Ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu, spune ca Legea educatiei trebuie schimbata in sensul ramanerii clasei a IX-a la liceu intrucat scolile gimnaziale sunt majoritatea la tara, iar rezultatele la evaluarea nationala indica faptul ca in mediul rural scoala "s-a degradat nepermis de mult", scrie Mediafax.

"Daca vom face modificari in lege (a educatiei - n.r.), fiindca eu cred ca este nevoie sa facem, una dintre modificari pe care o vad ca fiind absolut necesara se leaga de clasa a IX-a. Noi nu am scos clasa a IX-a de la licee, dar, asa cum stiti, legea o prevede, iar in anii urmatori ne vom afla intr-o astfel de situatie. Eu cred ca, intr-un fel, preluand clasa a IX-a de acolo si trimitand-o la scolile generale care sunt majoritatea in mediul rural, iar elevii de acolo au rezultate mai slabe, ar insemna sa aruncam pe tobogan si invatamantul liceal", a declarat, joi, la Bistrita, la o intalnire cu directorii de scoli din judet, ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu.

Andronescu le-a spus directorilor de scoli ca nu ar avea "curajul" sa faca acest lucru.

"Eu va marturisesc ca nu as avea curajul sa fac acest lucru. Daca si dumneavoastra veti considera, si vom face dezbatere publica pe aceasta tema, ca liceul trebuie sa ramana asa cum este el de patru ani fiindca avem acoperirea cu cadre didactice calificate, avem ce este necesar acolo, atunci va trebui sa facem modificarea in lege si sa ramanem cu liceul de patru ani si trimitem clasa a IX-a in invatamatul liceal", a spus ministrul.

Andronescu a declarat ca, in opinia sa, trimiterea clasei a IX-a la gimnaziu ar pune in dificultate invatamantul romanesc.

"Cred ca ne-am pune intr-o mare dificultate daca am lasa legea nemodificata cu clasa IX-a pentru ca anul acesta scolile gimnaziale au avut mari dificultati sa asimileze clasa pregatitoare, ori daca infrastructura scolara cu dificultate a asimiliat clasa pregatitoare, iar in multe spatii s-au facut improvizatii, atunci si mai mare ar fi dificultatea pe care am aseza-o pe umerii scolilor gimnaziale trimitand si clasa a IX-a in aceste scoli. Si aceasta va fi una din importantele modificari pe care trebuie sa le aducem legii", a spus Andronescu.

Ea a prezentat, tot joi, in fata directorilor de scoli din Bistrita-Nasaud, o situatie comparativa a rezultatelor obtinute de elevi la evaluarea nationala in 2011 si in 2012.

"Ne atrage atentia faptul ca aproape cu 50.000 de copii are mai putin promotia de clasa a VIII-a din acest an fata de anul precedent cu consecintele de rigoare", a declarat ministrul.

Andronescu a prezentat apoi o comparatie a situatiei mediilor obtinute de elevi in 2011 si in 2012.

"Ponderea cea mai mare o detin notele mici ceea ce reprezinta un fenomen ingrijorator pentru procesul de intrare in clasa a IX-a. Acestia sunt copiii cu care intram in clasa a IX-a. Daca nu vom face ceva pentru ei pentru remedierea pregatirii, atunci ii vom avea la absolvirea liceului la fel cum ii avem la intrare. De asemenea, ne mai atrage atentia ponderea foarte mare a celor care au luat note mai mici de cinci. In procente reprezinta 34, iar numeric vorbind, 56.000. Dintre acestia care nu au luat nici macar cinci la evaluare, 37.000 provin din mediul rural. Deci atentie! S-a degradat nepermis de mult scoala generala din mediul rural si adresez rugamintea ISJ si tuturor directorilor de scoli sa ne indreptam atentia spre acest lucru ca sa vedem de ce s-a intamplat asa. Poate comasarea excesiva a scolilor. S-au inchis, anul trecut, la nivel national, 2.000 de scoli, s-a indepartat scoala de domiciliu si, din pacate, a scazut foarte mult randamentul elevilor. Variatia fata de 18 la suta cat a fost anul trecut sub cinci la 34 la suta cat a fost anul acesta este foarte greu de explicat. Va rog sa gasiti explicatii si sa incercam sa luam masuri remediale", a spus Ecaterina Andronescu.

Ministrul a spus ca in mediul rural se constata o pondere foarte mica a notelor mari si o pondere mare a notelor mici.

"Daca comparam ruralul de anul trecut cu cel de anul acesta, o sa constatam ca in rural lucrurile s-au degradat mai mult anul acesta si a crescut foarte mult ponderea celor cu medii sub cinci la evaluarea nationala. E important sa ne concentram pe ce este deficitar la nivelul fiecarei unitati de invatamant", a declarat Andronescu.