​Ministerul Educației schimbă planul-cadru de acum 5 ani de la clasa pregătitoare-clasa a IV-a, fără să spună ce nu este bine acum și care e filosofia pe care o urmăresc noile planuri. Ministerul a făcut o comisie care să revizuiască documentul cu materiile și numărul de ore din învățământul primar, chiar în timp ce profesorii trimit - tot la apelul Ministerului - manuscrise conforme actualelor planuri-cadru pentru ca ele să devină manuale. Potrivit surselor HotNews.ro, scopul modificărilor nu are nimic de-a face cu interesul copiilor, ci cu afacerea manualelor: așa autoritățile pot schimba toate manualele școlare noi de la clasele I-IV, unele care nu au nici măcar 2 ani de când sunt pe băncile școlii.

Elevi intr-o scoala din RomaniaFoto: Agerpres
  • Mai departe, noile manuale ar urma sa fie editate la EDP (Editura Didactică și Pedagogică), deși în acest moment nu există bază legală pentru acest lucru.
  • Potrivit surselor HotNews.ro, pasul următor ar fi printarea manualelor la această Editura a Ministerului Educației, iar miza centralizării editării și printării de manuale o reprezintă banii care vor fi investiți de Ministerul Educației în cumpărarea, anul viitor, a aparaturii care să permită printarea volumului uriaș de manuale școlare noi. Conform acelorași surse, anul acesta printarea ar fi programată să se desfășoare la o altă editură a statului.

Ministerul Educației a publicat în Monitorul Oficial joi, 17 mai 2018, Ordinul nr. 3.631/2018 privind aprobarea componenței Grupului de revizuire a planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul primar și a componenței Comisiei de validare a planurilor-cadru de învățământ revizuite pentru îmvățământul primar. Ordinul este semnat pe 2 mai 2018 de ministrul Educației, Valentin Popa.

Planurile-cadru de învățământ sunt documentele care decid ce materii fac copiii la școală și câte ore îi sunt alocate fiecărei discipline pe săptămână.

După ce conducerea Ministerului Educației a refuzat să răspundă la întrebările HotNews.ro, am transmis următoarele întrebări Ministerului Educației, prin solicitare oficială, la care așteptăm răspuns:

  • 1. De ce modificați planurile-cadru pentru învățământul primar? Ce anume nu este în regulă la actualele planuri-cadru?
  • 2. De ce nu ați specificat în ordin, punctual, elementele pe care le schimbați?
  • 3. Există vreo evaluare făcută de ISE (Institutul de Științe ale Educației) sau alt tip de raport asupra impactului planurilor-cadru din prezent asupra copiilor? Dacă da, care este acel raport și care sunt concluziile? Dacă nu - pe ce v-ați bazat decizia de a schimba planurile-cadru?
  • 4. Daca planurile cadru realizate in urma acestui ordin vor avea si alte modificari, decât cele scontate, veți cere realizarea de manuale noi conforme lor?
  • Ce se va întâmpla cu manuscrisele trimise acum de profesori și pe care ați spus că le veți transforma în manuale tocmai pentru clasele I-IV?
  • 5. De ce modificați planul-cadru înainte de a avea legea educației definitivată?
  • 6. Care este calendarul modificarilor: cand vor fi gata aceste planuri cadru?

Cine face noile planuri-cadru pentru învățământul primar

Componența Grupului de revizuire a planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul primar:

1. Ionel Florian Lixandru - secretar de stat pe preuniversitar în Ministerul Educației

Ionel Florian Lixandru este secretar de stat din martie 2018, când a fost numit în această poziție în locul Arianei Oana Bucur. Anterior, el era inspector școlar al municipiului București.

A absolvit în 1998 ASE Bucureşti, Facultatea de Contabilitate şi Informatică de Gestiune, după care a devenit profesor de Contabilitate la Colegiul Economic „Virgil Madgearu" din Bucureşti. A fost directorul Școlii cu clasele I-VIII Nr. 45 „Titu Maiorescu” din București în perioada 2006-2012, apoi inspector școlar general adjunct, iar în martie 2015 este numit în funcţia de inspector școlar general, până în martie 2018, potrivit datelor publicate de Ministerul Educației.

Este doctorand în Management Educaţional la Universitatea Bucureşti, dar Ministerul scrie despre “bogata activitate ştiinţifică” a lui Lixandru, care este “autorul mai multor manuale, auxiliare curriculare, ghiduri practice, studii, dar și al unor articole publicate”.

Lixandru are o diplomă postuniversitară de la Colegiul Național de Apărare, luată în 2016. La referințe, el i-a trecut în CV pe următorii: Ecaterina Andronescu, Liviu Pop, Roxana Carmen Ionescu - Director Colegiul Economic “V. Madgearu” Bucuresti, Dan Tudorache - Primar la Sectorul 1 și pe Emil Paun – Facultatea de Psihologie.

Descarcă de aici CV-ul lui Ionel Florian Lixandru

Prin Florian Lixandru, primarul general Gabriela Firea a încercat să blocheze protestele din decembrie de la Piața Victoriei, relatează Recorder.

2. Cecilia Iuga - director al Direcției generale educație timpurie, învățământ primar și gimnazial în Ministerul Educației.

3. Gabriela Droc - inspector în Direcția educație timpurie, învățământ primar și gimnazial în Ministerul Educației.

4. Iuliana Vartic Mayla - inspector Direcția minorități în Ministerul Educației

5. Angela Mihăilescu - cercetător științific III, Coordonator departament curriculum la Institutul de Științe ale Educației

6. Monica Cuciureanu - cercetător științific dr. II la Institutul de Științe ale Educației

7. Irina Georgescu - consilier principal la Centrul Național de Evaluare și Examinare

8. Mirela Mihăescu - inspector școlar la ISJ Dâmbovița

9. Ștefan Pacearcă - inspector școlar la ISM București

10. Stoican Dorin - director la Școala Gimnazială nr. 152 București

11. Romulus Rizon - director la Școala Gimnazială nr. 102 București

12. Mihaela Bucinschi - cadru didactic la Școala Gimnazială nr. 36 București

13. Elena Berende - cadru didactic la Liceul Tehnologic Maieru Bistrița-Năsăud

După listarea numelor de mai sus, ministrul Educației precizează într-o notă că grupul de revizuire “poate implica și alți experți/specialiști în curriculumul pentru învățământul primar sau alte arii relevante pentru activitatea grupului”.

Componența Comisiei de validare a planurilor-cadru de învățământ revizuite pentru învățământul primar:

1. Valentin Popa, ministrul Educației

2. Petru Andea, secretar de stat în Ministerul Educației

3. Elisabeta Kovacs, secretar de stat în Ministerul Educației

4. Mihaela Tania Irimia, director general al Direcției generale educație timpurie, învățământ primar și gimnazial în Ministerul Educației

5. Liliana Preoteasa, director al Unității de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă în Ministerul Educației

6. Alexandru Szepesi - director al Direcției minorități în Ministerul Educației

7. Adrian Bărbulescu - director în Direcția generală învățământ secundar superior și educație permanentă în Ministerul Educației

8. Magdalena Balica - director adjunct al Institutului de Științe ale Educației

9. Simona Velea - cercetător științific dr. I la Institutul de Științe ale Educației

10. Marian Șuță - director al Centrului Național de Evaluare și Examinare

11. Nicolae Neagu Emilian - președintele Comisiei naționale de specialitate educație fizică și sport/kinetoterapie, Universitatea de Medicină și Farmacie Târgu Mureș

12. Ion Albulescu - președintele Comisiei naționale de specialitate învățământ primar, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației

13. Marin Cazacu - președintele Comisiei naționale de specialitate-muzică, arta actorului, coregrafie, Universitatea Națională de Muzică București

14. Cornelia Popa-Stavri - vicepreședinte al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI)

15. Lidia Antoniu - prim-vicepreședinte Federația Sindicatelor din Educație “Spiru Haret”

Actualele planuri-cadru sunt din 2013 și fac parte dintr-un efort de înnoire curriculară care nu a ajuns la final: Ministerul Educației nu a finalizat planurile-cadru pentru liceu.

Cum arată actualul plan-cadru pentru învățământul primar, valabil din 2013

Citește și: