Avocatul Poporului - instituție condusă de Renate Weber - consideră că actele normative discutate de Guvern privind introducerea certificatului COVID pentru angajații din spitale sau din domeniul asistenței sociale încalcă mai multe drepturi ale salariaţilor și sunt ”lipsite de proporționalitate și inadecvate”.

Renate WeberFoto: Agerpres

Actele normative la care se referă instituția condusă de Renate Weber sunt:

  • proiectul de lege pus în dezbatere publică luni de Ministerul Sănătății prin care personalul medical nevaccinat împotriva COVID-19 din spitale, din Inspectoratul pentru Situații de Urgență, Inspectoratul de Aviație (avioanele și elicopterele SMURD), Ministerul de Interne, inclusiv din instituțiile subordonate, ar urma să fie obligat să se testeze pe cheltuiala proprie. Proiectul, care ar urma să treacă prin Guvern și să fie trimis apoi Parlamentului, prevede că acești angajați trebuie să prezinte la locul de muncă certificatul verde COVID-19 - care atestă vaccinarea, trecerea prin boală sau testarea. Cei care nu s-au vaccinat și nici nu au trecut recent prin boală au alternativa testării pe banii lor. Cine nu s-a vaccinat, nu a trecut prin boală și nici nu se testează riscă suspendarea contractului de muncă pentru 30 de zile și chiar concedierea.
  • proiectul de OUG discutat în primă lectură în ședința de guvern din 15 septembrie prevede că angajaţii din domeniul asistenţei sociale (centre de îngrijire) trebuie să prezinte fie dovada vaccinării anti-COVID, fie test negativ, săptămânal, fie dovada trecerii prin boală.

Potrivit ambelor proiecte de acte normative, costurile privind activitatea de testare COVID sunt suportate de către personalul din cadrul unităţilor vizate, cu excepţia personalului care are indicaţie medicală pentru nevaccinare.

Avocatul Poporului consideră, "recunoscând obligaţia constituţională a statului de a lua măsuri pentru asigurarea sănătăţii publice", că "soluţiile legislative care condiţionează exercitarea dreptului la muncă al personalului din unităţile sanitare publice şi private, precum şi al personalului încadrat în centrele rezidenţiale publice şi private de obţinerea certificatului de vaccinare sau de certificatul de testare (cu plata testelor realizată de către angajat), sub sancţiunea suspendării contractului individual de muncă, respectiv a încetării de drept a acestuia reprezintă măsuri restrictive privind exerciţiul dreptului la muncă, al egalităţii în 2 drepturi şi al asigurării măsurilor de protecţie socială, măsuri lipsite de proporţionalitate şi inadecvate scopului urmărit".

Instituţia precizează că, potrivit Constituţiei, restrângerea exerciţiului unor drepturi şi libertăţi poate fi făcută numai prin lege.

Avocatul Poporului menționează că anul trecut, în contextul pandemiei, Curtea Constituţională a emis mai multe decizii în care a precizat "clar şi ferm" că o asemenea restrângere se poate face numai prin lege ca act normativ aprobat de Parlament, nu prin ordonanţe de urgenţă sau acte administrative. Aşadar, Ordonanţa de urgenţă de modificare a Legii nr. 55/2020 va fi neconstituţională, atrage atenția Avocatul Poporului.

Potrivit instituţiei, conţinutul actelor normative ar fi "total inadecvat" din următoarele motive:

  • potrivit datelor oficiale furnizate, numărul persoanelor vaccinate în România este de 5.353.033 (la data de 28 septembrie 2021);
  • în urma zecilor de anchete şi vizite realizate de instituţia Avocatul Poporului atât în centre rezidenţiale, în cămine de bătrâni, în centre de plasament, în centre de recuperare, dar şi în unităţi sanitare, s-a constatat un mare deficit de personal în aceste instituţii;
  • costurile testelor RT-PCR sau al testelor antigen rapid sunt foarte ridicate raportat la puterea de cumpărare a cetăţenilor;
  • statul nu a intervenit, ca în cazul altor state din Uniunea Europeană, în vederea creării cadrului legal pentru plafonarea preţului testelor de o manieră care să faciliteze cetăţenilor accesul la efectuarea acestora, ca măsură de protecţie anti-COVID.

Avocatul Poporului apreciază că soluţiile legislative menţionate, în forma propusă, sunt de natură să aducă atingere următoarelor prevederi constituţionale:

  • dreptului la muncă şi protecţia socială a muncii,
  • interzicerii discriminării pe criterii de avere, prevăzută în art. 16 alin. (1) şi art. 4 şi încălcării dreptului beneficiarilor din centrele rezidenţiale la măsuri de asistenţă socială.

Avocatul Poporului menționează că a trimis premierului, și miniștrilor Sănătății și Muncii analiza prin care atrage atenția că cele două proiecte ar încălca mai multe drepturi ale salariaților.

CITEȘTE ȘI: