Circa 350 de persoane au marsaluit sambata in Capitala, intre Piata Victoriei si Piata Universitatii, cerand autoritatilor sa elibereze trotuarele de masini si sa faca orasul mai accesibil pentru oameni. Printre participanti s-au aflat persoane imobilizate in scaun cu rotile, mame cu copii in carucior si pietoni. Marsul intitulat - "Orasul pentru oameni" se afla la a doua editie, prima editie fiind organizata anul trecut, in aceeasi perioada.

Marsul pietonilor 2015 - 3Foto: Hotnews

Participantii la eveniment au reclamat faptul ca trebuie sa mearga pe carsosabil fiindca trotuarele sunt ocupate de masini sau pline de gropi, iar bordurile sunt prea inalte pentru ca spatiile pietonale sa fie folosite de persoanele cu handicat sau mame cu copii in carucior.

"Am venit la protest ca sa nu mai avem borduri. Ma nemultumeste inaccesibilitatea orasului. Este un oras foarte greu de utilizat si ca parinte si ca cetatean simplu. Ma deranjeaza obisnuinta bucuresteanului de a merge pe strada si a nu merge pe trotuar pentru ca sunt masini parcate acolo si alte obiecte. Cel mai mult ma deranjeaza acea prevedere care iti permite sa parchezi pe trotuar cu conditia sa lasi un metru pentru pietoni. Nu stiu cine a inventat acea prostie, dar este foarte greu de lucrat cu asa ceva. Cer autoritatilor un oras pentru toata lumea", spune Mihai, 32 ani.

In plus, persoanele imobilizate in scaun cu rotile s-au plans de faptul ca mijloacele de transport in comun nu sunt prevazute cu rampe.

"Am venit fiindca in Bucuresti gradul de independenta pentru persoanele cu dizabilitati este foarte redus. eu sunt dependent non-stop de un insotitor. Vedeti ca si acum am voluntar. MI-as dori sa fiu mai independent din zi in zi, sa am o viata normala pe cat posibil, mijloacele de transport sa fie adaptate si sa pot sa ies din casa fara sa depind de nimeni. Cer primariei sa renunte la bordurile acestea extrem de inalte, sa puna rampa la toate mijloacele de transport in comun", Bogdan, 28 ani, imobilizat intr-un scaun cu rotile.

Biciclistii au cerut benzi pentru biciclete. "Am venit pentru bun-simt, pentru normalitate, ca toti sa existam in oras si in memoria fiului meu care a fost si el imobilizat in carucior. Ma nemultumeste faptul ca orasul este dezvoltat pentru masini, nu pentru oameni. Cer autoritatilor sa elibereze trotuarele de masini si alte obiecte care impiedica circulatia pietonilor - chioscuri, gropi, scari. Mai vreau ca primaria sa faca facilitati pentru persoanele cu handicap si parintii cu copii mici. Ca biciclist cer piste facute cu cap, racordate bine la carosabil, nu cu borduri de 20 cm si conectate intre ele", a spus Mircea, 43 ani.

Solicitarile protestatarilor sunt:

- Modificarea Regulamentului de aplicare a Codului Rutier astfel incat, in cazul parcarii ilegale pe treceri de pietoni, pe pistele pentru biciclete, in statii, prin blocarea trotuarelor sau pe benzile dedicate transportului public, acestea sa fie ridicate pentru deblocarea cailor de circulatie pietonale, a bicicletelor sau a transportului public.

- Modificarea legislatiei astfel incat sa se simplifice procedurile de aplicare a contraventiilor in sensul ca procesul-verbal de contraventie sa poata fi completat pe numele proprietarului masinii.

- Respectarea Normativului NP 051 (publica in Monitorul Oficial in 2013) care prevede indicatorii tehnici obligatorii de accesibilizare a spatiului public si sanctionarea celor vinovati de aprobarea unor proiecte neconforme sau a celor vinovati de receptionarea ilegala a unor lucrari neconforme. Se solicita tuturor Prefecturilor din Romania sa verifice corelarea tuturor proiectelor de infrastructura cu acest document.

- Se solicita autoritatilor publice locale din toata tara sa proiecteze orasele conform cu bunele practici din Europa - proiectele urbane trebuie sa urmareasca, in primul rand, incurajarea mersului pe jos, cu bicicleta si a transportului public. Se solicita cresterea calitatii spatiilor pietonale si masuri active de incurajare a utilizarii bicicletei si a mijloacelor de transport public.

Initiatori mars: Activewatch, Organizatia pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania (OPTAR), Organizatia Nationala a Persoanelor cu Handicap din Romania, Asociatia Heart to Heart si Asociatia Totul pentru tine.

Sustinatori mars: Ordinul Arhitectilor din Romania Filiala Bucuresti, Asociatia pentru Tranzitie Urbana, Funcky Citizens, Centru de Resurse pentru participare publica ¬ CeRe, Fundatia Estuar, Asociatia Peisagistilor din Romania- filiala Bucuresti, Asociatia Komunitas, Asociatia Front, Asociatia Mai mult Verde, Asociatia Pro Patrimonio, Asociatia Militia Spirituala, Asociatia ArhiTerra, Asociatia Unu si Unu, Asociatia Tande, Initiativa Prelungirea Ghencea.

Prima editie a marsului "Orasul pentru oameni" a avut loc anul trecut.