Sistemul Politiei Romane detinut de Directia Operatiuni Speciale care permite localizarea terminalelor GSM folosite de principalii suspecti de comiterea unor infractiuni grave nu ar fi putut fi utilizat in cazul accidentului aviatic din Cluj pentru ca ar fi trebuit dus in proximitatea incidentului, sustine seful Politiei Romane, chestorul - sef, Petre Toba, citat de Agerpres.

O stire din 2013, publicata de agentia Mediafax, arata insa ca Politia Romana urma sa a cumparat un sistem portabil cumparat de la firma germana SYBORG Informationssysteme, cu 2,8 milioane de lei, prin care poate localiza, identifica si monitoriza telefoanele mobile in retelele Vodafone, Orange, Cosmote si RCS&RDS.

"Sistemul mobil va fi achizitionat din fonduri europene, urmare a accesarii Proiectului Olaf Hercules 2 de Asistenta Tehnica. Acesta va fi achizitionat in termen de patru luni de la data semnarii contractului, data perfectarii acestuia de ultima parte fiind 25.04.2013. Precizam faptul ca acesta nu detine functia de interceptare a convorbirilor telefonice, ci doar de localizare a aparatelor GSM", au precizat, in mai 2013, oficiali din politia romana.

Potrivit surselor citate, sistemul urma sa fie achizitionat in termen de patru luni de la data semnarii contractului, data perfectarii acestuia de ultima parte fiind 25.04.2013. "Precizam faptul ca acesta nu detine functia de interceptare a convorbirilor telefonice, ci doar de localizare a aparatelor GSM", au aratat sursele citate.

"Pentru a putea efectua localizarea, sistemul trebuie deplasat in proximitatea unui terminal GSM, sistemul cantareste aproximativ 300 de kg, este montat pe o autospeciala de politie, autospeciala de politie in momentul respectiv era in zona Bucuresti - Ilfov si pentru deplasare pana la locul tragediei avea nevoie, dupa cum am estimat noi, de 6 - 8 ore. Politia Romana a participat activ la toate masurile de cautare", a afirmat Petre Toba. la plecarea de la sediul MAI, dupa o conferinta sustinuta de Radu Stroe.

El a mai spus ca sistemul nu a fost conceput pentru folosirea in cazul situatiilor de urgenta.

"Vreau sa reiterez inca o data ca sistemul nu este prevazut pentru situatii de urgenta si nu putea sa localizeze, in niciun caz, semnalul transmis de acea aeronava. Prima data, la solicitarea transmisa catre IGPR, de la nivelul conducerii MAI, s-a decis sa se iasa cu un comunicat in care sa se explice care sunt prevederile legale de folosire a acestui sistem. Noi am prezentat care este cadrul legal de folosire uzuala a acestui sistem. De altfel, sistemul a fost achizitionat pe un fond european pentru identificarea principalilor suspecti care au comis infractiuni grave, iar aceasta este destinatia pentru care a fost achizitionat. Acum v-am explicat ca din punct de vedere tehnic, sistemul nu ar fi putut sa faca aceasta localizare", a adaugat Toba.

Potrivit acestuia, in operatiunea de cautare - salvare, Politia Romana a avut peste 100 de politisti implicati, 20 de autospeciale, echipaje canine de la Scoala de caini de la Sibiu.

Totodata, echipa care a demarat cercetarea de la fata locului a fost de la Institutul National de Criminalistica - IGPR.

"Criminalistii au fost si au efectuat cercetarea la fata locului a doua zi. Nu se mai pune problema ca in aeronava sa mai fi ramas vreo persoana (...) La cercetarea de la fata locului au participat specialisti si de la Ministerul Transporturilor, din Inspectoratul Aeronautic Roman. iar cercetarea la fata locului a durat cateva ore bune, 8, 9, chiar 10 ore. A fost o cercetare completa. Dupa ce cercetarea a fost finalizata, s-a dat aprobare de catre procurorii de caz, au fost si patru procurori de la Curtea de Apel Alba-Iulia care au coordonat personal cercetarea, s-a permis ridicarea aeronavei de la locul tragediei", a completat Toba.