A trecut aproape un an si jumatate de cand Ministerul Mediului a dat Primariei Capitalei 10 milioane de euro pentru a face 100 de km de piste pentru biciclete, insa nici pana acum municipalitatea nu a folosit acei bani. Asta desi primarul Sorin Oprescu a promis in mai 2014 ca noile piste vor fi gata cel tarziu la sfarsitul anului 2015. Cresterea numarului de biciclisti, combinata cu lipsa pistelor, duce la tensiuni tot mai mari intre biciclisti, pietoni si soferi. Astfel, soferii trimit biciclistii pe trotuar, pietonii ii trimit pe strada, unde sunt injurati de soferi, si invers.

Marsul biciclistilorFoto: HotNews.ro

In prezent, Bucurestiul are circa 7 km de piste pentru biciclete. Si asta desi in perioada 2008 si 2010 Primaria Capitalei a platit 11 milioane de euro pentru amenajarea a 122 km de piste pentru biciclete. Acestea au fost amenajate pe trotuar, prin vopsirea asfaltului, insa fara ca bordurile sa fie aduse la nivel si avand tot felul de obstacole pe traseu (chioscuri de ziare, florarii, stalpi, pomi, tomberoane), iar Politia Rutiera le-a inchis pentru ca nu erau sigure.

Reprezentantii municipalitatii spun ca inca nu s-au apucat sa construiasca noile piste pentru biciclete deoarece nu au finalizat reanalizarea traseelor dupa discutiile din Grupul de Mobilitate de la Primarie din care fac parte specialisti si ONG-isti.

"In grupul de Mobilitate, in urma discutiilor cu biciclistii, s-a luat decizia ca pistele pntru biciclete sa nu se faca pe arterele principale din cauza ca acestea sunt foarte poluate. Acum se lucreaza la noile trasee si inca nu s-a finalizat lista. Dupa ce se va finaliza se va demara procedura de licitatie pentru proiectare si executie", au declarat reprezentantii municipalitatii pentru HotNews.ro.

Anul trecut in mai, Primaria Capitalei a prezentat o lista cu arterele unde vor fi trasate pistele pentru biciclete, iar primarul Sorin Oprescu promitea ca municipalitatea va incepe in luna iulie 2014 amenajarea noilor piste, iar lucrarile se vor finaliza cel tarziu la sfarsitul anului 2015. In plus, Oprescu mai promitea ca vor fi refacute si o parte dintre pistele realizate de primarie intre 200-2010 si inchise de Politia Rutiera.

Potrivit informatiilor prezentate la vremea respectiva, pistele noi urmau sa fie trasate pe urmatoarele bulevarde:

- inelul principal de circulatie: Bd. Iancu de Hunedoara, Sos. Stefan cel Mare, Sos. Mihai Bravu, Calea Vacarestilor, str. Nitu Vasile, Str. Izvorul Rece, Drumul Gazarului, Str. Progresului, Bd. Geniului, Sos. Grozavesti, Pasajul Basarab si Bd. Nicolae Titulescu pana la inchiderea inelului.

- Pe axa Est-Vest: din Militari, pe bd. Iuliu Maniu pana pe Soseaua Pantelimon.

- pe axa Nord-Sud: Soseaua Berceni - Sos. Oltenitei - Sos. Viilor - Bd. Tudor Vladimirescu - Sos. Panduri - Sos Grozavesti pana la bd. Bucurestii Noi.

- in centul Capitalei: pe Bd. Iuliu Maniu - Bd. Regina Elisabeta - Bd. Carol I, Calea Calarasi; Bd. Tineretului - Bd. Dimitrie Cantemir - Bd. I.C. Bratianu - Bd. Nicolae Balcescu - Bd. Magheru - Bd. Lacar Catargiu.

Ulterior, reprezentantii municipalitatii au declarat ca in urma deiscutiilor cu biciclistii s-a ajuns la concluzia ca este mai bine ca bvenzile pentru biciclete sa fie amplasate pe strazile secundare. De atunci nu s-a mai intamplat nimic. S-a realizat doar pista de biciclete de pe Calea Victoriei, dar care nu face parte din acest propiect.

Bucurestiul mai are in prezent doar circa 7 km de piste pentru biciclete, potrivit raportului Organizatiei pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania (OPTAR) pe anul 2015. Acestea sunt pe: pe bd. Liviu Rebreanu (1,67 km), str. Buzesti (1,24 km), Bulevardul Aviatorilor (2,11 km ), bd. Prezan (0,5 km) str. Constantin Marinescu (0,45 km), Calea Victoriei si Buzesti.

In 2015 au avut doua mari proteste ale biciclistilor, acestia cerand municipalitatii sa faca piste pentru biciclete. La marsul biciclistilor intitulat "Vrem un oras pentru oameni", ce a avut loc pe 25 aprilie 2015, au participat circa 8000 de persoane potrivit organizatorilor.

Si pe 4 iulie 2015 la marsul intitulat "Fara BordURA" au participat circa 350 de persoane cerand autoritatilor sa elibereze trotuarele de masini si sa faca piste pentru biciclete.

Primaria Capitalei prin Administratia Strazilor Bucuresti a creat in 2012 un prejudiciu de 10,6 milioane lei fiindca nu a refacut pistele de biciclete din Bucuresti, inchise anul trecut de Politia Rutiera, potrivit unui raport al Curtii de Conturi. Primaria Capitalei, prin Administratia Strazilor, a platit 11 milioane de euro in 2008 si 2010 pentru amenajarea a 122 km de piste pentru biciclete. In 2012, Politia Rutiera a inchis aproximativ 80% dintre aceste piste deoarece erau nefunctionale.

Curtea de Conturi a constatat "efectuarea de cheltuieli ineficace si ineficiente in valoare estimata de 10.600 mii lei ca urmare a faptului ca Administratia Strazilor nu a luat masuri de refacere a pistelor de biciclete deteriorate din multiple cauze (lucrari de interventii derulate pe trotuare, lucrari pentru realizarea "retelei metropolitane de fibra optica pentru telecomunicatii", accidente rutiere) si nici masuri pentru achizitionarea si montarea indicatoarelor de semnalizare si a stalpilor de protectie, ceea ce a condus la retragerea temporara a avizului de functionare de catre Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti - Brigada rutiera pentru 28 piste de biciclitti din cele 39 amenajate. In aceste conditii nici obiectivul amenajarii pistelor de biciclisti (crearea unui flux separat pentru acestia de traficul rutier, in conditii de siguranta), deci eficacitatea investitiei nu au fost atinse", se arata in raportul institutiei.

Cum a aruncat Primaria Capitalei pe fereastra 11 milioane de euro

Primaria Capitalei, prin Administratia Strazilor, a platit 11 milioane de euro in 2008 si 2010 pentru amenajarea a 122 km de piste pentru biciclete. In 2012, Politia Rutiera a inchis aproximativ 80% dintre aceste piste deoarece erau nefunctionale.

In 2011 insa, cu aproape un an inainte sa inchida pistele, Politia Rutiera a cerut Administratiei Strazilor sa remedieze aceste erori.

Cu toate acestea, in acest interval de timp Administratia Strazilor nu a facut nimic. Acum, institutia sustine ca pistele au iesit din garantie si firmele care au incasat cele 11 milioane de euro numai au nicio obligatie. "Pistele pentru biciclisti au fost desfiintate dupa ce au iesit din garantia oferita de firma care le-a construit", a raspuns Administratia Strazilor sec.

In 2008, potrivit informatiilor furnizate de Administratia Strazilor, s-au realizat circa 60 de km de pista pentru biciclete.

Strazile pe care s-au realizat pistele sunt: Bd. Libertatii - Piata Constitutiei - Bd. Unirii - Piata Alba Iulia - Bd. Decebal -Piata Muncii; Bd. Cantemir - Bd. Tineretului - Calea Vacaresti; Bd. Constantin Prezan - Bd. Aviatorilor; Piata Presei Libere - Campus Agronomie - Bd Kiseleff - Bd. Lascar Catargiu - Piata Romana; Bd. Basarabia - Str. Bucovina; Bd. Iuliu Maniu -Bd. Geniului - Str. Bagdasar -Str. Gh. Marinescu - Sos. Colentina - Splaiul Independentei; Splaiul Independentei - Bd. Kogalniceanu - Bd. Elisabeta - Bd. Sincai - Splaiul Unirii - Bd. Bravu - Calea Vacaresti; Str. Campia Libertatii - Bd. Baba Novac - Bd. Brancusi; Bd. N. Grigorescu -Bd. Rebreanu; Bd. L. Rebreanu - Bd. N. Grigorescu - Bd. Camil Ressu.

Realizarea acestora a costat 5 milioane de lei, echivalentul a circa 1 milion de euro. Firma care le-a construit se numeste Marcatin, iar cea care le-a proiectat Global Service. Aceste piste nu au fost semaforizate.

In 2010, potrivit raspunsului dat de Administratia Strazilor la solicitarea HotNews.ro, s-au realizat 68 de km de piste pentru biciclete. Pistele s-au trasat pe strazile: Calea Plevnei, Piata Charles de Gaulle, Bucurestii Noi, Viilor, Serban Voda, Odoarei, Valea Oltului, Soseaua Petricani, Valea Ialomitei, Valea Argesului, Ghencea, Mihai Bravu, Drumul Sarii, Polografiei, Timisoara, Drumul Taberei, Brasov, Constantin Prezan, Unirii, Oltenitei, 13 Septembrie, Sibiu, 1 Mai, Calea Dorobanti, Iancu de Hunedoara, Stefan cel Mare, Bucuresti - Ploiesti, Piata Presei, Aviatorilor, Theodor Pallady, Fantana Miorita si bd. Tudor Vladimirescu.

Amenajarea acestor piste a costat 50 de milioane de lei - circa 10 milioane de euro, si au fost realizate de firmele DUMAVA si UTI Trafic. Daca facem un calcul, pentru un km de vopsit trotuarul s-au platit 125.000 de euro. In acest pret intra si montarea semafoarelor pentru biciclete, in anumite locuri. Pentru atribuirea contractului Administratia Strazilor sustine ca a facut licitatie.

Si pistele de biciclete din acest pachet au avut un proiectant: firma Search Corporation.

In medie, pentru 1 km de pista pentru bicicleta municipalitatea a platit 150.000 de euro. Ce inseamna pista de bicicleta pentru Administratia Strazilor: un metru de trotuar vopsit cu vopsea grunjoasa verde si galbena, stantata din loc in loc cu cate o bicicleta alba.

Cine plateste pentru prejudiciul cauzat? Nimeni. Potrivit unui raspuns trimis de Administratia Strazilor la solicitarea HotNews.ro, nimeni, deoarece pistele au iesit din garantie. Institutia intentioneaza in acest moment sa construiasca alte piste pentru biciclete, acestea urmand sa fie amplasate pe carosabil.