !!
    • +4 (4 voturi)    
      nu se pot sari etape (Luni, 28 iunie 2010, 14:27)

      waw [anonim] i-a raspuns lui karenina

      Feriti-va de furia poporului!!! :)))
      Furia poporului poate sa faca f putine, mai ales intr-un stat "democratic".
      Incompetenta conducatorilor de dupa '89, lacomia lor este "scuzabila".
      E greu de la o generatie la alta sa se produca schimbari radicale. Dc ai vazut in Austria autostrazi si bunastare crezi ca se poate si la noi peste noapte (noapte=20-30ani).
      Ia refaceti-va calculele si observati ca Romania este ca orice alta tara comunista, si n-o sa fim noi niciodata mai smecheri sa avansam mai mult decat alti.
      • +3 (3 voturi)    
        am facut odata un calcul... (Luni, 28 iunie 2010, 15:16)

        Laurentiu78 [utilizator] i-a raspuns lui waw

        cu un prieten.

        Bine, ideea de baza era o ineptie din start pentru ca luam ca si comparatie SUA.
        In orice caz, ne-a iesit ca la ritmul nostru de lucru la autostrazi (30 m/zi), SUA ar fi trebuit sa fi inceput in urma cu 9000 de ani constructia, pentru a ajunge la infrastructura pe care o au azi! Ei au insa un ritm de 1.5 km/zi

        eu nu vreau ritmul SUA, ar fi o ineptie..dar un 300m/zi parca nu suna chiar imposibil!
  • +2 (2 voturi)    
    tot inainte (Luni, 28 iunie 2010, 14:22)

    c [anonim]

    Ne trebuie o nationalizare si repatrierea averilor furate si a banilor din afara si un control riguros al statuli asupra banului, mai multe investitii productive si putina incredere in viitor. Avem resurse dar le-am instrainat in loc sa dispunem de ele.
  • +3 (3 voturi)    
    care e valoarea noastra? (Luni, 28 iunie 2010, 14:56)

    a [anonim]

    ca suntem din ce in ce mai mult o piata de desfacere in UE e clar. Avantajul nostru e cel cu plimbarea, problema e pe ce bani ne plimbam, sau mai bine zis de unde ii castigam? Ne bucuram ca marii retaileri sunt in Romania. Si? Ne ofera salarii de mizerie, ne vand produsele din tarile lor si noi ne bucuram ca ne putem plimba prin mall-uri (ca de cumparat mai incet...). Mancam la fast-food-urile lor, ne umflam cu dulciurile, cu berea si cu sucurile lor. Cam asta facem. Cei mai rasariti dintre noi si-au facut un rost prin alte tari. Noi, astialalti, asteptam pasivi sa vina vremuri mai bune si pentru noi. Poate sa ma contrazica cineva?
    • +4 (4 voturi)    
      Corect ! (Luni, 28 iunie 2010, 15:42)

      Cadillac [utilizator] i-a raspuns lui a

      Romania a fost ADUSA in U E , nu invitata sau acceptata !

      De ce ? Pentru ca "smecherii" Europei aveau nevoie de o piata "proaspata" de desfacere a produselor ( gunoaielor) LOR, dar mai ales aveau nevoie de mina ieftina de lucru ! Si uite asa, rominii au ajuns "mexicanii" Europei !!!

      Cunoasteti vreo echipa de italieni care construiesc casa lui "Popescu" ?

      Cunoasteti vreo echipa de spanioli care culeg cartofi sau rosii la ferma lui "Ionescu"?
  • +1 (1 vot)    
    Comentariu sters de utilizator (Luni, 28 iunie 2010, 15:33)

    [anonim]

  • +2 (4 voturi)    
    INSOLVENTA STATULUI (Luni, 28 iunie 2010, 15:34)

    Ioan Cepaliga [utilizator]

    domnule daianu,
    cu tot respectul va comunic ca si subsemnatul am propus o asemenea varianta pe cer o consider singura in masura sa grabeasca acest travaliu de incompetenta si sa ne duca obligatoriu intr-un timp contracronometru la restructurarea statului si protectia sa ca si creditor impotriva bancilor (fmi,bm,bce etc.) care ne-au impus acest imprumut in favoarea tot a bancilor.
    i
  • +1 (3 voturi)    
    Insolventa statului (Luni, 28 iunie 2010, 16:38)

    pician [anonim]

    In acest moment, tara se afla in insolventa de plata pentru ca cei care sunt actualmente la putere vor sa fie asa. Sa nu uitam un moment recent petrecut cand Basescu a chemat la Cotroceni presedintele BNR si i-a trasat sarcina ca in nmomentul in care nu se vor aproba masurile de taiere a pensiilor si salariilor, sa numai intervina in piata pentru stoparea escaladarii monedei euro Acest lucru coroborat si cu declaratiile negative celorlalti directori ai BNR duc spre o inflatie galopanta a economiei romanesti. Ce ar trebui sa faca guvernantii nostri? Tocmai inversul a ceea ce au facut pana acum. Numai ca ei nu vor asa ceva. 1. Sa modifice impozit unic pe salarii si sa-l faca diferentiat pe trepte de salarizare. 2. Sa reduca atat numarul de impozite si taxe, cat si valoarea acestora pe anumite domenii de activitate. 3. Sa dea drumul la proiecte cu fonduri europene. 4. Sa creeze posibilitatea ca forta de munca existenta acum in somaj sa fie din nou incadrata in munca. Astea sunt primele masuri care ar trebui rezolvate de urgenta. Daca nu = DEMISIA in urmatoarele 48 de ore.
  • +4 (4 voturi)    
    INSOLVENTA? O OPTIUNE F.F.BUNA!!! (Luni, 28 iunie 2010, 17:04)

    Cepaliga [anonim]

    cand se pregateste ofensiva, se fac calculele pentru raportul de forte, se stabilesc directiile de atac si in cadrul lor sectoarele de rupere. functie de obiectivele vizate se pregatesc ordinele de lupta si se stabileste ora-h pentru declansarea simultana a atacurilor. atacul este precedat de regula de o pregatire de foc (presa) in vederea reducerii pierderilor. va retin atentia asupra faptului ca nu se trece la ofensiva daca din calcule nu rezulta un raport de forte favorabil. aceasta se invata si reprezinta stiinta si arta militara.
    facand comparatia cu insolventa, potrivit legii, vom observa ca a aparut si insolventa voluntara pentru a crea raportul de forte favorabil evitarii atacurilor si pretentiilor credirorilor, bancile (aici fmi, bm, bce etc.) care de fapt si impotriva legilor economice au declansat si au speculat (furat) credulitatea guvernantilor la fel ca pe cea a clientilor in creditul cu buletinul.
    consider ca falimentul statului este in prezent singura cale rapida si eficienta pentru restructurare profunda a institutiilor de stat degeaba dupa un plan agreat de creditori. dar pentru asta trebuie sa cerem insolventa.
    ca si la razboi nu trebuie sa ne temem de actiune fiindca vom vedea foarte curand ca optiunea insolventei si falimentul sunt in final mai rapide si mai eficiente decat toata "balacareala" politica si incapacitatea puterii executive dar si legislative.
    este foarte simplu daca se stabilesc obiectivele si planul de restructurare cu trecerea la regiuni geografice si reprezentarea in parlament doar a noii structuri teritoriele (intr-o camera sau doua cu reprezentarea regiunilor geografice).
    potrivit acordului cu ue vom forta ue sa-si respecte obligatiile de sprijinire pentru eliminarea greselilor reciproce.
    daca nu suntem capabili de ofensiva (islanda) stam si ne complacem intr-o aparare pasiva.
    este binecunoscut dictonul ca cea mai buna aparare este ofensiva.
    ce ziceti? suntem capabili? sau ne ascundem ca oricare sobolan? exista vointa?
    • -3 (3 voturi)    
      inconstienta (Marţi, 29 iunie 2010, 6:17)

      oilman [utilizator] i-a raspuns lui Cepaliga

      Daca tot debitezi o gramada de ineptii, as mai adauga: inainte de faliment, reducem virsta de pensionare la 25 ani, triplam pensiile speciale, platim anticipat pe 2 luni (ca nu sint mai multi bani) salariile bugetarilor, scutim de taxe pe toti cei care au votat motiunea, acordam al 15lea salariu judecatorilor de la CCR
      Ce mai restructurezi prietene dupa ce dai faliment ? Doua luni mai tirziu tot nu mai ai cu ce plati armata de pensionari si nu te mai crediteaza nimeni.
      • 0 (2 voturi)    
        @oilman (Marţi, 29 iunie 2010, 10:53)

        Cepaliga [anonim] i-a raspuns lui oilman

        Ai dreptate. Gandesti ca si Boc. Felicitari.
  • 0 (2 voturi)    
    suntem (Marţi, 29 iunie 2010, 2:18)

    busymind [anonim]

    "Declararea insolventei, ca act unilateral, poate echivala cu o auto-excludere din UE"
    Suntem cumva in UE? Banuiesc ca doar pe hartie.
  • 0 (2 voturi)    
    unii spun (Marţi, 29 iunie 2010, 7:18)

    atreus [anonim]

    lucruri traznite... Pai de unde pana unde Ro in insolventa?! Nu zic ca nu ar fi probleme dar Ro este foarte departe de cazul greciei ca sa nu mai zic de insolventa...
  • +1 (1 vot)    
    Normal ca insolventa statului nu e o optiune... (Marţi, 29 iunie 2010, 20:59)

    Semaca [anonim]

    Pentru ca ar trebui sa insemne in primul rand trimiterea direct la parnaie a celor vinovati de situatia in care a ajuns Romania. Statul Roman de acum e cea mai proasta investitie a tzarii asteia si vom ramane cu ei pe cap pana nu va mai ramane absolut nimic de furat. Cand vom scapa de ei s-ar putea sa fie prea tarziu.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by