Invitata de Fundatia Calea Victoriei formatia Trei parale va sustine un concert de muzica veche urmat de o discutie despre cintecele lor, joi 13 noiembrie, de la ora 19:00, in subsolul Librariei Carturesti. Formatia Trei parale este cunoscuta pentru promovarea muzicii traditionale romanesti si utilizarea instrumentelor muzicale vechi. Responsabil de conceptia formatiei este Florin Iordan, etnomuzicolog la Muzeul Taranului Roman. .

Trei parale si-a inceput existenta in anul 2003. Proiectul grupeaza tineri oraseni atrasi de muzica traditionala specifica spatiului carpatic, alaturand muzicilor romanesti si pe cele ale altor popoare ce traiesc in acest loc. Instrumentele pe care le folosesc sunt vechile instrumente ale satului: fluierul, cavalul, tilinca (un fluier arhaic fara gauri), cobza, dramba, simple percutii etc.

Componenta formatiei este: Florin Iordan, Daniel Pop, Beatrice si Dinu Petrescu. Principalul responsabil de conceptia formatiei este Florin Iordan, etnomuzicolog la Muzeul Taranului Roman. Acesta si-a castigat o bogata si profunda cunoastere a muzicilor traditionale prin multele cercetari de teren pe care le-a facut in lungul si-n latul tarii.

Primul proiect (album) al grupului Trei Parale se numeste Bazar.

Patrundem, astfel, in lumea hanurilor si a carciumilor, a micilor targuri si a mahalalelor marilor orase, in vremuri amestecate, cand moravurile orientale – inca foarte puternice - incepeau sa paleasca in fata noului val de mode apusene. Acesta “incalceala culturala” - cu modele importate de la Paris sau Istanbul – se suprapunea pe o “incalceala etnica”, oraselele romanesti cuprinzand importante mahalale tiganesti sau evreiesti (mai ales in Moldova) si comunitati mai mici de greci, armeni sau italieni. Toata aceasta lume eterogena se face resimtita in muzica epocii. Insa indiferent de unde vin toate aceste valuri de presiuni, ele sunt absorbite intr-o sinteza locala, deci intr-o muzica in care putem sa ne regasim.

In demersul de reconstituire a acestui univers muzical, membrii grupului Trei parale se sprijina in primul rand pe transcriptiile de epoca pe care Anton Pann - psalt si teoretician al muzicii bizantine - le-a adunat in cateva volume numite „Spitalul Amorului”. Se adauga apoi expeditii prin sate si lucrul cu diversi muzicanti batrani, audierea unor inregistrari vechi de teren realizate de Constantin Brailoiu, cercetarea diverselor volume de folclor muzical.

Accesul la concert este liber.