Digitaliada a fost lansata, luni, 19 septembrie: un proiect-pilot de educatie digitala care isi propune imbunatatirea rezultatelor elevilor, prin metode de lucru interactive si continut digital de tip "invatare prin joc".

DigitaliadaFoto: Fundatia Orange

Digitaliada se bazeaza pe o cercetare sociologica, prima de acest tip, realizata cu privire la tehnologizarea scolilor si nevoile de educatie digitala ale copiilor din mediul rural. (Detalii: Primul studiu public despre folosirea computerului si a internetului la sate. S-a lansat Digitaliada)

Proiectul, initiat si derulat de Fundatia Orange, are trei componente:

1. o componenta de echipare cu echipamente si softuri adecvate a 10 scoli din mediul rural. Proiectul-pilot de tehnologizare se desfasoara in 10 scoli din mediul rural pe durata anului scolar 2016 - 2017. Detalii aici (Digitaliada: au fost alese cele 10 scoli din mediul rural care au castigat selectia nationala

2. o componente de introducere a aplicatiilor educative ludice: jocuri inteligente intermediate de echipamentele digitale 3. o componenta de platforma educationala interactiva: www.digitaliada.ro.

Digitaliada propune o metoda de educatie bazata pe aplicatii si jocuri digitale "game-based learning", menita sa completeze metodele clasice utilizate pana acum la clasa cu resurse educationale bazate pe tehnologie. Jocurile digitale, care vor fi folosite la orele de matematica si TIC (Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor), sunt identificate in stransa legatura cu obiectivele de invatare din programa scolara.

"Ele sunt completate de aplicatii digitale pentru a oferi profesorilor si elevilor un cadru mai larg de folosire a echipamentelor digitale in timpul orelor. Plecand de la continutul educational al jocurilor si aplicatiilor, profesorii vor primi exemple de planuri de lectie demonstrative pentru modul in care poate fi folosit continutul digital la clasa", explica Fundatia Orange.

Proiectul a fost lansat la scoala din Poiana Marului, una dintre cele 10 selectate in proiectul-pilot.

Cu acest prilej, Dana Deac, presedinte al Fundatiei Orange, a explicat: "Digitaliada se lanseaza astazi, dar a inceput in urma cu doi ani si nu a fost facut batand din palme. Ne-am gandit in primul rand la nevoile acestei tari si ne-am dorit foarte mult sa depasim nivelul in care venim cu tablete si cu computer la o scoala si, dupa ce am taiat panglicuta, am plecat si ne mai intalnim peste un an".

Ce aduce diferit Digitalida: furnizarea de continut digital, nu doar de echipamente. In acest mod, proiectul le ofera copiilor "sansa de a se integra in Europa si in lumea contemporana".

Dana Deac a explicat ca, in momentul in care Fundatia Orange a decis sa investeasca in educatie, s-a facut o cercetare pentru a vedea care sunt nevoile elevilor si profesorilor.

Catalogul digital permite parintilor sa vada in timp real care e situatia copilului la scoala. El este disponibil in cele 10 scoli din proiect, pentru clasele V-VIII. ￯Sa nu credeti in cei care va spun la televizor ca generatiile actuale sunt din ce in ce mai proaste. Nu-i adevarat, toate studiile stiintifice au aratat ca aceasta evolutie a Internetului si implicarea Internetului in educatie, aceasta avalansa de schimbari digitale au produs generatii mai destepte si mai inteligente￯.

Pentru Liudmila Climoc, director executiv al Orange Romania, Digitaliada este "￯un exemplu de investitie in viitor printr-un proiect ambitios si complex, cu o abordare 360 grade￯, deoarece nu ofera doar echipamente scolii, ci ￯ofera know-how pentru profesori si pentru copii un nou mod de a descoperi intr-un mod amuzant lucruri care uneori nu sunt atat de amuzante".

"￯Noi, ca jucator in piata telecom, incercam sa contribuim la dezvoltarea educatiei digitale. Credem ca tarie ca trebuie sa investim in educatie, sa investim in copii, in viitorul nostru. Oamenii educati iau decizii mai bune, construiesc lucruri frumoase, investesc in comunitate, in sanatatea lor si in propriul lor viitor"￯, a declarat Liudmila Climoc.

Infografic educatie digitala in mediul rural

Infografic educatie digitala in mediul rural

Proiectul a fost conceput avand la baza un studiu national derulat de GfK in scoli gimnaziale din mediul rural, dar au fost trecute in revista si alte proiecte educationale pentru a vedea ce a functionat si ce nu. Si mai ales de ce.

"￯Am incercat sa facem un proiect care sa aiba sanse cat mai mari ca sa functioneze, iar o abordare 360 grade ni s-a parut cea mai buna. Au fost multe proiecte in care s-au dat echipamente, ele au ramas abandonate, nefolosite si am zis ￯nu￯. Nu e suficient sa dam tablete si sa oferim echipamente scolilor", a explicat Amalia Fodor, director al Fundatiei Orange.

Abordarea de 360 de grade se refera la acoperirea tuturor nevoilor, proiectul nu se limiteaza la tehnologizare, ci aduce si continut digital adecvat, precum si training si asistenta pentru cei implicati. De asemenea, proiectul isi propune sa identifice, prin intermediul platformei interactivewww.digitaliada.ro, formele de continut digital utilizate sau propuse spre utilizare.

Astfel ca, pe langa tablete, laptop-uri si videoproiectoare oferite scolilor din proiectul pilot, profesorii au trecut printr-o sesiune de formare, au lucrat impreuna pe planul de lectii, pe materialele didactice, si sunt pregatiti sa includa ￯jocurile￯ la ore, incepand cu luna octom

"Jocurile nu acopera tot, ci doar bucati din materia de matematica si TIC. ￯Am ales aceste doua materii pentru ca sunt notiuni greu de asimilat si credem ca, prin intermediul aplicatiilor digitale si al jocurilor digitale, aceste notiuni dificile vor fi asimilate mult mai usor si vor fi invatate intr-un mod mai atractiv pentru ei si vor fi mai activi"￯, a spus Fodor. Ce urmeaza dupa proiectul pilot

La sfarsitul perioadei de un an se va face analiza si, daca se dovedeste ca proiectul-pilot este unul de succes, atunci va fi extins, fie prin marirea numarului de scoli, fie a numarului de materii.

Nu, proiectul nu-si propune sa incerce sa inlocuiasca sistemul clasic. Deocamdata, initiatorii isi propun sa vina cu suport. Toate resursele digitale propuse in proiect vor fi disponibile gratuit publicului larg pe platforma online www.digitaliada.ro care-si propune sa devina un hub de continut educational digital.

Pe aceasta platforma vor putea fi puse si alte materiale digitale, create de profesori si nu numai, pentru toate materiile predate in clasele V-VIII.

Ce scoli au fost incluse in urma concursului la care s-au inscris 83 de scoli

1. Scoala gimnaziala Comuna Solont, judetul Bacau

2. Scoala gimnaziala nr. 1, Sat Poiana Marului, judetul Brasov

3. Scoala gimnaziala ￯Tiberiu Morariu", Sat Salva, judetul Bistrita-Nasaud

4. Scoala gimnaziala ￯Vasile Voiculescu￯, Sat Parscov, judetul Buzau

5. Scoala gimnaziala Luna, Comuna Luna, judetul Cluj

6. Scoala gimnaziala ￯Dimitrie Luchian￯, Sat Piscu, judetul Galati

7. Scoala gimnaziala Sat Bacia, judetul Hunedoaranbsp;

8. Scoala gimnaziala Muncelu de Sus, Comuna Mogosesti-Siret, judetul Iasi

9. Scoala gimnaziala Comuna Oporelu, judetul Olt

10. Scoala gimnaziala ￯Samson Bodnarescu￯, Sat Galanesti, judetul Suceava

Digitaliada este proiectul Fundatiei Orange si se desfasoara cu sprijinul Directiei Generale de Invatamant Preuniversitar din cadrul Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice.

Proiectul este implementat cu sprijinul ONG-urilor Asociatia Actori Europeni, Asociatia Cartea Daliei, Asociatia Societatea Online si Fundatia Noi Orizonturi.