Consolidarea fiscala continua si progresele inregistrate in procesul de privatizare au fost principalii factori care au determinat imbunatatirea perspectivei ratingurilor pe termen lung acordate Romaniei de Fitch Ratings, se arata intr-un comunicat al agentiei.

Fitch a revizuit, luni, de la "stabila" la "pozitiva", perspectiva calificativelor Romaniei pentru datoriile pe termen lung in valuta si in moneda nationala.

Romania este cotata la "BB" pentru datoriile in valuta pe termen lung, nivel cu doua trepte sub cel considerat ca reprezentind un risc scazut pentru investitii, respectiv "BBB minus". Ratingul pentru creditele cu maturitate mare in moneda nationala este "BB plus".

In acelasi timp, agentia a reafirmat calificativul "B" pentru imprumuturile pe termen scurt si plafonul suveran "BB".

Unde stam bine?

Analistii Fitch apreciaza ca semnarea, in luna iulie, a acordului cu Fondul Monetar International va intari disciplina masurilor de politica guvernamentala.

Programul cu FMI intareste increderea ca politicile economice si procesul de integrare in UE nu vor fi afectate semnificativ de alegerile parlamentare si prezidentiale programate pentru 28 noiembrie.

Un alt element pozitiv este finalizarea, in luna iulie, a privatizarii SNP Petrom, la care se adauga procesele in curs de desfasurare privind trecerea in proprietate privata a companiilor de distributie a energiei electrice si a celor de gaze naturale.

Sumele semnificative obtinute din vinzarea Petrom, respectiv 669 milioane de euro intr-o prima etapa, si investitii de peste 800 de milioane de euro ulterior, vor reprezenta, anul viitor, o sursa importanta pentru finantarea deficitului bugetar si a celui de cont curent, stabilizind datoria publica.

Efectul privatizarii Petrom

Privatizarea Petrom va fi apreciata favorabil si de Uniunea Europeana, ca o dovada a angajamentului Romaniei de restructurare a sectorului energetic, ceea ce imbunatateste perspectivele ca Romania sa primeasca statutul de "economie functionala de piata" in raportul de tara pe care autoritatile europene il vor publica in luna octombrie.

Acest statut este o preconditie importanta in finalizarea negocierilor de aderare, desi nu va garanta incheierea tratativelor, din vreme ce Romania mai trebuie sa inchida sase capitole, se spune in comunicat.

Banii proveniti din transferul de proprietate asupra Petrom vor reprezenta o sursa importanta pentru bugetul anului viitor, iar sumele destul de mari obtinute din privatizarile din acest an vor favoriza reducerea datoriei publice de la 27% din PIB la 25,6% din PIB.

Economia si alegerile

Cresterea puternica a Produsului Intern Brut, estimata la 5,5% in acest an, permite majorarea veniturilor bugetare si reducerea deficitului fiscal din acest an.

Potrivit Fitch, Executivul a gestionat adecvat cheltuielile si nu exista indicii privind cresterea cheltuielilor inaintea alegerilor generale.

Derapajele fiscale din a doua parte a anului ar trebui sa fie bine controlate, avand in vedere prevederile acordului cu FMI si importata pe care Guvernul o acorda finalizarii negocierilor cu autoritatile europene.

In consecinta, deficitul bugetar de 2,1% din PIB estimat pentru 2004 pare o tinta realista, dupa ce nivelul dezechilibrului a fost redus, la rectificarea bugetara din iulie, de la 3% din PIB.

Factorii care determina mentinerea ratingului la acest nivel includ cresterea rapida a creditelor, care a contribuit la majorarea deficitului de cont curent, anticipat sa atinga 6,1% din PIB in 2004, fata de 5,9% din PIB anul anterior.

Aceasta evolutie necesita o monitorizare atenta, intrucat accelerarea cresterii creditului ar putea crea probleme sistemului bancar, iar supraincalzirea economiei ar avea ca efecte complicarea eforturilor de reducere a inflatiei la o singura cifra si accentuarea necesitatilor de finantare externa.

Indatorarea externa

Fitch spune ca exista dovezi privind incetinirea ritmului de crestere a creditelor catre sectorul privat, care a atins 55% in 2003, in timp ce investitiile straine directe acopera 55-60% din deficitul de cont curent din acest an si 70% din cel de anul viitor.

In acest context, Romania va continua sa se bazeze pe fluxuri externe care determina majorarea indatorarii, situatia fiind insa sustenabila in conditiile in care datoriile externe reprezinta circa 35% din PIB si se vor stabiliza in perioada 2004-2006.

In pofida deficitului de cont curent ridicat, Romania genereaza surplusuri de venituri in balanta de plati, iar rezervele internationale, inclusiv aur, ar putea atinge un nivel record la sfarsitul acestui an.

Astfel, lichiditatile externe sunt semnificative, echivaland circa 150% din datoriile pe termen scurt plus dobanzi in 2004 si circa 160% in 2005.