Guvernul va adopta joi legea propusă de Ministerul Apărării privind achiziția a 32 de avioane F-16 de la Guvernul norvegian, a declarat premierul Nicolae Ciucă.

Avioane F16 ale Fortelor Aeriene RomaneFoto: Forțele Aeriene Române / Bogdan Aaron PANTILIMON
  • „Este o lege prin care se asigură livrarea celor 32 de aparate de luptă în stare operațională. Este nevoie ca în actualul context să continuăm să acordăm atenția cuvenită întăririi capacității de apărare și răspuns a Armatei noastre.
  • Dincolo de achiziția acestor aparate se dezvoltă și capacitatea noastră în domeniul industriei de apărare pentru că facilitățile de mentananță și modernizare se vor dezvolta și se vor consolida în România.”, a spus joi premierul la începutul ședinței de Guvern.

VEZI AICI PROIECTUL DE LEGE ȘI NOTA DE FUNDAMENTARE

UPDATE Guvernul a adoptat proiectul de lege. Fondurile estimate pentru achiziție sunt de circa 454 milioane euro

Ulterior, Ministerul Apărării a anunțat că Guvernul a aprobat, în ședința de joi, 16 iunie, proiectul de lege pentru realizarea capabilității operationale aeriene de tranzitie prevăzute în Concepția de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană, în cadrul programului ”Avion multirol al Forțelor Aeriene”.

Principalele detalii ale proiectului anunțate de MAPN:

  • „Conform proiectului, Guvernul României va atribui Guvernului Regatului Norvegiei contractul de achiziție a 32 de aeronave F-16, cu suport logistic inițial și a unui a pachet de bunuri şi servicii complementar (de la Guvernul Statelor Unite ale Americii).
  • Avioanele vor fi livrate în stare operațională, resursa disponibilă a acestora asigurând operarea lor pentru o perioadă de tranziție, de minimum 10 ani, către avioanele de generația a V-a, ceea ce face ca achiziția avioanelor de la Guvernul Norvegiei să reprezinte, în fapt, un transfer de capabilitate între două țări NATO aliate.
  • Aeronavele vor asigura îndeplinirea noilor cerințe existente la nivelul NATO, ulterior urmând a fi introduse în programul de modernizare la aceeași configurație M6.X cu avioanele F-16 din prima escadrilă intrată deja în dotarea Forțelor Aeriene Române.
  • Această soluţie asigură implicarea industriei naţionale de apărare în executarea lucrărilor de mentenanță şi modernizare a avioanelor F-16, prin operatorul economic desemnat centru de mentenanță pentru aeronave F-16 de către Guvernul României (Aerostar Bacău), aspect care va contribui la consolidarea şi menţinerea capabilităţii aeriene operaționale.
  • Achiziția de la Guvernul Regatului Norvegiei a pachetului de 32 avioane F-16 include și instruirea unui număr minim de specialiști din cadrul personalului tehnico-ingineresc de aviație din Forțele Aeriene necesar pentru încadrarea funcțiilor-cheie din structurile de planificare și execuție a mentenanței și de asigurare a planificării logistice la nivelul Bazei Aeriene și Statului Major al Forțelor Aeriene pentru cele două escadrile de avioane F-16. Această soluție asigură, într-un interval de timp scurt, crearea la nivelul escadrilelor a capabilității minime de operare, mentenanță, planificare și conducere strict necesare pentru exploatarea în condiții de siguranță a avioanelor F-16 care vor fi achiziționate.
  • Fondurile estimate pentru achiziție sunt de circa 454 milioane euro, fără TVA. Avându-se în vedere complexitatea programului, resursele financiare necesare vor fi stabilite cu exactitate după inițierea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție și începerea discuțiilor cu reprezentanții Guvernului Norvegiei și Guvernului Statelor Unite ale Americii.”

Informații de context

România va cumpăra 32 de avioane F-16 de la Norvegia, achiziție care va costa 454 de milioane de euro, din care 354 de milioane de euro reprezintă costul aparatelor, iar 100 de milioane de euro reprezintă suportul logistic și echipamentele specifice pentru modernizare pe care le va lua de la guvernul SUA, potrivit unei solicitări MApN adresate la finele anului trecut Parlamentului.

Ce alte avioane F-16 mai operează România acum și cât au costat

România operează în prezent o escadrilă de 17 avioane F-16 modernizate pe care le-a cumpărat în două tranșe din Portugalia și le-a modernizat cu ajutorul SUA.

Prima tranșă a presupus 12 avioane F-16 pe care le-a modernizat printr-un proces numit MidLife Upgrade (MLU). Ele au fost modernizate la standardul F-16 MLU 5.2R, aducându-le în esența undeva la echivalentul unor avioane F-16 mult mai moderne (echivalentul block 40 cu unele elemente block 50/52).

Printre elementele cheie ale procesului de upgrade se numără: Motorizare F100-PW-220E – control digital; cabină standard F-16 C/D Block 50/52, compatibilă cu sistemele de vedere pe timp de noapte; două display-uri multifuncționale color; computer modular de misiune; radar de control al focului modernizat; sistem de navigație hibrid; sistem avansat de identificare amic-inamic; sistem de management pentru razboi electronic; sistem de transmitere a datelor Link 16.

Pe lângă acestea, pachetul a inclus și integrarea altor dispozitive: SniperPod (container extern pentru cercetare și ochire) și JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing System - cască cu afișaj electornic) pentru folosirea lor cu rachetele de tip AIM-120C-7 AMRAAM și AIM-9 M și X Sidewinder (la fel, achiziționate de România).

Tot pachetul a costat România circa 628 de milioane de euro, inclusiv pregătirea personalului.

A doua tranșă a presupus achiziția a alte 5 aeronave F-16 din Portugalia, aeronave trecute și ele prin procesul MLU.

Ulteiror, România a cerut aprobarea Congresului SUA pentru a-și moderniza toate cele 17 aeronave, un proiect parte din programul de 280 de milioane de euro prin care România achiziționase din Portugalia cele cinci aparate.

„Cele cinci aeronave vor avea aceeași configurație cu cele 12 aflate deja în dotarea Forțelor Aeriene Române, respectiv M.5.2R, iar pachetul de bunuri și servicii include și modernizarea tuturor celor 17 avioane F-16 ale Armatei Române la o configurație superioară, respectiv M.6.X”, transmitea MApN când s-a parafat cumpărarea celor cinci avioane F-16 din Portugalia.