Meta ia în considerare posibilitatea de a introduce abonamente plătite pentru ca europenii să folosească Instagram și Facebook fără publicitate, pentru a respecta legislația europeană privind datele personale și publicitatea direcționată, potrivit unei surse apropiate de acest subiect.

Aplicatiile din grupul MetaFoto: Shutterstock

Potrivit unor informații dezvăluite marți de Wall Street Journal, Meta lucrează la mai multe formule.

Abonații ar putea plăti în jur de 10 euro pe lună pentru contul lor de Instagram sau Facebook pe desktop și 13 euro pentru aplicațiile mobile pe smartphone-uri. Fiecare cont suplimentar ar adăuga aproximativ 6 euro la factura lunară.

Utilizatorii care nu sunt de acord ca grupul american să le colecteze datele cu caracter personal în scopuri de direcționare a publicității ar păstra accesul la platforme contra cost, citează AFP.

Meta și Google și-au construit imperiul - și, în mare măsură, structura economică a internetului - pe acest model: țintirea a miliarde de utilizatori cu publicitate personalizată bazată pe datele personale pe care companiile le colectează despre aceștia.

Dar Uniunea Europeană (UE) luptă de ani de zile împotriva urmăririi utilizatorilor de internet fără consimțământul acestora, mai întâi prin Regulamentul european privind protecția datelor (GDPR) din 2016, apoi prin Regulamentul privind piețele digitale (DMA), care a intrat în vigoare în această vară.

Meta are termen până la 6 martie 2024 pentru a se conforma noilor sale obligații. Compania californiană a prezentat această propunere autorităților de reglementare în luna septembrie. Bruxelles-ul nu a reacționat oficial pe această temă.

În luna iulie a anului trecut, Curtea Europeană de Justiție a decis că Meta nu are dreptul de a partaja informații personale despre utilizatorii săi între platformele sale.

Utilizatorii „trebuie să aibă libertatea de a refuza în mod individual (...) să își dea consimțământul pentru anumite prelucrări de date care nu sunt necesare pentru executarea contractului, fără a fi obligați să se abțină complet de la utilizarea serviciului”, a declarat Curtea pe 4 iulie.

În consecință, acestor utilizatori trebuie „să li se ofere, dacă este cazul, contra unei taxe corespunzătoare, o opțiune alternativă echivalentă care să nu implice o astfel de prelucrare a datelor”. (AFP).

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a hotărât recent că Meta a încălcat interesele și drepturile utilizatorilor serviciilor sale prin colectarea de date cu caracter personal în scopul publicității direcționate fără autorizație.

La sfârșitul lunii mai, compania-mamă a Facebook a fost amendată cu suma record de 1,2 miliarde de euro de către Comisia irlandeză pentru protecția datelor (DPC) pentru încălcarea normelor europene privind protecția datelor (RGPD) prin intermediul Facebook.

Citește și: