Consiliul General a respins proiectul prin care primarul Gabriela Firea dorea să deconteze combustibil de până la 500 lei/lună pentru persoanele din regiunea București-Ilfov care fac car-sharing pentru a ajunge la muncă sau a-și duce copii la școală. PNL, PMP si USR au votat împotrivă. Proiectul nu a trecut deoarece a lipsit un consilier de la PSD-ALDE și astfel nu au mai avut majoritate. Reamintim că 21 de grupuri civice și ONG-uri au cerut consilierilor generali să nu aprobe proiectul pentru că nu va face decât să încurajeze folosirea mașinii personale. Primarul Gabriela Firea spune că lucrurile vor sta exact pe dos, și numărul de mașini care intră în oraș se va reduce cu până la 75%.

Gabriela FireaFoto: Agerpres

”Așa veți fi cunoscută in istorie, doamnă Gabriela Firea! Daca unii sunt cunoscuți că parcau autobuzul, alții că dărîmau chioșcurile si hăituiau câinii vagabonzi, unii pentru investiții in străzi, dar mai ales in borduri, dvs. veti rămâne în amintirea bucureștenilor ca Regina voucherelor! Când am citit prima data ceea ce propuneți, am crezut că doriti o SIMULARE a traficului, nicidecum o STIMULARE. Știu ca sunt la modă simularile zilele acestea, dar lasați traficul in pace, dna primar! Si asa de-abia se mai târâie dupa #revolutia dvs. Nu-mi permit să vă dau aici definiția unui program, sunt convins că știți bine ce inseamnă. Ceea ce ne propuneți astăzi nu are legătură cu vreun program, e doar o înșiruire de lucruri pe care le-ați găsit aplicate prin alte părți și credeți că se vor potrivi ”după ureche” și în București. Să faci un așa zis program dar să nu ai niciun studiu, nicio cifră, nici o țintă, asta înseamnă să vrei doar PR pe banii și nervii bucureștenilor! Să dai vouchere de combustibil în condițiile supraaglomerării existente deja, ăsta chiar e un soi de...curaj pe care nu îl înțeleg. Să vrei să faci firmă de carsharing a primariei atunci când există deja agenți economici care oferă servicii de acest tip, asta chiar arată nivelul dvs. de înțelegere a mecanismelor economiei de piață! Acest segment s-ar dezvolta în continuare dacă i-ați asigura condițiile de bază, trafic cât de cât fluent și locuri de parcare rezervate! Așadar acest așa-zis Program e ca apa sfințită și nu va imbunătății cu nimic calitatea vieții bucureștenilor pe care de 2 ani și jumătate i-ați blocat în trafic!”, a declarat Cătălin Deaconescu, consilier general PNL.

”Gabriela Firea a venit în ședința de astăzi cu un proiect care ar fi adus în oraș mai multe mașini, mai multă aglomerație și mai multă poluare. Din fericire, proiectul nu a trecut. Au mai fost de asemenea câteva proiecte care se referă mai degrabă la intenții generoase decât la măsuri concrete. Toate însă demonstrează un singur lucru: că Gabriela Firea este depășită de situație, este depășită de funcția pe care o deține și este, cu siguranță, depășită de problema traficului. Am constatat astăzi, încă o dată, că la Primărie nu există studii de trafic, nu există analize, nu există proiecții, nu există nici măcar un minim bun simț intelectual”, a declarat Roxana Wring, președinte USR București și consilier municipal. ”Se propun soluții scoase din pălărie care nu pot fi nici măcar implementate și se invocă – de parcă ar fi o mare victorie – intenția de a depune cereri de finanțare. Practic, Gabriela Firea se laudă cu lucruri de care ar trebui să-i fie rușine. Revoluția în trafic a fost înăbușită în vorbe de Gabriela Firea”, a afirmat Roxana Wring, consilier USR.

“Vreau să le mulțumesc colegilor consilieri generali din grupul PSD și ALDE pentru votul de astăzi, pentru ca au demonstrat încă o dată că nu au uitat care le este misiunea, aceea de a vota exclusiv in beneficiul bucurestenilor, si nu la comanda politica. Proiectul este unul benefic pentru Capitală și pentru zona limitrofă, pentru ca prin implementarea lui se vor reduce semnificativ traficul si poluarea. S-a văzut astăzi că noi am avut bunăvoința și am explicat proiectul pe larg, punct cu punct, deci colegii de la PNL, USR și PMP nu pot spune că nu au fost lămuriți, cu toate acestea au ales să voteze politic, pentru că, mai nou, tema lor politică este de a vota împotriva bucureștenilor. Eu cred că astăzi toți bucureștenii au văzut care este realitatea, cine votează pentru bucureșteni și cine votează pentru interese politice și financiare. Le mulțumesc încă o dată celor care au fost serioși și iubitori de București și bucureșteni, si au votat pentru, si va garantez ca voi reveni cu acest proiect in luna noiembrie”, a declarat primarul Gabriela Firea.

Programul propus se numește ”Stimularea mobilității și descongestionarea traficului din Municipiul București”.

Programul propune următoarele direcții de acțiune:

- Stimularea prin decontarea combustibilului în valoare de până la 500 de lei/lunar în vedereaincurajarii unor asocieri voluntare prin care un grup de utilizatori din regiunea de dezvoltare București-Ilfov folosesc în comun, autoturismul proprietate personală în vederea efectuării deplasărilor regulate a persoanelor care au aceeași direcție de deplasare, cu destinația Municipiul București.

- Stimularea prin decontarea combustibilului în valoare de până la 500 de lei/lunar în vederea încurajării unor asocieri voluntare prin care părinții elevilor unităților de învățământ primare și secundare de pe teritoriul Municipiul București, care au domiciliul în regiunea de dezvoltare București-Ilfov pot folosi în comun, autoturismul proprietate personală în vederea transportului copiilor, la instituțiile de învățământ primare și secundare de pe teritoriul Municipiul București, care vor fi selectate în cadrul unui proiect pilot.

- Înființarea unui sistem municipal de car-sharing, dotat cu autoturisme ecologice - electrice sau hibrid, care să poată fi folosit de către cetățeni pentru deplasare în Municipiul București.

- Înființarea unui serviciu municipal de transport dotat cu microbuze școlare care să faciliteze transportul elevilor din ciclul primar şi secundar pe teritoriul Municipiului București.

- Înființarea unui sistem municipal de bike-sharing, dotat cu biciclete electrice, care să poată fi folosit de cetățeni pentru deplasarea în oraș.

”La sfârșitul anului 2017, conform datelor de pe site-ul www.inse.ro în România erau un număr de 5.998.194 de autoturisme înmatriculate în circulație, din care la nivelul Municipiului București numărul era de 1.058.317 buc. (adică 17,6% din total), iar la nivelul județul Ilfov 132.841 buc. (adică 2,21% din total). Creșterea cea mai mare, de cca. 41 % a numărului de mașini înmatriculate în Ilfov în anul 2017 față de anul 2014, se reflectă în gradul de aglomerare a arterelor din Municipiul București întrucât toate acestea sunt utilizate că mijloace de transport individuale pentru cetățenii ilfoveni care au locuri de muncă sau desfășoară activități sociale, economice în Municipiul București, în detrimentul transportului public mai puțîn dezvoltat în toate localitățile județului. (...) Pentru a reduce traficul din București cu până la 25%, serviciile de car-sharing, car-pooling și bike-sharing pot atinge acest obiectiv prin programe de mobilitate urbană. Pe baza unui studiu efectuat la începutul lunii octombrie 2018 cu privire la elevii transportați la unitățile de învățământ aflate în proximitatea liniei de tramvaie 1/10, de către părinții ce dețîn autoturisme proprietate personală, reiese că se transporta un număr de 1,28 copii/autoturism, aglomerandu-se nejustificat arterele din zona respectivă, precum și cele care converg către aceste unități de învățământ. Schemele de grupare a autoturismelor pot fi integrate în transportul public și încurajează proprietarii de autoturisme să renunţe la utilizarea individuală a vehiculului propriu și utilizarea în comun, prin asociere voluntară și utilizarea la maxim a capacității de transport pentru autoturismul proprietate personală pentru deplasările regulate a persoanelor care au aceeași direcție de deplasare cu destinația Municipiul București, pentru transportul copiilor, la instituțiile de învățământ primare și secundare de pe teritoriul Municipiul București, care vor fi selectate în cadrul unui proiect pilot”, se arată în motivarea proiectului de hotărâre.