Bucuresti punkt Bonn, emisiune HotNews.ro-DW

Senatorul Sorin Bota, in dialog cu cititorii: Lucrarile simple de infrastructura dureaza mult pentru ca sunt aducatoare de spagute

de Redactia     HotNews.ro
Marţi, 24 februarie 2009, 15:00 Actualitate | Esenţial


Sorin Bota
Foto: AGERPRES
Romania ramane in continuare pe ultimul loc din Europa in ceea ce priveste constructia de autostrazi. In anul crizei, cu cele mai slabe investitii in infrastructura, este prevazuta doar construirea a peste 70 de kilometri de autostrazi, intr-o tara cu drumuri proaste, cu un numar dublu de masini fata de 1990 si cu un trafic de neacceptat. Va reusi Romania sa cheltuiasca banii alocati de UE pentru investitiile in infrastructura? Cati kilometri de autostrada se vor construi in urmatorii ani? Cat s-a promis si cat s-a realizat? Sorin Bota, vicepresedintele Comisiei de Buget-Finante din Senat, fostul secretar de stat in Ministerul Transporturilor in perioada 2001-2005 a discutat online cu cititorii HotNews. Cele mai interesante intrebari vor fi reluate in emisiunea Bucuresti Punkt Bonn, realizata de HotNews.ro in colaborare cu Radio Deutche Welle.
  • Intalnirea s-a incheiat

Pe fondul dezvoltarii economiei in ultimii ani, problema infrastructurii a devenit una cronica, lipsa autostrazilor incetinind cresterea economica si ducand la pierderea unor investitii importante, noua fabrica Daimler din Ungaria fiind doar una dintre ele.

Comparativ cu 1990, parcul auto national s-a dublat (4,5 milioane de masini acum vs 2,2 in 1990) in timp ce infrastructura s-a pastrat practic aceeasi, situatie care genereaza conditii de trafic absolut de neacceptat intr-o tara care se vrea civilizata. De la Timisoara la Bucuresti sunt 600 km, dar ai nevoie de 9 ore pentru a-i parcurge, asta in conditii normale de trafic, fara zapada, ploaie sau polei. Circulatia in interiorul oraselor este si mai dificila, nervii soferilor fiind pusi la grea incercare de eternele blocaje existente in fiecare intersectie. Tot datorita infrastructurii proaste, Romania se afla in topul european al accidentelor auto mortale, cu 749 de morti la un milion de masini, rata care este de 6 ori mai mare decat in Germania.

Care este situatia in alte tari europene, foste comuniste


Ungaria are 1.013 km de autostrada, in ultimii patru ani au fost construiti peste 440 de kilometri de autostrada. In Cehia au fost construiti 962 km de autostrada (dintre care 400 km au fost constuiti in ultimii 4 ani), iar Polonia are 761 km de autostrada. Pana in 2015, Romania va primi din partea UE peste 4,5 miliarde de euro pentru investitii in infrastructura.

Sorin Bota a negociat, in 2003-2004, finantarea contractului de lucrari pentru Autostrada Transilvania. In prezent este vicepresedinte al departamentului central de transporturi, infrastructura si comunicatii in PSD.

Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 mara

    Fac aproape zilnic naveta intre Bucuresti si Ploiesti, iar traficul este infernal, in special vineri dupa-amiaza. Cand se va construi mult trambitata autostrada Bucuresti-Ploiesti? Am inteles ca problema nu sunt bani neaparat, ci exproprierile. Foarte multi oameni au facut afaceri prospere din expropieri. De ce tergiverseaza atat si, care este de fapt, adevarul in legatura cu acest tronson? Sunt alte interese la mijloc?

    • Sorin Bota

      Din pacate, autostrada trebuia sa fie gata in 2008, prin contract de partenerait public-privat semnat si ajuns pe masa Guvernului in perioada ampaniei electorale din 2004, campanie care a avut ca principal mesaj electoral al Aliantei DA coruptia si atacarea tutturor proiectelor realizate de guvernarea Nastase. Faimosul tain pe care primarul general Basescu l-a invocat la vizita premierului francez inainte de campanie.

      A existat o decizie politica de amanare a aprobarii celor 9 contracte de parteneriat public privat printre care se gasea si acest tronson, dupa instalarea noului guvern pentru a putea fi aprobate.

      Cum mi se pare corect si pentru a da o sansa noului guvern sa corecteze daca ceva nu ii place si sa nu se trezeasca cu un cartof poate fierbinte, poate mai putin fierbinte in maini. Decizia noului guvern a fost anularea tuturor contractelor facute de PSD si reluarea proiectelor prin alte metode de finantare a lor. In cazul acestui tronson, finantare exclusiva de la buget. Dupa pararea mea, cea mai mare greseala posibila facuta in acest proiect. Am spus-o si atunci si viata mi-a dat dreptate.

      Din pacate..peste 2 ani poate o sa aveti sansa sa mergeti cativa km pe autostrada, spre Ploiesti.

      Iar de interese, ce sa mai vorbim? Cat cuprinde....

  • Întrebarea nr. 2 drJohn

    Daca facem o calatorie pe ruta Viena-Passau, autostrada este aproape in intregime pe dealuri, urca si coboara. Cum se face ca austriecii au reusit sa construiasca aceasta autostrada iar la noi se invoca argumentul reliefului dificil ?

    • Sorin Bota

      Relieful nu se invoca ca si argument pentru nerealizare autostrazilor. Se invoca pentru a justifica preturile exagerate la care se ajunge prin cardasia consultantilor care fac studiile de fezabilitate, proiectele tehnice si constructori. Iar negociatorii statului au salarii cuprinse intre 300 si 1000 de euro si trebuie sa isi asume raspunderea pentru contracte de sute si miliarde de euro.

      Cam mare discrepanta pentru ca cineva sa isi asume raspunderea si sa fie uneori si interesat sa obtina avanatajele cele mai mari pentru stat, atata timp cat statul nu asigura nici protectie si nici beneficii salariale motivante. Nu spun neaparat ca toti sunt corupti, dar exista o doza de indiferenta vis-a vis de aceasta grija a avantajului de care statul trebuie sa detina.

  • Întrebarea nr. 3 gabones

    Cum sa nu avem o rata mare a accidentelor rutiere, cand pe drumurile nationale este o asa aglomeratie....pierd zilnic cel putin doua ore in trafic de la serviciu pana acasa, in Bucuresti.
    1.Ce solutie vedeti pentru decongestionarea traficului in Capitala?
    2. De ce credeti ca Romania nu a reusit in 19 ani sa termine cel putin o autostrada? Am inteles, acum nu sunt bani, este criza financiara, dar pana acum?
    3. Care este costul unui kilometru de autostrada in tari ca Ungaria, Croatia, Slovenia sau Cehia?
    4. Cum au fost cheltuiti pana acum banii UE pentru dezvoltarea infrastructurii (daca exista asa ceva)
    5. Stiu ca va doriti portofoliul de ministru al Transporturilor. Cand credeti ca se va intampla acest lucru?
    Multumesc.

    • Sorin Bota

      1. Primul lucru: sensuri unice pe toate bulevardele si strazile principale, corelarea semafoarelor pe directia inainte, unda verde. Daca ma plateste primarul general, ii mai dau sugestii [glumesc:)]

      2. Pana acum unii ministrii nu au vrut autostrazi, altii au fost de-a dreptul prosti, incompetenti, indolenti, iar atunci cand cineva a facut ceva, ceilalti au distrus proiectele incepute si datorita caracterizarii facute mai sus nu au fost in stare sa puna altceva in loc. Am cerut public si mai cer si acum realizarea unui pact politic pe transporturi prin care sa se stabileasca principalele proiecte prioritare mari in acest domeniu si ministrii din ultimii ani nu au dat curs solicitarilor. Mai fortez nota putin in noua mea calitate de sef al Departamentului transporturi PSD.

      3. Inainte de criza sau in timpul crizei? Lasand gluma la o parte, poana anul trecut costurile la noi le estimez ca erau mai mari cu 20-50% datorita, in principal, raspunsului dat mai sus cu cardasia.

      4. Banii UE nu au fost cheltuiti, asa cum poti constata nu exista asa ceva. Sunt pe hartie, iar Ministerul Trabsporturilor nu a fost in stare in 4 ani de la incheierea negocierilor (finele lui 2004, am fost negociator pe domeniu) sa auditeze cele doua unitati de management pentru implementarea proiectelor pe cale ferata si rutier.

      5. Sper la prima remaniere pe domeniu daca acest Minister va ajunge in curtea PSD. Nu imi doresc pentru a avea acel titlu, ci pentru ca sunt convins ca stiu sa fac1000 de km in 4 ani. E o chestiune de management financiar si de implementare a proiectelor.

  • Întrebarea nr. 4 adytza

    Buna ziua, d-le!
    As dori sa imi raspundeti la o intrebare, in calitatea dvs. de specialist in domenniul transporturilor. De ce compania Tarom nu are curse low-cost?
    Ce spuneti despre finalizarea drumurilor expres in Romania?

    • Sorin Bota

      Tarom nu este o companie low-cost, functioneaza pe alt principiu al relationarii cu clientii si nicio companie nu poate sa aiba doua divizii: una low-cost si alta de linie.

      Sunt acorduri internationale cu aeroporturile, cu comaniile de handling care presteaza servicii in aeroporturi, acorduri internationale intre state privind liniile regulate de zbor, care sunt obligatorii a se realiza conform graficului si acordului respectiv, iar companiile de low-cost nu au obligatii atat de stricte, cum nu au nici servicii la bord, in aeroporturi, si conditionalitati vis a vis de reguli internationale si respectul fata de clientul pasager.

      In legatura cu finalizarea drumurilor expres, mai intai trebuie sa avem o strategie nationala, unde trebuie sa avem drumuri rapide, autostrazi. Cum spuneam mai sus, Orban s-a apucat de drumuri expres, Berceanu a anuntat ca nu le mai face.

      Daca ar studia mai atent vremelncii ministrii acordurile internationale din domeniu la care Romania este parte (vezi harta TEN - Transport European Network din Tratatul de aderare al Romaniei ), acolo au fost stabilite in linii mari proiectele prioritare pe care si Europa are interesul sa le sustina financiar. Si daca vrei sa faci alte proiecte sau altfel, nu ai de cat ...dar trebuie sa te uiti si daca ai bani in banca sau in conturi.

  • Întrebarea nr. 5 b09d4n

    Care sunt motivele reale pentru care nu se primesc banii europeni. Pana acum gradul de absorbtie a fost de ZERO.

    Am inteles din aparitiile televizate ale D-lui Berceanu ca Uniunea Europeana impune un set de proceduri birocratice si impune o anumita echipa care sa se ocupe de aceste fonduri. Echipa care este acuzata ca nu a atras nici un ban.

    Eu banuiesc ca adevarul este undeva pe la mijloc. Nu se pot da bani doar pe vorbe si probabil ca autoritatile romane nu reusesc sa faca o documentatie corespunzatoare, documentatie care sa elimine din start posibilitatea fraudei si a ilegalitatilor.

    Care este punctul dumneavoastra de vedere ?

    • Sorin Bota

      Am raspuns mai sus vizavi de auditarea unitatilor de implementare. In speranta ca in acest an vor fi auditate, vom avea sansa sa consumam ceva bani pe care ii avem la dispozitie. Maruntis, comparativ cu cat am fi putut lua in fiecare an. Mare pacat!

    • Sorin Bota

      Continuare:

      Procedurile impuse sunt demult stiute iar UE impune persoane care au habar de birocratia si procedurile Uniunii, dar noi ca de obicei, incercam sa punem incompetentii prieteni ai nostri pentru a fi siguri ca nu ne mint si poate nu fura altii.

  • Întrebarea nr. 6 studiosul

    Va salut, va scrie un student in anul 3 la transporturi. L-am auzit pe domnul berceanu ca se anunta restructurari drastice in acest domeniu. Ce sanse am ca sa gasesc un loc de munca dupa ce termin facultatea? Nu vreau raspuns gen 'daca esti eficient, bine pregatit, bla - bla..., etc.sau alte lucruri de genul asta'...multumesc si bafta multa in tot ce faceti!

    • Sorin Bota

      Cauta-ma la 0728.09.08.69 si vei avea o sansa, daca bineinteles esti asa cum scrii inainte de bla-bla...
      Pana atunci, nu uita sa imi ceri cartile pe care le-am scris in domeniu.

  • Întrebarea nr. 7 Wasile

    1. Dacă nu sunt îndeplinite la timp planurile, cine este tras la răspundere? Care este nivelul până la care poate răspunde un funcționar / un sub-contractant pentru faptul că nu s-a încheiat la timp o lucrare pentru autostrăzi?
    Cine este responsabil de a supraveghea că funcționarii ce ar trebui să urmărească construcția își fac treaba? Quis custodiet ipsos custodes?
    2. De ce nu se folosește în România metoda concesionării lucrărilor și a instituirii de taxe pentru folosirea autostrăzii?
    3. De ce contractele pentru construcții de infrastructură sunt secretizate?
    4. De ce durează sute de zile o lucrare simplă, precum instalarea unor benzinării pe autostradă?
    5. Ce sisteme de siguranță rutieră vor fi puse în aplicare, de vreme ce tot suntem în topul accidentelor?

    Mersi,

    • Sorin Bota

      1. La raspundere nu este tras nimeni, pentru ca este greu sa fie stabilita vina. Dupa parerea mea, nu avem autostrazi pentru ca ministrul Dobre a fost iresponsabil si nu raspunde pentru gestul lui de a desfiinta 7 contracte semnate. Toate, prin metoda concesionarii lucrarilor, legiferate de subsemnatul in 2002, abandonata legea si modificata in 2005 - 2006. Urmeaza in acest moment negocierile pentru un tronson in acest mod Comarnic - Brasov, dar in loc sa avem la inceput de criza in 2008 autostrazile gata, suntem in 2009, in mijlocul crizei, in negocieri pentru asemenea contracte. Sunt curios ce diferente de dobanzi vor avea bancile dispuse sa finanteze in actualele conditii un proiect de asemenea de anvergura si pe termen lung comparativ cu ce am negociat in 2004.

      3. Secretizare e mult spus, orice contract are conditii de confidentialitate. Este o chestiune de protectie atat a statului in raport cu finantatorii si constructorii, cat si a constructorilor in raport cu concurenta lor.

      4. Lucrarile simple dureaza mult pentru ca sunt aducatoare de spagute la functionarii care traiesc din ele si nu raspund de nimic.

      5. Cat de multe, ca sa ne incurce. Voi initia o lege cel putin in ceea ce priveste taierea tuturor arborilor de pe marginea drumurilor.

  • Întrebarea nr. 8 nicu americanu

    Am inteles ca dvs ati facut parte din echipa care a negociat contractul pentru autostrada Transilvania. Buuunnn! Nu am nimic impotriva ca ati facut acest lucru, va intreb doar: compania americana are foarte multe posibilitatu, in timp ce partea romana are mai nimic. De ce s-a permis acest lucru? Luati in calcul o reziliere a contractului Bechtel?

    • Sorin Bota

      Daca nu as fi persoana publica, ti-as spune mai multe si pe un limbaj mai popular. Dar Bechtelul are cifra de afaceri comparabila cu veniturile Romaniei cu incasarile. Iar un contract cu un asemenea gigant nu poate sa nu prevada masuri de siguranta a bussines-ului pe care aceasta companie il face oriunde in lume. Si pana la urma, asa e normal. Doar ca celelalte companii mai mici nu au forta de negociere si tupeul pe care il au companiile foarte mari. Iar eu va garantez ca negocierile nu numai ca nu au fost simple, dar am avut curajul sa bat cu pumnul in masa si sa ii scot din birou, sa le intrerup cu saptamanile atunci cand ei nu mai aveau limita. Dupa parerea mea, cred ca e o chestiune si de legalitate in ceea ce priveste bugetul maxim al contractului plecand de la cifra initiala de 2, 3 miliarde euro plus TVA. O reziliere este mult spus, dar o amendare severa si limitara a contractului, cred ca ar fi chiar benefica si se impune.

  • Întrebarea nr. 9 liviu_

    ca in acest mandat sa avem o autostrada?
    sa fim seriosi... "autostrazile" bucuresti-pitesti si bucuresti-constanta nu indeplinesc toate cerintele unei autostrazi adevarate (telefoane, pomperi si ambulante, banda calumea de refugiu etc)

    cat despre ele noi e vreo sansa la ceva?
    in campanie se zicea ca o sa se faca cu sutele de kilometrii, acum nu nu mai sunt o prioritate. de ce?

    Multumesc

    • Sorin Bota

      Au ramas o prioritate, sanse sunt, depinde de modul in care este gestionat acest subiect in acest an. Dupa parerea mea, vom avea o problema cu angajamentul electoral daca acest an este ratat ca start.

  • Întrebarea nr. 10 soare

    Cand vor exista benzinarii pe autostrada soarelui? De ce nu s-a rezolvat pana acum aceasta situatie? Cum se fac licitatiile? Ce interese credeti ca sunt la mijloc ca a trecut atata vreme de cand a fost data in folosinta si tot nu exista o benzinarie.
    Un al doilea aspect: nici nu s-a finalizat autostrada, ca s-a si stricat....lucru facut de mantuiala! Pe cine trebuie sa tragem la raspundere?

    • Sorin Bota

      Din indolenta, anul viitor vor exista. Unii si-au imaginat ca poate sa isi ia soaguta si din toaletele din autostrada. La raspundere trebuie tras consultantul care a efectuat supervizarea tehnico-calitativa a lucrarii, iar constructorul pus sa repare.

  • Întrebarea nr. 11 ancuta

    Buna ziua,
    Daca tot este vorba despre autostrada Transilvania, as vrea sa imi spuneti:
    1. Cu cine s-a mai negociat, inainte de Bechtel?
    2. Cum ati ajuns sa negociati cu Bechtel si de ce tocmai cu ei?
    3. Cat de realista vi se pare promisiunea ca in acest an se vor semna contracte pentru construirea a 1000 km de autostrazi?
    4. Credeti ca in acest an se vor construi macar cei 70 de km promisi?
    5. Ce facem cu celelalte drumuri din tara? Unele sunt varza, lucrarile de reparatii dureaza foarte mult si sunt facute prost si de mantuiala...
    6. Cand estimati ca Romania va avea o infrastrucura pusa cat de cat la punct?
    7. Ce ati fi facut daca ati fi fost, in acest moment, ministrul transporturilor.
    Multumesc si astept cu nerabdare sa imi raspundeti.

    • Sorin Bota

      1. Acest proiect inclus in portofoliu de proiecte dorite de Romania, nefiind finantat de UE datorita limitarii de fonduri si a retelei de autostrazi si drumuri nationale pe care UE le poate sustine si fiind un proiect promovat mai tarziu fata de celelalte, ne-am trezit cu el in problema lipsei finantarii la acea data, fiind angajate 9 alte proiecte in parteneriat public-privat si datorita anvergurii proiectului, firmele si bancile de investitii nu au fost interesate sa isi asume un risc de finantare atat de mare.
      2.In urma intalnirilor cu guvernul american si a prezentarii proiectului cu diferite ocazii in lume, acestia si-au manifestat interesul pentru un proiect de anvergura si disponibilitatea sa sustina o companie americana din punct de vedere financiar.
      3.Nu vor fi semnate contracte pentru o mie de km de autostrazi in acest an. In toti acesti 4 ani de mandat, dorim sa semnam mai mult de 1000 km si sa realizam efectiv acesti km. (vezi raspunsurile de mai sus)
      4. Sunt bugetate fondurile pentru acesti kilometri, ramane de vazut cum va arata executia
      5. Se lucreaza si la ele mai incet decat trebuie si sper ca mai bine decat pana acum. Nu in ritmul care mi l-as dori.
      6. Negocierile cu UE prevedeau anul 2015. Daca luam in calcul ultimi 4 ani pierduti si criza din aceasta perioada, cred ca 2020 ar fi un termen destul de optimist.
      7. E mai greu de raspuns. Ca timp, strategie personala, etc.

  • Întrebarea nr. 12 teo

    Unul din fostii sefi ai CNADNR, Mihai Grecu, a tocat circa 50 de milioane de euro pe studii de fezabilitate pentru construirea unor drumuri expres, studii ce sunt valabile doar doi ani. Banii au fost cheltuiti, studiile nu mai sunt valabile, si in plus, in acea perioada ( anii 2007-2008) nu s-a dat drumul la niciun proiect bazat pe studiile de fezabilitate respective. De ce credeti ca, sub conducerea respectivei persoane, apropiate de fostul premier liberal, s-au alocat sume atat de mari pentru studii de fezabilitate? Din experienta d-voastra in MT, un decident a avea vreun interes material(spagi) in initierea unor astfel de studii de fezabilitate?

    • Sorin Bota

      Cred ca ai dreptate in finalul intrebarilor si daca neinitiatul si necalificatul profesional pentru acest domeniu, dar sustinutul Mihai Grecu a reusit sa toace, sa faca hartii de cati bani spui in preambul, inseamna , cred eu, ca o fi existat oaresce interese si mai putina minte si interes pentru a face ceva concret in afara de hartii in acea companie.

  • Întrebarea nr. 13 Alex

    1. In calitate de membur al coalitiei guvernamentale, va rog sa imi explicati de ce pe de-o parte Dl. Boc sustine ca anul acesta vor avea loc importante investitii in infrastructura, iar pe de alta parte Dl. Berceanu sustine ca anul acesta autostrazile nu sunt prioritare. Nu vi se pare o contradictie?

    2. De ce se gasesc mereu alte prioritati si nu se realizeaza ca dezvoltarea autostrazilor aduce dupa sine o dezvoltare economica directa si indirecta de mare importanta?

    3. Care sunt cauzele pentru care Romania a ajuns sa fie pe ultimul loc in Europa la nr. de km de autostrada pe cap de locuitor, la MARE distanta fata de celelalte tari? In calitate de politician care ati ocupat si functia de secretar de stat in Ministerul Transporturilor timp de 4 ani nu va este foarte rusine de acest aspect?

    4. Spuneti sincer, mai ales ca inca nu a inceput campania electorala: cati km de autostrada vor fi dati in folosinta in urmatorii 5 ani? In campania electorala de anul trecut unii vehiculau cifre precum 1000 km, altii 1800 km. Ne puteti da o astfel de estimare acum?

    • Sorin Bota

      1. Contradictia e flagranta. Domnul Boc sustine ce vrea, domnul Berceanu sustine ce crede ca poate. De ce nu poate? Vom vedea explicatiile ulterior, daca vor tine loc pentru nerealizari in fata celui care sustine ce vrea. Din punctul meu de vedere, in calitate de sef al Departamentului de trasnporturi PSD, autostrazile raman prioritatea de grad zero a Romaniei si voi face tot ce imi sta in putinta pentru a sprijini realizarea acestora.
      2. Am scris si carti vis a vis de importanta infrastructurii si impactul economic, dar uneori e mai usor sa peticesti drumuri decat sa faci drumuri. Si cand spun usor spun mai multe decat atat.
      3. Mie nu imi este rusine deloc pentru ca eu in 4 ani am plecat de la zero in acest domeniu, am creat legile necesare pentru a face autostrazi, am negociat si lasat semnate contracte pentru aproape 800 de km de autostrazi, dintre care 600 aveau termen de receptie incepand cu mai 2008 si pana in mai 2009. Sa le fie rusine celor care le-au intrerupt, blocat sau intarziat.
      4. Eu am fundamentat in cartea mea 'Pespectivele transporturilor in Romania Europeana" ca prioritatea Romaniei sunt cele o mie de km e autostrazi in 4 ani, alaturi de alte proiecte drumuri nationale, CFR , portul Bucuresti, canale navigabile. Eu stiu sa va spun daca as fi in Minister la aceasta data, dar dupa cum simt probabil nu vom avea mai mult de 5-600 de km, din pacate. Vom trai si vom vedea in ce mod ne va afecta aceasta criza financiara si cum va fi gestionat acest sector.

  • Întrebarea nr. 14 robert

    Cat de mult a contat factorul politic in faptul ca nici pana la ora actuala nu avem o autostrada k lumea?

    • Sorin Bota

      cel mai mult

  • Întrebarea nr. 15 Adi

    Toate statisticile pe care le-am citit dau coridorul IV ca fiind cel mai circulat traseu din tara. Nu e nevoie de statistici intrucat oricine o poate vedea cu ochii lui in momentul in care strabate acest traseu. Intrebari:
    1. Atunci de ce nu se demareaza odata lucrarile pentru coridorul IV si se fac tot felul de proiecte care nu ne "leaga mai repede" de Europa ? Nu credeti ca asta e prioritatea numarul 1 atat timp cat suntem izolati de entitatea in care cu mari dificultati am reusit sa ne integram ?
    2. Cum de vecinii nostri sunt capabili sa faca autostrazi la preturi si termene mult mai reduse ? Ce au ei in plus fata de noi ?
    3. Dumneavoastra chiar credeti ca o sa apucati sa mai mergeti in viata asta pe o autostrada in Romania ? Eu unul nu cred, dar as dori un raspuns sincer din partea unuia care cunoaste sistemul din interior, ca "rezultatele" celor "implicati" in acest sistem il vedem cu totii din exterior.
    4. De ce cei ce ajung sa aiba puterea de decizie in "problema infrastructurii" nu reusesc sa faca nimic concret in constructia de autostrazi ? Sunt toti niste incapabili ? Sincer eu asta cred, dar daca ar realiza si cei din interior, de ce nu aduceti o echipa de consultanta si management straina si independenta politic si care sa faca ceva in sensul asta ? Probabil ca asa s-ar face si la noi o autostrada pentru care v-ar fi recunoscatori milioanele de utilizatori ai soselelor patriei.
    O sa pun si o parere personala referitoare la autostrazile din Romania.... vorbe, vise, capital politic si sursa de imbogatire pentru cei ce au puterea de decizie, dar nu o sa fie mai nimic in urmatorii 10 ani (poate cateva sute de km in zone mai slab circulate sau de interes regional ...gen legat capitala de mare si munte dar nimic concret pentru a decongestiona marile aglomerari de trafic international....).

    • Sorin Bota

      In 2011, toate drumurile nationale vor fi depasite ca si trafic. Coridorul IV este deja incarcat la maxim.
      1. Am raspuns mai sus.
      2. Sunt mai seriosi si determinati
      3. Da. Nu mai fii asa de sceptic. Dracul nu e asa de negru, chiar daca unii il au pe Scaraoschi cu ei
      4. Am raspuns mai sus. Pentru ca nu sunt inca ministru, cu siguranta o sa pierd la vot daca voi avea asemenea realizari, pentru ca la noi se castiga mai mult pe promisiuni decat pe realizari.

  • Întrebarea nr. 16 roxxy

    Eu am o singura intrebare: cum au fost alese ofertele de constructie a autostrazilor? Explicati-mi si mie, ca poate asa inteleg si de ce nu avem acum nici una. Multumesc.

    • Sorin Bota

      Nu avem pentru ca se fac foarte incet din varii motive si multiple interese si lipsa unor decidenti hotarati. Iar ofertele sunt alese pe baza unor proceduri de licitatie complicate si uneori cu multe vicii.

  • Întrebarea nr. 17 George

    Din informatiile pe care le aveti dumneavoastra, a existat vreodata vointa politica cu adevarat pentru a se construi autostrazi?

    Si aici nu ma refer la vointa de a se aloca anumiti bani catre anumiti beneficiari...

    • Sorin Bota

      Da, din 2002 pana in 2004 am facut un program national pe 20 de ani, incheind strategia pe domeniu in raport si cu UE si lasand o mosteniresubstantiala pentru urmatorul Guvern, cum am scris mai sus.

  • Întrebarea nr. 18 popescu dan

    sum este posibil ca polonia si cehia sa faca in patru ani 400km autostrada si noi nu. de ce nu se pune maxima urgenta pe infrastructura, altfel nu avem nici turism , nimic.

    • Sorin Bota

      Am raspuns mai sus.

  • Întrebarea nr. 19 luke

    In ce stadiu se afla proiectul? Am inteles ca se doreste concesionarea acestui coridor. Care este progresul in aceasta privinta?

    Daca proiectul se amana, iar Moldova ramane in continuare izolata de vestul Europei, cum contracarati efectele negative asupra economiei acestei zone a tarii, rezultate in principal din izolarea ei de restul Europei? Aveti in vedere poate o investitie masiva in infrastructura aeroportuara, care sa rezolve cumva lipsa unei autostrazi in viitorul apropiat?

    • Sorin Bota

      In faza de studii, mai trece multa apa pe Bistrita in jos pana o sa fie gata. Sper sa fie gata in acest am drumul Suceava-Cluj (modernizarea lui). Aeroporturile se vor moderniza rapid daca se vor concesiona.

  • Întrebarea nr. 20 pamfletaru

    Pe un teren mai dificil, care a trebuit sa fie intai deminat, un kilometru de autostrada in Croatia, construit tot de consortiul Bechtel-Enka, costa 4,1 milioane de euro, pe cand in Romania ajunge la 5,4 milioane de euro * FMI a cerut Guvernului Romaniei un audit independent privind preturile practicate de Bechtel la autostrada Bucuresti - Bors

    Cum comentati acest lucru?

    • Sorin Bota

      Proiectul a fost auditat international inainte de semnarea lui avand un cost total de 2,3 miliarde plus tva. Azi, Dumnezeu stie la cat ajunge.

  • Întrebarea nr. 21 ion

    A semnat contractul cu Bechtel ?
    Si daca de poate , sa ne spuneti " confidential " cit a fost shpaga incasata pentru contractul ala dezastruos ?
    Cind o sa fie trimis la puscarie cel care a semnat contractul ?

    • Sorin Bota

      Confidential si public, spun ca nu a existat o spaga. Nu tot ce e mare trebuie spaguit. Dar este mai greu de crezut pentru ca folclorul la noi in Romania bate filmul.

  • Întrebarea nr. 22 andrei

    De ce nu s-a luat in considerare mai demult constructia Autostrazii Sud, Bucuresti-Slatina-Craiova-Turnu Severin-Arad.
    Date fiind conditiile geografice (campie), s-ar fi realizat mult mai repede (cam ca Autostrada Soarelui) si la costuri reduse (mai ales pentru expropiere).
    Distanta intre Bucuresti si granita Ungariei este la fel si prin Sud si prin Transilvania. Ca sa nu mai zic de cele doua (??) autostrazi din Transilvania si ignorarea atat a Munteniei-Oltenia cat si a Moldovei)
    S-a tot insistat in schimb pe drumurile rapide, un compromis scump si ineficient (ati mers in Europa de Vest pe drumuri rapide? eu nu)

    • Sorin Bota

      Pentru ca mai demult, "nu aveam nevoie de autostrazi in Romania". Degeaba faci autostrazi in Muntenia si Moldova daca nu le ai gata in Transilvania. Mai circulati prin Europa si o sa gasiti si drumuri rapide. Cand esti mai sarac, nu poti sa umblii toata ziua cu taxiul Mercedes.

  • Întrebarea nr. 23 Stefan Aurelian

    Dece nu se declara autostrazile obiectiv strategic pentru ca exproprierile sa mearga struna si sa se faca o data autostrazile ?
    si de ce se permite subcontractarea la infinit a aconstructiei?cine raspunde pentru starea jalnica a infrastructurii romanesti?
    daca cineva moare pe un drum national se poata ca statul sa fie dat in judecata?multi oameni mor fara nici o vian pentru ca cineva face o depasire pe un drum prea ingust...

    • Sorin Bota

      Exproprierile vor merge struna, nu subcontractarea este problema, Supervizarea este pe spaga in timpul executiei. Asta este parerea mea.

    • Sorin Bota

      Asta cu accidentele, este prea sensibil si prea multi avocati inumani.

  • Întrebarea nr. 24 petrica

    1. Considerati ca autostrazile o sa rezolve problemele actuale pe care le are Romania ?
    a. orasele s-au extins fara a avea o infrastructura adecvata
    b. nu exista in nici un oras din Romania un sistem de transport foarte bine pus la punct
    2. Cind o sa incetam sa ne mai plingem atita si sa mai si punem mina la treaba ?
    3. Ati facut vreodata vreo lista cu toate problemele din Romania, pe care sa incercati sa o prioritizati in functie de:
    a. eficienta
    b. costuri
    c. timp de implementare
    4. Cum angajati dv oamenii in structurile dv ? V-ati gindit vreodata ca un bun manager face mai mult decit zeci de milioane de euro in bugete care sint cheltuiti ineficient ?

    se vorbea de TM - BU 9 ore: stiti de exemplu ca inainte de Craiova exista zeci de radare fixe pe un drum de minim 70km/h puse pentru a limita la 50km/h. Stiti cumva ca drumul mortii este DN1 unde sint zeci de accidente zilnice, a luat cineva vreo masura ? Radare, miscorarea vitezei la 50km/h, viteza la pasajul Baneasa, treceri de pietoni suspendate si ZID pe mijlocul drumului, nu o bordura de 10 cm care este mortala.

    • Sorin Bota

      1. Categoric. Orasele s-au dezvoltat haotic, structurile politice locale au dormit mult pe salarii si spagi.
      2. Cand electoratul o sa faca diferenta dintre doi oameni care promit acelasi lucru si o sa il aleaga pe cel care poate sa faca sau pe cel care nu avut sansa sa arate ce poate sa faca, iar cei care au facut sau cei care au avut sansa nu vor capata o a doua sansa, in urma justificarii cum nu au putut sa faca.
      3. Lista este prea scurta sau prea lunga, prioritatile de grade zero sunt doar cateva.De una dintre prioritati discutam de o ora.
      4. Depinde de bugetul pe care il ai la dispozitie pentru salarizare si sunt de acord cu ideea din intrebare.

  • Întrebarea nr. 25 alexandru

    Am fost recent pe Autostrada Soarelui si am observat urmatoarele:
    1. caini loviti pe asfalt
    2. gardul de plasa de langa autostrada era rupt
    3. panourile electrice de avertizare (si asa putine, f.f.f.f. putine) nu functionau deloc.
    4. politia nu face nimic vis-a-vis de opritul/stationatul pe banda de urgenta pentru activitati fiziologice. Stiu ca in celelalte tari UE este interzis, chiar iti iei amenda daca opresti fara motiv pe banda de urgenta.
    Cred ca trebuie sa invatam sa si intretinem ceea ce construim.
    Daca Romania nu se misca repede cu constructia de autostrazi, traseele din Vest in Est vor ocoli Romania.

    • Sorin Bota

      Ca de obiecei, noi ne punem problema de cum sa nu facem anumite lucruri sau sa amendam pentru ceea ce oamenii nu pot sa respecte, Nu sunt de acord cu toate limitarile de viteze si radarele puse, atata timp cat nu oferim ca stat alternativa deplasarii rapide si sigure, cum nu sunt de acord sa platim pe cei care nu au grija de ceea ce este facut si pentru care au un contract. Atunci cand vor fi sanctionati drastic, vor avea grija sa arate si autostrazile cum trebuie.
      Suntem deja ocoliti in buna masura.

  • Întrebarea nr. 26 andrei

    De ce nu s-a luat in considerare mai demult constructia Autostrazii Sud, Bucuresti-Slatina-Craiova-Turnu Severin-Arad.
    Date fiind conditiile geografice (campie), s-ar fi realizat mult mai repede (cam ca Autostrada Soarelui) si la costuri reduse (mai ales pentru expropiere).
    Distanta intre Bucuresti si granita Ungariei este la fel si prin Sud si prin Transilvania. Ca sa nu mai zic de cele doua (??) autostrazi din Transilvania si ignorarea atat a Munteniei-Oltenia cat si a Moldovei)
    S-a tot insistat in schimb pe drumurile rapide, un compromis scump si ineficient (ati mers in Europa de Vest pe drumuri rapide? eu nu)

    • Sorin Bota

      am raspuns deja

  • Întrebarea nr. 27 mirela

    Am inteles ca Ministerul Transporturilor beneficiza de sume destul de mari comparativ cu alte domenii, in bugetul pe 2009. Si totusi, este un buget in conditii de criza? Ce era prevazut in proiectele pe acest an si nu se poate realiza din cauza lipsei de fonduri...si aici ma refer nu numai la autostrazi.

    • Sorin Bota

      Nu sunt bani pentru cate proiecte sunt. mai grav este ca ne bazam mult pe fondurile europene pentru care am indoieli ca le vom atrage si in acest an asa cum este prevazut in buget.

  • Întrebarea nr. 28 nelutu

    Daca pana in 2000 Basescu nu voia autostrazi, dupa 2000 am crezut ca se va face ceva. Esec total. Mai stim ca tot aceiasi directori sunt de mulllltttiii ani si tot nimic. De aici tragem concluzia ca ceva e putred in Ministerul Transporturilor toti au fost ineficienti. Am dreptate? Pai sigur ca am.
    Acum intrebare: A fost tras cineva la raspundere (dat afara ptr ineficienta), sau inca facem studii de fezabilitate si scenarii si mai adaugam cate o autostrada virtuala cand nu suntem in stare sa le facem nici pe cele 2-3 cate sunt cu adevarat importante?

    Ah, ultima gaselnita: TGV Paris - Constanta, ce gluma buna (in ce an incepem lucrarile ?) si noi nu suntem in stare sa reabilitam calea ferata existenta.

    Intrebare: ati vazut pana acum un proiect de autostrada (sau drum ) facut asa cum trebuie de la A la Z. cat ati fost la acel Minister. Adica bine pregatit dpdv tehnic si cu documentele de licitatie in ordine ? Astfel incat sa nu se castige licitatia cu 200 Meuro si in final sa platim 400 Meuro (vezi Autostrada Bucuresti - Ploiesti).

    Tot se discuta ca parteneriatul public privat e o solutie la constructia de autostrazi. Dl Berceanu zice ca face tot in PPP (lol) . Care e opinia dvs. Chiar putem face tot in PPP?

    In calitate de senator si interesat de domeniul infrastructurii de transport, cred ca puteti sa solicitati si sa monitorizati programul de autostrazi si sa-i trageti la raspundere pe cei care nu-si fac treaba. Poate pe site-ul Senatului ?

    • Sorin Bota

      Nu a fost un esec dupa 2000, vezi mai sus precizarile. Putregaiuri multe sunt de acord ca sunt in Minister, au fost dati afara si au trecut la companiile care le-au platit si pentru care au lucrat in paralel.

    • Sorin Bota

      1.TGV va ajunge la Budapesta repede, de acolo incoace ...mai la toamna!
      2. 7 proiecte, ma raspuns mai sus, iar cu pretul final e o intreaga poveste: jumate reala, jumate.....o mare parte se pot face PPP, vezi raspunsul de mai sus.

    • Sorin Bota

      Si ca senator, dar mai ales ca sef al Departamentului Transporturi PSD.

  • Întrebarea nr. 29 adrian glavan

    Buna ziua, as dori sa aflu daca se poate:
    - daca si cand va fi achitata datoria catre Bechtel, respectiv daca se reiau lucrarile pe 16 martie cum au mentionat ei
    - pe 16 februarie trebuiau sa se reia lucrarile la moara vlasiei-ploiesti. In ce stadiu se afla acest proiect? Dar buc-m vlasiei?
    - tot in februarie trebuiau sa inceapa lucrarile la timisora arad. exisista vreo sansa sa se intample ceva acolo?daca da, cand?
    - bucuresti, centura nord. sunt fonduri? se va lucra ceva anul acesta?Cat?Cand?Pe ce tronson?
    - Orastie-Deva: pt acest tronson exista proiect, licitatie, tot; in plus, avem finantare de la UE, care insa expira in 2010. ce se face pentru a nu pierde acesti bani?
    sa zicem cam atat......

    • Sorin Bota

      Stii cam multe pentru un anonim, intreaba la Minister, dar pentru tot ce ma intrebi, problemele sunt rezolvabile si pentru unele cat de repede.

  • Întrebarea nr. 30 indis cretu

    Domnule Bota, ce ne puteti spune de drumurile ce leaga Ardealul de Maramures?

    • Sorin Bota

      Ma zbat pentru ele, am reusit sa pun in buget continuarea finantarii pregatirii proiectului, studii, etc. pentru legarea Maramuresului la Autostrada Transilvania. Actualele drumuri vor intra in reparatie in acest an.

  • Întrebarea nr. 31 george

    Sunt de la o firma de transport marfa.
    In RO se plateste rovigneta 11 eur/zi.
    In Ungaria se plateste 10 eur/zi.
    In Slovacia se plateste 10 eur/zi.
    Orice om cu cap sanatos poate vedea ce drumuri avem in tara unde se pot parcurge 350 km/zi cu un camion 20 to, intr-un program conform EC561/2006, in comparatie cu 600/650km in acelasi interval de timp., dar oriunde dupa ce treci granita de vest.
    Daca veti raspunde macar la cateva intrebari de mai sus, bine, daca nu, va spun eu:in Romania politicienii si-au facut campanie si au luat voturi cu promisiuni de investitii , dar banii s-au tocat pe salarii, diurne, dotari, clientela politica, frauda (vezi CNADR), si toti stim ca fondurile alocate de la buget sunt supuse licitatiilor cu destinatie, studii de fezabilitate, alte studii,etc. Si va mai spun ca nici un guvern nu va da din mana aceasta posibilitate de innavutire a clientelei de partid si in consecinta nu va da constructia autostrazilor prin concesionare sau cu fonduri structurale pentru ca acestea sunt verificate si monitorizate, si se pot directiona prin frauda mai greu sau de loc. Deci vom construi autostrazi atunci cand un guvern va decide ca interesul public este inaintea celui privat, adica niciodata. Nu va este rusine de clasamente pe tari, de mortii de pe sosele si bataia de joc din transporturi, turism si ma intreb cand se va produce o schimbare de atitudine, pentru ca si rabdarea romanilor are o limita!?
    Si n-as dori sa va prinda acele timpuri intr-o functie de demnitar dispus sa discute despre infrastructura din tara asta.
    Si a doua intrebare, din ce partid ati facut parte ca secretar de stat in MT si acum unde platiti cotizatia?
    La sfrsit, o constatare, ca tot ati pomenit numele Basescu:" Aici sunt banii dvs", si cred ca intr-adevar, singurele drumuri facute sub acest slogan arata si azi bine:Iasi/TG.Frumos/Bucuresti, sau Cluj/Oradea. O zi buna.

    • Sorin Bota

      Din pacate, am prevazut corelarea aplicarii graduale a vignetei din 2003 pana in 2008, pana la valoarea de azi cu implementarea programului de autostrazi in Romania. Vezi mai sus mostenirea lasata de guvernarea din 2004 la care am participat.

  • Întrebarea nr. 32 Razvan

    Cand estimati ca va fi gata largirea centurii Bucuresti la 4 benzi?De autostrada de centura Bucuresti se mai aude ceva?
    Nu stiu daca mai exista vreo capitala europeana cu o centura care sa arate ca cea a Bucurestiului(gropi, mizerie, o banda pe sens, blocaje de kilometri la fiecare intersectie, etc.etc.), din pacate.
    De ce nu s-au facut aceste lucruri cu ani de zile in urma, chiar nu s-a gandit nimeni de importanta lor, sau se credea ca va invia Ceausescu si numarul de masini va fi redus?
    Cu respect

    • Sorin Bota

      Trebuia sa fie gata in 2007, se reiau lucrarile in acest an. Autostrada de centura trebuia sa fie gata in 2008, prin PPP. Sper sa inceapa procedurile din nou in acest an.





2613 vizualizari

  • Buuresti-ploiesti (Marţi, 24 februarie 2009, 9:11)

    mara [anonim]

    Fac aproape zilnic naveta intre Bucuresti si Ploiesti, iar traficul este infernal, in special vineri dupa-amiaza. Cand se va construi mult trambitata autostrada Bucuresti-Ploiesti? Am inteles ca problema nu sunt bani neaparat, ci exproprierile. Foarte multi oameni au facut afaceri prospere din expropieri. De ce tergiverseaza atat si, care este de fapt, adevarul in legatura cu acest tronson? Sunt alte interese la mijloc?
      #showComment
  • Sa ne uitam si la altii (Marţi, 24 februarie 2009, 9:20)

    drJohn [anonim]

    Daca facem o calatorie pe ruta Viena-Passau, autostrada este aproape in intregime pe dealuri, urca si coboara. Cum se face ca austriecii au reusit sa construiasca aceasta autostrada iar la noi se invoca argumentul reliefului dificil ?
      #showComment
  • cateva intrebari (Marţi, 24 februarie 2009, 9:23)

    gabones [anonim]

    Cum sa nu avem o rata mare a accidentelor rutiere, cand pe drumurile nationale este o asa aglomeratie....pierd zilnic cel putin doua ore in trafic de la serviciu pana acasa, in Bucuresti.
    1.Ce solutie vedeti pentru decongestionarea traficului in Capitala?
    2. De ce credeti ca Romania nu a reusit in 19 ani sa termine cel putin o autostrada? Am inteles, acum nu sunt bani, este criza financiara, dar pana acum?
    3. Care este costul unui kilometru de autostrada in tari ca Ungaria, Croatia, Slovenia sau Cehia?
    4. Cum au fost cheltuiti pana acum banii UE pentru dezvoltarea infrastructurii (daca exista asa ceva)
    5. Stiu ca va doriti portofoliul de ministru al Transporturilor. Cand credeti ca se va intampla acest lucru?
    Multumesc.
      #showComment
  • tarom (Marţi, 24 februarie 2009, 9:31)

    adytza [anonim]

    Buna ziua, d-le!
    As dori sa imi raspundeti la o intrebare, in calitatea dvs. de specialist in domenniul transporturilor. De ce compania Tarom nu are curse low-cost?
    Ce spuneti despre finalizarea drumurilor expres in Romania?
      #showComment
  • Banii europeni (Marţi, 24 februarie 2009, 9:32)

    b09d4n [utilizator]

    Care sunt motivele reale pentru care nu se primesc banii europeni. Pana acum gradul de absorbtie a fost de ZERO.

    Am inteles din aparitiile televizate ale D-lui Berceanu ca Uniunea Europeana impune un set de proceduri birocratice si impune o anumita echipa care sa se ocupe de aceste fonduri. Echipa care este acuzata ca nu a atras nici un ban.

    Eu banuiesc ca adevarul este undeva pe la mijloc. Nu se pot da bani doar pe vorbe si probabil ca autoritatile romane nu reusesc sa faca o documentatie corespunzatoare, documentatie care sa elimine din start posibilitatea fraudei si a ilegalitatilor.

    Care este punctul dumneavoastra de vedere ?
      #showComment#showComment
  • somer? (Marţi, 24 februarie 2009, 9:37)

    studiosul [anonim]

    Va salut, va scrie un student in anul 3 la transporturi. L-am auzit pe domnul berceanu ca se anunta restructurari drastice in acest domeniu. Ce sanse am ca sa gasesc un loc de munca dupa ce termin facultatea? Nu vreau raspuns gen 'daca esti eficient, bine pregatit, bla - bla..., etc.sau alte lucruri de genul asta'...multumesc si bafta multa in tot ce faceti!
      #showComment
  • Întrebări (Marţi, 24 februarie 2009, 9:47)

    Wasile [utilizator]

    1. Dacă nu sunt îndeplinite la timp planurile, cine este tras la răspundere? Care este nivelul până la care poate răspunde un funcționar / un sub-contractant pentru faptul că nu s-a încheiat la timp o lucrare pentru autostrăzi?
    Cine este responsabil de a supraveghea că funcționarii ce ar trebui să urmărească construcția își fac treaba? Quis custodiet ipsos custodes?
    2. De ce nu se folosește în România metoda concesionării lucrărilor și a instituirii de taxe pentru folosirea autostrăzii?
    3. De ce contractele pentru construcții de infrastructură sunt secretizate?
    4. De ce durează sute de zile o lucrare simplă, precum instalarea unor benzinării pe autostradă?
    5. Ce sisteme de siguranță rutieră vor fi puse în aplicare, de vreme ce tot suntem în topul accidentelor?

    Mersi,
      #showComment
  • unde e vina (Marţi, 24 februarie 2009, 9:48)

    nicu americanu [anonim]

    Am inteles ca dvs ati facut parte din echipa care a negociat contractul pentru autostrada Transilvania. Buuunnn! Nu am nimic impotriva ca ati facut acest lucru, va intreb doar: compania americana are foarte multe posibilitatu, in timp ce partea romana are mai nimic. De ce s-a permis acest lucru? Luati in calcul o reziliere a contractului Bechtel?
      #showComment
  • avem vreo sansa... (Marţi, 24 februarie 2009, 9:51)

    liviu_ [utilizator]

    ca in acest mandat sa avem o autostrada?
    sa fim seriosi... "autostrazile" bucuresti-pitesti si bucuresti-constanta nu indeplinesc toate cerintele unei autostrazi adevarate (telefoane, pomperi si ambulante, banda calumea de refugiu etc)

    cat despre ele noi e vreo sansa la ceva?
    in campanie se zicea ca o sa se faca cu sutele de kilometrii, acum nu nu mai sunt o prioritate. de ce?

    Multumesc
      #showComment
  • benzinarii (Marţi, 24 februarie 2009, 9:54)

    soare [anonim]

    Cand vor exista benzinarii pe autostrada soarelui? De ce nu s-a rezolvat pana acum aceasta situatie? Cum se fac licitatiile? Ce interese credeti ca sunt la mijloc ca a trecut atata vreme de cand a fost data in folosinta si tot nu exista o benzinarie.
    Un al doilea aspect: nici nu s-a finalizat autostrada, ca s-a si stricat....lucru facut de mantuiala! Pe cine trebuie sa tragem la raspundere?
      #showComment
  • fara suparare! (Marţi, 24 februarie 2009, 10:02)

    ancuta [anonim]

    Buna ziua,
    Daca tot este vorba despre autostrada Transilvania, as vrea sa imi spuneti:
    1. Cu cine s-a mai negociat, inainte de Bechtel?
    2. Cum ati ajuns sa negociati cu Bechtel si de ce tocmai cu ei?
    3. Cat de realista vi se pare promisiunea ca in acest an se vor semna contracte pentru construirea a 1000 km de autostrazi?
    4. Credeti ca in acest an se vor construi macar cei 70 de km promisi?
    5. Ce facem cu celelalte drumuri din tara? Unele sunt varza, lucrarile de reparatii dureaza foarte mult si sunt facute prost si de mantuiala...
    6. Cand estimati ca Romania va avea o infrastrucura pusa cat de cat la punct?
    7. Ce ati fi facut daca ati fi fost, in acest moment, ministrul transporturilor.
    Multumesc si astept cu nerabdare sa imi raspundeti.
      #showComment
  • coruptie in sistem (Marţi, 24 februarie 2009, 10:11)

    teo [anonim]

    Unul din fostii sefi ai CNADNR, Mihai Grecu, a tocat circa 50 de milioane de euro pe studii de fezabilitate pentru construirea unor drumuri expres, studii ce sunt valabile doar doi ani. Banii au fost cheltuiti, studiile nu mai sunt valabile, si in plus, in acea perioada ( anii 2007-2008) nu s-a dat drumul la niciun proiect bazat pe studiile de fezabilitate respective. De ce credeti ca, sub conducerea respectivei persoane, apropiate de fostul premier liberal, s-au alocat sume atat de mari pentru studii de fezabilitate? Din experienta d-voastra in MT, un decident a avea vreun interes material(spagi) in initierea unor astfel de studii de fezabilitate?
      #showComment
  • Intrebari (Marţi, 24 februarie 2009, 10:12)

    Alex [anonim]

    1. In calitate de membur al coalitiei guvernamentale, va rog sa imi explicati de ce pe de-o parte Dl. Boc sustine ca anul acesta vor avea loc importante investitii in infrastructura, iar pe de alta parte Dl. Berceanu sustine ca anul acesta autostrazile nu sunt prioritare. Nu vi se pare o contradictie?

    2. De ce se gasesc mereu alte prioritati si nu se realizeaza ca dezvoltarea autostrazilor aduce dupa sine o dezvoltare economica directa si indirecta de mare importanta?

    3. Care sunt cauzele pentru care Romania a ajuns sa fie pe ultimul loc in Europa la nr. de km de autostrada pe cap de locuitor, la MARE distanta fata de celelalte tari? In calitate de politician care ati ocupat si functia de secretar de stat in Ministerul Transporturilor timp de 4 ani nu va este foarte rusine de acest aspect?

    4. Spuneti sincer, mai ales ca inca nu a inceput campania electorala: cati km de autostrada vor fi dati in folosinta in urmatorii 5 ani? In campania electorala de anul trecut unii vehiculau cifre precum 1000 km, altii 1800 km. Ne puteti da o astfel de estimare acum?
      #showComment
  • autostrazi (Marţi, 24 februarie 2009, 10:12)

    robert [anonim]

    Cat de mult a contat factorul politic in faptul ca nici pana la ora actuala nu avem o autostrada k lumea?
      #showComment
  • Coridorul IV (Marţi, 24 februarie 2009, 10:14)

    Adi [anonim]

    Toate statisticile pe care le-am citit dau coridorul IV ca fiind cel mai circulat traseu din tara. Nu e nevoie de statistici intrucat oricine o poate vedea cu ochii lui in momentul in care strabate acest traseu. Intrebari:
    1. Atunci de ce nu se demareaza odata lucrarile pentru coridorul IV si se fac tot felul de proiecte care nu ne "leaga mai repede" de Europa ? Nu credeti ca asta e prioritatea numarul 1 atat timp cat suntem izolati de entitatea in care cu mari dificultati am reusit sa ne integram ?
    2. Cum de vecinii nostri sunt capabili sa faca autostrazi la preturi si termene mult mai reduse ? Ce au ei in plus fata de noi ?
    3. Dumneavoastra chiar credeti ca o sa apucati sa mai mergeti in viata asta pe o autostrada in Romania ? Eu unul nu cred, dar as dori un raspuns sincer din partea unuia care cunoaste sistemul din interior, ca "rezultatele" celor "implicati" in acest sistem il vedem cu totii din exterior.
    4. De ce cei ce ajung sa aiba puterea de decizie in "problema infrastructurii" nu reusesc sa faca nimic concret in constructia de autostrazi ? Sunt toti niste incapabili ? Sincer eu asta cred, dar daca ar realiza si cei din interior, de ce nu aduceti o echipa de consultanta si management straina si independenta politic si care sa faca ceva in sensul asta ? Probabil ca asa s-ar face si la noi o autostrada pentru care v-ar fi recunoscatori milioanele de utilizatori ai soselelor patriei.
    O sa pun si o parere personala referitoare la autostrazile din Romania.... vorbe, vise, capital politic si sursa de imbogatire pentru cei ce au puterea de decizie, dar nu o sa fie mai nimic in urmatorii 10 ani (poate cateva sute de km in zone mai slab circulate sau de interes regional ...gen legat capitala de mare si munte dar nimic concret pentru a decongestiona marile aglomerari de trafic international....).
      #showComment
  • o singura intrebare (Marţi, 24 februarie 2009, 10:17)

    roxxy [anonim]

    Eu am o singura intrebare: cum au fost alese ofertele de constructie a autostrazilor? Explicati-mi si mie, ca poate asa inteleg si de ce nu avem acum nici una. Multumesc.
      #showComment
  • o singura intrebare (Marţi, 24 februarie 2009, 10:23)

    George [anonim]

    Din informatiile pe care le aveti dumneavoastra, a existat vreodata vointa politica cu adevarat pentru a se construi autostrazi?

    Si aici nu ma refer la vointa de a se aloca anumiti bani catre anumiti beneficiari...
      #showComment
  • autostrazi (Marţi, 24 februarie 2009, 10:24)

    popescu dan [anonim]

    sum este posibil ca polonia si cehia sa faca in patru ani 400km autostrada si noi nu. de ce nu se pune maxima urgenta pe infrastructura, altfel nu avem nici turism , nimic.
      #showComment
  • Iasi <> Targu-Mures (Marţi, 24 februarie 2009, 12:03)

    luke [anonim]

    In ce stadiu se afla proiectul? Am inteles ca se doreste concesionarea acestui coridor. Care este progresul in aceasta privinta?

    Daca proiectul se amana, iar Moldova ramane in continuare izolata de vestul Europei, cum contracarati efectele negative asupra economiei acestei zone a tarii, rezultate in principal din izolarea ei de restul Europei? Aveti in vedere poate o investitie masiva in infrastructura aeroportuara, care sa rezolve cumva lipsa unei autostrazi in viitorul apropiat?
      #showComment
  • Si totusi la noi e mai scump (Marţi, 24 februarie 2009, 12:27)

    pamfletaru [utilizator]

    Pe un teren mai dificil, care a trebuit sa fie intai deminat, un kilometru de autostrada in Croatia, construit tot de consortiul Bechtel-Enka, costa 4,1 milioane de euro, pe cand in Romania ajunge la 5,4 milioane de euro * FMI a cerut Guvernului Romaniei un audit independent privind preturile practicate de Bechtel la autostrada Bucuresti - Bors

    Cum comentati acest lucru?
      #showComment
  • Cine ? (Marţi, 24 februarie 2009, 13:27)

    ion [anonim]

    A semnat contractul cu Bechtel ?
    Si daca de poate , sa ne spuneti " confidential " cit a fost shpaga incasata pentru contractul ala dezastruos ?
    Cind o sa fie trimis la puscarie cel care a semnat contractul ?
      #showComment
  • Autostrada Sud (Marţi, 24 februarie 2009, 13:32)

    andrei [anonim]

    De ce nu s-a luat in considerare mai demult constructia Autostrazii Sud, Bucuresti-Slatina-Craiova-Turnu Severin-Arad.
    Date fiind conditiile geografice (campie), s-ar fi realizat mult mai repede (cam ca Autostrada Soarelui) si la costuri reduse (mai ales pentru expropiere).
    Distanta intre Bucuresti si granita Ungariei este la fel si prin Sud si prin Transilvania. Ca sa nu mai zic de cele doua (??) autostrazi din Transilvania si ignorarea atat a Munteniei-Oltenia cat si a Moldovei)
    S-a tot insistat in schimb pe drumurile rapide, un compromis scump si ineficient (ati mers in Europa de Vest pe drumuri rapide? eu nu)
      #showComment
  • autostrazi in interes national (Marţi, 24 februarie 2009, 13:59)

    Stefan Aurelian [anonim]

    Dece nu se declara autostrazile obiectiv strategic pentru ca exproprierile sa mearga struna si sa se faca o data autostrazile ?
    si de ce se permite subcontractarea la infinit a aconstructiei?cine raspunde pentru starea jalnica a infrastructurii romanesti?
    daca cineva moare pe un drum national se poata ca statul sa fie dat in judecata?multi oameni mor fara nici o vian pentru ca cineva face o depasire pe un drum prea ingust...
      #showComment#showComment
  • ce mai conteaza ? (Marţi, 24 februarie 2009, 14:05)

    petrica [anonim]

    1. Considerati ca autostrazile o sa rezolve problemele actuale pe care le are Romania ?
    a. orasele s-au extins fara a avea o infrastructura adecvata
    b. nu exista in nici un oras din Romania un sistem de transport foarte bine pus la punct
    2. Cind o sa incetam sa ne mai plingem atita si sa mai si punem mina la treaba ?
    3. Ati facut vreodata vreo lista cu toate problemele din Romania, pe care sa incercati sa o prioritizati in functie de:
    a. eficienta
    b. costuri
    c. timp de implementare
    4. Cum angajati dv oamenii in structurile dv ? V-ati gindit vreodata ca un bun manager face mai mult decit zeci de milioane de euro in bugete care sint cheltuiti ineficient ?

    se vorbea de TM - BU 9 ore: stiti de exemplu ca inainte de Craiova exista zeci de radare fixe pe un drum de minim 70km/h puse pentru a limita la 50km/h. Stiti cumva ca drumul mortii este DN1 unde sint zeci de accidente zilnice, a luat cineva vreo masura ? Radare, miscorarea vitezei la 50km/h, viteza la pasajul Baneasa, treceri de pietoni suspendate si ZID pe mijlocul drumului, nu o bordura de 10 cm care este mortala.
      #showComment
  • ce avem. (Marţi, 24 februarie 2009, 14:27)

    alexandru [anonim]

    Am fost recent pe Autostrada Soarelui si am observat urmatoarele:
    1. caini loviti pe asfalt
    2. gardul de plasa de langa autostrada era rupt
    3. panourile electrice de avertizare (si asa putine, f.f.f.f. putine) nu functionau deloc.
    4. politia nu face nimic vis-a-vis de opritul/stationatul pe banda de urgenta pentru activitati fiziologice. Stiu ca in celelalte tari UE este interzis, chiar iti iei amenda daca opresti fara motiv pe banda de urgenta.
    Cred ca trebuie sa invatam sa si intretinem ceea ce construim.
    Daca Romania nu se misca repede cu constructia de autostrazi, traseele din Vest in Est vor ocoli Romania.
      #showComment
  • Autostrada Sud (Marţi, 24 februarie 2009, 14:40)

    andrei [anonim]

    De ce nu s-a luat in considerare mai demult constructia Autostrazii Sud, Bucuresti-Slatina-Craiova-Turnu Severin-Arad.
    Date fiind conditiile geografice (campie), s-ar fi realizat mult mai repede (cam ca Autostrada Soarelui) si la costuri reduse (mai ales pentru expropiere).
    Distanta intre Bucuresti si granita Ungariei este la fel si prin Sud si prin Transilvania. Ca sa nu mai zic de cele doua (??) autostrazi din Transilvania si ignorarea atat a Munteniei-Oltenia cat si a Moldovei)
    S-a tot insistat in schimb pe drumurile rapide, un compromis scump si ineficient (ati mers in Europa de Vest pe drumuri rapide? eu nu)
      #showComment
  • bani (Marţi, 24 februarie 2009, 14:48)

    mirela [anonim]

    Am inteles ca Ministerul Transporturilor beneficiza de sume destul de mari comparativ cu alte domenii, in bugetul pe 2009. Si totusi, este un buget in conditii de criza? Ce era prevazut in proiectele pe acest an si nu se poate realiza din cauza lipsei de fonduri...si aici ma refer nu numai la autostrazi.
      #showComment
  • salut! (Marţi, 24 februarie 2009, 15:00)

    Sorana Mihailescu (moderator) [hotnews.ro]

    Bun gasit, tuturor!
    Domnul Sorin Bota a sosit deja in redactia Hotnews, pregatit sa va raspunda la intrebari. Va multumim pentru postarile de pana acum. Sa incepem!
  • Ineficienta ? (Marţi, 24 februarie 2009, 15:06)

    nelutu [anonim]

    Daca pana in 2000 Basescu nu voia autostrazi, dupa 2000 am crezut ca se va face ceva. Esec total. Mai stim ca tot aceiasi directori sunt de mulllltttiii ani si tot nimic. De aici tragem concluzia ca ceva e putred in Ministerul Transporturilor toti au fost ineficienti. Am dreptate? Pai sigur ca am.
    Acum intrebare: A fost tras cineva la raspundere (dat afara ptr ineficienta), sau inca facem studii de fezabilitate si scenarii si mai adaugam cate o autostrada virtuala cand nu suntem in stare sa le facem nici pe cele 2-3 cate sunt cu adevarat importante?

    Ah, ultima gaselnita: TGV Paris - Constanta, ce gluma buna (in ce an incepem lucrarile ?) si noi nu suntem in stare sa reabilitam calea ferata existenta.

    Intrebare: ati vazut pana acum un proiect de autostrada (sau drum ) facut asa cum trebuie de la A la Z. cat ati fost la acel Minister. Adica bine pregatit dpdv tehnic si cu documentele de licitatie in ordine ? Astfel incat sa nu se castige licitatia cu 200 Meuro si in final sa platim 400 Meuro (vezi Autostrada Bucuresti - Ploiesti).

    Tot se discuta ca parteneriatul public privat e o solutie la constructia de autostrazi. Dl Berceanu zice ca face tot in PPP (lol) . Care e opinia dvs. Chiar putem face tot in PPP?

    In calitate de senator si interesat de domeniul infrastructurii de transport, cred ca puteti sa solicitati si sa monitorizati programul de autostrazi si sa-i trageti la raspundere pe cei care nu-si fac treaba. Poate pe site-ul Senatului ?
      #showComment#showComment#showComment
  • De ce altii pot si noi nu??? (Marţi, 24 februarie 2009, 15:09)

    eu [anonim]

    D-le Sorin Bota, de ce altii pot sa faca autistrazi si noi nu. Lucrez la o companie de transport international de persoane iar anul trecut am schimbat linia de circulatie internationala pe care o avem de Austria pe Solvenia. Surprinzator, acum un an slovenii aveau cu 40% mai putine autostrazi ca si astazi. Acum aproape ca termina un tronson important si au acoperire de 80% din tara. Este oare la noi romanii cumva o boala aceasta neputinta????
  • termene (Marţi, 24 februarie 2009, 15:13)

    adrian glavan [anonim]

    Buna ziua, as dori sa aflu daca se poate:
    - daca si cand va fi achitata datoria catre Bechtel, respectiv daca se reiau lucrarile pe 16 martie cum au mentionat ei
    - pe 16 februarie trebuiau sa se reia lucrarile la moara vlasiei-ploiesti. In ce stadiu se afla acest proiect? Dar buc-m vlasiei?
    - tot in februarie trebuiau sa inceapa lucrarile la timisora arad. exisista vreo sansa sa se intample ceva acolo?daca da, cand?
    - bucuresti, centura nord. sunt fonduri? se va lucra ceva anul acesta?Cat?Cand?Pe ce tronson?
    - Orastie-Deva: pt acest tronson exista proiect, licitatie, tot; in plus, avem finantare de la UE, care insa expira in 2010. ce se face pentru a nu pierde acesti bani?
    sa zicem cam atat......
      #showComment
  • doar cateva intrebari, restul s-a intrebat deja (Marţi, 24 februarie 2009, 15:18)

    Lucian* [utilizator]

    este adevarat ca alianta DA s-a desfiintat din cauza ca nu s-au inteles la autostrazi?

    Zvonul asta vine de la "protejatii" din constructii a celor doua partide.

    Chiar atat de mult conteaza orgoliul propriu/ ciolanul pt un partid?

    De ce costul pe un km de autostrada in Transilvania este mai mare de pana la 6 ori decat in Croatia in zone de munte?

    Unde au disparut companiile de stat care au construit mii de km de sosea in Nordul Africii?

    Am mers pe ele si tunisienii si algerienii si marocanii isi aduceau aminte de cine le-au construit (Contransimex).
  • proiect (Marţi, 24 februarie 2009, 15:19)

    Cristina [anonim]

    cand o sa ia cineva in serios proiectul "Autostrada Bucuresti-Arad"???
  • Drumul expres Baia Mare - Vaja? (Marţi, 24 februarie 2009, 15:24)

    Dan [anonim]

    Se va realiza vreodata?
    Reprezentati Maramuresul...nu va e mila de masinile Dvs/noastre cand veniti de la Cluj inspre Baia Mare? E, totusi, drum european.
  • Autostrada Transilvania (Marţi, 24 februarie 2009, 15:27)

    ionel [anonim]

    1. Cat de probabila este renuntarea totala la AT pe tronsonul Brasov-Campia Turzii de care a vorbit ieri Dl Berceanu?

    2. Va asumati ca prioritate finalizarea tronsonului Campia-Turzii - granita pana in 2012?

    3. Se vorbeste mult de concesionari. Este o decizie cu foarte mari implicatii, si dezavantaje. Nu considerati ca concesionarea creste pretul lucrarii pentru ca autostrada trebuie altfel construita cu bariere si caserii? Ce alte dezavantaje ale concesionari vedeti si credeti ca se va purta o dezbatere deschisa cu toate argumentele pe masa inainte de a lua o asemenea decizie?
  • administrare, know how (Marţi, 24 februarie 2009, 15:34)

    drumeag vasile [anonim]

    s-a luat in considerare know howul administrarii autostrazilor si a dezvoltarii infrastructurii in mod eficient? exista experienta si eficienta in tari ca austria si germania iar managementul e orientat pentru protectia calatorilor. nu demult am constatat ca nu se cunosc metodele de interventie in caz de viscol. cum terminam o autostrada ne gandim cui sa o dam in concesiune, pe segmente mici in loc sa aiba loc o administrare si taxare coerenta.
  • drumuri in nord (Marţi, 24 februarie 2009, 15:53)

    indis cretu [anonim]

    Domnule Bota, ce ne puteti spune de drumurile ce leaga Ardealul de Maramures?
      #showComment
  • intrebari si raspunsuri (Marţi, 24 februarie 2009, 15:56)

    george [anonim]

    Sunt de la o firma de transport marfa.
    In RO se plateste rovigneta 11 eur/zi.
    In Ungaria se plateste 10 eur/zi.
    In Slovacia se plateste 10 eur/zi.
    Orice om cu cap sanatos poate vedea ce drumuri avem in tara unde se pot parcurge 350 km/zi cu un camion 20 to, intr-un program conform EC561/2006, in comparatie cu 600/650km in acelasi interval de timp., dar oriunde dupa ce treci granita de vest.
    Daca veti raspunde macar la cateva intrebari de mai sus, bine, daca nu, va spun eu:in Romania politicienii si-au facut campanie si au luat voturi cu promisiuni de investitii , dar banii s-au tocat pe salarii, diurne, dotari, clientela politica, frauda (vezi CNADR), si toti stim ca fondurile alocate de la buget sunt supuse licitatiilor cu destinatie, studii de fezabilitate, alte studii,etc. Si va mai spun ca nici un guvern nu va da din mana aceasta posibilitate de innavutire a clientelei de partid si in consecinta nu va da constructia autostrazilor prin concesionare sau cu fonduri structurale pentru ca acestea sunt verificate si monitorizate, si se pot directiona prin frauda mai greu sau de loc. Deci vom construi autostrazi atunci cand un guvern va decide ca interesul public este inaintea celui privat, adica niciodata. Nu va este rusine de clasamente pe tari, de mortii de pe sosele si bataia de joc din transporturi, turism si ma intreb cand se va produce o schimbare de atitudine, pentru ca si rabdarea romanilor are o limita!?
    Si n-as dori sa va prinda acele timpuri intr-o functie de demnitar dispus sa discute despre infrastructura din tara asta.
    Si a doua intrebare, din ce partid ati facut parte ca secretar de stat in MT si acum unde platiti cotizatia?
    La sfrsit, o constatare, ca tot ati pomenit numele Basescu:" Aici sunt banii dvs", si cred ca intr-adevar, singurele drumuri facute sub acest slogan arata si azi bine:Iasi/TG.Frumos/Bucuresti, sau Cluj/Oradea. O zi buna.
      #showComment
  • Centura Bucuresti (Marţi, 24 februarie 2009, 16:03)

    Razvan [anonim]

    Cand estimati ca va fi gata largirea centurii Bucuresti la 4 benzi?De autostrada de centura Bucuresti se mai aude ceva?
    Nu stiu daca mai exista vreo capitala europeana cu o centura care sa arate ca cea a Bucurestiului(gropi, mizerie, o banda pe sens, blocaje de kilometri la fiecare intersectie, etc.etc.), din pacate.
    De ce nu s-au facut aceste lucruri cu ani de zile in urma, chiar nu s-a gandit nimeni de importanta lor, sau se credea ca va invia Ceausescu si numarul de masini va fi redus?
    Cu respect
      #showComment
  • exproprieri (Marţi, 24 februarie 2009, 16:14)

    caramela [anonim]

    Buna ziua,

    dupa cum se tot afirma marea problema cu finalizarea lucrarilor contractate pentru mareata autostrada a fost si este cea a exproprierilor de terenuri.
    As dori sa stiu de ce in Romania statul nu are nici o putere de a expropria asa cum este in Spania de ex unde daca printr-o anumita locatia va trece o autostrada statul ofera o suma de bani fara posibilitatea de negociere sau impotrivire ......si este si normal atata timp cat este vorba de interesul public si cu atat mai mult atunci cand vorbim de teren arabil si nu afecteaza locuinte.
  • multumim (Marţi, 24 februarie 2009, 16:39)

    Sorana Mihailescu (moderator) [hotnews.ro]

    Domnul Sorin Bota a raspuns cititorilor HotNews.ro in limita timpului avut la dispoziei. Ii multumim pentru prezenta in redactia Hotnews, multumiri cititorilor pentru participarea activa la aceasta intalnire online. Va reamintesc, cele mai interesante intrebari se vor regasi in emisiunea Bucuresti Punkt Bonn. Inregistrarea audio/video a emisiunii o puteti gasi pe site, incepand de vineri dupa-amiaza. Numai bine, pe saptamana viitoare!
  • fonduri structurale (Marţi, 24 februarie 2009, 16:56)

    elena [anonim]

    Am depus in sesiunea din august un proiect de finantare din fonduri structurale pe masura competitivitatii economice, am cerut numai utilaje, in decembrie am primit un raspuns, pe e-mail, de respingere administrativa, pe motiv, printre altele, ca nu am depus copia 1 si 2, lucru care nu e real, am depus un original si 2 fotocopii.Consider ca e o neglijenta si un abuz , asa inteleg de ce am absorbit 0 lei, e mult mai usor sa respingi dosare ca sa nu ai de lucru.La fel am inteles ca s-a intamplat si altor agentii economici.Culmea e ca nu avem nici o cale de atac.Cum ne aparam ?


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by