Dupa ce a cucerit America, crossover-ul Murano de la Nissan, comercializat acum si in Romania, se inarmeaza cu peste 300 de atuuri, pentru a fi pe placul clientilor europeni.

Caracterizat de constructor ca fiind un 4x4 urban sportiv, Murano ofera un interior spatios, cu cinci locuri, pozitie inalta de conducere, specifica unui SUV, performante, confort si manevrabilitate, demne de o berlina de lux.

Beneficiind din plin de progresele facute de Nissan in domeniul motoarelor si transmisiilor, Murano este dotat cu un motor puternic de 3,5 l V 6 234 CP – castigator al titlului "Motorul anului’ in SUA, 2003.

Pentru cutia de viteze automata, Nissan a adoptat o solutie inedita: transmisia "fara trepte", comandata de computer, denumita "transmisie cu variatie continua", ce are ca rezultat ameliorarea confortului, prin eliminarea socurilor specifice schimbarilor de viteza, caracteristice cutiilor automate conventionale, cu trepte.

Pentru un condus sportiv, Nissan a adaugat transmisiei o comanda manuala secventiala. Prin deplasarea inainte sau inapoi a schimbatorului de viteze, pot fi accesate sase trepte de viteza presetate.

Transmisia cu variatie continua (CVT) – utilizeaza o curea de antrenare si doua fulii; prin varierea dimensiunilor celor doua fulii, transmisia elimina "treptele" dintre viteze, mentinand motorul in interiorul plajei sale optime de putere. Se obtine astfel o acceleratie lina, o economie semnificativa de carburant si un nivel mai scazut al emisiilor.

O alta consecinta pozitiva este sporirea gradului de confort: urcarea unei pante mai lungi este insotita inevitabil de demultiplicari repetate, pe masura ce motorul incearca sa gaseasca puterea necesara.

Datorita transmisiei CVT, rotatiile motorului raman constante, autoreglandu-se uniform, pentru a asigura mentinerea momentului mecanic. Acest tip de transmisie reduce pierderile de putere in mai mare masura decat transmisiile automate conventionale, rezultatul constand in ameliorarea eficientei si acceleratiei.

Sistemul de tractiune ALL MODE 4x4 cu comanda electronica este dezvoltat de Nissan.

Instalat prima oara pe X-TRAIL – si imbunatatit ulterior pentru Murano – sistemul ALL MODE garanteaza conducerea sigura si lipsita de probleme a automobilului, indiferent de conditii, atat pe sosea, cat si in afara ei, echipamentul electronic de ultima ora asumandu-si controlul oricaror aspecte legate de tractiune.

Desi este mai sofisticata decat sistemele 4x4 care echipeaza unele dintre masinile marcilor concurente, transmisia compacta ALL MODE este mult mai usoara.

In conditii normale, Murano opereaza cu tractiune pe fata, fapt care reduce pierderile de energie si atrage dupa sine o economie de carburant.

Totusi, de indata ce este detectata o alunecare a rotilor, are loc activarea electronica a unui ambreiaj central, aflat in transmisia finala spate, iar tractiunea poate fi distribuita corect intre puntile fata si spate: cuplul maxim va fi distribuit in proportii egale intre partea din fata si cea din spate, sistemul dispunand si de un limitator de cuplu care impiedica transmiterea excesiva a

cuplului catre rotile de spate.

Sistemul are doua moduri – Auto si Lock – care pot fi selectate prin intermediul unui comutator aflat pe plansa de bord.

Prin intermediul sistemului Auto, senzorii care leaga Unitatea Electronica de Control (ECU) a motorului si franele cu sistem antiblocare monitorizeaza in permanenta deraparile rotilor si trimit automat semnale catre ambreiajul electromagnetic central, montat imediat in fata axului spate, pentru o distribuire corecta a cuplului.

Lasat in modul Auto, sistemul va compensa in mod automat efectul portiunilor alunecoase neasteptate ale soselei, cum ar fi cele cu noroi si frunze ude pe timp de toamna sau cele acoperite cu gheata.

La parasirea soselelor, Murano poate fi trecut si in modul Lock, impartind tractiunea 50/50 intre punti, pana la 30 km/h. Peste aceasta viteza, sistemul revine automat in modul Auto.

Tractiunea integrala reprezinta numai o parte a sistemului ALL MODE. Acesta include in plus si o gama larga de sisteme de control al tractiunii, denumite generic ESP+. In functie de conditii, vor fi activate sistemele ABS, EBD (Distributia electronica a fortei de franare), TCS (Sistem de control al Tractiunii), VDC (Control Dinamic al Vehiculului).

Pentru Europa, Nissan comercializeaza o singura versiune, cu echipare standard completa si echipamente de varf.

Astfel, Murano este echipat cu sistem de navigatie, camera video color pentru marsarier, sistem audio Bose, climatizare, tapiterie din piele, scaune fata incalzite, CD player, trapa electrica, geamuri fumurii in partea din spate, jante din aliaj, faruri cu bi-xenon, cruise control, sistemul unic de navigatie tridimensional Birdview, dezvoltat de Nissan.

Postul de conducere beneficiaza de o atentie speciala: scaunul soferului este reglabil electric, pedalierul ajustabil, la acestea adaugandu-se oglinzile reglabile - toate trei avand functia memorare. La scoaterea cheii din contact, scaunul soferului se retrage pentru a facilita coborarea.

Elementele de siguranta pasiva incep chiar cu structura vehiculului. Fabricata dintr-un otel cu o inalta limita de elasticitate, caroseria reactioneaza in cazul unui impact ca o adevarata celula de supravietuire.

De asemenea, Murano dispune de 6 airbag-uri cu doua trepte de umflare, centuri de siguranta cu pretensionare si limitator de efort pentru scaunele fata si centuri cu prindere in trei puncte pentru toate cele 5 locuri.

Fiind un vehicul cu tractiune integrala, Murano are o multime de caracteristici inscrise in zona sigurantei active, incepand cu pozitia inalta de conducere, sistemul ESP+ si terminand cu farurile bi-xenon.

Propulsorul de 3,5 litri V6 cu care este echipat Murano, provine din renumita serie VQ, dezvoltata de Nissan, si pe care Ward’s a catalogat-o in fiecare an de la debutul sau din 1994, ca apartinand "celor mai bune 10 motoare din lume".

Propulsorul VQ este realizat de cea mai moderna fabrica de asamblare a motoarelor din lume – cea din Iwaki, Japonia – unde, in fiecare an, sunt produse mai mult de jumatate de milion de unitati.

Acelasi motor pune in miscare o diversitate de vehicule cum sunt Nissan Altima, minivan-ul Quest si Pathfinder 4x4 din America de Nord… dar fanii din Europa il stiu mai bine ca izvorul de forta de sub capota puternicului 350Z.

Pe parcursul testului, nu am gasit foarte multe neajunsuri acestui autovehicul, poate principala nemultumire fiind legata de consumul de combustibil, destul de ridicat in trafic urban, circa 20 de l benzina, la 100 km parcursi. Cine are bani, nu ar trebui sa ezite, caci este, fara indoiala, una din masinile de referinta in clasa ei. Pretul CIP al Murano in Romania este de "doar" 37 500 euro.

Caroserie

+ Design superb, calitatea realizarii, aerodinamica

- Parasocuri vopsite, expuse la zgarieturi pe drumuri neamenajate

Habitaclu

+ Spatiu interior, nivel de echipare, design, tehnologii de varf

- Putea avea spatii de depozitare mai multe si mai bine studiate

Confort

+ Suspensie excelenta, insonorizare deosebita, sistem audio de varf

- Sistemul audio nu are capabilitate MP3

Motor/transmisie

+ Motor foarte performant, cutie de viteze CVT incredibila

- Consum de combustibil foarte ridicat in trafic urban

Tinuta de drum

+ Comportament rutier impecabil

- Necesita atentie la manevrele in trafic urban

Siguranta

+ Dotari standard foarte bune

-

Nissan Murano 3,5l V6

Motor 3,5l V6 24 supape

Tip 6 cilindri in V

Capacitate cilindrica (cmc) 3498

Putere maxima (CP/rpm) 245/5800

Cuplu maxim (Nm/rpm) 333/4400

Dimensiuni

Lxlxi (mm) 4765/1880/1690

Masa totala (kg) 1790

Portbagaj (l) 923/2310

Garda la sol (mm) 180

Performante

Acceleratia 0-100 km/h (s) sub 8 s

Viteza maxima (km/h) 200

Consum mediu declarat (l/100 km) 12,3

Consum mediu in test (l/100 km) 14,6

Preturi

Pret CIP 37 500 euro

Pret DDP -