Liderii sindicali de la CFR au declansat greva abia dupa ce ministrul Dobre i-a scos din consiliile de administratie ale firmelor patronate de minister. Functiile, de pe urma carora primeau sute de milioane de lei fiecare, le fusesera facute cadou de fostul ministru Mitrea. Drept recunostinta, in patru ani, Mitrea a fost deranjat de numai doua greve de avertisment a cite doua ore.

Liderii de sindicat ai ceferistilor au cistigat sute de milioane de lei, fiind membri in CA-urile SNCFR. Acest privilegiu le-a fost creat de Miron Mitrea, dar le-a fost luat de Gheorghe Dobre. De aici, un motiv in plus sa declanseze greva generala.

In decembrie 2004, cind s-a instalat ca ministru al Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Gheorghe Dobre a decis ca toti liderii sindicali de la calea ferata sa fie exclusi din consiliile de administratie ale structurilor CFR, unde fusera numiti, prin ordin, de fostul ministru Miron Mitrea.

De remarcat ca in perioada in care a fost ministru al Transporturilor, Miron Mitrea nu s-a confruntat cu nici o greva generala la calea ferata. In patru ani de mandat, el a avut parte doar de doua greve de avertisment, dar care s-au incheiat rapid.

Ion Molea, liderul Federatiei Miscare-Comercial (in care sint inscrisi peste 60% dintre angajatii CFR), a reusit performanta sa cistige 60 de milioane de lei lunar cit timp a fost membru in consiliile de administratie ale Companiei Nationale de Cai Ferate.

Intr-un un singur an, liderul sindical a cistigat, datorita pozitiei de membru in consiliile de administratie, in jur de 720 de milioane de lei. In plus, o parte dintre banii cistigati au venit si de la alte societati care apartin de CFR si unde Molea era tot membru in consiliile de administratie: BC Tipografia Filaret SA si SAAF SA.

„Am fost in consiliile de administratie ale acestor societati de la calea ferata, ca repre-zentant al sindicatelor, potrivit legii. Cind a venit noul ministru… asta e, a facut dinsul noile echipe si ne-a scos pe noi", ne-a declarat Ion Molea.

„Erau cu sutele"

Iulian Mantescu, vicepresedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, ne-a recunoscut si el ca a fost membru in Consiliul de Administratie al CFR Marfa si ca a fost dat afara, in decembrie 2004, de catre noul ministru. Aceasta pozitie ii aducea lui Mantescu un venit lunar cuprins intre 15 si 20 de milioane de lei.

Voicu Sala, presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, explica mecanismul prin care liderii sindicali ajungeau in consiliile de administratie: „Erau cu sutele liderii sindicali membri in consiliile de administratie la CFR. Ei intrau in aceste structuri prin ordin direct semnat de ministrul Miron Mitrea. In teritoriu, liderii sindicali mai mici erau numiti de catre sefii de regionale.

Si pe mine m-a rugat Mitrea, dar eu am refuzat. Pe mine m-a pus un sef de regionala, cu forta, intr-un consiliu de administratie, fara sa stiu". La rindul sau, Miron Mitrea recunoaste, prin intermediul consilierei sale Manuela Dumitru, ca liderii sindicali de la calea ferata erau numiti in CA-urile SN CFR prin ordinul ministrului. „Aceasta situatie exista si pe vremea lui Basescu", ne-a transmis Mitrea.

Afaceri la verificat

Gheorghe Dobre a declarat ca va verifica daca CFR a incheiat afaceri cu firmele private ale liderilor sindicali de la calea ferata. „Eu nu sint vinovat de nimic. Io sint fermier, am vaci, oi, porci, gaini… nu am afaceri cu CFR-ul. ", spune Molea.