Secția de procurori a Consiliului Superior al Magistraturii atrage ateția că mai multe modificări aduse de Guvern legilor justiţiei diferă faţă de cele transmise Consiliului Superior al Magistraturii pentru aviz, fiind vorba despre două articole privind modul în care sunt detașați polițiștii și specialiștii la Secția pentru anchetarea magistraților. Cele două noi prevederi apar în OUG 11 de modificare a controversatei Ordonanțe 7, care a fost publicată joi seară în Monitorul Oficial.

Sediul CSMFoto: AGERPRES

Secția pentru procurori a CSM - care ceruse abrogarea în totalitate a OUG 7 - își exprimă îngrijorarea cu privire la modificarea succesivă a legilor justiției, prin cinci ordonanțe de urgență adoptate într-un interval de câteva luni, "de natură a bulversa activitatea magistraților și a instituțiilor din sistemul judiciar".

De asemenea, Secția pentru procurori dezaprobă faptul că forma în care apar în Monitorul Oficial actele normative emise de guvern diferă de cea înaintată CSM spre avizare.

Procurorii din CSM semnalează că în forma publicată în Monitorul Oficial în OUG 12/2019 sunt prevăzute două noi articole referitoare la desfășurarea activității în cadrul Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție de către ofițeri sau agenți de poliție judiciară ori de către specialiști în domeniul prelucrării și valorificării informațiilor, economic, financiar, vamal, informatic, precum și în alte domenii, în condiţiile în care forma înaintată Consiliului Superior al Magistraturii spre avizare nu cuprindea nicio dispoziție referitoare la această secţie.

De asemenea, forma OUG 8/2019, publicată în Monitorul Oficial, cu privire la unele măsuri pentru aplicarea de către România a Regulamentului UE 2017/1939, al Consiliului din 12 octombrie 2017, de punere în aplicare a unei forme de cooperare consolidată în ceea ce privește instituirea Parchetului European, cuprinde o modificare față de varianta avizată favorabil de către CSM, în sensul că președintele CSM este parte a comisiei de selecție, și nu un membru desemnat de Plen, arată procurorii.

Secția pentru procurori reamintește că în 2016 la nivelul Ministerului Public au fost soluționate 4.579 de cauze, dintre care 94 (2%) au fost înregistrate în urma sesizării din oficiu. Dintre acestea, s-au soluționat 2.860, 19 cauze prin trimitere în judecată și 2.841 prin clasare. În 2017, numărul total al cauzelor de soluționat a fost de 4034, dintre care 77 (1,9%) au fost înregistrate în urma sesizării din oficiu. Dintre acestea, s-au soluționat 2.580 de cauze, 10 prin trimitere în judecată și 2.569 prin clasare. În 2018, numărul total al cauzelor de soluționat a fost de 2.321, dintre care, 39 (1,68%) de cauze au fost înregistrate în urma sesizării din oficiu, fiind soluționate un număr de 1.008 cauze, 3 prin trimitere în judecată și 1004 prin clasare.

Cu referire la situația statistică a cauzelor preluate de Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție, din raportul de activitate al Secţiei pe anul 2018 rezultă că au fost preluate 1.242 de cauze de pe rolul celorlalte parchete, dintre care 105 dosare au fost soluționate în cursul anului 2018, respectiv 103 cauze prin clasare, iar în două cauze s-a dispus trimiterea în judecată, mai spun procurorii din CSM.

Ce modificări apar în forma OUG publicată în Monitotul Oficial

În OUG 11 publicată în Monitorul Oficial apar două noi articole legate modul în care sunt detașați polițiștii și specialiștii în Secția pentru acnhetarea magistraților, condusă de procurorul-șef Gheorghe Stan și de Adina Florea.

"După articolul 88^9 se întroduc două noi articole - articolele 88^10 și 88^11, cu următorul cuprins:

Art. 88^10:

  • (1) În vederea desfășurării activităților specifice prevăzute de Codul de procedura penală, în cadrul Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție funcționează, prin detașare, ofițeri sau agenți de poliție judiciară sub directă conducere și controlul nemijlocit al procurorilor Secției, în limită posturilor prevăzute de lege.
  • (2) Detașarea ofițerilor și agenților de poliție judiciară se dispune la solicitarea procurorului-șef al Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție de către ministrul afacerilor interne, pe o perioadă de cel mult 3 ani, cu posibilitatea prelungirii din 3 în 3 ani, cu acordul acestora.
  • (3) Numirea în funcție a ofițerilor și agenților de poliție judiciară prevăzuți la alin. (1) se face prin ordin al procurorului-șef al Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție.
  • (4) Încetarea detașării ofițerilor și agenților de poliție judiciară se poate dispune înaintea perioadei prevăzute la alin. (2) prin ordin motivat al procurorului-șef al Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție.
  • (5) Pe durată detașării, ofițerii și agenții de poliție judiciară nu pot primi de la organele ierarhic superioare din poliția judiciară nicio însărcinare.
  • (6) Dispozițiile procurorilor din cadrul Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție sunt obligatorii pentru ofițerii și agenții de poliție judiciară. Actele întocmite de aceștia din dispoziția scrisă a procurorului sunt efectuate în numele acestuia.
  • (7) Ofițerii și agenții de poliție judiciară prevăzuți la alin. (1) au drepturile și obligațiile prevăzute de lege pentru ofițerii de poliție și agenții de poliție, cu excepțiile prevăzute de prezența lege, și beneficiază, în mod corespunzător, de drepturile prevăzute la art. 13 și 23 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea și alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor și altor categorii de personal din sistemul justiției, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 45/2007, cu modificările și completările ulterioare.
  • (8) Salarizarea ofițerilor și agenților de poliție judiciară prevăzuți la alin. (1) se realizează potrivit dispozițiilor legale aplicabile ofițerilor și agenților de poliție judiciară din cadrul Direcției Naționale Anticorupție.

    (9) Atribuțiile prevăzute de lege pentru ministrul afacerilor interne privind drepturile și răspunderile ce revin ofițerilor și agenților de poliție judiciară detașați se exercită de procurorul-șef al Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție. Atribuțiile privind acordarea gradelor profesionale pentru ofițerii și agenții de poliție judiciară detașați se exercită de ministrul afacerilor interne, la propunerea procurorului-șef al Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție.
  • (10) Dispozițiile art. 6 din Legea nr. 364/2004 privind organizarea și funcționarea poliției judiciare, republicată, cu modificările ulterioare, se aplică în mod corespunzător în raport cu activitatea ofițerilor și agenților de poliție judiciară prevăzuți la alin. (1).

Art. 88^11:

  • (1) Secția pentru investigarea infracțiunilor din justiție se încadrează cu specialiști în domeniul prelucrării și valorificării informațiilor, economic, financiar, vamal, informatic, precum și în alte domenii, pentru clarificarea unor aspecte tehnice sau de specialitate în activitatea de urmărire penală.
  • (2) Specialiștii prevăzuți la alin. (1) sunt numiți în cadrul Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție prin ordin al procurorului-șef al acesteia și au calitatea de funcționar public.
  • (3) Specialiștii prevăzuți la alin. (1) își desfășoară activitatea sub directă conducere, supraveghere și control nemijlocit al procurorilor Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție și au drepturile și obligațiile prevăzute de lege pentru funcționării publici. Salariile de bază pentru specialiștii din cadrul Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție sunt cele prevăzute la art. 28 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personajului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu art. 1 lit. e) și art. 22 alin. (1)-(3) din capitolul VIII al anexei nr. V din aceeași lege. Specialiștii beneficiază, în mod corespunzător, de drepturile prevăzute la art. 13 și 23 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2006, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 45/2007, cu modificările și completările ulterioare".

Potrivit expunerii de motive, aceste articole au "în vedere necesitatea reglementării fără întârziere a drepturilor, statutului și rolului ofițerilor și agenților de poliție judiciară detașați în cadrul Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție, precum și a specialiștilor din cadrul acesteia, categorii de personal absolut necesare pentru desfășurarea în bune condiții a activității de urmărire penală desfășurată de către această structură de parchet".