75 de miliarde de dolari valoreaza in prezent piata mondiala a retelelor de telefonie, cablu tv si Internet. Expertii estimeaza ca pina in 2011 valoarea ei se va dubla. Peste 200 de milioane de gospodarii sint conectate, in prezent, la retele de banda larga, cunoscute si sub numele de broadband, arata raportul „Retelele Generatiei Viitoare“, realizat de agentia Arthur D. Little.

Olanda, Franta si Elvetia sint pietele cu cea mai rapida dezvoltare in acest domeniu, rata de penetrare a pietei crescind anul trecut cu 16%. Mai mult, autorii studiului sint convinsi ca Olanda va fi prima tara care va atinge procentul de 100%.

Servicii de peste 30 Mb/s

In Europa de Vest, expertii estimeaza o crestere anuala a ratei de penetrare de 11% in urmatorii doi ani si o dezvoltare de 6% intre 2008 si 2011. De asemenea, specialistii de la Arthur D.

Little considera ca jumatate dintre utilizatorii de broadband vor beneficia de servicii de 6-30 Mb/s, iar un procent de 10% se vor bucura chiar de servicii de peste 30 Mb/s (in contextul in care in prezent, in Romania, rata medie variaza intre 384 Kb/s si 2 Mb/s).

In ceea ce priveste Internetul, Norvegia, Germania si Marea Britanie se vad cel mai bine in calendarele viitorului, avind in vedere ca, la sfirsitul lui 2005, Germania avea 11 milioane de abonati, constituind cea mai mare piata din Europa.

Raportul observa cite un trend principal pentru dezvoltarea fiecarei regiuni, dind ca exemple preturile din Olanda si inovatiile din Franta.

Utopia 2011

Autorii raportului sint insa mult mai optimisti: in urmatorii cinci ani, Internetul va ajunge in 80-90% din locuintele europene, inclusiv in tarile din finalul clasamentelor.

Mai mult, rivalitatea dintre gigantii Google, Yahoo!, eBay, Apple si Microsoft se va transforma in colaborare, integrarea serviciilor fiind principiul conducator in noua generatie a broadbandului.

Acelasi viitor prietenos este prevazut si pentru France Telecom, British Telecom, Deutsche Telekom, Vodafone si Telefonica. De asemenea, cei de la Arthur D. Little sint de parere ca utilizatorii nu vor mai fi obsedati de viteza de acces, miza fiind flexibilitatea si crearea propriilor servicii multimedia, oricind si oriunde, la preturi convenabile.

In acest sens, operatorii de cablu care ofera fibra optica si companiile traditionale de telecomunicatii vor conduce investitiile pe vechiul continent.

Transferul de putere

Companiile vor fi obligate, intr-un mediu din ce in ce mai concurential, sa recurga la convergenta serviciilor si la dezvoltarea mobilitatii. Mai mult de atit, ele vor imprumuta din atuurile competitorilor indirecti. Vor fi la mare trecere, spun coordonatorii cercetarii, videotelefonia si continutul tv la cerere.

Operatorii de Internet se vor implica in serviciile telefonice, iar studiourile hollywoodiene, asa cum au inceput deja sa aplice strategia, isi vor transmite produsele pe Internet si ipoduri, depasind mediile traditionale.

„In prezent, broadband inseamna telefonie, televiziune si Internet. In urmatorii ani, va primi o serie de alte semnificatii“, anunta consultantii Arthur D. Little.

Citeste articolul complet in Cotidianul