Guvernul a aprobat un proiect de ordonanta de urgenta privind operaţionalizarea Registrului electoral si modificarea Legii nr.33/2007 referitoare la organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European. Potrivit proiectului, Autoritatea Electorală Permanentă administrează Registrul secţiilor de votare din ţară care reprezintă o bază de date centralizată privind delimitarea, numerotarea, sediile şi dotarea secţiilor de votare.Marian Muhulet, vicepresedintele Autoritatii Electorale Permanente, a declarat pentru HotNews.ro ca modificarile aduse de ordonanta de urgenta nu limiteaza dreptul la vot.

Potrivit unui comunicat al Autoritatii Electorale Permanente, Ordonanța de urgență a Guvernului tratează trei chestiuni tehnice principale:

1. Utilizarea Registrului electoral la toate tipurile de procese electorale, întrucât până în prezent acesta putea fi utilizat doar la alegerile parlamentare;

2. Transpunerea Directivei 2013/1/UE a Consiliului din 20 decembrie 2012 de modificare a Directivei 93/109/CE în ceea ce priveşte anumite norme de exercitare a dreptului de a fi ales pentru Parlamentul European pentru cetăţenii Uniunii care au reşedinţa într-un stat membru în care nu sunt resortisanţi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 26 din 26 ianuarie 2013;

3. Măsurile operaționale pentru asigurarea buletinelor de vot, a ștampilelor electorale, a timbrelor autocolante, a serviciilor și aplicațiilor informatice pentru centralizarea rezultatelor votării.

Autoritatea Eletorala sustine, in comunicatul citata, ca "proiectul de ordonanță de urgență a Guvernului adoptat astăzi nu aduce nici o îngrădire sau restrângere dreptului alegătorilor de a fi înscriși în listele electorale. Toți cetățenii cu drept de vot sunt înscriși în Registrul electoral și vor figura în listele electorale permanente.

Reamintim faptul că Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora la secțiile de votare. Menționăm că informațiile apărute în presă privind limitarea dreptului la vot sunt eronate".

Potrivit proiectului aprobat miercuri de Guvern, registrul electoral este un sistem informatic national de inregistrare si actualizare a datelorde identificare a cetatenilor romani cu drept de vot si a informatiilor privind arondarea acestora la sectiile de votare. Vezi documentul atasat.

Delimitarea sectiilor de votare din tara si stabilirea sediilor acestora se actualizeaza anual pana cel mai tarziu la data de 1 martie, de catre primari, prin dispozitie, fara ca acestea sa poata depasi limitele teritoriale ale colegiilor uninominale pentru alegerea Camerei Deputatilor.

Modificarile intervenite pana la data de referinta se comunica Autoritatii Electorale Permanente, in formatul stabilit de aceasta, in cel mult 48 de ore de la emiterea dispozitiei primarului. Dupa data de 1 martie a fiecarui an, modificarile pot fi efectuate numai cu avizul de conformitate al Autoritatii Electorale Permanente.

Pana cel mai tarziu cu 30 de zile inaintea datei votarii, primarii aduc la cunostinta publica, cu ajutorul prefectilor, delimitarea si numerotarea fiecarei sectii de votare, precum si locurile de desfasurare a votarii, in conditiile stabilite de Autoritatea Electorala Permanenta, prin hotarare.

Inregistrarea si actualizarea datelor de identificare a cetatenilor romani cu drept de vot inscrise in Registrul electoral se realizeaza, in mod permanent, de catre persoane autorizate de primari, prin dispozitie, cu sprijinul filialelor si birourilor Autoritatii Electorale Permanente.

In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de Urgenta, Guvernul aproba prin hotarare, la propunerea Autoritatii Electorale Permanente, cu avizul Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal, normele metodologice de implementare, functionare, administrare si securitate a Registrului electoral si a Registrului sectiilor de votare, inclusiv procedurile, sarcinile care revin autoritatilor publice si termenele de actualizare a Registrului electoral si a Registrului Sectiilor de votare, precum si sanctiunile pentru nerespectarea acestora.

Autoritatea Electorala Permanenta achizitioneaza aplicatiile si/sau serviciile informatice utilizate de Biroul Electoral Central pentru centralizarea rezultatelor votarii la alegerile pentru membrii din Romania in Parlamentul European din anul 2014.

Serviciul de Telecomunicatii Speciale asigura serviciile de telefonie speciala si de comunicatii de voce si date, necesare birourilor electorale, la alegerile pentru membrii din Romania in Parlamentul European din anul 2014.