Blocul Aro (Cinematograful Patria), clădire monument istoric de pe bulevardul Magheru, din centrul Capitalei, este acoperit de câțiva ani de reclame (meshuri), una chiar pentru un eveniment la care municipalitatea era partener, deși Legea interzice acest lucru. Asociația Bucureștiul între Da și Nu a făcut mai multe sesizări la Primăria Capitalei, firma care a pus reclamele a fost amendată, dar meshurile au apărut imediat la loc, sub privirile îngăduitoare ale autorităților. Societățile care pun meshurile pot încasa până la 10.000 de euro/lună/bucată pentru zona Magheru, potrivit unor surse din piața de publicitate, iar o bună parte revine la asociația de proprietari.

Bloc Aro acoperit reclamaFoto: Bucureștiul între Da și Nu

”Am început în anul 2017 cu o sesizare adresată PMB, în legătură cu amplasarea unui mesh publicitar pe fațada Blocului Aro, proiectat de Horia Creangă în anul 1933 și inclus în lista monumentelor istorice. La momentul respectiv asociația de proprietari a fost somată să prezinte documentele legale. În luna aprilie, societatea Euromedia Group a fost sancționată contraventional. În luna mai, Blocul Aro este acoperit din nou de mesh-uri publicitare, de această dată unul dintre aceste mesh-uri promova chiar un eveniment cultural organizat de Art Safari București și PMB prin CREART (Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului”, au declarat reprezentanții asociației Bucureștiul între Da și Nu pentru HotNews.ro.

Situația a continuat și după ce o parte din clădire a fost dată în administrare Primăriei Sector 1, respectiv cinematograful.

”În luna mai, Cinematograful Patria intră în administrarea Primăriei Sector 1 pentru reabilitare, așadar am realizat o nouă sesizare către PS1 prin care le solicitam, în calitate de administrator, să desființeze mesh-urile amplasate ilegal (poză 5). În luna iunie Societatea United Media SRL este notificată să desființeze structura publicitară amplasată ilegal (este vorba de mesh-ul de dimensiuni mai mici) (poză 6). Cu toate că am cerut un punct de vedere, societatea nu a răspuns solicitării noastre”, mai spun reprezentanții asociației.

Situația nu este una izolată, din păcate o bună parte din clădirile de pe acest bulevard, clasat ca monument istoric, fiind acoperite de reclame.

Asociația a cerut Poliției Locale a Municipiului București să identifice societățile care expun mesh-uri publicitare pe opt clădiri emblematice de pe bulevardul Magheru și Calea Victoriei:

1. Gheorghe Magheru 12-14 - Blocul Aro - proiectat de către Horia Creangă în anul 1933, este acoperit de societățiile EUROMEDIA GROUP S.A și UNITED MEDIA S.R.L;

2. Gheorghe Magheru 2-4 – Imobilul Scala - proiectat de către Rudolf Fränkel în anul 1935, este acoperit de societățiile UNITED MEDIA S.R.L, EUROMEDIA GROUP S.A și INGA MEDIA OUTDOOR SRL;

3. Gheorghe Magheru 8 – Garajul Ciclop - clădire construită în 1928 – nu a fost identificată societatea și nici proprietarul;

4. Strada Biserica Amzei 29 – Clădirea Crucea Roșie un exemplu remarcabil al stilului Art Deco, acoperită de către UNITED MEDIA S.R.L;

5. Nicolae Bălcescu 16 – Blocul Creditul Minier - proiectat de către arhitectul State Balosin în anul 1937, este acoperit de societatea DEFI ROMÂNIA SRL.

6. Nicolae Bălcescu 22 – Imobilul Sun - realizat de către Herman Clejan în anul 1934-1935 este acoperit de societatea IMPERIAL GOLD MEDIA S.R.L;

7. Calea Victoriei 43-45 - Imobilul Kretzulescu – realizat de către G.M. Cantacuzino după anul 1938, este acoperit de societatea COMPACT ADVERTISING S.R.L;

8. Calea Victoriei 143 - Imobil construit în 1922 de către societatea Construcția Modernă, condusă de inginerul Ermil Pangrati și arhitectul Ștefan Burcus, este acoperit de societatea IMPERIAL GOLD MEDIA S.R.L.

Pentru a pune capăt haosului din publicitatea stradală, Primăria Capitalei trebuia să aprobe Regulamentul Local de Publicitate al Municipiului București, document care întârzie să apară.

În data de 3 iulie 2017 a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 154/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 185/2013 privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate, iar PMB avea la dispoziție 180 de zile pentru aprobarea documentului, mai precis până în luna ianuarie 2018. Primarul general, Gabriela Firea, a declarat în mai multe rânduri că va rezolva această problemă.

"Într-o şedinţă de Consiliu General viitoare vom dezbate şi aproba un regulament de publicitate, astfel încât să nu se mai întâmple ceea ce se întâmplă acum la noi în oraş şi nu se mai întâmplă nicăieri în lume. Oricine vrea să îşi monteze o prismă, un trepied, un banner, un panou... nimeni nu îl întreabă nimic, nu îl întreabă de sănătate, are - n-are voie, sunt îndeplinite condiţiile de siguranţă? Nimic! Pur şi simplu este haos în acest domeniu", declara în luna martie, în cadrul unei ședințe de Consiliu General, primarul Gabriela Firea.