Doi din trei români sunt dispuși să își ia un an sabatic, iar unul din doi este interesat de activități cu grad ridicat de pericol, precum săritul cu parașuta sau escalada. De asemenea, mai mult de jumătate din cei chestionați s-au declarat deschiși către comunitatea LGBTQ+, fiind dispuși să aibă prieteni de altă orientare sexuală, potrivit unui studiu care măsoară evoluția anuală a trendurilor în gândirea și comportamentul românilor, în special modul în care aceștia se raportează la rolurile sociale tradiționale, la comunitățile din care fac parte, precum și la presiunile tot mai mari pe care le impune ritmul alert de viață.

Datele au fost colectate timp de un an și arată cum oamenii își regândesc modul în care trăiesc, fiind mult mai toleranți, deschiși către nou, către experiențe de viață.

Printre altele, studiul relevă că mai degrabă femeile cu educație ridicată și venituri peste medie sunt dispuse să își ia un concediu prelungit pentru a călători și a trăi o vreme într-o cultură diferită, din cei 67% români care au răspuns pozitiv la această întrebare. Tot femeile cu educație ridicată și venituri peste medie și în special cele între 16 și 34 de ani sunt mai deschise unei prietenii cu o persoană cu altă orientare sexuală decât cea tradițională, din cei 56% care au răspuns ”da” sau ”mai degrabă da”.

Cei 49% dintre români care doresc să își testeze limitele prin activități cu grad ridicat de pericol (sărituri cu parașuta, escaladă, parkour, drumeții în zone greu accesibile) sunt în special tineri cu vârste cuprise între 16 și 34 ani, mai degrabă din București, cu educație și venituri ridicate. Mulți sunt angajați și au studii superioare. Dintre cei 41% care au răspuns că sunt dispuși să își facă un tatuaj sau un piercing o mare parte sunt femei, în general între 16 și 34 ani, mai degrabă din București, cu venituri ridicate.

De asemenea, 33% dintre cei chestionați folosesc sau ar folosi o aplicație de dating/serviciu matrimonial, ei fiind mai degrabă bărbați, cu venituri mari, cu vârste preponderant între 25-34 ani, care locuiesc singuri, mulți în București. Tot 33% sunt dispuși să aibă relații intime de scurtă durată (aventuri de o noapte) sau relații atipice (de exemplu relații deschise, cu mai mult de un partener etc.). Și ei sunt, de asemenea, mai degrabă bărbați cu vârste între 25 și 34 de ani, care locuiesc singuri.

Tinerii cu vârste între 16 și 34 de ani se regăsesc în mai mare măsură printre cei 27% care ar putea opta să își schimbe religia cu o alta de care s-ar simți mai apropiați. Tendința este și mai evidentă la tinerii sub 24 de ani, în special la cei din Capitală, dar și din Ardeal. Unul din patru români (25%) apelează sau ar putea apela la servicii spirituale de la persoane precum vraci, șamani, astrologi. Cu asemenea opțiuni sunt mai mult femei cu venituri medii și mari, mai degrabă din București.

“Este foarte important să conștientizăm că oamenii își schimbă modul de viață și implicit comportamentul social și că în ultima vreme au devenit foarte preocupați de propria persoană, dar și de relațiile cu cei din jur. Sunt mult mai deschiși la noutăți, la experiențe inedite, mai atenți la cei de lângă ei, mai sociali. Este, dacă vreți, o schimbare de paradigmă, care de mai mult timp vine dinspre noua generație și care acum se reflectă la nivelul societății. Trendurile schimbării sunt desigur influențate și de evenimentele din spațiul public, care iată sunt procesate și duc la abordări noi în viața socială, neașteptate chiar, după cum se reflectă în studiul nostru. Principalii actori și decidenți din societate, dar și din companii, trebuie să țină cont de aceste trenduri și să le ia în considerare atunci când elaborează politici sociale și strategii de business”, spune Adina Vlad, managing partner Unlock Market Research, compania de cercetare care a realizat studiul.

Studiul a fost desfășurat în perioada decembrie 2017 – decembrie 2018, prin observare continuă a trendurilor, explorare calitativă în 12 focus-grupuri, precum și cercetare cantitativă prin chestionare aplicate pe un eșantion reprezentativ de 1.000 de români cu vârste între 16 și 55 de ani.