​​INTERVIU Managerul spitalului COVID din Timișoara: Pandemia poate dura 5-6 ani, nu putem să ne închidem în casă. Trebuie să învățăm să trăim cu acest virus, să fim responsabili și să nu ne batem joc unul de munca celuilalt

de Alina Neagu     HotNews.ro
Vineri, 23 octombrie 2020, 10:33 Actualitate | Coronavirus


Cristian Oancea
Foto: AGERPRES
​Să fim responsabili și solidari și "să nu ne batem joc unul de munca celuilalt". Sunt singurele soluții în fața pandemiei de coronavirus, care ar putea dura 5-6 ani până trece definitiv, așa că "nu putem să ne închidem 5-6 ani în casă", afirmă, într-un interviu acordat HotNews.ro, Cristian Oancea, medic pneumolog și managerul Spitalului de Boli Infecțioase Victor Babeș din Timișoara, unul dintre cele mai importante spitale COVID din țară. "Trebuie să învățăm să trăim cu acest virus", este îndemnul medicului Cristian Oancea, care mai spune că, de o lună de zile, dă exemplul județului Argeș, unde autoritățile locale au intervenit cu amenzi coercitive: "Din primele județe la nivel național, Argeș a căzut pe ultimele 2-3 locuri ca incidență de transmitere a virusului. Este nevoie și de implicarea autorităților locale pentru ca oamenii să respecte măsurile."

"Acum pot să am 5-6 locuri libere în spital, iar în jumătate de oră să fie totul plin"


Care este situația la Timișoara, într-o perioadă în care numărul infectărilor este în creștere în toată țara, iar bilanțul bate în fiecare zi un nou record?

"Mai avem doar câteva locuri, dar situația este foarte dinamică - acum pot să am 5-6 locuri libere, dar în jumătate de oră poate să fie totul plin. Noi, la Spitalul de Boli Infecțioase 'Victor Babeș' din Timișoara, preluăm cazuri moderate și severe, iar Spitalul CFR, Spitalul Municipal, Spitalul din Lugoj și Spitalul Militar preiau cazurile ușoare spre moderate. Spitalul Militar a început să facă un sistem de spital modular, din containere, pentru că până acum era sistem de corturi, dar vine iarna. Spitalul Județean, pe lângă că ne-a ajutat, ca unitate de suport, cu o unitate mobilă de Terapie Intensivă, ne va ajuta din 16 oct și cu faptul că secția Ortopedie se transformă în zonă roșie, de COVID-19, și ne vor pune la dispoziție 70 de locuri", declară managerul Spitalului "Victor Babeș" din Timișoara.


Medicul Cristian Oancea mai spune că Spitalul "Victor Babeș" este în curs de a prelua, ca secție exterioară, și Clinica de recuperare cardio-vasculară, ce ține de Institutul de Boli Cardio-vasculare din Timișoara, unde mai sunt încă 40 de locuri pentru pacienți.

În acest fel, Cristian Oancea speră ca Timișoara să depășească cu bine această iarnă.

Măștile și distanțarea, singura armă: "Tot ce încercăm acum sunt tratamente care au efect la unii pacienți, la alții nu"


Managerul Spitalului "Victor Babeș" din Timișoara spune că intră în fiecare zi, ca medic, în clinica de Boli interne și în zona de Terapie Intensivă, în zona roșie, unde vede pacienți de diferite tipuri.

Cristian Oancea face apel la români să respecte distanțarea și să aibă protecție, să poarte masca. De asemenea, el roagă oamenii să își ia informațiile medicale din surse autorizate, "nu din orice surse de social media, care unele dintre ele sunt bune, dar altele promovează știri false și niște curente ireale."

"Chiar dacă pot părea măsuri banale, dar până nu vine vaccinul, ca să avem un alt instrument împotriva acestui virus, tot ce încercăm acum sunt tratamente care au efect la unii pacienți, la alții nu. Până nu avem un vaccin nu putem să spunem că avem o armă fiabilă de luptă împotriva acestui virus", avertizează managerul spitalului COVID din Timișoara.

El speră, de asemenea, în perioada următoare, și la "o politică de cadre medicale mai coerentă și să ținem medicii și asistenții lângă noi. Ce am putut noi să facem - am angajat tot ce se putea angaja, în special în zona de Terapie Intensivă".


Rețeaua de Terapie Intensivă din România este foarte deficitară, admite medicul timișorean, care se așteaptă la o consolidare a acesteia, pe viitor.

Un avantaj îl reprezintă, în schimb, spitale sunt în sistem pavilionar: "Acest lucru este bun pentru că putem să izolăm pacienții mai bine. Dar, pe de altă parte, rețeaua de Terapie Intensivă este foarte deficitară și ne așteptăm la o consolidare a acestei rețele pe viitor."

Cristian Oancea crede și că pandemia pe care o traversăm acum nu va fi singura: "am trecut și prin gripă, și prin rujeolă. Aceste epidemii și pandemii tot revin ciclic, odată la 7-8 ani o să tot apară câte o epidemie sau pandemie. Tocmai de aceea, trebuie să avem infrastructura umană și sperăm în continuare la investiții, pentru că noi nu ne putem compara încă nici pe departe cu sistemul medical vestic. Spitalele pe care le avem trebuie să le dotăm corespunzător și să avem spitale care să facă față următoarelor provocări."

"Pot să vă dau exemplul nostru, din Timișoara. Noi, în Timișoara, ne întâlnim constant, managerii de spitale și comunicăm între noi și cu autoritățile, pentru că - acesta este crezul meu - un spital trebuie să se muleze pe nevoile comunității. Acum, în această perioadă, avem nevoie să apărăm comunitatea de acest virus. Dacă peste cîțiva ani va fi o altă problemă, vom merge în acea direcție. Cred că structura sistemului sanitar trebuie să fie o structură flexibilă, care să definească cel mai bine nevoile acelei comunități", adaugă medicul Cristian Oancea.

El crede că "dacă și în alte zone, managerii își vor lăsa la o parte orgoliile sau interesele - de diferite forme, politice, materiale, etc. - și se comunică, cred că se vor găsi soluții să apărăm cât mai bine comunitățile noastre".

"Am dat mesaje disperate, am atras atenția că nu se mai poate să continuăm în felul acesta"


Deciziile în timpul pandemiei trebuie luate de un comitet de specialiști, "care și-au asumat această politică sanitară, ca să depășim pandemia. Haideți să fim lângă ei, iar la sfârșit să îi judecăm, dacă măsurile au fost bune sau nu au fost bune. Dacă observați, cel puțin în prima jumătate a anului, aceste măsuri au fost foarte bune pentru că am fost sub media europeană. Acum, încet-încet, din nefericire, într-un fel am fost decredibilizați, și acest lucru nu este unul pozitiv. Eu cred că atunci când politicul intervine în actul medical, ne decredibilizăm, și atunci nu este în regulă. De exemplu, au fost anumiți oameni politici - nu am să le dau numele, pentru că îi știți care sunt - care au spus că masca e o prostie, care au spus că ce să respectăm? Pe de altă parte, faptul că anumite instituții nu au fost riguroase în raportări, iarăși a decredibilizat", spune Cristian Oancea.

"Eu, ca medic, ca manager de spital, nu am nicio vină că ei se încurcă în cifre. Sau nu am nicio vină că un om politic spune să nu purtăm mască. Pe de altă parte, au ajuns să își dea cu părerea la noi în țară toate modistele, inclusiv cei din piață își dau cu părerea dacă să purtăm sau nu mască sau să respectăm alte măsuri", subliniază Cristian Oancea.


Managerul spitalului COVID din Timișoara se simte obosit de "toate aceste discuții - există/nu există virusul, dominația mondială, toți suntem plătiți de Soros... Chiar am spus o dată că dacă Soros își permite să angajeze 30.000 de cadre medicale din România ca să spună că există virusul, chiar e valoros omul acesta."

În toată această perioadă, din ultimele luni, mesajele medicilor au fluctuat de la "mesaje în care am făcut apel, uman, la oameni, până la mesaje disperate, inclusiv ale mele, în care am atras atenția că nu se mai poate să continuăm în felul acesta. Au fost și mesaje de predicție, în care am spus că toamna aceasta va fi una grea și va veni un tsunami."

"Este nevoie și de implicarea autorităților locale pentru ca oamenii să respecte măsurile"


Medicul Cristian Oancea spune că, de o lună de zile, dă exemplul județului Argeș, unde autoritățile locale au intervenit cu amenzi coercitive. "Județul Argeș, din primele 3 sau 5 la nivel național, ca incidență de transmitere a virusului, a căzut pe ultimele 2-3 locuri."

"Asta arată că, dacă se vrea, se poate. Dacă există o coeziune a forțelor din administrația publică locală, împreună cu sistemul medical, fără orgolii și fără alte interese, eu zic că se poate. Și mai trebuie să luăm în calcul un aspect în aceste momente: trebuie să conteze sănătatea populațională și nu interesele politice. Am zis-o și o repet: e nevoie de măsuri luate pentru oameni, nu pentru un anumit grup", spune Cristian Oancea.

Este nevoie și de implicarea autorităților locale pentru ca oamenii să respecte măsurile, este concluzia la care a ajuns managerul spitalului COVID din Timișoara.

Armata de oameni din spatele cifrelor pandemiei


Medicul timișorean mai spune și că românii nu sunt diferiți, ca nivel de aderență, nici de populația caucaziană, nici de cea vestică: "La fel de non-aderenți sunt și cei din Spania, din Franța sau din Germania."

Ce uită însă românii este că alte țări au sisteme de sănătate mult mai solide, avertizează Cristian Oancea: "Ceilalți au sisteme de sănătate publică solide. La noi, sistemul sanitar este fragil. Resursa umană este foarte limitată."

"Am mai spus acest lucru: noi, personalul din spital, suntem același număr de oameni când aveam 300 de pacienți și când avem 3.000 de pacienți. Iar oamenii trebuie să conștientizeze că atunci când un om vine la spital cu o formă moderată sau ușoară, în spatele lui sunt așa: cel puțin unul sau doi ambulanțieri și un asistent de ambulanță, cel puțin un medic care îl vede în triaj - medic specialist sau rezident, cel puțin unul-doi biologi sau medici de laborator care fac analizele, cel puțin unul sau doi medici, sau un medic și un asistent care fac imagistica medicală, cel puțin un medic care îl evaluează după aceea, există farmaciști care îi dau medicamentele, personal auxiliar și cei din personalul R.U.N.O.S. (Serviciul resurse umane, normare, organizare, salarizare) și TESA (personalul tehnic-economic și administrativ), care îi asigură acelui pacient hrana și medicația de care are nevoie."


Practic, în spatele cifrelor pandemiei, pe care le vedem zilnic, se află o armată de oameni, explică managerul spitalului COVID din Timișoara.

"În plus, mulți pacienți care vin la spital cred că vin în regim de fast medicine. În jumătate de oră, toți au pretenții. Dar drepturile vin la pachet cu niște obligații. În primul rând, să ne respectăm unii pe alții și să nu hulim personalul medical. Iar oamenii trebuie să înțeleagă că în spatele fiecărui pacient este o armată de personal medical, care sunt sigur că vrea să îl deservească cât mai bine, în măsura posibilităților."

"Nu suntem roboți, suntem oameni. De 7-8 luni de zile vedem povești dramatice, cu care ne încărcăm"


Managerul spitalului COVID din Timișoara crede că, pentru a trece cu bine peste această iarnă și peste pandemie în general, deciziile ar trebui luate la nivel local, de la județ la județ.

În plus, trebuie să învățăm să trăim cu acest virus, soluția fiind să fim responsabili: "Eu am mai spus-o și au mai spus-o și domnul profesor Rafila, și domnul profesor Cercel: Trebuie să învățăm să trăim cu acest virus. Nu putem să ne închidem în casă 5-6 ani, până trece definitiv, pentru că nu o să treacă. Soluția este să fim responsabili și să fim solidari, adică nu trebuie să ne batem joc unul de munca celuilalt."

Cristian Oancea mai spune că atât el, cât și colegii lui medici, se încarcă de 7-8 luni de zile cu povești uneori dramatice ale pacienților: "Nu suntem roboți, suntem oameni. Vă dau un exemplu: am avut un caz. Acum câteva zile am avut o pacientă pe care o externam, din Caracal. Noi încercăm să deservim toată zona și am preluat inclusiv cazuri de Terapie Intensivă din București. Iar pacienta mi-a spus: Știți, mama mea și sora mea sunt bolnave în Caracal și aș vrea să le aduc în Timișoara. Am fost nevoit să îi spun că nu pot face acest transfer pentru că nici noi nu mai avem locuri, suntem copleșiți. Iar femeia, plângând, mi-a spus: 'Domnule doctor, eu plec din spital, eliberez locul, vă rog să îi dați locul meu mamei mele.' I-am răspuns că nu pot să faca acest lucru, și acolo unde este dânsa este îngrijită corespunzător. A trebuit să îi explic că după plecarea ei, locul ei îl ocupă altcineva într-un minut. Trăim, uman, noi, medicii, toate aceste lucruri. Prin empatie, noi preluăm toate poveștile de viață ale acestor oameni și nu suntem roboți, și noi suntem oameni. De 7-8 luni de zile vedem povești dramatice câteodată, cu care ne încărcăm. Asta este una dintre poveștile care mi-a venit acum în cap pentru că am trăit-o acum câteva zile."

"Dacă nu ne înțeleg pe noi, medicii, oamenii ar trebui să vorbească cu cei care au trecut prin această boală", este mesajul lui Cristian Oancea.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















9367 vizualizari

  • -10 (22 voturi)    
    pai ce sa facem? (Vineri, 23 octombrie 2020, 10:46)

    panda_rosu [utilizator]

    dl doctor spune pe de-o parte ca nu ne putem incuia in casa 5-6 ani, dar pe de alta parte, ca medicii sunt deja epuizati dupa 7 luni si ca nu mai sunt locuri in spital, totul e plin.

    Deci pana la urma cum sa facem?
    • +10 (30 voturi)    
      Ai citit tot? Sau doar ce ti-a convenit? (Vineri, 23 octombrie 2020, 11:47)

      justin [utilizator] i-a raspuns lui panda_rosu

      Iti spune tot domnul doctor. Pune draq masca aia pe fata, spala-te pe maini, pastreaza distanta, limiteaza drumurile aiurea prin oras, lasa vanghelioanele. Daca lumea respecta regulile si oamenii din jur o sa trecem peste.

      Sa traim cu el nu inseamna sa il ignoram. Cei care se asteapta sa fie ca inainte mai au de asteptat 5-6 ani, dupa cum spune domnul doctor.
      • -4 (12 voturi)    
        numai Dumnezeu poate sti cat dureaza (Vineri, 23 octombrie 2020, 11:55)

        Mary80 [utilizator] i-a raspuns lui justin

        insa tot felul de specialisti ne-au inculat de la inceput, cand abia erau 2-3 cazuri in China, ca acest virus va fi permanent de acum incolo si sa ne obisnuim cu el. Cum poti sti asa ceva??
        • -3 (3 voturi)    
          daca ai ajuns (Vineri, 23 octombrie 2020, 18:35)

          CNBC [utilizator] i-a raspuns lui Mary80

          La dumnezeu, nu-ti mai trebuie nici carte, nici stiinta. Stie dumnezeu cum sa le rezolve pe toate, tu sa faci ce spune popa ok ?
      • +3 (9 voturi)    
        e bine ca ai inteles tu totul (Vineri, 23 octombrie 2020, 12:11)

        panda_rosu [utilizator] i-a raspuns lui justin

        ce te face sa crezi ca nu respect deja si nu port masca PESTE TOT incepand din luna mai?
        • +2 (6 voturi)    
          Imi parea ca iti pui intrebari (Vineri, 23 octombrie 2020, 15:32)

          justin [utilizator] i-a raspuns lui panda_rosu

          Cu privire la ce e de facut.

          Acum stii!
      • +8 (8 voturi)    
        Te inseli (Vineri, 23 octombrie 2020, 12:16)

        Idi O'Tool [utilizator] i-a raspuns lui justin

        Spalandu-te pe maini, mentinand distanta si limitand contactul cu altii tot ce faci este sa INCETINESTI rata de raspandire. Este un lucru pozitiv dpdv al aglomerarii spitalelor care se pot ocupa mai bine nu numai de cei care necesita internare din cauza COVID dar se pot ocupa si de alte cazuri la fel de (sau chiar mai) grave (cancere, etc).

        In absenta unui vaccin distribuit populatiei, de indata ce masurile sunt ridicate si oamenii se inghesuie propagarea devine automat exponentiala. Virusul nu stie sa dispara ci doar sa se propage eficient, atat.

        Pe ce ma bazez? Gripa sezoniera: exista vaccin si totusi apare imediat ce organismul e slabit dpdv imunitar (la iesirea din iarna) si cand oamenii se inghesuie in spatii neaerisite pentru confort (e cald).

        Deci da, o sa trecem peste in momentul in care populatia se va imuniza si va opri propagarea. Insa pentru a se atinge acest lucru e necesar ca cca 70% sa fie imunizati SIMULTAN. (prin boala sau vaccin) Daca nu ai 70% imunizati simultan, cei neimunizati vor transmite si vor primi mai departe infectia, aceasta aparand in valuri succesive dependente de aglomeratie si rata de imunizare.

        Asadar ori imunizati toti (70% de fapt) ori va deveni o boala periodica cu episoade de aparitie.
      • -3 (13 voturi)    
        Dumneata sugerezi (Vineri, 23 octombrie 2020, 12:23)

        Luk [utilizator] i-a raspuns lui justin

        Ca am putea purta mastile 5-6 ani? :))))
        Zau ca nu esti serios...
    • +6 (12 voturi)    
      ne pazim gogule, asta facem (Vineri, 23 octombrie 2020, 12:28)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui panda_rosu

      Evitam spatiile aglomerate pe cat posibil, cand nu se poate purtam masca, pe bune, nu sub barbie, ne spalam pe maini cum ajungem acasa, evitam sa ne atingem gura, nasul, ochii cat timp suntem in public (asta e oricum si o chestie de bun simt). Uita-te la Coreea de Sud. Aia respecta regulile astea, plus alte cateva ce tin de administratie, si nu au avut deloc lockdown.

      Doar ca pentru asha ceva ai nevoie de cetateni responsabili si de o administratie care in primul rand sa respecte ea regulile si mai apoi sa le impuna cu severitate. Procesele penale pentru zadarnicirea combaterii bolilor ar trebui sa se lase cu pedepse echivante omorului din culpa.

      Ori la noi premierul isi serbeaza onomastica ignorand complet regulile (a nu se intelege ca un guvern al Veoricai sau a altora de la ciuma rosie ar fi facut mai mult), undeva la 30% din cetateni pur si simplu nu dau doi bani pe viata alora vulnerabili, ori pentru ca ei nu pot fara club sa crasma, ori pentru ca pur si simplu nu le pasa de altii, lor sa le fie bine. Iar CCR si cu avocata poporului pesedist ataca orice incercare a guvernului sau a procurorilor de a aplica pedepse celor 30%. Care guvern si asha e mai mult cu ochii la sondaje decat la numarul de cazuri de covid.
  • +1 (27 voturi)    
    panicard (Vineri, 23 octombrie 2020, 10:52)

    andimi [utilizator]

    De acord ca trebuie sa invatam sa traim cu virusul, insa nici chiar sa spui ca va dura 5-6 ani! Cu cat se imunizeaza populatia mai repede cu atat scapam. Gripa spaniola a durat maxim 2 ani, deci sa nu exageram. Ideea e sa nu ne infectam in numar prea mare o data, ca se sufoca spitalele si nu fac fata, in rest ne pazim cat putem si incercam sa trecem peste.
    • 0 (12 voturi)    
      gripa spaniola a durat 2 ani dar (Vineri, 23 octombrie 2020, 11:51)

      justin [utilizator] i-a raspuns lui andimi

      Au murit 500 de milioane de oameni... Stau si ma intreb daca si atunci erau oameni liberi carora nu le pune nimeni botnita

      Cum vine asta sa ne infectam dar nu toti odata? De ce nu trimitem din start batranii la crematoriu? Ca deh, stim clar ca oamenii peste 65 de ani au sanse foarte mari sa moara.
      Ai parinti/bunici? Ii infectezi si pe ei repede sa trecem peste?
      • +1 (11 voturi)    
        Alo? (Vineri, 23 octombrie 2020, 14:15)

        Luk [utilizator] i-a raspuns lui justin

        Mai subtire cu aritmetica :))
        Unde ai citit dumneata ca au murit 500 de milioane de oameni?
        Zau, hai sa fim un pic seriosi, mai taie un 0 si lasa apocalipsa ca nu vine.
        In alta oridine de idei, sa stii ca s-au purtat masti si pe vremea gripei spaniole.
        • -1 (7 voturi)    
          ai dreptate (Vineri, 23 octombrie 2020, 15:36)

          justin [utilizator] i-a raspuns lui Luk

          am gresit un 0, dar tot e de 50 ori peste ce avem acum

          Stiu ca s-au purtat, tocmai de acolo intrebarea cu "nepurtatorii" de masca.
          • +4 (4 voturi)    
            Gripa spaniola (Vineri, 23 octombrie 2020, 20:47)

            Idi O'Tool [utilizator] i-a raspuns lui justin

            S-a suprapus cu foamete in Europa si in statele participante la WW1. De unde si rata mare de mortalitate (pe langa avansul medicinei). Acum insa aglomerarile urbane sunt mult mai ... aglomerate. densitatea mai mare deci eu zic sa ai un pic rabdare. Ajungem tot pe la 50 mil de morti insa treptat. Sa nu uitam insa ca ponderea a 50 mil din totalul populatiei azi e net mai mica decat in 1918.
      • 0 (0 voturi)    
        postac inept (Luni, 26 octombrie 2020, 2:03)

        srpc [utilizator] i-a raspuns lui justin

        ultimele evaluari arata cca 28 de milioane
    • +3 (9 voturi)    
      partial aadevarat... (Vineri, 23 octombrie 2020, 12:35)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui andimi

      Deja am trecut de 1% cazuri confirmate, ceea ce, daca e sa credem studiile, reprezinta cam 10% din numarul real de infectati, avand in vedere ca foarte multi sunt total asimptotici. Si la viteza de crestere a numarului de cazuri, la finalul lui 2021 nici nu mai e nevoie de vaccin. Si noi, in Romania suntem mici copii daca ne uitam la Franta, cu 40.000 de cazuri (echivalent cu 12.000 la noi), ca sa nu mai vorbim de Belgia cu 13.000, echivalent cu 25.000 la noi.

      In ceea ce priveste "cu atat scapam"... aici trebuie nuantat putin. Da, 99% vom scapa, dar unii vor mai si muri. Fie ca-s batrani sau doar diabetici, cardiaci, sau pur si simplu au ghinionul unor combinatii de gene care sa determine o reactie mult prea violenta a sistemului imunitar la sars-cov-2. Si astia vor muri intr-o oarecare masura si pentru ca unora dintre noi, astia care vom scpa, nu le-a pasat de ei.
      • -4 (10 voturi)    
        Da, da. (Vineri, 23 octombrie 2020, 14:17)

        Luk [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Ca pana acum ti-a pasat dumitale si celoralti de cei care mureau de gripa banala. Atata ipocrizie e greu de inghitit, mai las-o jos cu altruismul, spune ca ti-e frica, asta pot sa diger si te pot intelege.
        • +1 (11 voturi)    
          ce poti tu digera e fix problema ta (Vineri, 23 octombrie 2020, 15:09)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Luk

          De gripa normala nu mor 1 milion de oameni la 6 luni cu lumea tinuta toata in lockdown, la gripa normala exista vaccin, etc, etc.

          Da' cei din categoria "flat earth community" nu prea pot observa nuante din astea, ei stiu ca-s viteji si ca virusul asta e un guturai care le-a fost bagat pe gat de oculta mondiala ca sa -i bage in dictatura medicala. Si oricine zice altfel e un fricos.
          • +1 (7 voturi)    
            Poate ca gresesc (Vineri, 23 octombrie 2020, 16:54)

            Luk [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

            Poate ca gresesc, dar uite ce zice OMS despre victimele gripei banale, sezoniere: "the World Health Organization (WHO) estimates that the flu kills 290,000 to 650,000 people per year. (sursa aici: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/influenza-(seasonal). Deci nu e chiar asa cum spui dumneata, gripa asta o sa omoare probabil dublu si n-ai vazut semi-carantine pentru gripa sezoniera si nici n-o sa vezi.

            Nu poti baga prostia de lockdown la efect al SARSC COV, aia a fost o actiune idioata a guvernelor la sugestia "expertilor", nu o forma de manifestare a Covid.

            Eu zic sa te mai gandesti.
            • -1 (3 voturi)    
              tu esti analfabet functional? (Vineri, 23 octombrie 2020, 22:29)

              bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Luk

              De covid au murit pana acum 1.1 milioane, in 6 luni, in conditiile in care 3 luni a fost lockdown total si in rest sunt restrictii de distantare peste tot in lume. Si daca nu apare un vaccin repede, la cum evolueaza numarul de cazuri, pana in martie trecem lejer de 5 mil.

              Si cand ajungi la concluzia ca toata lumea e idioata, doar tu intelegi adevarul adevarat, poate e bine sa te cauti la cap...
              • 0 (0 voturi)    
                daaa (Luni, 26 octombrie 2020, 2:05)

                srpc [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

                cand bagi la victimele covid absolut toti decedatii, poti scoate ce cifre vrei
          • +3 (3 voturi)    
            A propos (Vineri, 23 octombrie 2020, 17:30)

            Luk [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

            A propos de adeptii "pamantului plat": sa stii ca pe ei ii asez fix langa aia care prezic Sfarsitul Lumii din 2 in 2 sau din 10 in 10 ani din varii motive (nu le mai enumar).
            • 0 (0 voturi)    
              si ce relevanta are asta in discutia de fatsa? (Vineri, 23 octombrie 2020, 22:30)

              bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Luk

              A legat cineva covidul de sfarsitul lumii? E vorba doar de lipsa de empatie fata de semeni a unei minoritati care arata ca evolutia umana inca e departe de secolul 21 pentru unii...
    • +3 (9 voturi)    
      Normal (Vineri, 23 octombrie 2020, 13:23)

      _Un stelist_ [utilizator] i-a raspuns lui andimi

      Tu ești specialistul și zici că maxim 2 ani, el e doar un comentator de HN și habar n’are ce zice cu 5-6 ani...
  • +3 (31 voturi)    
    Degeaba schimba discursul (Vineri, 23 octombrie 2020, 10:56)

    adi_69 [utilizator]

    dupa ce a fost de o aroganta si cinism extrem timp de 6 luni. Dupa ce spui, ca medic si manager de spital cum ii place sa i se puna, ca astepti bolnavii la spital cu lumanari nu iti ramane decat sa pleci acasa.
    In acelasi timp preluarea Clinicii de recuperare cardio-vasculară pentru Covid este o crima. Oamenii aia ce fac, ei nu au dreptul la sanitate?
    Si tot referitor la spitalul Vistor Babes Timisoara, doctoral Musta are de dat urgent un raspuns: e adevarat ca spitalul unde lucreaza face testele Covid la clinica la care e proprietar? Ca daca e adevarat, pe vremea lui Kovesi il urca pe gratii in secunda 2...
  • -10 (24 voturi)    
    in sfarsit (Vineri, 23 octombrie 2020, 11:12)

    gogpintenog [utilizator]

    un titlu normal si un articol normal. Alarmistii covid n-au decat sa taca.
  • -3 (21 voturi)    
    vaccin (Vineri, 23 octombrie 2020, 11:15)

    gpavel [utilizator]

    poate dura cativa ani daca nu apare un vaccin eficient si acceptat de populatie!
    situatia de acum nu prefigureaza asa ceva,un vaccin eficient va fi pe piata in cateva luni,iar daca suntem bine organizati,pana la sfarsitul anului 2021, un procent important de populatie va fi vaccinata,cu consecinte importante asupra pandemiei!,doar in aceste conditii,un nou lockdown se ia in consideratie de multe tari occidentale!!!
    • +3 (9 voturi)    
      Gripa sezoniera (Vineri, 23 octombrie 2020, 12:08)

      Idi O'Tool [utilizator] i-a raspuns lui gpavel

      Are vaccin eficient si acceptat de populatie. Spune-mi te rog de cat timp a disparut...
    • +1 (1 vot)    
      Eu as inlocui (Vineri, 23 octombrie 2020, 18:34)

      Luk [utilizator] i-a raspuns lui gpavel

      Eu as inlocui "daca suntem bine organizati" cu "daca credem destul". E clar ca e vorba de credinta si aveti o religie noua. Este cu desavarsire exclusa de catre toti specialistii, producatorii de vaccinuri si orice soi de specialist sau bagator de seama, posibilitatea ca un "procent important din populatie" sa fie vaccinat inainte de sfarsitul lui 2023.
      Nu stiu ce soi de benzi desenate urmaresti dumneata, dar nu uita ca-s fictiune. Stiu ca ti-e teama, dar nu putem face mai mult: un lockdown ar distruge mai mult decat incerci dumneata sa protejezi.
      Asta este.
  • +4 (24 voturi)    
    Noi ca natie. (Vineri, 23 octombrie 2020, 11:25)

    ady77 [utilizator]

    Suntem pe sistemul "merge si asa"
    Una din masurile care probabil vor avea efect, este "arderea" la buzunar, a fiecarui individ ce nu poarta o amarata de masca.
    Ne convine, nu ne convine asta e realitatea.
    Si interzicerea oricaror tip de adunari, indiferent de natura acestora (religios, sportiv, petreceri).
    Sper ca de Sf. Dumitru, sa nu mai vedem acel balamuc care a fost la Iasi, cand fortelor de ordine li sa facut mila, si au dat drumul la pupaciuni.
    Sa urle barbosu Daniel pana nu mai poate, important este limitarea aparitiei de noi cazuri, prin masuri concrete nu doar vorbe.
    • +1 (7 voturi)    
      chiar? (Vineri, 23 octombrie 2020, 12:28)

      strategy [utilizator] i-a raspuns lui ady77

      Vorbesti in nume propriu? Sa te arda pe tine la buzunar daca te stii asa.
      Si sa nu zici ca autoritatile au facut ceva in afara sa dea vina pe populatie si sa impuna ce sa faca populatia pentru ca ei sunt incapabili sa reactioneze corect si ca avem un sistem medical deficitar.

      Cand oare vom scapa de comunisti si fascisti, ca tine!? Si lasa-l tu pe barbos, ca te duc la party-uri atee si destrabalari in casino-uri pana te saturi. Crede-ma ca sunt mai pline alea decat Bisericile. Esti ipocrit acuzand discretionar. Ne merge bine cand oameni ca tine ajung cu chitantierul in mana si mai si fac legi pentru ceilalti.

      Ma mir cat mai rezista poporul roman. Ironic, cred ca nu-si cunoaste Imnul National. Cred ca ar fi bine sa si-l rosteasca si sa fie atent la cuvinte, poate chiar ne-am destepta. Poate. Poate nu mai murim noi inaintea sperantei.
  • +5 (19 voturi)    
    La România nici tuberculoza nu a trecut (Vineri, 23 octombrie 2020, 11:28)

    Traian2015 [utilizator]

    Si are so vaccin și tratament și se transmite destul de greu. Ce sa te aștepți să zică dottore?
  • -2 (24 voturi)    
    Fauci se opune (Vineri, 23 octombrie 2020, 11:33)

    marc.andre [utilizator]

    Dr. Anthony Fauci se opune efectuarii unui studiu in mediu controlat care sa verifice eficienta purtarii mastii impotriva COVID-19.

    Asta spune tot. A devenit religie: "Crede, si nu cerceta!"
    • +1 (7 voturi)    
      există studii (Vineri, 23 octombrie 2020, 11:53)

      samuraijack [utilizator] i-a raspuns lui marc.andre

      de mult timp, pentru viruși de tip SARS în general
      • +1 (1 vot)    
        ah :)))) (Vineri, 23 octombrie 2020, 18:42)

        Luk [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

        Si d-aia se opune? :))))
        Bun raspuns, l-ai incuiat.
    • +2 (8 voturi)    
      Prymula (Vineri, 23 octombrie 2020, 12:08)

      Idi O'Tool [utilizator] i-a raspuns lui marc.andre

      Ministrul sanatatii in Cehia care acum cateva zile cand au aratat tineri la un party si-a pus mainile in cap, militar de cariera si responsabilul suprem cu masurile de siguranta, initiatorul legilor dure de protectie impotriva propagarii (masti, inchidere) a fost fotografiat aseara fara masca la un restaurant care in mod normal conform cu legislatia nu avea de ce sa fie deschis (restaurantele functioneaza doar pentru a lua mancare, nu pentru consum local). Vorbea cu angajatii, la randul lor fara masca.

      Si te intrebi: pe cine sa mai crezi?!?
    • -1 (9 voturi)    
      extremism (Vineri, 23 octombrie 2020, 12:22)

      Itsoc [utilizator] i-a raspuns lui marc.andre

      ba chiar pe langa autoritatile care te amendeaza sunt unii care ti-ar da in cap ca nu porti masca desi nu e niciun studiu facut in sensul asta.
      e la fel ca dunamentalismul religios in care unii sunt dispusi sa te omoare pentru ceva imaginar.
  • -3 (23 voturi)    
    gata (Vineri, 23 octombrie 2020, 11:40)

    Point [utilizator]

    daca mai aveam o mica indoiala asupra virusului,hartogarul asta m-a lamurit.imerbul zice ca 5-6 ani...de ce nu 10 sau 20 in pana mea?!
    la o rata a mortalitatii de nici 3%,dobitocii isi dau fustele peste cap ca nu mai au locuri in spitale...pai alte boli nu mai exista frate,aia de cancer acum mor de covid,pana acum se murea de sida cu miile
    ,acum nu.daca-ti rupi un picior,mori de covid,au grija ei.
    solutiile lui?amenda vere!pulanul pe spinarea monstrilor care ies din ordinele unor incompetenti si profitori.ei guverneaza cu starea de urgenta,le convine normal.
    btw asteptati-va sa apara alte masti,mai competitive si biensur mai scumpe,care opresc 99,9% din covid.asta ar fi urmatorul pas logic,nu?
    ce nu inteleg ei e ca lumea a inceput deja sa injure pe la colturi
    • +2 (8 voturi)    
      O sa-njure si la inmormantari. (Vineri, 23 octombrie 2020, 12:32)

      Marionette [utilizator] i-a raspuns lui Point

      Tampenia se plateste!
  • 0 (10 voturi)    
    nu-s prea multe variante (Vineri, 23 octombrie 2020, 12:05)

    Itsoc [utilizator]

    1. traiesti cu virusul, accepti ca vor exista un numar de victime asa cum exista si de multiple alte boli (cancer, hiv, tabac, alcool), asa cum exista milioane de morti in accidente de masina.

    2. Nu accepti niciun risc, protejezi pe toata lumea, stam intr-un etern lockdown repetitiv pentru ca virusii nu pleaca (pe unii ii avem de sute si mii de ani cu noi) si mentinem norme de distantare draconice, fara distractie, interactiune umana si divertisment, suicid colectiv (economic si psihic) pe termen mediu si lung.

    3. vaccin - sa va reamintesc ca nu exista inca vaccin pentru HIV in ciuda miliardelor de dolari bagate in cercetare ? corona nu e hiv insa orice vaccin scos pe piata intr-un an si netestat suficient va avea efecte adverse semnificative (la primele teste facute cu unele prototipuri subiectii test s-au imbolnavit si unul pare ca a si murit).

    asa ca alegeti. de fapt, mai asteptati un pic si vi se va spune ce sa alegeti, acum spre sfarsitul anului :)
  • -2 (10 voturi)    
    Ma mir (Vineri, 23 octombrie 2020, 12:20)

    Luk [utilizator]

    Uite o pozitie de bun-simt, o treaba rara printre medicii avizi de glorie si expunere media care ne-au agresat aproape zilnic in ultima vreme.

    Mortalitatea generala de anul asta cred ca este identica sau mai mica decat cea de anul trecut, bau-bau SARS COV o sa se infatiseze in justa lui forma: un un coronavirus extrem de agresiv cu batranii peste 70 de ani si cei cu anumite probleme de sanatate si in rest e doar o alta raceala. E doar inca un risc, alaturi de celelalte pe care le aveam si inainte, dar riscul pentru cetateanul mediu e mic.
    In niciun caz nu e un cataclism, o urgie, un dezastru sau o apocalipsa asa cum pretind niste cetateni interesati sa mai vanda cate ceva sau media (care castiga si a castigat enorm in perioada asta).
    Nu exista nicio alternativa rezonabila la a ne vedea de viata in continuare, doar cei foarte speriati, interesatii (cei care vor sa faca binging de acasa si sa fie platiti de stat) si tampitii pot sugera ca am putea sa stam in pseudo-carantina inca doi-trei ani pana cand o sa fie disponibil ceva ca un vaccin.
  • -1 (7 voturi)    
    Un manager nu este un expert (Vineri, 23 octombrie 2020, 12:35)

    Un cititor [utilizator]

    România are un expert bun la toate dl. Băsescu. El trebuie întrebat
  • -4 (4 voturi)    
    lol (Vineri, 23 octombrie 2020, 13:12)

    liviu_ [utilizator]

    nu e vorba sa treaca pandemia... aia nu o sa treaca niciodata...
    e vorba sa avem un vaccin, eventual un tratament...
    nici asta nu stie domn doctor?!
    • +1 (1 vot)    
      He he... (Sâmbătă, 24 octombrie 2020, 15:18)

      Gigi Kent [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      Poate ca domnul doctor stie ca nu va exista un vaccin. Din cauza mutatiilor, din cauza imunitatii limitate in timp sau din alte cauze. La asta te-ai gandit?
  • 0 (8 voturi)    
    în sfârșit un om cu capul pe umeri (Vineri, 23 octombrie 2020, 13:23)

    hdd [utilizator]

    când am citit titlul mi-a venit să zic "ăsta e manager, nu medic".
    Dar e și medic.

    Primul om rațional despre care citesc pe HN.

    Ceea ce nu spune dl. doctor e că pandemia va dura câțiva ani, dar măsurile de prevenție (mască, distanță etc) nu se vor relaxa decât extrem de greu chiar și după ce teoretic riscul de Covid-19 a scăzut până sub pragul de pandemie.

    Frica de un virus care să ne șteargă civilizația sau chiar specia, frica va rămâne cel puțin o generație.

    Poate copiii noștri vor prinde alte vremuri. Pe timpul vieții noastre, toate aceste restricții se vor menține. Ce e sigur: generația viitoare va avea o mentalitate complet diferită față de cea a noastră. Diferită în ce mod, asta nu e clar.

    +++

    Bineînțeles, eu predic aici pt oameni care nu știu cu ce își plătesc întreținerea luna asta sau rata la leasing auto... Orizontul lor e de zile, chair ore. Ce zic eu de generații, astea sunt SF-uri pt ei.

    Hai cu minus, că sunt campion!
    • 0 (10 voturi)    
      Exclus (Vineri, 23 octombrie 2020, 14:22)

      Luk [utilizator] i-a raspuns lui hdd

      E exclus sa fie mentinute restrictiile mai mult de inca 6 luni din momentul asta. Guvernelor le-ar placea, dar tot guvernelor le place sa ramana la putere si e exclus sa se mai bucure de sprijin daca-si bat joc de oameni.
      Nu uita nimeni din Europa ca tot continentul a stat in casa o luna pentru rezultat zero barat si ca afacerile se duc in cap "deoarece d-aia".
      "Generatiile" despre care prevestesti dumneata sunt alea care voteaza, asa ca nu cred ca ai dreptate.
  • -1 (9 voturi)    
    Si mai ales sa nu uitati (Vineri, 23 octombrie 2020, 13:40)

    JoeTheDow [utilizator]

    Sa veniti cu lumanari de acasa! Desi a promis ca au, fiti siguri ca nici macar asta nu au. Si plicul, sa nu uitati plicul.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by