In ciuda recordului de vanzari, dealerii de automobile din Romania se tem ca afacerile lor ar putea fi in pericol odata cu integrarea tarii in Uniunea Europeana.

Romanii au cumparat 256 000 de automobile noi in 2005 -- o crestere de 42% fata de anul anterior.

Afacerea automobilelor infloreste in Romania. Potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), romanii au cumparat anul trecut 256 000 de autovehicule noi -- cu 42% mai mult decat in perioada similara a anului 2004 si aproape dublu fata de intreg anul 2002.

Exista mai multe explicatii. In primul rand, impozitul unic pe venit, de 16%, introdus in ianuarie 2005 a marit salariile din tara cu pana la 30%. De asemenea, 2005 a fost primul an in care rata de schimb a monedei nationale s-a apreciat. De exemplu, in octombrie 2004, 1 dolar valora 33 000 lei si 1 euro 41 000 lei.

In martie 2005, paritatile erau de 27 000 lei pentru 1 dolar si 36 000 lei pentru 1 euro.

Preturile automobilelor din Romania sunt exprimate in euro si cateodata in dolari, ceea ce a facut ca acestea fie cu 12% pana la 18% mai ieftine. Cresterea economica a jucat de asemenea un rol important, precum si noua subventie de stat in valoare de 1 000 euro acordata persoanelor care si-au schimbat automobilele mai vechi de 12 ani.

"Am cumparat un Renault Megane Sedan nou cu cateva luni in urma. Sora mea are o Skoda Fabia din martie 2005. Si masina ei a fost tot noua", declara Florin Tarcatu, consultant de vanzari in varsta de 32 de ani din Bucuresti. "Prietenul meu cel mai bun asteapta livrarea unui Opel Astra din Germania.

Doi colegi si trei vecini de-ai mei si-au schimbat si ei masinile anul trecut si toti si-au cumparat masini noi."

Asemenea intamplari pot fi auzite in prezent in toata tara, dar in special in orasele mari, in randul persoanelor cu varste cuprinse intre 25 si 45 de ani si care castiga cel putin dublul salariului mediu lunar de 200 euro.

In ciuda rezultatelor incurajatoare, majoritatea dealerilor de automobile privesc spre viitor cu ingrijorare. "Speram ca autoritatile sa ne auda si sa ia masurile necesare pentru a evita ca Romania sa devina o a doua Polonie dupa ianuarie 2007", a declarat Directorul Comercial pentru Dacia Logan, Jean-Michel Sicre, in timpul unei intalniri a APIA.

Sicre s-a referit la modul in care a reactionat piata poloneza dupa aderarea la Uniunea Europeana, in mai 2004, cand toate restrictiile de import au fost suspendate.

Alti membri noi ai UE au ales un drum diferit si au impus restrictii asupra importurilor de masini uzate. "Romania ar trebui sa faca acelasi lucru in momentul in care va deveni membra a UE. Oficialii trebuie sa inteleaga ca trebuie sa protejeze fabricile locale de automobile, mediul si siguranta traficului", a declarat presedintele APIA, Brent Valmar.

Printre solutiile posibile se numara interzicerea importurilor de autovehicule care contravin reglementarilor de control al poluarii. Altii au sugerat introducerea unei taxe proportionale cu numarul de kilometri parcursi de autovehicul. Alta idee ar fi implementarea unor reglementari similare celor din Republica Ceha, unde nici o masina mai veche de opt ani nu poate fi inmatriculata.

Pe strada insa, opiniile sunt impartite. "In loc sa dau 1 000 - 1 500 de euro pe o Dacie veche de opt pana la zece ani, cunoscuta pentru lipsa de fiabilitate si siguranta, mai bine dau aceeasi bani pe o masina occidentala pe care in prezent nu o pot inmatricula in Romania", explica Dan Toader, un fermier de 48 de ani din judetul Prahova.

Primele semne de schimbare a pietei au aparut deja. In primele trei luni ale anului, dealerii romani au vandut 58 000 de masini noi, cu doar 4,3% mai mult decat in aceeasi perioada a anului 2005.