Ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici si Ministrul Transporturilor, Dan Sova au transmis o serie de precizari in urma articolului publicat duminica de catre HotNews.ro in care se arata ca strategia de autostrazi pe fonduri europene aprobata printr-un memorandum in Guvern a fost puternic criticata intr-un punct de vedere transmis de catre MFE. Vezi in text precizarile celor doi ministri.

In legatura cu articolul mentionat, ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, si ministrul Transporturilor, Dan Sova, fac urmatoarele precizari:

"Infomatiile publicate de Hotnews.ro sunt documente de lucru intre cele doua institutii, informatii de uz intern, lucru absolut firesc intr-o echipa. Ministerul Fondurilor Europene a transmis acele observatii pe care Ministerul Transporturilor le-a aplicat ulterior si, care, nu se mai regasesc in forma finala a memorandumului aprobat de catre Guvernul Romaniei.

[Nota Redactiei: Informatiile publicate de HotNews.ro provin din forma finala a memorandumului pusa la dispozitie de catre AMPOST in urma unei solicitari in baza legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public facuta de catre utilizatorul cutter de pe forumul forum.peundemerg.ro]

Ministerul Fondurilor Europene a lucrat impreuna cu Ministerul Transporturilor, iar Guvernul Romaniei a aprobat un document final, agreat de ambele parti (MFE si MT). Subliniem ca Ministerul Transporturilor a tinut cont comentariile MFE si a trimis un punct de vedere catre CE prin care ii asigura pe partenerii europeni de o buna aplicare a normelor UE in privinta Master Planului General de Transport.

In legatura cu continutul Memorandumului aprobat in sedinta de Guvern din data de 26 martie 2013 facem urmatoarele precizari:

Suma de 1.281.872.523 euro reprezinta suma care ar fi fost supusa riscului decomiterii (riscului de pierdere a fondurilor europene) daca Guvernul Romaniei nu ar fi aprobat o strategie pentru absorbtia integrala a acestor fonduri disponibile in cadrul POS Transport 2007-2013.

Suma de 1.281.872.523 euro a devenit disponibila in bugetul POS Transport ca urmare a faptului ca nu au fost luate, in perioada 1 ianuarie 2007 - 2 mai 2012, masuri strategice (cu viziune pe termen lung) care sa asigure absorbtia fondurilor disponibile si realizarea unor noi tronsoane de autostrazi pentru Romania.

In vederea diminuarii riscului de pierdere a sumei mentionate mai sus Guvernul Romaniei a aprobat o strategie care este orientata pe 3 directii principale, si anume:

  • Lansarea si executarea proiectului de autostrada Campia Turzii - Ogra - Targul Mures;
  • Pregatirea studiilor de fezabilitate pentru un numar de 11 tronsoane de autostrada cu o lungime totala de 898 km si o valoare estimata de 5,039 miliarde euro.
  • Lansarea licitatiilor pentru realizarea a patru tronsoane de autostrazi cu valoarea estimata de 5,039 miliarde euro si acordarea unui avans catre executantii de lucrari selectati prin licitatie publica.

In cursul anului 2013 suma atrasa de CNADNR SA pentru autostrazi si drumuri nationale a fost de 560 milioane euro, fata de bugetul alocat pentru 2013 de 375,8 milioane euro, ceea ce reprezinta un procent de 148,9%. De asemenea, suma absorbita de CNADNR SA pe total perioada de programare 2007-2013 a fost de 987,8 milioane euro, ceea ce reprezinta 71,46% din totalul sumei absorbite de 1.382.407.424,76 euro.

Eugen Teodorovici, ministru, Ministerul Fondurilor Europene

Dan Sova, ministru, Ministerul Transporturilor"