De ce POSDRU a avut atatea probleme de-a lungul timpului? Cum a fost posibil ca proiecte in care erau prevazute salarii de 10.000 de euro sa fie aprobate de Autoritatea de Management? Marian Dobrila, consultant pe fonduri UE, a discutat online cu cititorii

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Luni, 21 mai 2012, 13:51 Actualitate | Esenţial


Marian Dobrila, consultant fonduri europene
Foto: Arhiva personala
Comisia Europeana se pregateste sa suspende platile pe POSDRU (programul operational pentru dezvoltarea resurselor umane), au anuntat luni oficialii romani. Rezultatul celor doua misiuni de audit ale CE este unul care duce spre aceasta concluzie. Deficientele constatate in proiectele finantate din fonduri europene privesc salarii - din zona publica si privata - intre 3.500 si 10.000 de euro lunar. Iar Autoritatea de Management a aprobat astfel de proiecte. Cum a fost posibil? De ce POSDRU a avut atatea probleme de-a lungul timpului? Cum se lucreaza pe astfel de proiecte? Marian Dobrila, consultant pe fonduri UE, a discutat online cu cititorii.

La intrebarile puse in timpul intalnirii online si ramase fara raspuns, invitatul va raspunde ulterior.

Marian Dobrila este fondatorul unei firme de consultanta specializata in accesarea fondurilor europene, prin care a finantat peste 100 de proiecte in valoare de 100 de milioane de euro. In anul 2008 initiaza ideea unei asociatii a consultantilor, organizatie care sa devina un reprezentant puternic al beneficiarilor si consultantilor, atat in relatia cu statul cat si cu autoritatile europene. In prezent ACRAFE uneste 51 de firme de consultanta care au intocmit spre finantare peste 3.000 de proiecte in valoare totala de 3 miliarde de euro. In luna aprilie a anului 2012, ACRAFE a emis un adevarat “program de guvernare” pe fonduri europene, cuprinzand 18 masuri care, daca sunt implementate, ar duce la absorbtia a 80% din fondurile structurale si 100% din fondurile pentru agricultura si pescuit.

Nota Redactiei:

    * Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.
    * Va rugam sa nu adresati mai mult de doua intrebari pentru a da posibilitatea invitatilor sa raspunda la cat mai multe probleme ridicate de cititori.
    * Postarile lungi sau care contin mai mult de doua intrebari nu vor fi validate.
    * Cele mai bune intrebari vor fi preluate intr-un interviu realizat de Anne-Marie Blajan.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















11285 vizualizari

  • finantare europeana (Luni, 21 mai 2012, 14:00)

    popescu [anonim]

    Am avut ocazia sa vad un contract pentru un proiect european la care participau 7 state, printre care si Romania.Desi contributia Romaniei era mica ( 17.000 euro pe o perioada de 3 ani), m-au uimit listele OBLIGATORII de slalarizare ale participantilor la proiect: tarife ORARE intre 80 si 120 de euro.De aici provin salariile lunare de 10.000 de euro. NU pentru ca asa doresc cei care realizeaza proiectul ci pentru ca sunt OBLIGATI sa respecte tarifele orare de munca din Europa. Va rog sa explicati romanilor ......
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 12:37)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui popescu

      Buna ziua.
      Exista proiecte internationale care prevad tarife minime orare.
      In cadrul programului POS DRU aceste tarife minime foarte mari nu exista. Principalul mod prin care se pot deturna acesti bani sunt in a merge pe barem maxime acceptabile si a "umfla" numarul de zile si de ore necesar.
      A devenit celebra situatia in care unii experti erau pontati ca ar fi muncit 24 sau mai multe ore pe zi. Aici vad eu problema.
  • plati POS DRU (Luni, 21 mai 2012, 14:09)

    Delia [anonim]

    Sunt cercetator pe un proiect finantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial
    pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Academia si universitatile contractante sunt in urma cu platile. Ei spun, ca toate intarzierile se datoreaza managementului prost de la POS DRU. Interbarile mele:
    1. De ce apar astfel de decalaje (chiar de jumatate de an) de plati? Care e mecanismul care genereaza astfel de decalaje uriase?
    2. In cazul sistarii platilor ce se intampla cu programele in derulare sau cu lunile neplatite anterior sistarii platilor?
    Multumesc.
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 12:46)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Delia

      1. Cred si eu ca managementul prost e un factor, alaturi de subdimensionarea resurselor autoritatilor.
      Management prost inseamna ca nu exista acea persoana care sa urmareasca ce dosare au intrat, cand trebuie sa iasa, unde sunt intarzieri. Cand managerul vede ca raspunsul la cererile de rambursare sunt in pericol sa iasa din termen, trebuie sa vada cauzele si sa ia masuri.
      In afara de management prost, autoritatea a fost de la inceput insuficient dotata cu resurse umare (eu estimez ca are mai putin de jumatate din oamenii necesari)
      Lipsa de uniformitate a procedurilor e o alta cauza. Sunt cazuri in care unui beneficiar i se aproba prima cerere de finantare dupa niste reguli, iar a doua e supusa altor reguli, fiind intarziata cu tot felul de clarificari sau respinsa.
      2. Daca se suspenda platile pe POS DRU statul va trebui sa finanteze rambursarile catre beneficiari din surse proprii. Desigur, daca suspendarea se prelungeste sau se aplica si altor programe, presiunea asupra bugetului statului va deveni insuportabila, putandu-se ajunge la peste 1 miliard deficit pana se reiau platile. Din cate stiu statul are un imprumut deja contractat de Ministerul de Finante ca sa acopere acest deficit, dar nu pot sa prevad cat de aproape e pericolul sistarii platilor catre beneficiari
  • De ce fel de "resurse umane" avem nevoie? (Luni, 21 mai 2012, 14:20)

    Cetatean [anonim]

    Prognoza cursurilor ce urmeaza sa înceapa in luna MAI, la nivel national:
    - Operator introducere validare prelucrare date - 358 persoane
    - Inspector (referent) resurse umane - 298 persoane
    - Bucatar - 273 persoane
    - Lucrator in comert - 242 persoane
    - Ospatar (vanzator) in unitati de alimentatie - 220 persoane
    - Agent paza si ordine - 157 persoane
    - Frizer, coafor, manechiurist, pedichiurist - 135 persoane
    - Contabilitate - 131 persoane
    - Competente comune-comunicare in limba engleza - 130 persoane
    - Lucrator in cultura plantelor - 126 persoane

    http://www.anofm.ro/formare-profesionala

    Singurul curs care are legatura cu tehnologia informatiei este "Operator introducere validare prelucrare date", adica de "cartela perforata" umana. Si asta se intampla de ani de zile.
    Care este strategia de dezvoltare economica a Romaniei? Dorim o economie bazata pe inalta tehnologie sau pe consum si munca slab calificata? De ce credeti ca se intampla acest lucru? Cate fonduri europene a atras pana acum Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si in ce proiecte?
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 12:52)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cetatean

      Buna ziua.
      Cred ca ce ne lipseste aproape cu desavarsire e o strategie in domeniul ocuparii. Nu neg importanta meseriilor si cunosc zone unde exista un deficit mare de forta de munca pentru minimul de servicii disponibile.
      Dar pe langa meserii, cred ca e momentul sa ne gandim ce putem vinde la export si ce calificari ne sunt necesare. Anul acesta, sub egida MAEUR, se va lansa consultarea publica pentru perioada de programare 2014-2020.
      Cred ca pe lista prioritatilor strategice ar trebui sa intre dezvoltarea de servicii IT cu valoare adaugata mare, industriile creative si cercetarea aplicata. A venim momentul sa nu ne mai vindem brevetele de inventii pe 2 bani in Asia si sa construim pe mintea noastra si prin oamenii pe care ii pregatim industrii care sa vanda in intreaga lume.
      De ce se intampla acest lucru? Nu ne-am unit pentru a ne scrie o strategie adevarata si nu avem exercitiul sa urmarim o strategie.
      Nu stiu din pacate ce a accesat ANOFM. Stiu doar de scandalul de coruptie care nu da deloc o imagine buna acestei institutii, care ar trebui sa fie fundamentala pentru Romania.
  • Resurse umane (Luni, 21 mai 2012, 14:20)

    gheorghe [anonim]

    De ce in Romania nu se foloseste asa zisul "contolling " . As vrea sa stiu cine a aprobat cursurile de reciclare profesionala ?
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 12:54)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui gheorghe

      Va rog detaliati mai exact ce intelegeti prin "controlling" si prin cursuri de reciclare profesionala.

      Cunosc aceste concepte dar vreau sa inteleg mai exact la ce va referiti.
  • CEREREA 112 (Luni, 21 mai 2012, 14:26)

    Dragos [anonim]

    Ce se intampla cu evaluarea Cererii de proiecte 112, Axa 6.1 Dezvoltarea economiei sociale?
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 12:55)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dragos

      Din ce stiu eu, inca este in curs licitatia pentru a gasi un furnizor de servicii care sa evalueze proiectele. Nu e un subiect foarte transparent, deci nu as putea spune exact stadiul procedurii de achizitii.
      Verific cu un coleg si revin daca am ceva nou.
  • Dece POSDRU a avut... (Luni, 21 mai 2012, 14:34)

    ionita [anonim]

    Dle Dobrila cit din valoarea Proiectului POSDRU reprezenta consultanta ???,ma refer la proiectele promovate prin firma dvs.
    Cit reprezinta comisionul din valoarea contractului ??.
    Daca poti dovedi asta ,jos palaria ,daca nu ,TACI ca aruci gogosi ca n-am nevoie.
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 13:01)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui ionita

      Firma mea nu a derulat proiecte pe POS DRU.
      Din cunostintele pe care le am pe baza discutiilor cu firmele din ACRAFE, inteleg ca exista un comision de scriere a proiectelor, care poate fi intre 2.000-12.000 in functie de complexitatea proiectelor. Desigur, e vorba doar de proiecte pe care le cunosc.
      In afara de acest comision in proiect se prevede tot timpul un cost aferent managementului de proiect, care pe langa managerul de proiect in sine cuprinde de obicei un om permanent care pregateste documentatia pentru achizitii si cererile de rambursare. Pentru un proiect de 2 ani, la un salariu de 1.000 de EUR pe luna plus taxe, se poate ajunge la 20.000 de EUR.
      In cazul proiectelor strategice sau complexe, suma probabil poate creste si pana la 100.000 de euro.
      Din nou, nu pretind ca am cunostinte privind toate proiectele.
  • Proiecte Europene (Luni, 21 mai 2012, 14:53)

    dinu [anonim]

    Nu numai POSDRU sufera...
    Lucrez la o firma ce vinde aparatura.
    Noi am vandut aparate de maxim 10000 Euro anul trecut, un singur proiect. Colegii din Polonia au deschise livrarile pentru 200 de proiecte europene.
    Am intrebat in conditiile in care toata lumea sufera si lucreaza cu aparate vechi de 10 ani, la noi de ce nu se poate? Cica nu s-a negociat... Cum naiba s-a negociat pentru parcuri, cursuri de scolarizat dresori de maimute si zburatori cu balonul, dar nu s-a avut in vedere ceva serios? Cine raspunde?
    1. Orice smecher isi face o echipa de scolarizare si nu i se cere nici o dovada a temeiniciei si practicalitatii cursurilor. Sunt fonduri pentru POSDRU, unde oricum nu exista finalitate, si pentru lucruri dureroase nu?
    2.Cati dintre absolventii cursurilor astea si-au gasit de lucru?
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 13:03)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui dinu

      1. Nu am inteles intrebarea. Va rog sa o reformulati.
      2. Din cate stiu eu foarte putini absolventi si-au gasit de lucru. Asteptam cu interes sa apara urmatorul raport de evaluare al programului, sa vedem si o cifra exacta.
  • POSDRU-Stipendii pentru neveste (Luni, 21 mai 2012, 15:05)

    dorian [anonim]

    1.Cat se platesc orele pentru instructorii din programele POSDRU?
    2. Stiu ceva neveste ce au "predat" la aceste cursuri. Nevasta celui de la munca din Zalau preda la cursurile celui de la Arges si asa mai departe(caz fictiv)...Nu exista o declaratie de conflict de interese ?
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 13:07)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui dorian

      1. Din proiecte sumele variaza foarte mult, de la 10 EUR pe ora la 50 de EUR am auzit cel mai mult. Cred ca ar trebui chiar la nivelul ghidului sa fie stabilit un maxim care sa tina cont de nivelul real al pietei.
      2. Nu cunosc cazurile. Trebuie definit clar conflictul de interese. Daca persoana care aproba proiectul isi angajeaza rudele in proiect, este clar conflictul de interese si este o practica pe care o consider complet incorecta.
  • CAT CASTIGA STATUL DIN POSDRU? (Luni, 21 mai 2012, 15:39)

    Mihai [anonim]

    Sa ne spuneti va rog de ce se face atata caz de proiectele POSDRU? Care este problema?
    Cel putin jumatate din acesti bani se intorc in bugetul national sub forma de taxe si impozite, platite uneori in avans de beneficiari. Daca adaugam si TVA-ul si alte venituri pe care il ia statul din consumul generat de aceste salarii, ajungem la valori de peste 75% , INTRARI NETE catre bugetul national.
    Din acesti bani se pot finanta pensii, infrastructuri etc... Isi permite statul roman sa renunte la intarari bugetare de cateva miliarde EUR?
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 13:15)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      Corecta observatia ca o mare parte din bani se intorc la buget si avem interesul sa-i cheltuim.
      Am urmatoarele precizari:
      1. Daca sunt cheltuiti incorect, fie din motive de coruptie sau de incompetenta, banii acestia nu se vor mai refinanta de catre UE. In acest moment POS DRU are cel mai mare decalaj intre sumele platite de stat catre beneficiari si ce s-a recuperat de la Comisia Europeana. Cred ca e aproape 1 miliard de EUR. Daca se suspenda platile acest decalaj se va mari. Bugetul de stat e subred si poate fi dat complet peste cap daca sumele considerate de comisie ca au fost platite incorect devin de ordinul sutelor de milioane.
      2. Nu cantitatea absorbtiei e importanta, ci efectul ei. Degeaba facem cursuri doar pe hartie, daca pentru calificarile cu adevarat necesare proiectele pica datorita concurentei proiectelor de sertar. In Romania dezvoltarea personala, coachingul, mentoringul si alte forme de educatie care au ridicat o data demult America si mai recent Polonia pur si simplu nu exista in POS DRU. Educatia experientiala, moderna, aplicata e complet umbrita de proiectele fanteziste si imposibil de implementat lansate de Ministerul Educatie.
  • Deficiente in privinta salariilor? (Luni, 21 mai 2012, 15:55)

    Mihai [anonim]

    Domnule consultant, la ce se refera deficientele constatate de AMPOSDRU cu privire la salarii? AMPSDRU, sub obladuire si cu avizul Comisiei a publicat niste ghiduri si norme de implementare prin care se autorizau aceste salarii. Acestea sunt de prin anul 2008 - 2009. Unde sunt atunci deficientele?
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 13:20)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      De acord ca aceste salarii respecta niste norme avizate de Comisie si sunt complet legale.
      Ce nu cred ca respecta ele este bunul simt. Sunt total de acord ca un om valoros sa fie platit bine, dar nu de 10 ori mai mult decat daca ar fi prestat aceeasi activitate in mediul privat. Proiectele trebuie analizate de oameni care cunosc piata, care inteleg modul de organizare si de functionare a unui proiect si care sa spuna ca pentru organizarea a 10 cursuri e prea mult sa se ocupe doar de logistica 5 oameni platiti cu 100.000 de EUR, cand orice furnizor privat poate face asta cu 5.000 de EUR. E doar un exemplu ipotetic. Multe din bugete sunt incarcate la maxim cu salarii si ore om. Daca ar fi sa gandesc ca un privat care plateste din buzunar acei bani, nu i-as da niciodata.
  • intrebari (retorice) (Luni, 21 mai 2012, 16:03)

    radu.c [anonim]

    Cunosc direct un ONG care are în implementare 3 proiecte POSDRU (pe axe diferite - Promovarea incluziunii, Promovarea masurilor active de ocupare a forţei de muncă, Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii etc.), fiecare în valoare de multe milioane de lei.

    Fiecare din proiecte are ca obiective formarea a 80-200 de cameriste/ospătari/lucrători hotelieri/bucătari de ex. La bugetul alocat, pentru formarea de vreo 6 luni a 100 cameriste şi ospătari de pildă într-un astfel de proiect de 4.000.000 de lei rezultă o cheltuială pe persoană "treinuită" de 40.000 euro, bani cu care respectivii puteau urma 3 ani de studii de licenţă la o universitate publică din România, Italia sau Marea Britanie.

    În descrierea scopurilor proiectelor de acest tip sunt aceleaşi fraze standard: promovarea creşterii şanselor de ocupare, promovarea accesului grupurilor vulnerabile la piaţa muncii, acces la formarea profesională a femeilor rrome, egalitatea de şanse etc.

    Vă întreb:
    - astfel de proiecte (şi sunt cu duiumul, chiar cu bugete de peste 5.000.000 lei) sunt ele benefice pentru piaţa muncii şi economia reală? Cum cresc ele şansele reale şi oportunităţile rromilor, casnicelor sau tinerilor şomeri dacă îi pregătesc pe oameni pentru meserii plătite la limita salariului minim?

    - de ce AJOFM-urile (altfel mari beneficiare ale fondurilor UE pentru formarea şi recalificarea şomerilor) subcontractează activitatea de formare către firme private, devenind astfel simple canale de redistribuire a fondurilor de la birocraţia de stat către băieţi deştepţi din privat?

    - de ce din fondurile POSDRU se iau autoturisme în leasing, se cumperă Macbook-uri şi se organizează sindrofii de "diseminare" şi " conştientizare" în hoteluri din centrul capitalei, de la Predeal sau Sinaia?

    Umila mea concluzie este că avem de-a face cu fraudă generalizată, cu lipsă cronică de etică profesională şi minimă decenţă, iar măsurile Comisiei, oricare ar fi ele, vin mult, mult prea târziu.
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 13:25)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui radu.c

      1. Aceste proiecte nu cresc in nici un fel sansele si au un impact aproape zero pe segmentul tinta. Nu sunt benefice pe piata muncii, iar pentru economia reala se invart niste bani, care, intr-adevar, genereaza un trai decent pentru cei care se ocupa cu deturnarea fondurilor europene de la rostul lor.
      2. Pentru ca nimeni nu urmareste interesul acestor institutii si a statului roman. Subcontractarea nu e rea in sine, ci modul in care se face, platindu-se un pret de 2-3 ori fata de piata.
      3. Nu vad nici o justificare pentru lux pe fonduri europene. E normal sa oferi conditii decente participantilor, dar nu sa arunci banii.

      Concluzia mea este ca exista frauda. Cunosc si proiecte facute pe bune. Cred ca ar trebui sa controlam toate proiectele si sa discernem intre beneficiarii seriosi si cei care au deturnat fonduri.
  • cateva intrebari (Luni, 21 mai 2012, 16:03)

    Stefan Andrei [anonim]

    1. credeti ca AM/OI-urile au aprobat proiecte cu salarii peste grila?
    2. credeti ca auditul CE ne critica pentru ca "s-au dat salarii mari"?
    3. cata incompetenta este la nivelul functiilor de decizie la AM POSDRU si la OI-uri? Cati oameni bine pregatiti au plecat din aceste structuri fiindca nu au mai suportat incompetenta institutionala sau din cauza salarizarii?
    4. credeti ca personalul din AM si OI-uri ar trebui sa fie mai bine salarizat in conditiile in care ar fi foarte bine pregatit pentru necesitatile institutiei?
    5. cate probleme legate de ineficienta proiectelor provin din structura POSDRU (modul in care este conceput, definit si bugetat), cate din ghidurile solicitantului si cate sunt imputabile beneficiarilor, modului in care acestia au implementat?
    6. problema privind lipsa de reguli si criterii mai clare si obiective de evaluare de cand este cunoscuta?
    7. cate proiecte POSDRU ati scris, cate au fost aprobate si cate ati implementat? Cand a fost primul proiect si cate din acestea au fost strategice?
    8. Ludovic Orban credeti ca este omul capabil sa inteleaga si sa rezolve problemele POSDRU?
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 13:35)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Stefan Andrei

      1. Nu stiu. Daca s-a facut asa ceva este o greseala si statul va plati. Cred ca majoritatea salariilor sunt in grila, mai ales ca grila e generoasa.
      2. Primul obiectiv al auditului este sa semnaleze niste deficiente raportandu-se la regulile in vigoare sau deficiente de sistem.
      Faptul ca s-au dat salarii mari este o critica prin comparatie cu piata concurentiala, in urma unei analize. Stim ca in Parlamentul European vocile care cer renuntarea la Politica de Coeziune cu argumentul ca se arunca banii sunt din ce in ce mai puternice, deci e un argument foarte sensibil.
      3. Cred ca incompetenta la AM/OI POS DRU e pe aproape de 50%. Majoritatea oamenilor bine pregatiti pleaca nu numai din cauza banilor (mai sunt si salarii bune, dar nu la toti), dar si din cauza sistemului care te anuleaza ca om si ca profesionist.
      4. Da. Am propus prin ACRAFE cresterea de la 75% la 100% pentru oamenii buni, plus includerea lor in programe de motivare finantate din asistenta tehnica. Acesti oameni sunt o resursa extrem de valoroasa pentru noi, vrem sa-i tinem acolo si sa fie motivati sa-si faca treaba bine.
      5. 70% deficiente sistemice, 30% beneficiar
      6. Dintotdeauna. Inca de la primele ghiduri din 2008.Nimeni nu a rezolvat-o niciodata.
      7.Eu unul actionez in zona POR, POS CCE, PNDR. Am contribuit la scrierea a doua proiecte depuse de ACRAFE, nici unul aprobat. Personal nu am crezut de la inceput in aceste fonduri.
      8. Greu de spus. E necesar mai mult decat un om. E necesara o forta unita: stat, beneficiari, societate civila.
  • transparenta (Luni, 21 mai 2012, 16:15)

    barbu eugen [anonim]

    1. unde sunt centralizate toate proiectele posdru si fse, cu beneficiar si suma?
    2. unde sunt centralizate toate achizitiile din aceste proiecte?
    2. cine a stabilit din partea romaniei pe ce directii avem nevoie de bani de la UE (recalifacare profesionala vs. infrastructura, sa zicem)?
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 13:37)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui barbu eugen

      1. Exista pe site-ul MAEUR, la sectiunea rezultate, o lista de contracte semnate pe POS DRU care se actualizeaza lunar.
      2. Cred ca la AM. Nu stiu sa fie publice. Ar trebui complet transparentizate.
      3. Negociator atunci a fost Ministerul Integrarii. Cred ca pe atunci era ministru Vasile Puscas si facea parte din minister si domnul Orban. Sper sa nu ma insel.
  • intrebare : (Luni, 21 mai 2012, 16:26)

    ion [anonim]

    ce se va intampla cu bursierii (studnti,master,doctorat,etc) in cazul suspendarii platilor ?
    si asa sant restante cu bursele !
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 13:40)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui ion

      In mod normal beneficiarii nu ar trebui sa fie afectati de suspendarea platilor. Statul va plati dintr-un fond existent la Ministerul de Finante banii pe proiecte, urmand sa si-i recupereze sau nu de la CE dupa efectuarea auditului si concluzii.

      Acesti bani fie vor fi deficit bugetar, fie vor fi suportati din alte surse la realocarea bugetara (cam fantezista aceasta ultima posibilitate, cunoscand cum stam).
  • ... nereguli platite din bugetul de stat ?!? ... (Luni, 21 mai 2012, 16:47)

    grir [anonim]

    1. De vreme ce proiectele POSDRU sint proiecte care trebuie dezvoltate cu fonduri europene si acum ar putea fi suspendate datorita neregulilor descoperite, de ce trebuie sa fie platite in continuare de la bugetul de stat asa cum specifica domnii Ponta si Orban? Deci nu sint corecte din punct de vedere european, nu primim banii pentru ele si totusi le platim in continuare ajungand astfel sa platim neregularitatile din buzunarele noastre !

    2. Ce se intampla cu un proiect POSDRU al carui director a fost inlocuit abuziv daca directorul inlocuit abuziv reclama aceasta situatie la AMPOSDRU ? Directorul a fost fortat sa demisioneze dupa ce a reclamat managementul defectuos/fraudulos si a fost inlocuit cu un director care nu are competentele necesare asa cum au fost ele specificate la depunerea/aprobarea proiectului. E adevarat ca exista o directiva europeana care spune ca daca directorul de proiect e inlocuit (oricare ar fi motivul) proiectul se suspenda ?
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 13:46)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui grir

      1. Din pacate la momentul cand platesti nu poti prevedea unde vor fi constatate nereguli si unde nu. Mecanismul este intai platesti pe baza unui set de verificari, iar dupa ce platesti vor urma multe alte verificari unde nu stii ce gasesti. Exista intotdeauna posibilitatea teoretica a recuperarii pagubelor de la cei care se fac vinovati (functionari sau beneficiari). Tinand cont de cat de mari sunt sumele, cele care pot fi recuperat tind spre zero procentual.
      2. Nu cunosc o directiva care sa suspende proiectul daca este inlocuit directorul. Ar fi si greu, tinand cont ca in atatia ani se pot intampla multe lucruri care obiectiv ar duce la schimbarea directorului. Daca directorul respectiv poate dovedi frauda, in functie de natura acesteia se pot aplica suspendarea sau rezilierea proiectului.
  • cercetare POSDRU (Luni, 21 mai 2012, 18:42)

    cercetator [anonim]

    Stimate Domnule Dobrila,

    Cred ca problema de fond ramane rezultatul cheltuirii acestor bani. Am sa plec de la situatia cercetarii, participand deja la un program terminat in care am constatat cu surprindere ca banii destinati pregatirii personalului din cercetarea romaneasca ajungeau prost, ciuntiti (de la 1000 de Eur0 pe luna la...4000 lei fix-diferenta legatade cursul Europ/Leu unde a intrat timp de 2 ani de zile???) si, mai ales, ca era mai importanta administratia proiectului decat beneficiarii directi, cercetatorii. Puteti face o estimare a rezultatelor calitative a investirii acestor sume mari de bani in pregatirea personalului din Romania? Ce s-a obtinut concret in urma acestor proiecte? Sunt romanii mai castigati ca nivel profesional de pregatire pe termen lung sau doar vorbim de cresterea conturilor personale, vacante, vile, jipane etc? Mai mult, multe dintre ele au insemnat doar bifarea unor obiective pe termen scurt. Si cu asta gata, uitandu-se ca, cel putin in situatia cercetarii, este intotdeauna important sa lasi o usa deschisa dupa tine (in relatia cu un institut, specialisti straini etc). Incurajeaza proiectele POSDRU acest lucru?
    Cu multumiri anticipate!
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 13:53)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui cercetator

      O evaluare sper eu corecta asupra POS DRU se va face sper eu anul viitor, o data cu Raportul de evaluare intermediara.
      Eu am un gust amar. Am cunoscut prea putine proiecte in care oamenii sa fi ramas cu o calificare, cu un beneficiu real. Probabil ca unele au fost proiecte corecte, dar gandirea de ansablu a programului, lipsa prioritizarii anumitor sectoare, a transformat aprobarea unui proiect intr-o loterie, existand suspiciuni majore de trafic de influenta la selectie.
      Cred ca se va ajunge in final sa tragem concluzia ca mai mult de 100 de milioane sunt tepe, bani care au fost dati ca avansuri generoase si au disparut din conturi.
      Nu vad perspectiva pe termen lung care sa fi fost creata de acest program.
  • Intrebari (Luni, 21 mai 2012, 19:29)

    Mihai G. [anonim]

    1. De cand se deruleaza programele si de cand a aparut transparenta pe toate etapele derularii unui proiect - de la scrierea proiectului si pana la rambursarea ultimei sume ?
    2. Cate proiecte au fost aprobate pana in 2008 si cate proiecte au fost aprobate pana acum?
    3. De cand s-a trecut de la achizitii directe la licitatii?
    4. De cand pentru bunuri si servicii sunt licitatii publice transparente?
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 13:58)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai G.

      1. Programele au inceput partial in 2007, dar majoritatea in 2008.
      2. Numarul e imens. Sunt statistici clare pe www.fonduri-ue.ro, www.pndr.ro si www.ampeste.ro.
      3. In prezent exista si achizitii direct (sub pragul de 15.000 de euro) si licitatii (peste acest prag).
      4. De la aparitia OG 34, cred ca anul 2000
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 13:58)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai G.

      1. Programele au inceput partial in 2007, dar majoritatea in 2008.
      2. Numarul e imens. Sunt statistici clare pe www.fonduri-ue.ro, www.pndr.ro si www.ampeste.ro.
      3. In prezent exista si achizitii direct (sub pragul de 15.000 de euro) si licitatii (peste acest prag).
      4. De la aparitia OG 34, cred ca anul 2000
  • CE...? (Luni, 21 mai 2012, 19:56)

    CE ComisieEuropeana???? [anonim]

    1. cum se face ca cei de la CE vad numai salariile mari (care in mod cert respecta valorile maximale din ghiduri!) dar nu vad intarzierile in rambursari - intarzieri DE PESTE 1 AN, in special la proiectele gestionate de OIPOSDRU- MECTS?
    2. cum e posbil sa fie taxati tot Beneficiarii de proiecte pentru erorile facute in evaluare de OIPOSDRU MECTS~? a se vede situatia in care Beneficiarii au fost santajati cu rezilierea contractelor daca nu faceau modificari aberante la contractele de finantare - modificari prin care se implementau chipurile observatiile din evaluarea proiectelor! Si in unele cazuri p[entru proiecte trecute de jumatatea implementarii!
    3. Cum evalueaza Comisia raportul cost-eficienta cand singurele lucruri verificate pe un proiect sunt salariile oamenilor care lucreaza in implementare si dimensiunile echipei, DAR ignora complet rezultatele proiectului, indicatorii atinsi, complexitatea activitatilor, grupul tinta numeros etc?
    5. Si daca ati facut o asociatie a Beneficiarilor....despre care multi Beneficiari nu au auzit - care sunt rezultatele pe care le-ati obtinut in lupta cu incompetentii de la OI/AM?
    • Raspuns (Marţi, 22 mai 2012, 14:04)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui CE ComisieEuropeana????

      1. Fiecare audit e tematic. Adica se uita dupa un anumit tip de nereguli. In general intarzierile in evaluare se constata in principal in rapoartele de evaluare pe program, mai putin in rapoartele de audit.
      2. Complet inacceptabil. Aceste cazuri ar trebui lansate public si transmise instantei.
      3. Intr-adevar, o analiza nu poate fi facuta decat in stricta corelatie. Exista insa si cazuri flagrante, cand platesti un trainer mult peste piata, sau cand se compara cotatii din state diferite.
      4. Eu am fondat in 2008 ACRAFE, o asociatie a consultantilor, care a reprezentat indirect beneficiarii. Ne-am axat mai putin pe POS DRU, mai mult pe alte programe. Toate rezultatele sunt prezentate in rapoartele de pe site-ul nostru, www.acrafe.ro. Desi au fost semnificative, au fost o simpla picatura intr-un pahar cu apa, fara interventii sistemice.
  • Solicitare lamuriri (Luni, 21 mai 2012, 20:25)

    Anna [anonim]

    As dori sa stiu:
    1. daca exista liste OBLIGATORII de salarizare ale participantilor la proiect (tarife ORARE) si unde se pot gasi acestea;
    2. daca Comenius si Grundtving sunt programe ce se finanteaza din POSDRU;
    3. ca ONG, ce autorizatii trebuie sa iei si de unde, pentru a putea organiza cursuri pentru profesori si elevi;
    4. cat este cofinantarea.
    Va multumesc anticipat.
    • Raspuns (Joi, 24 mai 2012, 9:37)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Anna

      1. Buna ziua. Nu stiu sa existe liste obligatorii. Baremurile maxime se regasesc in ghiduri sau in norme la care ghidurile fac trimitere. Daca aveti dificultati sa le gasiti, pot ruga un coleg sa vi le tranmsita.
      2. Nu stiu.
      3. In primul rand trebuie sa ai declarat in statut in mod explicit organizarea de cursuri. Daca depasesti 35.000 de EUR cifra de afaceri (am inteles ca va creste la 65.000 de EUR) trebuie sa te declari platitor de TVA. Dupa aceea trebuie sa iti autorizezi cursul la CNFPA, pentru a emite certificate recunoscute.
      4. Intre 2% si 30% in functie de program si masura.
  • Care sunt scenariile (Luni, 21 mai 2012, 21:29)

    Marcu [anonim]

    1. Ce se intampla cu cereririle de rambursare depuse? Vor fi rambursate sau se blocheaza?
    2. Beneficiarii de fonduri ar trebui sa-si ia masuri de precautie si sa stopeze proiectele, sa trimita oamenii in concediu fara plata daca intarzie rambursarile?
    3. Exista vreo posibilitate legala de a ataca decizia CE?
    4. De ce se iau masuri globale pentru cazuri specifice? Auditorii ar trebui sa impuna masuri pe cazuri specifice? Nu poate fi interpretat ca abuz de putere?
    5. Care este numarul total de job-uri create direct prin programele POSDRU? Au depasit cumva 100.000 ? Care ar fi efectul la bugetele de stat al neplatii acestor oameni?
    6. Banii pe care nu-i va incasa Romania unde vor fi directionati? Cine decide aceasta redirectionare/rectificare bugetara, care Comisar?
    7. Contractele semnate vor trebui onorate de catre autoritatile romane. Exista resurse la buget? Se pregateste o rectificare ?
    • Raspuns (Joi, 24 mai 2012, 9:52)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marcu

      1. Statul roman va asigura din propriile resurse aceste plati, pe perioada cat comisia nu ramburseaza. Neofocial stiu ca Ministerul de Finante a contractat un imprumut in acest scop. Daca situatia se perpetueaza si dezechilibrul creste, e posibil sa fie intarziate platile catre beneficiari.
      2. Nu cred ca e asa de grav.
      3. Decizia CE consider ca e e corecta. Probabil ca posibil este sa fie atacata, nu stiu cum.
      4. Problemele gasite nu au fost considerate specifice, ci sistemice. Asta inteleg din declaratiile autoritatilor, raportul de audit nu e public.
      5. Numarul de job-uri create se va sti la raportul de evaluare intermediara, care cred ca abia anul viitor va fi publicat. Orcum sunt de ordinul zecilor de mii. Efectul la bugetul de stat ar fi dublu. Unul ca se pierd taxele si impozitele pe salari. Al doile ca amanandu-se aceste plati pana la eliminarea suspendarii, se reduce presiunea la buget.
      6. Banii pe care Romania nu-i va incasa datorita suspendarii platilor vor ramane la dispozitia Romaniei pana la reluare. Daca Doamne fereste vom avea corectii, cred ca la sfarsitul fiecarui an comisia decide unde este nevoie.
      7. Am raspuns mai sus. Neoficial ar exista un imprumut deja contractat. Alte voci spun ca s-a intrat in fondul de privatizare.
  • Parteneri straini (Luni, 21 mai 2012, 23:22)

    Radu [anonim]

    Stimate domnule Dobrila am fost si sunt in proiecte POSDRU in care erau parteneri straini. Am cunoscut de asemenea proiecte POSDRU in care participau corporatii multinationale (Renault, Pirelli), universitati si scoli de afaceri de renume (European School of Management), institutii de cultura destul de vestite (Teatrul Scala) . Salariile POSDRU abia ajung la nivelul remuneratiei curente ale partenerilor straini. Dupa parerea dumneavoastra, cum credeti ca vor reactiona acesti parteneri cand statul roman va hotari sa limiteze aceste cheltuieli salariale, cu toate ca exista un contract scris?
    • Raspuns (Joi, 24 mai 2012, 9:54)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu

      Parerea mea este ca pe contractele deja semnate, cu niste cu un buget aprobat, e incorecta limitarea acestor sume. Doar suspiciuni de frauda ar putea justifica o astfel de masura, nu cazul invocat de Dvs.
      Nu-mi dau seama cum vor reactiona partenerii. Cred ca o parte importanta vor renunta la proiecte, considerandu-ne neseriosi. Inca o data, sper sa nu se intample si sa se judece cu discernamant aceste cazuri.
  • Scop, Cost, Timp, Calitate, Risc (Marţi, 22 mai 2012, 7:45)

    Gigi [anonim]

    - Care ar putea fi finalitatea acestei "dezbateri"?

    - Comunicare ? Cum? Cu cine?
    • Raspunsuri (Joi, 24 mai 2012, 9:56)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gigi

      Finalitatea este ca cei care intreaba sa primeasca niste raspunsuri avizate. De asemenea cand aceste raspunsuri nu le pot da, e corect sa precizez asta.
      O alta finalitate ar putea fi includerea unei parti din problemele semnalate intr-un grup de lucru dintre autoritati si societatea civila care se prefigureaza in urmatoarele luni.
  • Au organizat cursuri cu persoane deja specializate (Marţi, 22 mai 2012, 10:09)

    ddvvvggssgv [anonim]

    In aceste programe pedeleul a vazut o oportunitate de imbogatire a membrilor sai prin organizarea de tot felul de cursuri de perfectionare si de "formare" avand formatori foarte bine platiti dintre membrii si sfera de influenta a PDL iar cursanti cadre didactice care deja sunt specializate si personal medical la fel de specializat. Au creta chiar legi sau anterior au facut modificari in legile existente pentru a forta aceste persoane sa urmeze aceste cursuri (vezi obligativitatea de a avea 100 de credite "transferabile" in ultimii 5 ani in invatamant, credite care dealtfel nu au nici o valoare , cursurile neaducand noi calificari sau abilitari oficiale cursantilor si doar niste hartii. Spre exemplu eu am urmat peste 200 de credite pe utilizarea calculatorului in ultimii 5 ani dar nu am voie sa predau TIC la clasa a V a - niici mmacar 1-2 ore , avand alta calificare universitara. Prin urmare aceste cursuri sunt fara finalitate, iar in urma parcurgerii lor eu nu am obtinut decat un certificat (inutilizabil) iar formatorii si oprganizatorii multi bani de la UE. Cam asa au fost approape toate cursurile din ultimii ani .
    Intreb eu , la ce foloseste atunci multitudunea de cursuri "de formare" ?
    • Raspuns (Joi, 24 mai 2012, 9:59)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui ddvvvggssgv

      Cred ca la nimic, decat daca aceste cursuri chiar au fost facute pe bune si oamenii au ramas cu ceva.
      Integrarea cursurilor cu sistemul didactic e obligatoriu parte din strategia pentru urmatoarea perioada de programare. Pe asta am ratat-o.
  • Propuneri ACRAFE pe POSDRU (Marţi, 22 mai 2012, 10:18)

    Ada [anonim]

    Ce propuneri are ACRAFE pentru creșterea absorbției pe POS DRU și pentru fluidizarea procesului de accesare a acestor fonduri?
    • Raspuns (Joi, 24 mai 2012, 10:16)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ada

      1. Curatenie. Analiza proiectelor care au luat avansuri si au intarziat peste 3 luni cu cererile de rambursare. Recuperarea banilor de la cei care au fraudat s-au de la cei care ii tin in cont si au proiectele blocate.
      2. Analiza contractelor semnate, pentru a vedea care mai au sanse de implementare, urmata de rezilierea contractelor neimplementabile. O mare parte din proiecte s-au bazat pe un avans foarte mare (cel de 30%), iar beneficiarii nu au forta sa cofinanteze proiectele in noile conditii.
      3. Sustinerea proiectelor fezabile prin schimbarea politicii de avans si urmarirea cheltuielilor. Avansul ar trebui oferit treptat, in stransa legatura cu justificarea cheltuielilor prin depunerea de cereri de rambursare.
      4 Relansarea de noi masuri si refacerea ghidurilor in lumina celor invatate.
      5. uniformizarea procedurilor privind analiza cererilor de rambursare si eliminarea interpretarilor subiective din teritoriu.
      6 Externalizarea completa a rezilierii contractelor vechi si incheierii de noi contracte catre firme cu experienta in domeniul juridic.
  • Firme de consultanta (Marţi, 22 mai 2012, 11:32)

    Doina [anonim]

    Ce vina au firmele de consultanta in toata povestea cu POS-DRU? Oare nu trebuiau atentionati clientii de "nesimtirea" care urmeaza sa o faca si de posibilele actiuni ale statului?

    Cat % e meritul unui consultant si cat % e meritul "altor factori" in realizarea si implementarea finala a unui proiect?

    In prezent, in care faza a realizarii unui proiect este meritul firmei de consultanta si a persoanelor care se ocupa de respectivul proiect si unde apar si alti factori?

    Ce se va intampla in 2014? Unde vedeti o simplificare a realizarii unui proiect? In etapa de scriere? In cea de realizare propriu-zisa? Unde ar fi mai multa nevoie de simplitate?
    • Raspuns (Joi, 24 mai 2012, 10:27)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Doina

      1. Firmele de consultanta nu au avut experienta si capacitatea de intelegere a esentei proiectelor. Sa nu uitam ca programul PHARE a fost foarte diferit de actualul POS DRU, deci experienta din trecut e putina. Multi au vazut salariile mari ca pe o oportunitate ori sa fraudeze, ori sa o duca bine pe bani europeni. iar firmele de consultanta uneori nu au vazut pericolul, alteori au executat ce a spus beneficiarul. Eu unul lucrez pe alte programe, si daca vad pe cineva ca are tendinta sa umfle preturi la utilaje sau la cladiri, il avertizez de riscuri si nu accept proiectul. Sa nu uitam ca multi beneficiari si-au facut singuri proiectele.
      2. Cred pe POS DRU consultantul are 20%. Managerul de proiect vreo 30%, finantatorul tot 30% si in rest alti factori.
      3. in toate fazele firma de consultanta are un merit, sau, dupa caz, o vina.
      4. Peste tot. La depunere eliminarea criteriilor subiective si tintirea sesiunilor (prioritizarea clara a diferitelor cursuri pe baza unor strategii si eliminarea concurentei de 20 la 1). La implementare uniformizarea procedurilor, eliminarea muntilor de hartii si supraverificari. Avem atatatea modele europene ce pot fi adaptate, incat sunt increzator ca o vom face.
  • Top Programe si Consultanti fara Etica (Marţi, 22 mai 2012, 11:37)

    adriano [anonim]

    1. Care este topul Dvs. in privinta agentiilor de plati si a programelor de finantare in general? Ma refer la un top general cuprinzand eficienta, rezultate, deschidere, etc.

    2. Cum se poate reglementa conflictul evident de interese intre anumiti Consultanti care sunt si Functionari?

    3. Cum scapam de Consultantii "de casa" care sunt impinsi din spate de catre interese politice si fara de care proiectul nu este declarat eligibil, pe motive absurde. Sa nu ne ascundem dupa deget, se cunosc firmele respective mai ales pe proiectele cu autoritati publice...
    • Raspuns (Joi, 24 mai 2012, 10:36)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui adriano

      1. APDRP
      2. ADR

      10. AM POS DRU

      2.Greu subiect. Cred ca doar verificari la sange.

      3. Doar o societate civila unita poate scapa de ei. Sunt puternici indiferent de cine e la putere si nu va fi prea curand vointa politica sa scapam.
      Am initiat recent o initiativa in care sa ne unim fortele toti cei interesati de fonduri europene care nu au interese obscure in spate. Pana nu vom fi uniti si puternici, ne uitam la ei ca la televizor.
  • intrebare (Marţi, 22 mai 2012, 12:19)

    Dana [anonim]

    Cum ar putea participa intr-un proiect POSDRU (ca trainer, de exemplu) un traducator autorizat independent, care lucreaza pe cont propriu si nu in cadrul vreunei institutii? Cine poate fi contactat pentru depunerea candidaturii?
    • Raspuns (Joi, 24 mai 2012, 10:39)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dana

      puteti urmari lista proiectelor aprobate si contractate de pe site- ul www.fonduri-ue.ro.
      Daca din titlul proiectului vedeti anumite compatibilitati, puteti contacta direct beneficiarul in cazul in care puteti fi cooptat ca expert, sau potentiali furnizori de servicii care oferteaza ca furnizori in aceste contracte, pentru a fi expert cooptat.

      E un raspuns cam general, dar nu am o reteta.
  • cum de sunt posibile salarii de 10000 euro (Marţi, 22 mai 2012, 12:44)

    warchild [anonim]

    pentru functionarii angajati in sistem dar pentru doctoranzii inscrisi in programele posdru bursele sa nu depaseasca mai mult de 4-500 de euro lunar? de ce mai sunt doctoranzii obligati sa returneze bursele primite in cazul in care nu-si termina lucrarile la timp daca este evident ca grosul fondurilor a fost cheltuit de altii fara a produce efecte evidente?
    • Raspuns (Joi, 24 mai 2012, 10:45)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui warchild

      E revoltator.
      Sistemul de burse pentru doctoranzi este extrem de drastic, pe unii obligandu-i sa munceasca pentru a trai. Pe de alta parte ne asteptam ca cercetarea acestor oameni sa creeze Romania de maine.
      Uitandu-ne la alte programe, limitarile aproape ca nu exista, si un manager de proiect poate castiga intr-o luna in care munceste jumatate din timp cat un doctorand care studiaza zi si noapte un an.
      Aici eu cred ca trebuie sa schimbam ceva. Sunt de acord ca viata nu e tot timpul dreapta, dar asta e prea de tot.
  • POSDRU (Marţi, 22 mai 2012, 13:46)

    Simona [anonim]

    POSDRU este in primul rand despre oameni. Va rog sa le explicati tuturor care comenteaza despre salarii si cheltuieli ca exista o legislatie, OMF 1117 care prevede clar ce se poate cheltui si ce nu. De asemenea exista praguri salariale in functie de expertiza persoanelor, exista instructiuni si alte acte normative dupa care ne ghidam. Daca aceste acte normative sunt incalcate atunci e vorba de neregula, daca nu sunt discutii fara sens.
    Un proiect POSDRU inseamna in primul rand sa te ocupi de mii de oameni cu care sa vorbesti. Acestia nu au neaparat nevoie de o diploma ci au nevoie sa fie scosi din starea de inactivitate, sa priimeasca o speranta. In proiectele pe care le implementam am parcurs lunar mai mult de 4000 km pe drumuri asa cum sunt, am vorbit cu mii de oameni care au nevoie de speranta, care nu stiu ce sa ceara de la viitor, nu stiu ca isi pot rezolva singuri problemele daca ies din inactivitate. Despre asta e vorba in POSDRU si pot sa va spun ca am participat in acest program de la inceput cand expertii starini exact despre asta vorbeau.
    intrebare: Cum putem sa intram in asociatie si cum v-ati gandit ca aceasta sa fie purtatorul de cuvant al celor multi care implementam proiecte?
    • Raspuns (Joi, 24 mai 2012, 12:09)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Simona

      1. Mi-am inceput toate declaratiile de presa cu afirmatia: aceste salarii nu sunt ilegale si sunt conforme normelor si procedurilor in vigoare, agreate si de comisie.Consider corecta afirmatia ca s-au respectat prevederile in vigoare, dar cred cred ca exista nereguli de fond, fructificand locurile unde legea este permisiva sau neclara.
      2. Exista un mare pericol sa punem in umbra beneficiarii care sunt cinstiti, care au facut proiecte relevante si care au prestat 110% din ce aveau de prestat. Sunt si eu de acord ca vorbim prea mult de nereguli si prea putin despre bune practici si exemple de succes. Cred ca e critic ca orice analiza face sa incurajam acest oameni.
      3. Programul POS DRU este un program despre oameni. Eu il consider cel mai important program ca principiu, dar insuficient gandit si bine implementat. Nu cred ca am raspuns inca la intrebari fundamentale: ce fel de calificari sau specializari are nevoie Romania in prisma lui 2020? Vrem IT? Vred industrii creative? Vrem meserii care sa ne asigure un minim de servici publice? Vrem sa ocupam cat mai multi oameni sau ne concentram sa aducem o valoare adaugata cat mai mare?
      Apoi ne intrebam: e normal ca intr-un proiect sa apara 10 experti bine platiti care sa nu stie nici ca acest proiect exista? Cate astfel de cazuri sunt? Cat de umflate sunt cheltuielile si cate sunt reale?
      4. Principala mea preocupare este cum sa creez un organism care sa reprezinte societatea civila si interesul national. Asociatia Consultantilor poate fi un lider de opinie, dar partenerii sunt mult mai diversi: ong, sindicate, patronate, institutii de invatamant. Va promit ca nu ma las :) Pentru ACRAFE e de-ajuns sa dati un mesaj cu aceasta intrebare pe office@acrafe.ro
  • sa stie toata lumea! (Marţi, 22 mai 2012, 13:56)

    Vlad Ionescu [anonim]

    Problema salarizarii excesive este una care se incadreaza in regulile existente, exista de ani de zile grile de salarizare care sunt undeva la media europeana, dar da, par mari in raport cu salariile obisnuite din Romania. Problema nu este pusa de CE, ci de frustrarea functionarilor publici care vad acele salarii cand primesc documentele si nu mai pot de ura. Sunt sigur ca acesta problema nu este a CE, ci este o noua abordare populista a politicienilor pentru a ascunde marile probleme pe care nu au reusit de ani de zile sa le rezolve. Vorbim intruna despre eficienta POSDRU, dar asa cum spunea si consultantul, aceste probleme vin din modul in care autoritatile l-au conceput impreuna cu CE, beneficiarii fiind obligati sa se plieze pe ceeea ce se finanteaza. Orice punere in discutie a acestei probleme inseamna pierderea banilor. Nu mai exista timp pentru schimbarea structurii, mai ales ca cea mai mare parte din sumele alocate au fost deja contractate, fiind in implemenare. POSDRU este un program destul de simplu de gestionat facut praf de incompetenta autoritatilor. Exista si frauda, dar marginal, exista si excese, multe, dar nu astea duc la intreruperea platilor si nu mai pot fi corectate acum daca nu vrem sa pierdem toti banii. Atentia trebuie indreptata in principal catre autoritati, acolo este marea problema si dupa aceea spre beneficiari. Va rog sa imi spuneti daca impartasiti acest punct de vedere?
    • Raspuns (Joi, 24 mai 2012, 12:13)

      Marian Dobrila [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vlad Ionescu

      Sunt de acord cu acest punct de vedere. Ce-ar mai fi de adaugat este ca si noi, beneficiarii, consultantii, societatea civila trebuie sa devenim mai coerenti in a semnala la timp problemele si in a ne crea parghiile de a interveni si a corecta dezechilibrele. In final politicienii si functionarii publici sunt platiti din banii nostri si trebuie sa avem un cuvant de spus.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by