Rectori ai marilor universitati contesta diferentierea BAC 2013: "Diplomele nu ar trebui sa fie egale, daca se dau subiecte diferentiate"

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Marţi, 4 iunie 2013, 18:01 Actualitate | Esenţial


Ioan Aurel Pop, Pavel Nastase si Ioan Bondrea
Foto: Colaj / Sursa foto: Agerpres
Incurajarea elevilor slabi sau ajutor binevenit? Simplificarea subiectelor la Bacalaureat pentru elevii de la Tehnologic, o masura luata discret, ferita de orice dezbatere publica, imparte conducatorii marilor universitati in doua categorii. Rectorul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca si cel al Universitatii "Lucian Blaga" din Sibiu contesta masura luata de Ministerul Educatiei, in timp ce rectorul ASE saluta decizia. Citeste mai jos ce spun cei trei rectori despre marea noutate a Bacalaureatului 2013: subiecte diferite la Matematica, Fizica si Chimie pentru liceele slab cotate.
  • Amintim ca Bacalaureatul 2013 aduce o modificare majora pentru absolventii de liceu: elevii de la Tehnologic vor avea subiecte diferite fata de celelalte filiere la examenele de Matematica, Fizica, Chimie si Romana. Diploma de Bacalaureat va fi insa aceeasi ca si pana acum. Statisticile arata ca liceele tehnologice au cele mai slabe rate de promovare a bacalaureatului, existand licee in care niciun elev nu a luat acest examen, anii trecuti.
Ioan Aurel Pop, rectorul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca: Diplomele nu ar trebui sa fie egale, daca se dau subiecte diferentiate

Ioan Aurel Pop
Foto: Agerpres
Contactat de HotNews.ro, Ioan Aurel Pop, rectorul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, a declarat ca introducerea de subiecte diferentiate pentru elevii de la tehnologic ar putea sa insemne o scadere a standardelor in universitati, avand in vedere ca acum pot lua Bacalaureatul elevi care anii trecuti l-au picat, iar pe baza diplomei se pot inscrie la orice facultate. "Universitatile mari ale tarii, cum e universitatea noastra, nu prea beneficiaza de asemenea absolventi care se indreapta banuiesc mai mult spre universitatile tehnice si, din acest punct de vedere, sigur ca suntem intr-un fel privilegiati", a declarat Pop.

"Diplomele nu ar trebui sa fie egale, daca se dau subiecte diferentiate. Dar la asta probabil ca mai este inca de muncit la nivelul ministerului, de comun acord cu universitatile, si probabil ca va urma si o asemenea activitate", a explicat rectorul celei mai mari universitati de stat din Romania.

Intrebat daca se asteapta la o rata de promovare mai mare la Bacalaureat anul acesta, fata de sesiunile trecute, Ioan Aurel Pop a raspuns: "Da. Cred ca va fi mai mare tocmai din pricina subiectelor diferentiate pentru profilele tehnologice, dar asta nu inseamna ca invatamantul s-a imbunatatit. Trebuie sa fim constienti de acest lucru".

Rectorul UBB a precizat ca avea cunostinta ca se lucreaza la o astfel de modificare a subiectelor. "Am avut un dialog permanent cu ai nostri colegi de la universitatile tehnice si acolo opiniile erau impartite. Sunt si acum colegi care aproba initiativa, dar altii care ar fi cerut, cum s-ar fi cuvenit probabil, si elaborarea de diplome care sa le permita sa acceseze anumite profile si specialitati acesti candidati care obtin subiecte separate in profilul lor", a declarat Ioan Aurel Pop.

Pavel Nastase, rectorul Academiei de Studii Economice din Bucuresti: Cred ca trebuie sa avem flexibilitate si aceasta masura este binevenita

Pavel Nastase
Foto: ase.ro
Pe de alta parte, Pavel Nastase, rectorul Academiei de Studii Economice (ASE) din Bucuresti, a declarat pentru HotNews.ro ca "ideea este binevenita". "Eu cred ca acesta este un ajutor dat elevilor, pentru ca bacalaureatul trebuie sa evalueze competentele dobandite in timpul liceului, pe domeniile profilului. Eu cred ca este binevenita ideea. Absolventii se vor orienta ulterior spre studii care sa le continue profilul", a afirmat acesta.

"Eu cred ca masura nu va afecta standardele din universitati, pentru ca elevii se vor orienta la invatamantul superior pentru a avea continuitate cu ceea ce au invatat in liceu", este de parere rectorul ASE. Potrivit lui Pavel Nastase, "promovarea bacalaureatului pe cele doua profile mari de licee trebuie sa tina seama de curriculumul specific si de ceea ce elevii au invatat de-a lungul anilor de studiu".

"A avea subiecte unice la bacalaureat este echivalent cu admitere unica in invatamantul superior. Cred ca trebuie sa avem flexibilitate si aceasta masura este binevenita", a declarat pentru HotNews.ro Pavel Nastase. Potrivit acestuia, "noi suntem foarte axati pe ideea de diploma, insa trebuie sa plecam de la rezultatele invatarii. Sunt angajatori care nu mai intreaba de diploma, ci pur si simplu ii pun pe candidati sa dea o proba la angajare, pentru a vedea ceea ce stiu".

"Apoi, este foarte important ca absolventii sa lucreze acolo unde le si place, pentru ca degeaba au o diploma daca nu isi cauta locul unde se potrivesc cel mai bine. Aceasta este parerea mea", a afirmat rectorul ASE.

Ioan Bondrea, rectorul Universitatii "Lucian Blaga" din Sibiu: Masuri din astea pompieristice nu ajuta pe nimeni

Ioan Bondrea
Foto: ulbsibiu.ro
Ioan Bondrea, rectorul Universitatii "Lucian Blaga" din Sibiu, a declarat pentru HotNews.ro ca aceasta masura nu va aduce un avantaj nici elevilor, nici universitatilor, "pentru ca e o hotarare de ultim moment". "Singurul lucru care ma ingrijoreaza este ca universitatile nu pot sa se adapteze masurilor respective, fiind masuri cu un timp atat de scurt de reactie", sustine Bondrea.

"In mod normal ar fi trebuit sa avem o discutie, ca era un proiect cu diferentierea bacalaureatului. Asa este poate aceeasi masura, dar luata mai pe discret asa pentru elev. E o masura care nu a fost bine gandita, dar nici discutata, nici cu universitatile, si cred ca nici cu elevii", a continuat rectorul Universitatii Lucian Blaga. Potrivit acestuia, "si asa sunt probleme serioase in modul in care se pregatesc elevii pentru bacalaureat. Acum, cu o luna inainte sa schimbi sau sa dai alte subiecte… cred ca nu va fi o masura prea buna".

Rectorul este de parere ca introducerea de subiecte diferentiate pentru profilul tehnologic nu va inseamna neaparat o scadere a standardelor in universitati. "Sigur, e un oarecare avantaj al faptului ca respectivul elev poate sa acceada la o universitate. Dar dupa aceea, el poate sa faca sau sa nu faca fata cerintelor din universitate", sustine Bondrea, care precizeaza ca nu se asteapta la o crestere a ratei de promovare a Bacalaureatului.

In legatura cu proiectul bacalaureatului diferentiat, rectorul Universitatii "Lucian Blaga" din Sibiu a declarat: "Lucurile astea trebuie gandite si discutate, pentru ca masuri din astea pompieristice nu ajuta pe nimeni. E o anumita diferenta intre nivelul de pregatire de la liceele teoretice si de la cele care sunt pe zona tehnologica. Atunci puteau sau putem sa gasim forme prin care cei de la liceele tehnologice sa mearga spre facultati tehnice, daca vor, si ceilalti sa aiba acces spre alte facultati si spre zona de cercetare sau spre zona aplicativa, deci cercetare fundamentala".

"Eu consider ca am mutat in ultimii 20 de ani universitatile de la zona elitista spre o zona de masa. Nu toata lumea e necesar, poate sau trebuie sa faca o facultate. Foarte multe companii se plang ca nu au specialisti medii bine calificati: tehnicieni, muncitori de inalta specialitate. Duc lipsa de specializarile astea medii, fara facultate. Deci nu e obligatoriu ca toata lumea sa faca facultate, ca vor, ca nu vor, ca pot, ca nu pot", a incheiat Ioan Bondrea.  

Directorul Centrului National de Evaluare si Examinare din subordinea Ministerului Educatiei, Silviu Cristian Mirescu, a declarat pentru HotNews.ro ca programele de examen au fost cele care au stat la baza schimbarii structurii subiectelor de Bacalaureat. Aceste programe au fost aprobate prin ordin al ministrului Ecaterina Andronescu, in data de 31 august 2012. Insa un anunt public cu privire la noutatea bacalaureatului din acest an a venit abia cu ocazia primei probe scrise din cadrul bacalaureatului pentru olimpici si sportivi, pe 27 mai, adica inainte cu doua saptamani de prima proba din sesiunea din iunie a Bacalaureatului. 

Citeste mai multe pe aceasta tema:


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















8246 vizualizari

  • +6 (8 voturi)    
    universitati (Marţi, 4 iunie 2013, 18:14)

    codrean [utilizator]

    Singura solutie pentru universitati : examen de admitere. Doar astfel elevii liceelor bune nu vor fi desavantajati in fata "leprelor" !
    • -1 (5 voturi)    
      universitati? (Marţi, 4 iunie 2013, 19:54)

      marr.io [utilizator] i-a raspuns lui codrean

      care universitati? avem asa ceva? sunt de acord ca asta e cea mai buna solutie de a stimula invatamantul preuniversitar dar tu crezi ca sa-si dea singuri cu sutul in fund? nu vor recunoaste in veci ca si ei sunt din alt secol!
    • -1 (1 vot)    
      DA (Miercuri, 5 iunie 2013, 23:40)

      daydr3am3r [utilizator] i-a raspuns lui codrean

      De acord cu tine aici.
      Exista totusi o problema. Unele scoli sunt mai bune decat altele.
      Astfel, un elev care are ocazia sa stea intr-un cartier in care se afla o scoala buna are sanse mai mari de a ajunge la un astfel de liceu pentru ca este mai bine pregatit, pe cand unul care are o scoala mediocra in cartier nu va avea aceasta sansa.
      Pentru ca sistemul asta pe baza de admitere sa functioneze bine si sa ofere tuturor o sansa trebuie rezolvata problema acestor scoli.
      Nu ne putem astepta ca toti cei de la scolile slabe sa se mediteze pentru ca nu este normal si multi nu au nici bani pentru asa ceva.
      Din pacate asta este o problema destul de grava care a luat amploare in ultimii ani.
      Nu cred ca in alta tara parintii fac tot posibilul sa isi dea copilul la o "scoala din centru, ca e mai buna".
  • +7 (11 voturi)    
    Pai trebe dat ceva inapoi si alegatorului USL (Marţi, 4 iunie 2013, 18:15)

    bogdan1477 [utilizator]

    Salarii mai mari, ciuciu, trai mai bun ciuciu, locuri de munca, de asemenea.
    Daca tot n-au dat nimic din ce-au promis, macar diploma de bac la tot analfabetul sa dea. Si dupa aia cine-un spiru haret la fara frecventa, sa aiba si universitatile private ceva de munca. Si sa "maninca" si gura lu' madam abramburica oleak de spaga. ca doar asta-i trebe votantului USL: tichie de margaritar.
    Si dupa aia, votantu' usele cu facultate la seral se va mira de ce nu-l angajeaza puterea burghezo-mosiereasca a imperialismului decadent european. ca doar el are diploma.
  • 0 (0 voturi)    
    Bac mai usor pentru toti (Marţi, 4 iunie 2013, 20:47)

    Aimee70 [utilizator]

    Cei ce au vazut subiectele date la Bacalaureatul olimpicilor pot constata cu usurinta ca , nu numai la elevii de la tehnologic , ci si la cei de la stiinte ale naturii, cat si la cei de la mate -info subiectele au avut un grad de dificultate mult mai scazut decat in anii trecuti, prin urmare, nu numai acestia vor trece mai usor de examenul de bacalaureat, ca la noi, orice minune dureaza 3 zile, in cazul acesta, 2 ani...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by