Afacerea Cancerul: cine castiga, cine pierde

de Liana Anghelescu, Calin Cosmaciuc     HotNews.ro
Miercuri, 5 decembrie 2007, 19:12 Actualitate | Esenţial


Banalele cozi pentru medicamente
Foto: Rompres
Jocurile firmelor de medicamente, ale farmaciilor, ale autoritatilor - toate au revenit in atentia publicului odata cu cazurile Dan Iosif, Florian Pittis ori Nicolae Dobrin. Ele au atras atentia mai mult decat oricand asupra cancerului, boala de care sufera din ce in ce mai multi romani. Insusi numarul bolnavilor este o necunoscuta – in vreme ce un raport al  Centrului National de Statistica Sanitara numara peste 10.000 de copii tratati anual de cancer, presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, Vasile Ciurchea, spune ca ar fi vorba de numai 1.100 de copii. Ce stim sigur e ca ultimii ani au adus cresteri ale vanzarilor producatorilor de medicamente, care s-au ridicat la 120 de milioane de euro. Bolnavii se plang insa ca tratamentul oferit gratuit de stat este cel mai ieftin si nu cel care le asigura sanse mai mari de supravietuire.

UPDATE. Micile farmacii sunt dezarmate in fata deciziilor CNAS si in fata fortei financiare a lanturilor mari, „care fac jocurile”, ne scrie un farmacist care semneaza „Attila”. „Noi trebuie sa ne conformam la fiecare emanatie din partea CAS, indiferent cat de absurda, penibila sau nejustificata ar fi aceasta. Pe de alta parte, se vede clar si pt. cei dinafara sistemului ca jocurile nu le fac micile farmacii private, ci marile lanturi, sustinute de distribuitorii de care acestea apartin, impreuna cu producatorii de medicamente”.

Cititorul ne scrie ca au fost dezbatute mai multe solutii pentru problema plafoanelor la medicamente (mutarea la medici, eliminarea), insa autoritatile refuza sa le aplice intrucat functionarii „si-ar pierde obiectul muncii” iar banii din sistem „ar fi gestionati corect”.


Problemele sistemului de tratare a cancerului

●    Bolnavii spun ca peste tratamentul asigurat de stat, trebuie sa plateasca sume mari de bani pentru medicamente performante si pentru costurile conexate de tratament.
●    Nu se stie exact numarul persoanelor care sufera de o afectiune oncologica
●    Romania are numai doua centre importante de tratare a cancerului: la Cluj si Bucuresti
●    Nu exista aparatura de specialitate, motiv pentru care tratamentele complicate se fac in strainatate
●    Companiile de medicamente fac presiuni asupra medicilor sa recomande anumite tratamente

„Doctorul mi-a zis ca nu mi-e indeajuns sa traiesc cu medicamentele gratuite”

Unii bolnavi sunt dispusi sa plateasca oricat, pentru ca, spun ei, tratamentul pe care statul il ofera gratuit nu le „garanteaza” o viata lunga.

„Am o pensie de cinci milioane si cheltuieli de 7 milioane pe saptamana, pentru tratament. Am aflat ca am cancer de piele acum doi ani, si am facut sedinte de chimoterapie in 5 etape, in total. Daca nu m-ar fi ajutat cu bani copiii mei, sa iau medicamente straine si sa merg la Bucuresti pentru tratament, cine stie, probabil ca n-as fi dus-o pana acum. Ce sa fac cu medicamentele pe care le iau gratuite? Doctorul mi-a zis ca nu e de indeajuns sa traiesc cu ele ”, spune Maria T., de 65 de ani.

„Locuiesc intr-un oras de langa Ploiesti si, din pacate, in judetul nostru, nu este un centru unde sa se faca tratamentul cancerului asa cum trebuie. Trebuie sa merg pana in Bucuresti, la Fundeni, daca mai vreau sa traiesc”, ne-a mai povestit ea.

Marlene Farcas, de la Societatea Romana de Cancer, arata ca medicamentele sunt foarte scumpe. „Unele pot ajunge la 12.000 de RON pe luna, iar acestea nu au cum sa ajunga la pacienti. Desi fondurile Ministerului Sanatatii au crescut, ele sunt totusi limitate”, spune Farcas.

In general, un tratament se porneste cu un medicament mai usor, iar costurile sunt undeva in jurul a trei milioane de lei vechi, pe luna. Dar un tratament cu medicamente de urmatoare generatie costa undeva in jurul a 15 milioane si mai sunt altele pentru care costurile sunt de 18.000 de lei noi, explica Farcas. La medicamentele mai ieftine, citostaticele, “are acces mai multa lume”, adauga ea.

Sunt bani?

Sunt bani din ce in ce mai multi. Ca si bolnavi de cancer. Conform datelor obtinute de HotNews.ro din industrie, piata antineoplazicelor si imunomodulatoarelor (cele care opresc cresterea celulelor canceroase, respectiv cele care maresc eficacitatea sistemului imunitar) a crescut, anul acesta, cu aproximativ 11 la suta fata de anul 2006. Cresterea de anul trecut fata de 2005 fusese de 18 la suta.

Piata va creste anul viitor, cand, potrivit Ministerului Sanatatii, sunt alocati mai multi bani: 550 de milioane de RON, echivalentul a 164 de milioane de euro. Totusi, spune fostul presedinte al CNAS Cristian Vladescu, trebuie avut in vedere ca medicamentele anti-cancer sunt scumpe. „Sunt foarte scumpe. De exemplu, pentru leucemie, pot costa si 6000 de lei pe saptamana. Trebuie facute eforturi mari, fiindca banii se termina repede”, afirma Vladescu.

In Romania, spune Cristian Vladescu, pretul medicamentelor e stabilit de directia farmaceutica din Ministerul Sanatatii. Acest lucru a atras protestele farmacistilor, reclamand ca ar avea de castigat bani mai putini, insa ei au pierdut, recent, la Curtea de Apel, procesul prin care au cerut anularea ordinelor Ministerului Sanatatii. In cazul medicamentelor pentru cancer foarte scumpe, adaosurile sunt mici, de doar cateva procente, sustin surse din industria farmaceutica.

Numarul bolnavilor, o necunoscuta

Cifrele privind numarul bolnavilor de cancer se bat cap in cap. Sa luam un exemplu, “Cele 10.000 de Teodore”. Asa s-a numit un articol din “Evenimentul zilei”, despre copiii bolnavi de cancer din Romania. Potrivit unui raport al Centrului National de Statistica Sanitara, peste 10.000 de micuti sunt tratati anual de cancer. Cifra e contrazisa insa de presedintele CNAS, dr. Vasile Ciurchea, care spune ca ar fi vorba doar de 1100 de copii, conform datelor pe care le detine casa. Ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, are si el un numar: 4467 de copii, inregistrati la sfarsitul anului 2005.

Tot din acel an provin ultimele cifre despre totalul bolnavilor: 354.572. Conform Ministerului Sanatatii, cazurile noi de cancer ce se adauga in fiecare an sunt aproximativ 55.000 pacienti (incidenta 252 la 100 000 locuitori) din care aprox 165 apar la varste sub 14 ani. Ministerul sustine ca Romania e sub media europeana, cu exceptia cancerului de col uterin-unde suntem pe primele locuri in Europa (30 de cazuri la 100.000 de femei).

Solutia pentru a avea date valide este, spun surse din domeniu, Registrul National de Cancer. Programul a fost aprobat de abia in acest an, desi, ca nume, exista din 1981. Si Marlene Farcas, de la Societatea Romana de Cancer, afirma ca intai si intai trebuie stiut numarul real al bolnavilor. "Sa speram ca vom avea in curand o situatie reala a numarului bolnavilor de cancer si ca ne vom putea apuca de treaba". Lipsa coordonarii e dublata si de cazurile nedepistate, surse medicale estimand ca in mediul rural e posibil sa fie multe astfel de situatii.

Stabilesti numarul de bolnavi, stii de cati bani e nevoie

Parlamentarul Sorin Paveliu, din comisia de sanatate a Camerei Deputatilor, declara ca reteaua de tratare a cancerului este “bulversata” si ca bolnavii nu sunt tratati cum trebuie.  “E vorba de absenta unor protocoale de practica (care stabilesc diagnosticarea si tratamentul bolnavului) si care trebuie sa fie bine puse la punct. Daca acestea ar fi puse in practica,  ministerul ar  trebui sa aloce bani exact in functie de numarul de bolnavi care sunt descoperiti. In clipa in care ai un pacient cu un anumit tip de cancer, protocolul spune exact de ce tratament trebuie sa beneficieze si la fiecare tratament facut pe baza acestui protocol, automat sunt si costurile asociate”.

Acest lucru nu este dorit, spune Paveliu “fiindca te obliga la alocarea fixa de fonduri.  Aceste protocoale exista, dar trebuie puse in practica prin acte normative”.

El mai spune ca “degeaba avem institut oncologic la Bucuresti sau la Cluj pentru ca la noi sunt bolnavi de cancer pe tot teritoriul tarii nu numai in orasele mari.  Aceasta retea de tratare a canecerului a fost foarte bine pusa la punct, dar in acest moment este bulversata. A fost desfintata societatea de oncologie si au fost abilitati medicii de familie sa desfasoare activitati specifice medicului oncolog. Ca acest program sa mearga, trebuie refacuta reteaua de oncologie si mai ales infiintarea si punerea in practica a registrului bolnavilor de cancer”.

Tertipurile farmaciilor

Circuitul banilor in sistem arata asa: farmacia sau spitalul da medicamentul bolnavului gratuit, dupa care farmacia cere banii la Casa Nationala pentru Asigurari de Sanatate. Nu de putine ori, farmaciile au acuzat faptul ca isi recupereaza banii foarte greu, ceea ce, in termeni de „business”, inseamna ca nu au „cash flow”.

Surse din industrie arata ca farmacia, ca orice afacere, are nevoie de bani. Iar in momentul in care banii sunt recuperati cu greutate de la casa de asigurari-in contul medicamentelor livrate gratis bolnavilor la tejghea- nimeni nu zburda de fericire. Aceasta situatie dureaza, cum se stie, de ani de zile.

Asa ca nimeni, cel putin dintre cunoscatori, nu se mai mira cand, intrand intr-o farmacie, i se spune ca nu sunt medicamente de cancer, fiindca „s-a depasit plafonul”, adica suma totala pe care le-o deconteaza casa.

Oficialii neaga, insa, ca ar exista vreun plafon in cazul cancerului. „La alte boli, daca o farmacie isi depaseste valoarea decontabila, o face pe propria raspundere. Insa pentru oncologie, aceasta valoare nu exista. Nu exista niciun plafon”, a explicat pentru HotNews.ro presedintele CNAS, dr. Vasile Ciurchea.

„Farmaciile trebuie sa aiba toate medicamentele, iar daca nu le au, sunt obligate sa le faca rost in 24 de ore”, a completat oficialul. Insa, conform Colegiului Farmacistilor, citat de Gardianul, mai exista tipuri de medicamente care se elibereaza doar pana la epuizarea plafoanelor din farmacii: cele pentru leucemii si limfoame, precum si analgezicele si stupefiantele.

Presiunile producatorilor de medicamente

Secretarul general al Colegiului Medicilor, dr. Vasile Astarastoaie, spune ca, la presiunile producatorilor, grosul fondurilor de la buget merg spre tratamentul cu medicamente, desi bani multi ar trebui investiti in depistarea cancerului. El considera ca aceasta situatie provine si din presiunile companiilor, dar si din cele ale opiniei publice si ale politicienilor. „Se introduc terapii scumpe, iar programul nu tine intotdeauna pasul”, a declarat pentru HotNews.ro Vasile Astarastoaie.

„De exemplu, cancerul de san ori cancerul de col uterin se pot vindeca suta la suta. Trebuie doar schimbata viziunea si facut un program de depistare precoce”, insista medicul. Investitiile ar fi minore, intrucat aparatura exista, dar trebuie facute programe, a adaugat el.

Suma de 4200 RON, cat e alocat anul acesta pentru fiecare bolnav de cancer, s-ar micsora considerabil daca s-ar schimba strategia, mai spune secretarul Colegiului Medicilor.

Medicamentele nu sunt singurul lucru care intra in tratamentul bolnavului de cancer, accentueaza Marlene Farcas, de la Societatea Romana de Cancer. „ Programul national de cancer este incomplet. Nu numai din cauza fondurilor, dar ar trebui sa existe mult mai multa preocupare, pentru calificarea personalului in tara, pentru dotari. Este nevoie de aparatura.”. Farcas spune ca tratamentul bolnavului este pe de o parte chimioterapie, pe de alta parte radioterapie si pe de alta parte chirurgie. “Iar in aceste ultime doua probleme, suntem departe de a avea strictul necesar de aparatura.”

Centre de tratament supraaglomerate

Chiar si incerte, datele arata ca numarul de bolnavi de cancer e in crestere. Marlene Farcas, de la “Societatea Romana de Cancer” spune ca aceasta creeaza o alta problema, de supraaglomerare.“

“Situatia in spitalele din tara nu este deloc incurajatoare. Nu-i suficient sa ai doua institute oncologice in care sa se faca tratament. Tratamentul cancerului nu se face doar in institutul oncologic, sunt si alte sectii de spitale. In institutul oncologic situatia este mai buna, fiindca e vorba de modul in care oamenii se preocupa de bolnavi. Insa, in foarte multe locuri pacientii au de suferit, din cauza ca uneori exista o supra-aglomerare a unor centre care se ocupa de pacientii bolnavi de cancer”, a spus ea.

Vanzari la medicamente de 120 de milioane de euro

Conform datelor obtinute de HotNews.ro din industrie, vanzarile producatorilor de antineoplazice si imunomodulatoare  au fost de 96 de milioane de euro in primele 9 luni ale acestui an, din care 56,5 milioane euro catre farmacii si 39,5 milioane catre spitale. Estimarile arata vanzari ale producatorilor de aproximativ 120 de milioane de euro (preturi „CIP”) la sfarsitul anului. Pentru a vedea cat se achita de la bugetul de stat, se adauga si taxele si adaosurile, care sunt variabile. La acestea se adauga si celelalte tipuri, de exemplu opioidele, care calmeaza durerile.

Cantitatea de antineoplazice livrate farmaciilor a reprezentat o treime din total, iar cea ajunsa la spitale-doua treimi. Seful CNAS, Vasile Ciurchea, pune acest lucru pe faptul ca prin farmacii au mers medicamentele mai scumpe, iar prin spitale produsele mai ieftine-serul fiziologic, de exemplu. Suma pentru tot anul trecut a fost 108 milioane euro, din care produse de 67 de milioane catre spitale si de 41 de milioane catre farmacii. Raportul cantitativ a fost de 84 la suta (spitale)-16 la suta (farmacii). In 2005, vanzarile au fost de 92 de milioane euro. In ultimii trei ani, piata acestor medicamente a reprezentat aproximativ o zecime din cea totala a medicamentelor vandute de producatori pe piata romaneasca.

Incidenta cancerului in Romania

La barbatii cu varste cuprinse intre 35 si 64 de ani cele mai intalnite forme de cancer sunt: Pulmonar - 67 de cazuri la zece mii, la stomac- 33 de cazuri la zece mii, si laringe 10. La aceeasi grupa de varsta, la femei, cea mai intanita forma a bolii este cancerul de san- 28 de femei din zece mii fiind afectate de aceasta forma a bolii, iar acesta este urmat de cancerul de col uterin cu o prevalenta de  20 de cazuri la zece mii de persoane si cel de stomac  13 cazuri la zece mii de persoane.La cei trecuti de varsta de 65 de ani, cea mai intalnita forma de cancer este cancerul de stomac, cu o prevalenta de 85 de diagnostice la zece mii de persoane, in cazul femeilor si 184 la zece mii de persoane, in cazul barbatilor. Potrivit Societatii Romane de cancer, Romania, cu o mortalitate prin cancer de 143,3 la o suta de mii de persoane si se situeaza, in lume, printre tarile cu mortalitate medie. In ultimul secol, in perioada 1932 – 1987, mortalitatea cauzata de  tumorie maligne a inregistrat o crestere continua de la 36,9  la zece mii de cazuri, la 136  decese la zece mii de persoane afectate de cancer.

Piesele sistemului
Ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu. Ia deciziile-cheie, iar o directie din subordine stabileste preturile la medicamente.
Comisia de Oncologie. Coordoneaza programul national, aproba medicatia.
CNAS. Casa achita facturile la medicamente.
Managerii de spitale. Organizeaza licitatii pentru medicamente.
Companiile producatoare si distribuitorii. Principalii vanzatori de medicamente pentru cancer in ultimii ani au fost distribuitorul Fildas Trading (al Ancai Vlad, una dintre cele mai bogate femei din Romania) si producatorul Sindan-Actavis, controlata de investitori islandezi. Ambele companii au lanturi farmaceutice.

Graficul sumelor alocate de stat

2007. La 76.000 de bolnavi tratati, o alocatie de 350 de milioane RON
2006. La 67.000 de bolnavi tratati, o alocatie de 320 de milioane RON.
2005. La 60.000 de bolnavi, o alocatie de 210 milioane RON.
Potrivit presedintelui CNAS si Ministerului Sanatatii, aceste cifre se refera la cura de medicamente cu citostatice, chimioterapia.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















2132 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Preventia e mai ieftina ca terapia (Miercuri, 5 decembrie 2007, 21:19)

    Ilie [anonim]

    In conditiile tarii noastre ar trebuie sa se puna accentul mai mult pe preventie, si mai putin pe terapie. <br/>Mai multe cursuri de nutritie si stil de viata sanatos, si mai putina farmacologie. <br/>Costurile terapiilor conventionale vor impinge din ce mai multi pacienti spre terapiile alternative. Vezi www.adiocancer.de.vu
    • 0 (0 voturi)    
      preventia si Registrele (Joi, 6 decembrie 2007, 9:01)

      tyty [anonim] i-a raspuns lui Ilie

      Pe langa preventie, de care sa fie constienti toti romanii, trebuiesc si Registre Nationale pentru toate bolile, , trebuie diagnostice corecte si in timp util, protocoale de tratament, trebuie medici competenti, implicati, deja e utopie. Si din cauza minusurilor sistemului medical tot mai multi isi pun sperantele in terapii experimentale fara efecte sigure, vezi celule stem, bioenergeticieni, etc.
  • 0 (0 voturi)    
    ciudat (Miercuri, 5 decembrie 2007, 21:49)

    Weather [anonim]

    E ciudat ca mai crede cineva ca interesul omului primeaza in fata economicului.Sa ne gindim numai la invazia de E-uri si de celulare,doua cauze clare de exacerbare a cancerelor.Cit despre partea medicala,sa fim seriosi:ce firma e atit de idioata incit sa scoata pe piata medicamentul cu efect 100% de vindecare a cancerului?O lume fara cancer ar insemna falimentul atitor firme producatoare de medicamente paleative.Deci,sa nu ne imbatam cu apa rece.TOATE MEDICAMENTELE AU EFECT DE CRONICIZARE A BOLII NU DE VINDECARE A EI.DECI DE ASIGURARE A UNEI PIETI CIT MAI STABILE.
    • 0 (0 voturi)    
      ce tampenie (Joi, 6 decembrie 2007, 9:25)

      mo [anonim] i-a raspuns lui Weather

      tie-ti place pavel corut, asa-i?<br/><br/>natie de paranoici!
      • 0 (0 voturi)    
        nu fii prost (Joi, 6 decembrie 2007, 15:41)

        sorin [anonim] i-a raspuns lui mo

        Numeste o (una singura) care se vindeca complet dupa consumul de medicamente. O singura boala.<br/>Nici macar o raceala normala nu se vindeca mai repede. Tot 7 zile dureaza.
        • 0 (0 voturi)    
          numesc o boala (Joi, 6 decembrie 2007, 20:26)

          irina [anonim] i-a raspuns lui sorin

          sifilisul dupa penicilina;<br/>alimentarea mitului ca medicina alopata e neputincioasa creste influenta metodelor alternative de tamaduire, care sunt cu atat mai usor acceptate cu cat sunt mai obscure, nedeslusite, mistice, sustrase logicii si bunului simt; e foarte periculos sa incurajati, macar si in sinea dvs, neincrederea in metodele medicale demonstrate
  • -1 (1 vot)    
    Mai multi vinovati... (Miercuri, 5 decembrie 2007, 22:02)

    bibescu [anonim]

    E ciudat cum unii vor sa faca profit in schimbul sanatatii/vietii altora. Ma refer aici la farmacii - care au aparut peste tot: cele mai dese sunt farmaciile si bancile. Dar nu numai producatorii/distribuitorii vor sa faca banii din targul acesta cu sanatatea/viata oamenilor. <br/>Spre exemplu cancerul de col uterin si in unele cazuri si cel de san se poate produce din cauza avorturilor si a refuzului de a face copii. Adica Dumnezeu ne-a dat o functie de inmultire dar noi o pervertim si vrem doar placerea nu si responsabilitatea. Numeroase femei ulterior nu mai pot avea copii din astfel de cauze si unele chiar ajung sa faca diverse boli si chiar cancer.<br/>Apoi, fumatorii - inconstienta dusa la extrem - in afara ca multora nu le pasa de cei ce fumeaza pasiv(la mine la firma seful e fumator deci toti suntem fumatori pentru ca se fumeaza peste tot), acesti fumatori chiar nu relizeaza si se ascund dupa diverse lucruri gen las ca unchiu a fumat pana la 89 de ani. <br/>Lipsa unor programe si a unor legi care sa se si aplice duce la aceste situatii. Avorturi - sanse mari de cancer; fumatori sanse mari de cancer. <br/>Deci vinovatii sunt mai multi, inclusiv cei ce accepta desi nu sunt de acord.
  • 0 (0 voturi)    
    refectii pe marginea formularului e 112 (Miercuri, 5 decembrie 2007, 23:48)

    Daiana [anonim]

    D-l Farcas spune ca tratamentul bolnavului este pe de o parte chimioterapie, pe de alta parte radioterapie si pe de alta parte chirurgie. &#8220;Iar in aceste ultime doua probleme, suntem departe de a avea strictul necesar de aparatura.&#8221;<br/>Ieri am vorbit la telefon cu un medicul oncolog si i-am cerut sa completeze formularul e 112 pentru o pacienta de-a lui pentru a pleca la tratament in franta, unde sunt sanse sa supravietuiasca.<br/>Stiti ce raspuns mi-a dat? &quot;Daca eu completez acel formular si imi trimit pacientii la tratament in stainatate inseamna ca eu pot sa imi scot de pe usa cabinetului meu placuta pe care scrie&quot;dr. X oncolog&quot;. <br/>Nu s-a gandit la pacient caruia i-ar putea salva viata daca l-ar trimite la tratament in strainatate ci..la faima lui ca doctor. Imi permit sa adaug ca si celui mai bun doctor ,daca nu are aparatura necesara si medicamentele necesare, ii mor pacientii in &quot;brate&quot;.<br/>De la medicul curant se face primul pas, completarea formularului si alcatuirea dosarului si dupa cum se vede, demersul e ingropat din fasa din cauza orgoliului. sa mai repetati din cand in cand juramantul lui hipocrate poate..poate..o sa va dati seama, ca actul medical se infaptuie pentru ooameni si nu impotriva lor.<br/>Daca aveti observatii si sfaturi pe aceasta tema..va rog nu ezitati..chiar sunt in cautare de alternative..
  • 0 (0 voturi)    
    formulare (Joi, 6 decembrie 2007, 0:33)

    desteptu&#39; [anonim]

    Minca-ti-as, in toate regulamentele medicinei, CANCERUL este mentionat ca &quot;boala&quot; si se incearca a fi tratata. E, ia sa vedem care e treaba cu acest cancer. Doctoratul in biologie nu este necesar!<br/>1. Toate formele de viata pe acest pamant fac cancer (celule, plante, nevertebrate, mamifere).<br/>2. Procentul numarui de cazuri este stabilit la aprox. 15%.<br/>3. Virsta biologica nu are importanta. Cancerul poate fi prezent la absolut orice varsta.<br/>4. Cind se instaleaza, distruge organismul intr-un timp foarte scurt. Depaseste fara probleme orice sistem natural de aparare.<br/>5. Cancerul nu se transmite ca boala ereditara.<br/>5. Forma suprema de viata in mediul acvatic nu face cancer. Rechinul, a ajuns la &quot;finish&quot; acum cateva sute de milioane de ani.<br/>Concluzie: cancerul nu este o boala. Este un mecanism al vietii ce regleaza evolutia, adaptabilitatea. Fara cancer, viata ar fi existat. Cu adevarat, nu poti &quot;trata&quot; cancerul decat intr-un singur mod: intoarcerea la un stadiu in care organismul nu mai este supus adaptabilitatii in cauza. Adica, nu exagera manca-ti-as! Las-o mai moale cu tigarile, bautura, sedentarismu&#39;, ,,junk food-ul&quot;, femeile, etc. Altfel, dai o ranitza de bani celor care au decretat cancerul ca fiind ,,boala&quot;.
    • 0 (0 voturi)    
      Si totusi... (Joi, 6 decembrie 2007, 23:29)

      Weather [anonim] i-a raspuns lui desteptu'

      IIti dau perfecta dreptate dar numai pina la un punct...de fapt o completare:E adevarat ca &quot;accidente&quot; de multiplicare anormala a celulelor sit regula in lumea vie.DAR aceste celule anormale sint imediat neutralizate de sistemul imun al organismului uman.Si ca efect imediat , faptul ca orice factor endogen sau exogen care duce la diminuarea activitatii sistemului autoimun are ca efect scaparea de sub control a acestei multiplicari,cu consecintele de rigoare.Iar ca factori perturbatori ai imunitatii enumeram stressul,tigarile, alcoolul....si iata ca ne-am intors de unde am plecat :)
  • 0 (0 voturi)    
    Plafoane, informare si mai ales dezinformare (Joi, 6 decembrie 2007, 1:53)

    Attila [anonim]

    In principiu sunt de acord cu mare parte din continutul articolului, cu cateva exceptii notabile. <br/><br/>Sunt proprietarul unei farmacii si ma aflu in relatii contractuale cu casa de asigurari de sanatate a judetului meu. In acest contract sunt specificate patru tipuri de plafoane, si tin sa subliniez acest fapt, intrucat se pare ca autorul articolului a omis (nu vreau sa cred ca in mod voit) acest aspect, si l-a inclus in paragraful Tertipurile farmaciilor<br/><br/>Asadar, defalcat<br/><br/>Plafonul pentru retete compensate 50-90-100% este acel plafon care mereu se epuizeaza si din cauza caruia apar mereu probleme cu bolnavii. Este vorba de retetele scrise pe boli acute, subacute (cu valabilitate de 24 ore) si cronice (30 zile) de catre medicii de familie sau medicii specialisti. Aici pacientul are de platit diferenta dintre pretul de referinta si pretul produsului de pe raft, daca exista vreo diferenta. Trebuie sa specific faptul ca de multe ori produsele aflate la pret de referinta nici macar nu sunt disponibile pe piata, ci sunt inregistrate si primesc autorizatie de punere pe piata, fara sa mai apara vreodata, probabil datorita unor jocuri de culise dintre importator/producator si cei care fac listele.<br/>Acest plafon este fix in fiecare luna, putand fi suplimentat in functie de preferintele casei de asigurari sau alti factori, destul de greu de inteles de catre noi, farmacistii. El nu poate fi depasit, intrucat decontul nu mai este acceptat de casa de asigurari.
  • 0 (0 voturi)    
    Informare si dezinformare-continuare (Joi, 6 decembrie 2007, 2:00)

    Attila [anonim]

    Cel de-al doilea plafon se refera la bolile cronice licitate prescrise pe diagnosticele G3, G10, G15 si G16, din spitale sau ambulatorii de specialitate. Acest plafon permite farmaciilor eliberarea medicamentelor aferente acestor coduri de boala la un pret negociat cu casele de asigurari judetene, care se situeaza sub pretul cu amanuntul al acelui produs. In general, in 2007 s-a mers cu adaosuri intre 3 si 5% in majoritatea judetelor.<br/>Pentru aceste boli pacientul NU PLATESTE NICI UN LEU, ele fiind ABSOLUT GRATUITE<br/><br/>Cel de-al treilea plafon se refera bolile cronice aferente grupului celor 6 Boli Cronice licitate, adaosul fiind acelasi in 2007 cu cel de pe primul grup de boli licitate, iar medicatia se elibereaza GRATUIT integral. Acest plafon este orientativm farmaciile avand posibilitatea sa elibereze oricate medicamente, respectiv retete pentru acesteboli<br/><br/>Grupul bolilor de nutritie, diagnostic G21 - antidiabetice orale are plafon orientativ, iar pacientii au ocazional de platit diferente, in special in momentul in care ministerul sanatatii schimba listele cu preturile de referinta. Farmaciile pot elibera oricate retete/medicamente pt G21<br/><br/>Oncologicele - P4 au plafon orientativ si se pot elibera oricate<br/><br/>Insulinele au plafon orientativ si se pot elibera oricate<br/><br/>Starile post-transplant au plafon orientativ si se pot elibera oricate.<br/>Pentru aceste ultime trei categorii, pacientii nu platesc absolut nimic!!<br/><br/>Pe de alta parte, se stie si se recunoaste de catre surse din CAS ca se depun presiuni enorme asupra lor si a ministerului pentru includerea in aceste tipuri de boli a numeroase medicamente noi si foarte scumpe, jocurile de interese facandu-le producatorii si importatorii.<br/><br/>Adevarul e ca marja de importator a fost extrem de generoasa pana recent iar marii distribuitori au castigat sume fabuloase din import si distributie (vezi felul in care s-au dezvoltat lanturile - Sensiblu, HelpNet, Catena, |City Pharma/Hermes Pharma, Dona si altele)
  • 0 (0 voturi)    
    Informare si dezinformare (Joi, 6 decembrie 2007, 2:08)

    Attila [anonim]

    Continuare-<br/><br/><br/>Asadar, sugestia mea la adresa autorului acestui articol ar fi ca inainte de a compune un astfel de subiect sa se informeze din surse sigure in legatura cu datele articolului. Nu de alta, dar aici se culpabilizeaza farmaciile in privinta plafoanelor, ori noi sunt doar ca titulatura &quot;parteneri de afaceri&quot; ai caselor de asigurari.In realitate, noi trebuie sa ne conformam la fiecare emanatie din partea CAS, indiferent cat de absurda, penibila sau nejustificata ar fi aceasta.<br/><br/>Pe de alta parte, se vede clar si pt cei dinafara sistemului ca jocurile nu le fac micile farmacii private, ci marile lanturi, sustinute de distribuitorii de care acestea apartin, impreuna cu producatorii de medicamente. <br/><br/><br/>O alta chestiune ar fi ca sunt stigmatizate farmaciile pt ca practica adaos comercial. Asta este o tampenie, intrucat farmaciile fiind societati comerciale ele sunt nevoite sa practice adaos comercial, in acelasi fel in care se practica adaos comercial in oricare domeniu al retailului. Sa arati cu degetul si sa dai cu piatra in cineva care se conformeaza legilor privind comertul mi se pare cel putin penibil.<br/><br/>Sunt convins, insa, ca marea majoritate a farmaciilor ar fi de acord ca in loc de adaos comercial sa li se plateasca o taxa/serviciu prestat in relatiile cu casele de asigurari. S-ar elimina astfel o sumedenie de probleme.<br/><br/>Iar in ceea ce priveste plafoanele, sa nu uitam ca atat &quot;painea&quot; cat si &quot;cutitul&quot; se afla la casele de asigurari, nu la farmacisti. S-a incercat mutarea plafoanelor la medici (acestia au refuzat vehement, pt ca acum le e usor sa spuna ca &quot;tampita aia de la farmacie nu vrea sa iti dea medicamentele&quot;, ori daca ar fi la ei plafoanele, ei ar fi elementl negativ care nu ma poate prescrie reteta ca si-a depasit plafonul). pe langa incercarea de mutare a plafonului la medici, s-a propus eliminarea cu totul a plafoanelor, pt a se pune acea taxa/serviciu prestat, cu evidente beneficii: cu cat esti mai profesionist, cu atat ai mai multe!
  • 0 (0 voturi)    
    Informare-dezinformare (Joi, 6 decembrie 2007, 2:10)

    Attila [anonim]

    Solutii, asadar, exista, insa cei care pot sa le puna in practica refuza sa faca asta, pt ca si-ar pierde obiectul muncii. Nu ar mai lucra zeci sau sute de functionari pe niste posturi obtinute pe nepotisme sau alte metode, iar banii in sistem ar fi gestionati corect<br/><br/>In ceea ce priveste bolnavii de cancer, acestia primesc medicatia aferenta codurilor P4 in mod GRATUIT si fara a exista o limita in eliberarea lor. Si este evident dreptul lor sa o primeasca!
    • 0 (0 voturi)    
      Dar... (Joi, 6 decembrie 2007, 16:19)

      Weather [anonim] i-a raspuns lui Attila

      O mica chestiune draga Attila....Bolnavii primesc gratuit medicatia anticancer,desigur....Dar,cumva ea,medicatia e oferita gratuit? Ntzzz. Ea costa,neica si e platita din greu de stat din buget adica din banii mei si ai tai...De aia e bataie pt a baga medicamente pe liste de compensate.Ca pe alea le plateste SIGUR statu,fraieru de el.COMPENSATELE SINT CEA MAI SIGURA SURSA DE BANI PT COMPANIILE FARMACEUTICE.Ca daca nu ar fi compensate,omu la ghiseu cind afla pretu iti da cu reteta in cap si iti lasa cel mult o flegma pe ghiseu.Pe cind statu plateste (cu mici intirzieri e drept) toate pretentiile de tratament de ultima ora ale medicilor...
      • 0 (0 voturi)    
        Dar desigur:) (Miercuri, 12 decembrie 2007, 22:42)

        Attila [anonim] i-a raspuns lui Weather

        Fara indoiala ca aceste compensate sunt o sursa de bani, dar eu puneam accentul pe directia articolului, si anume stigmatizarea farmaciilor, chestiune care incepe de la subtitlul Tertipurile farmaciilor in cazul in care chiar ai citit articolul, Weather. Eu ma simt lezat de aceasta formulare si am dat o replica. <br/>Pe de alta parte, chiar tu sustii ca statul plateste pretentiile de tratament ale medicilor. La nivel de farmacii, noi nu facem decat sa eliberam ceea ce altcineva prescrie. Si se stie clar ca medicului ii dai o mica atentie tu ca bolnav, si ii mai da si firma producatoare prin &quot;reprezentantii medicali&quot; diverse &quot;sponsorizari&quot; sa poata bietul de medic sa scrie reteta pe un formular personalizat de producator, cu pixul producatorului si eventual dupa o vacanta exotica pe banii producatorului. Si daca trec 5 reprezentanti medicali pe saptamana la un medic, el va prescrie 5 tipuri diferite de medicamente in semn de recunostinta pt atentiile primite. Asa ca...
  • 0 (0 voturi)    
    probleme oncologie (Joi, 6 decembrie 2007, 10:17)

    x [anonim]

    1. Nu sunt bani pentru tratarea tuturor bolnavilor.<br/>2. Nu exista o clasificare (scoring) in urma carora sa se poata face o prioritizare a bolnavilor de cancer astfel incat in mod transparent sa se poata include in tratament bolnavii.<br/>3. Nu se cunoaste numarul exact de pacienti. Cifrele prezentate de atat de ministru cat si de cnas sunt niste presupuneri.<br/>4. Plecand de la 3) se fraudeaza sistemul: distribuitorii de medicamente si medicii sunt mana in mana.
  • 0 (0 voturi)    
    pt Attila (Joi, 6 decembrie 2007, 10:27)

    Anonim [anonim]

    daca casa de asigurari ar muta plafoanele de la farmacie la medic sau le-ar desfinta, in 2 ani nu ar mai exista decat lanturi de farmacii. V-ar manca pe paine Sensiblu &amp; co.<br/>Metoda este simpla, preturi de dumping la care farmaciile independente nu vor putea face fata. Pacientul se va duce si isi va cumpara medicamentele de unde va fi mai ieftin si nu unde farmacistul este profesionist.<br/>Dupa acesti 2 ani, cele cateva lanturi care vor rezista vor umfla preturile si ministerul si cnas-ul vor juca cum vor canta acestia.<br/>Bafta.
    • 0 (0 voturi)    
      lanturi (Miercuri, 12 decembrie 2007, 22:48)

      Attila [anonim] i-a raspuns lui Anonim

      Asta e valabil pentru acei farmacisti sau acele farmacii care inca arata ca in 1987 si care pastreaza acelasi standard profesional. Personal, in ceea ce ma priveste, nu ma intereseaza acest aspect. Si sa explic si de ce: <br/>1. am investit in farmacie ca unitate sanitara si economica<br/>2. Am investit in personalul angajat si implicit in nivelul de profesionalism pe care il aplicam<br/>3. Lanturile nu pot practica preturi de dumping, intrucat exista legislatie in domeniu<br/>4. Omul de rand s-a obisnuit deja cu faptul ca preturile in lanturi sunt mai mari, cu tot cu reducerile de tot felul pe care le acorda. Si tot omul de rand a invatat sa &quot;taxeze&quot; chestia asta, evitand lanturile atunci cand cumpara produse OTC<br/>5. Lanturile pot totusi, daca vor, sa practice preturi mai mici, insa doar la OTC-uri, parafarmaceutice si suplimente nutritive. La medicamente...adaosul e deja suficient de (ane)mic incat sa nu isi permita. Nu de alta, dar la armata de personal ne-farmacist pe care il au si pe care il platesc, zic ei, foarte bine....ma tem ca nu isi prea pot permite sa reduca preturile.<br/><br/><br/>Fara indoiala ca in ultima fraza ai perfecta dreptate, oricum deja se vede cine da spaga si cine o ia....
  • 0 (0 voturi)    
    cancer trends (Joi, 6 decembrie 2007, 12:38)

    Delia [anonim]

    In conditiile in care in toate tarile membre ale UE incidenta si mortalitatea cancerului sunt in scadere, in Romania sunt in crestere. Alarmant este si faptul ca pentru cancere care pot fi prevenite (cancer pulmnonar de ex) sau diangosticate intr-o faza latenta (cancer de col cervical), nu se face nimic. Ar trebui investit mai mult in prevenire si screening decat in tratament. Tratamentele oncologice sunt din ce in ce mai scumpe, dar beneficiul medicamentelor noi in comparatie cu cele vechi (si mai ieftine) e minor.
  • 0 (0 voturi)    
    cancer (Joi, 6 decembrie 2007, 21:15)

    anonim [anonim]

    Sunt bolnava de cancer la san de 5 ani.Am facut chimioterapie,radioterapie.fac hormonoterapie.Nu am fost investigata niciodata cu un aparat ,sa zicem tomograf.Fac niste banale analize la sange ,din trei in trei luni,care nu sunt relevante.Nu stiu daca sunt bine sau nu,e la latitudinea mea.Nimeni nu-mi spune nimic,stau cu frica in sanul pe care il mai am,ca boala va recidiva sau voi avea metastaza undeva.De ce nu pot sa fac investigatii?Pt ca nu am bani sa platesc electrosomatograma,sau o banala tomografie,Aceasta e situatia celor bolnavi de cancer in romania.Nu stiu cum sunt tratati in alte tari.
    • 0 (0 voturi)    
      Speranta (Joi, 6 decembrie 2007, 23:16)

      Weather [anonim] i-a raspuns lui anonim

      Cunosc cazuri de cancer la sin operat (cu extirparea sinului bolnav) care supravietuiesc inca dupa 20 de ani de la operatie.Oricum in 5 ani o eventuala metastaza ar fi avut suficient timp sa devina simptomatica...
  • 0 (0 voturi)    
    cancer (Joi, 6 decembrie 2007, 21:16)

    anonim [anonim]

    Sunt bolnava de cancer la san de 5 ani.Am facut chimioterapie,radioterapie.fac hormonoterapie.Nu am fost investigata niciodata cu un aparat ,sa zicem tomograf.Fac niste banale analize la sange ,din trei in trei luni,care nu sunt relevante.Nu stiu daca sunt bine sau nu,e la latitudinea mea.Nimeni nu-mi spune nimic,stau cu frica in sanul pe care il mai am,ca boala va recidiva sau voi avea metastaza undeva.De ce nu pot sa fac investigatii?Pt ca nu am bani sa platesc electrosomatograma,sau o banala tomografie,Aceasta e situatia celor bolnavi de cancer in romania.Nu stiu cum sunt tratati in alte tari.
    • 0 (0 voturi)    
      cancer (Vineri, 7 decembrie 2007, 9:28)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui anonim

      Multumesc pentru incurajare.Asa este ,speranta moare ultima.Fiind in tumultul luptei cu boala,am cunoscut cazuri ,mai multe ,in care pacientele au murit dupa 7 ani de lupta cu boala.Au facut metastaza la ficat.Desi erau sub tratament si au facut exact ce fac eu,tumoarea a fost descoperita cand nu se mai putea face nimic.Daca erau investigate cu aparate performante,la timp poate traiau.NUMAI DUMNEZEU STIE SI IN EL NE PUNEM NADEJDEA&gt;
      • 0 (0 voturi)    
        Tratament cauzal pentru cancer (Vineri, 7 decembrie 2007, 16:52)

        Ilie [anonim] i-a raspuns lui anonim

        Cautati informatii despre &quot;Teoria trofoblastica&quot;, pentru a afla cauza cancerului. Pentru ca numai tratamentul cauzal poate rezolva cu succes aceasta boala. Terapia conventionala (chimio, radio, ope) rezolva efectele bolii, dar nu cauza.
  • 0 (0 voturi)    
    CANCERUL!!!! (Vineri, 7 decembrie 2007, 0:17)

    anukka [anonim]

    in mai cind bolnavii de cancer au avut puterea suferintei de a iesi in fata ministerului sanatatii sa -si ceara drepturile, ministrul a promis marea cu sarea! NU S-A TINUT DE CUVINT CU NICI UNA DIN PROMISIUNILE FACUTE ATUNCI! BOLNAVII DE CANCER MOR IN CONTINUARE SUB TRATAMENTE CU PIAFEN SI ALTE MEDICAMANTE NONMEDICAMENTE, !!!!!!!!!!!!!!! INCET INCET IATA CA OAMENI PUBLICI, PERSOANE PUBLICE SE IMBOLNAVESC DE CANCER! NIMENI NU ESTE SCUTIT DE A DA MINA CU CANCERUL! LA ACEST LUCRU AR TREBUI SA SE GINDEASCA CEI CE AU SALARII PE CARE UN BOLNAV DE CANCER NICI NU VISEAZA CUM AR FII SA AIBE! RUSINE! NE LASATI SA MURIM CU ZILE IN CONDITIA IN CARE OFERTA DE MEDICAMENTE EXISTA SI VOUA CEI CARORA VA CRAPA SUCILE PE VOI NU DATI 2 BANI!
    • 0 (0 voturi)    
      Cancerul ucide, dar minciuna si mai si (Miercuri, 12 decembrie 2007, 22:55)

      Attila [anonim] i-a raspuns lui anukka

      Anukka..intr-adevar, ai perfecta dreptate in ceea ce spui si nu pot decat sa ma solidarizez cu tine. Este o boala crunta si dureroasa, cu sanse discutabile de insanatosire aici, in Romania. Si tocmai pentru ca cei care pot face ceva, cei de la putere, MINT cu nerusinare in fata oricui si a tuturor, fara discriminare. <br/><br/>Ministrul sanatatii, acest Nicolaescu PNL...este o mare batjocura la adresa sistemului sanitar romanesc. Nu ca cei de dinainte ar fi fost mai buni. Doar ca ei au plecat, insa asta nu mai vrea sa plece! <br/><br/>Ar trebui sa punem toti mana si sa il schimbam. Iar prin toti intelegi bolnavi, oameni sanatosi, cu sau fara bani, profesionisti in domeniul sanatatii (ca sunt medici, farmacisti, asistenti nu conteaza - insa ma refer doar la cei pentru care spaga este ilegala, nu si la cei care refuza pachetul verbal, dar intind mana dupa el fara sfiala).<br/>Intr-o astfel de lupta nu avem nevoie de ipocriti si de hoti si de demagogi, ci de oameni care isi cunosc drepturile, care vor sa spuna care sunt problemele si care nu se tem de repercursiunile care, probabil, nu vor intarzia prea mult.<br/><br/>In acest sens, las adresa mea de email pentru a putea fi contactat de oricine doreste sa faca ceva pentru sistemul sanitar romanesc: sven22ro@gmail.com .
      • 0 (0 voturi)    
        Despre cancer (Miercuri, 21 decembrie 2011, 10:38)

        Costello [anonim] i-a raspuns lui Attila

        Daca ve-ti cunoaste realitatea... va fi foarte usor sa vindecati cancerul.
        Costello


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by