De câteva zile, Primăria Sectorului 5 a început să ”taie” din trotuarele de pe Șoseaua Panduri ca să facă locuri de parcare. Lucrările sunt executate de Compania Municipală Străzi, Poduri și Pasaje București. Cetățenii din zonă nu au fost consultați înainte de începerea lucrărilor și sunt nemulțumiți fiindcă rămâne mai puțin spațiu pentru pietoni, iar săpăturile afectează copacii de pe bulevard. Într-o petiție adresată Primăriei, oamenii cer oprirea lucrărilor. Bulevardul este unul superb, cu trotuare generoase, umbrite de arbori maturi. Din experiența Sectorului 3, o parte dintre arborii afectați de astfel de lucrări s-au uscat în câteva luni.

Lucrari Sos Panduri - 10Foto: Hotnews

”Pe Șoseaua Pandurilor au fost demarate ample lucrări de reamenajare a trotuarelor. Mai precis, trotuarele vor fi dramatic reduse la o lățime maximă de 1.5 metri. Ce se vede în fotogafii, delimitat de marcajele cu vopsea, reprezintă exact conturul locurilor de parcare ce vor lua locul spațiului pietonal. Ca locatari, nu am fost consultați în prealabil, oferindu-se doar niște afișe sumare din partea companiei executante (Străzi, Poduri și Pasaje București) în care se menționează demararea lucrărilor în zonă. Atragem atenția că arborii bogați și sănătoși care bordează trotuarul vor fi afectați (posibil până la uscare) de tăierea rădăcinilor și betonarea spațiului din jurul lor pentru realizarea acestor parcări”, se arată în petiția inițiată de locuitorii din zonă, care a strâns în câteva zile circa 300 de semnături.

Oamenii spun că după finalizarea lucrări vor avea loc de parcare mai puține mașini iar pietonii vor rămâne și cu trotuarul mai îngust.

”Totodată, atragem atenția locuitorilor de pe Șoseaua Panduri că marea parte a mașinilor care aparțin locatarilor blocurilor din zonă nu vor mai avea loc în noua configurație a străzii impusă de Primarul Sectorului 5, Daniel Florea, acestea urmând să aglomereze și mai mult străzile și aleile laterale”, spun cetățenii.

Aceștia cer Primăriei Sector 5 să oprească lucrarea.

” Ca locatari ai blocurilor de pe Șoseaua Panduri, solicităm oprirea lucrărilor și păstrarea trotuarului în forma actuală. Lățirea carosabilului nu este o soluție pentru decongestionarea traficului și, cu atât mai puțin, pentru reducerea gradului de poluare. Iar legat de abordarea destul de tacită a demarării lucrărilor, solicităm consultarea populației locale atunci când vine vorba de decizii și acțiuni cu impact major asupra calității vieții”, se mai arată în petiție.

Aurelia, un cetățean din zonă, spune că într-un oraș poluat ca Bucureștiul, Primăria ar trebui să fie preocupată de extinderea spațiilor verzi și a celor pietonale. În plus, aceasta este revoltată că o astfel de lucrare se face fără consultarea riveranilor, primii afectați.

”Într-un oraș sufocat, în care pietonii, familiile cu copii mici în cărucioare, persoanele cu dizabilități se deplasează din ce în ce mai greu printre mașini parcate pe trotuare (acolo unde există), administrația locală ar trebui să fie preocupată de amenajarea spațiilor de promenadă, de conservarea și extinderea spațiilor verzi, de încurajarea mișcării în aer liber. Ori ceea ce se întâmplă în Panduri este exact opusul a ceea ce o administrație responsabilă ar trebui să facă pentru starea de bine, de confort a cetățenilor ei. Mutilarea trotuarelor și a spațiilor verzi din Șoseaua Panduri vine după ce în urmă cu un an aceeași administrație de sector a înțeles să toaleteze copacii din zona tot prin mutilare, oamenii trezindu-se peste noapte că în față ferestrelor le-au mai rămas doar trunchiuri de pomi, fără pic de verdeață. Acum, odată cu dispariția a trei sferturi din trotuar, dispar și spațiile verzi din față lor și nu există nicio certitudine că lucrările care se fac nu vor afecta și puținii copaci din zona. Dincolo de faptul că administrația locală este complet lipsită de viziune, ceea ce deranjează este că astfel de demersuri, care au impact direct asupra unui număr major de oameni care locuiesc acolo, sunt demarate fără nicio consultare, fără că oamenii să fie întrebați ce își doresc și care sunt nevoile lor”, a explicat Aurelia Pentru HotNews.ro.

Si Irina Zamfirescu, un alt locuitor al zonei, spune că proiectul este unul complet împotriva mobilității urbane sustenabile.

”Bucureștiul trăiește blestemul orașului condus de oameni care urăsc trotuarele și copacii. Proiectul din Panduri este unul complet împotriva mobilității urbane sustenabile – parcarea înghite mai bine de jumătate din trotuar. Iar lucrările au dus la secționarea rădăcinilor copacilor. Trotuarul din Șoseaua Paaduri era unul generos, care accentua caracterul rezidențial al zonei, prin spații ce permiteau comunității plimbarea și accesarea în siguranță a spațiului public. Nu mai este cazul. Primarul a decis, o dată în plus, că mașinile au prioritate la spațiile publice din oraș. Pare ireal că ierarhia nevoilor orașului, pentru Daniel Florea, începe cu mașinile când vine vorba de această zonă. Pare că a tranșat eronat dilema contemporană – ce a fost primul, omul sau mașina? Cu fiecare metru de trotuar pierdut și cu fiecare copac uscat din cauza lucrărilor edililor, Bucureștiul își confirmă statutul de oraș dezvoltat în ciuda sănătății oamenilor ce-l locuiesc”, a declarat Irina Zamfirescu pentru HotNews.ro.

Ce lucrări se fac pe Șoseaua Panduri

La începutul acestui an, Consiliul General al Municipiului București a aprobat Asocierea dintre Administrația Străzilor București și Consiliul Local Sector 5 pentru realizarea în comun a lucrărilor de interes public de pe străzile aflate în administrarea Primăriei Capitalei, aflate în Sectorul 5 (HCGMB70/14 februarie 2020). În protocol nu este specificat numele străzilor pe care Primăria Sectorului 5 va face lucrări, însă este posibil să fie și Șoseaua Panduri, lista fiind stabilită ulterior de Primăria de Sector cu Administrația Străzilor.

Într-un filmuleț postat de pagina de Facebook, primarul Sectorului 5 explică ce lucrări se fac pe Șoseaua Panduri.

”Sper să punem începe parcările de pe Mărgeanu și de pe Panduri. Avem toate proiectele tehnice gata, mai avem doar niște avize care trebuie scoase azi sau mâine. Mi-e și teamă să mai dau termene fiindcă de câte ori dau un termen se mai găsește unul care mă mai amână câte o săptămână două fără motiv. Pe Panduri vom face parcări în spic. Rugămintea este să respecrați indicațiile Poliției Locale și ale constructorului, trebuie să mutați mașinile în perioada de 2 luni cât se vor face parcările”, explica primarul pe 12 iunie.

Acesta a prezentat și un proiect tehnic pe care scria că se vor face 116 parcări, pe o suprafață de 1526 mp, iar trotuarul va fi reabilitat - 4509 mp.

Cât costă lucrarea nu știm deoarece nu sunt date în acest sens pe site-ul Primăriei Sector 5, nici pe cel al Companiei Municipale Străzi, Poduri și Pasaje București.