Orice domeniu de activitate are nevoie de facilitatea transmisiei electronice a informatiilor, indiferent de natura acestora. Prin aplicarea semnaturii electronice pe documentele care impun autentificarea prin semnatura si sigiliu, se realizeaza trecerea la noua era informationala.

Utilizarea semnaturii electronice poate determina si diminuarea birocratiei, deoarece permite accesul oricarui cetatean la site-urile organizatiilor guvernamentale, ceea ce duce la cresterea eficientei comunicarii si la eliminarea circuitului hartiilor si a drumurilor catre diverse organe fiscale.

Mai multe amanunte despre acest subiect aflam din interviul urmator.

Reporter:Prezentati-ne, pentru inceput, un scurt istoric al E-Sign, punctand elementele care au contribuit la decizia infiintarii companiei si principalele produse si servicii oferite.

Laura Badita: In anul 2001, a aparut Legea semnaturii electronice nr.455, ca urmare a Directivei Uniunii Europene 93/1999. De la promulgarea legii si pana la aparitia primului furnizor de servicii de certificare au trecut doi ani, mai precis in aprilie 2003, cand Autoritatea de Certificare E-Sign Romania S.A. si-a inceput activitatea oficial.

Compania a fost infiintata in noiembrie 2002, cu o investitie initiala de 800.000 dolari, in afara garantiei de 500 mii euro constituita conform legii.

Prin cooperarea cu Adacom (Grecia), membra a VeriSign Affiliate Trust Network, E-Sign Romania utilizeaza Infrastructura PKI si platforma tehnologica a VeriSign, care sustine emiterea de certificate calificate in concordanta cu Directiva UE EC/99/93, cu privire la cadrul comun pentru semnatura electronica.

VeriSign este liderul mondial in furnizarea de servicii bazate pe Infrastructura de Chei Publice.

Serviciile digitale de incredere VeriSign creeaza un mediu de incredere prin trei oferte esentiale - servicii de telecomunicatii, servicii de securitate si servicii de inregistrare - sustinute de o infrastructura globala, care administreaza zilnic miliarde de conexiuni la retea si tranzactii.

Principala linie de activitate a companiei E-Sign Romania S.A. o constituie serviciile de certificare, implementare si consultanta PKI. Ele acopera trei zone privind certificarea user-ului, server-ului sau altor echipamente incluse intr-un VPN (ex. firewall, router, switch).

Rep.: Care este sfera de clienti a companiei?

L.B.: Daca vorbim de clienti, sfera de aplicabilitate este foarte larga, atat pentru companii mari, medii sau mici, cat si pentru persoane fizice.

Sa va dau cateva exemple de beneficii pentru companii mari: productivitate, eficienta, reduceri de cost, siguranta interna, dar si in relatia cu partenerii, clienti, banci sau autoritati. Pentru persoane fizice: integritate, confidentialitate, securitate, noi oportunitati.

Interesul fata de initiativa noastra se justifica si prin actualele reglementari anticoruptie.

Acestea prevad ca toate actele emise de autoritatile statului sau de unitatile subordonate acestora sa fie emise in format electronic si semnate electronic, iar pentru a avea putere in justitie este necesar ca aceasta semnatura sa fie calificata.

Rep.:Care sunt avantajele semnaturii electronice?

L.B. :Putem clasifica avantajele pe trei directii.

Prima se refera la securizarea tranzactiilor electronice data de: autentificare – atesta identitatea semnatarului in mod legal; integritate – documentele sau mesajele semnate electronic nu pot fi modificate; confidentialitate – este asigurata prin criptarea informatiei, iar continutul mesajului nu poate fi citit de altcineva in afara destinatarului;

non-repudiere – recunoasterea legala a semnaturii electronice, conferindu-i astfel aceeasi valoare cu cea a semnaturii olografe.

A doua directie este data de sfera larga de aplicatii, iar a treia priveste orice persoana fizica sau juridica, deoarece avem importante reduceri de timp, financiare si umane prin realizarea tranzactiilor intre persoane aflate la distanta si eliminarea lucrului cu hartii si a costurilor aferente acestora.

Rep.:Ce implicatii presupune semnatura electronica din perspectiva Internet Banking-ului?

L.B.:Legea bancara din Romania permite utilizarea certificatelor digitale de semnatura electronica in aplicatiile de tip Internet Banking. In prezent, cateva banci au lansat astfel de aplicatii, bazate pe certificate digitale, insa aceastea nu sunt certificate digitale calificate conform Legii nr.455/2001, iar conceptul de non-repudiere nu poate fi aplicat.

Mai exact, in cazul unei fraude, banca nu poate sa-l faca pe utilizator sa raspunda in fata legii.

Rep.:Cum reactioneaza bancile romanesti referitor la problematica semnaturii electronice?

L.B.:Daca vorbim de securitate, bancile reactioneaza imediat, iar in acest sens, majoritatea institutiilor bancare din Romania au apelat la serviciile noastre de certificare, in functie de aplicatiile dorite si de utilizare.

Subliniem importanta modificarilor legislative in domeniul bancar, ce reglementeaza utilizarea semnaturii electronice.

Rep.:Cum intervine semnatura electronica in cadrul tranzactiilor online (intre comerciant si posesorul de card) si cati comercianti virtuali din Romania au cumparat certificate pana in prezent?

L.B.:In zona comertului electronic putem vorbi de securizarea tranzactiei electronice cu ajutorul certificatului de server si autentificarea domeniului fata de utilizatori, posesori de card-uri bancare.

Astfel, transmiterea datelor confidentiale, inclusiv cele legate de cartea de credit, se transmit intr-o sesiune unica „https“, in deplina siguranta.

Autentificarea domeniului sau a site-ului este necesara pentru a evita posibile fraude si este totodata un factor de incredere fata de utilizatori, in principal cand domeniul este autentificat de un Tert de Incredere. In cazul nostru, acest tert este VeriSign, liderul mondial in domeniul securitatii tranzactiilor electronice.

VeriSign aduce, odata cu instalarea certificatului de server, si o garantie de 100 mii dolari pentru fiecare site securizat.

Rep.:Potrivit ministrului MCTI, Zsolt Nagy, Legea dematerializarii documentelor va intra in vigoare in cursul acestui an. Vorbiti-ne despre contributia E-Sign la securitatea documentelor in format electronic.

L.B.:Un document semnat electronic nu mai poate fi modificat. In plus, il putem cripta, astfel incat doar cel sau cei care au dreptul de acces la document, il pot vizualiza. Din punct de vedere al Legii dematerializarii documentelor, in momentul in care documentele au fost trecute in format electronic este necesar sa pastram valoarea de original a documentelor din format fizic.

Acest lucru se poate realiza daca cei care sunt desemnati sa dematerializeze documentele sunt posesori de certificate digitale calificate, pentru a face mentiunea in format electronic „conform cu originalul“, semnat electronic. In acest fel, se pastreaza valoarea de original a documentului dematerializat din format fizic in format electronic.