Președintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități (CEDCD), Mădălina Turza, a anunțat, luni, că a depus o plângere la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării în urma declarațiilor ministrului Educației "referitoare la segregarea elevilor cu dizabilități, care întăresc stigma şi prejudecata la adresa întregii comunităţi a persoanelor cu dizabilităţi". Potrivit Mădălinei Turza, 29.433 din cei 70.000 de copii cu dizabilități din România sunt izolați în școli speciale, iar cei care învață în școlile de masă nu beneficiază de sprijinul necesar, în condițiile în care sunt doar 1.385 de profesori de sprijin în toata țara.

Ecaterina AndronescuFoto: Hotnews

"Astfel, în primul rând asistăm cu toţii la lărgirea prăpastiei dintre nivelul la care România se află în acest moment din perspectiva incluziunii și obligațiile legale pe care şi le-a asumat prin adoptarea normelor internaţionale şi interne şi pe care numeroase instituţii europene şi internaţionale ni le reamintesc periodic. În al doilea rând, observăm pericolul pe care decidenții din România îl reprezintă prin intențiile și deciziile lor arbitrare, în absența unei reglementări unitare la nivelul UE, care să stabilească praguri de implementare şi evaluare a unor servicii educaţionale incluzive, şi care să împiedice aceste derapaje și abuzuri în domeniul dizabilității", arată Mădălina Turza.

Ea spune că propunerea Ecaterinei Andronescu de a-i "împărți pe cei cu dificultăți de învățare într-un loc” este discriminatorie și segregaționistă, deoarece reflectă convingerea acesteia că, pornind de la criteriul dizabilității, elevii nu pot învăța în aceeași clasă cu alți colegi care nu au o dizabilitate.

"Conform doamnei ministru, dizabilitatea reprezintă un criteriu valid pentru separarea acestora într-o altă clasă, fapt ce se înscrie în definiția discriminării prevăzută în O.G. 137/2000, restrângând dreptul la educație al acestora în condiții de egalitate, pe criteriul dizabilității. Considerând declarațiile publice ale ministrului Educației deosebit de periculoase și reflecția unor direcții de politici publice discriminatorii, indiferent de nuanțările ulterioare, am înțeles să depunem plângere la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării", mai spune Turza.

Cifrele privind copiii cu dizabilități prezentate de președintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități

•29.433 din cei 70.000 de copii cu dizabilități din România sunt izolați în școli speciale, adică aproape 50%;

•cu numai 1.385 de profesori de sprijin în toata țară chiar şi cei care învață în școlile de masă nu beneficiază de sprijinul necesar;

•cu 1 profesor de sprijin la 150 de elevi cu dizabilităţi în mai multe judeţe din ţară nu reuşim să ne ridicăm nici la standardul minim pentru incluziunea copiilor cu dizabilităţi;

•programa nu este adaptată, nu există accesibilizări și tehnologii asistive, iar profesorii nu au beneficiat de pregătirea necesară gestionării elevilor cu dizabilităţi;

•părinții cheltuiesc între 4.000 – 18.000 de Euro pe an pentru terapiile copiilor cu dizabilități și salariile profesorilor de sprijin privați, iar cei care nu își permit, rămân izolați în case sau instituții;

•93% dintre direcțiile generale de asistență socială şi protecţia copilului (DGASPC) din cele 42 de județe din România au raportat inexistența serviciilor de intervenție timpurie pentru copiii cu dizabilități în comunitate;

•discriminarea, excluziunea și segregarea copiilor cu dizabilități în sistemul de educație din România constituie obiectul a numeroase dosare civile, penale și la nivelul Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării pe care le-am sesizat în ultimii 10 ani;

•cu o rată de 4,2%, Romania a ajuns ţara cu cea mai mică rată de angajare în câmpul muncii a persoanelor cu dizabilități din UE se datorează și excluziunii de azi de pe băncile școlii, şi care la cum arată politicile în prezent se va acutiza;

•raportori speciali ai ONU şi comisari pentru drepturile omului ai Consiliului Europei au atras atenţia în nenumărate rapoarte de evaluare că statul român încalcă drepturile copiilor cu dizabilităţi din ţara noastră.

O declarație făcută la Digi 24 de ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a creat controverse pe rețelele de socializare după ce a spus că unii elevi cu cerințe educaționale speciale sunt trimiși în școlile speciale, iar alții integrați în școală de masă, subliniind că se gândește ”dacă nu am putea să îi împărţim mai mulţi într-un loc şi să punem profesori de sprijin acolo”, adică să fie înființate ”clase separate pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale”.

Ulterior, Ministerul Educației a transmis un comunicat menit să clarifice poziția ministrului Ecaterina Andronescu cu privire la integrarea copiilor cu nevoi speciale în sistemul învățământului public de masă. Ministerul insistă că nu se intenționează organizarea unor clase separate, numai cu elevi cu cerințe educaționale speciale, și spune că declarațiile anterioare ale ministrului făceau referire tocmai la necesitatea de a aloca suplimentar profesori de sprijin copiilor cu dificultăți de învățare.