Unii ignora facilitatea, din lipsa de timp sau de interes direct in atragerea acestor bani, altii isi fac „reclama“ printre cunoscuti si parteneri, in timp ce citeva organizatii au actiuni spectaculoase pentru a-si atrage procentul ajuns din 2006 la 2%.

Elevii si studentii, revelatia campaniei World Vision din 2006

Posibilitatea ca angajatii sa isi directioneze o parte din impozitul pe venitul global catre o organizatie non-guvernamentala (ONG) a fost reglementata in Romania incepind din anul 2005. Procentul initial de 1% a fost dublat din 2006.

ONG-urile clujene au desfasurat diverse actiuni pentru a atrage acesti bani, printre cele mai spectaculoase fiind ale celor de la World Vision, care i-au mobilizat pe studentii din caminul XVI din Hasdeu sa „deseneze“ un 2 urias de lumina pe camin si au lansat luminari aprinse pe lacul din parcul Central.

Campania "2% - Sanse egale pentru toti copiii“ i-a apartinut lui Fredrick Sunesson, director de marketing. Numarul voluntarilor clujeni care au luat parte la aceasta s-a ridicat la 128 de studenti, elevi, cunostinte si prieteni. „Studentii si elevii au constituit de altfel revelatia campaniei“, considera reprezentantii organizatiei.

S-au strins peste 16.000 de RON, care sint folositi pentru a trimite 20 de copii cu burse la scoala.

Pilotii au sarit in ajutorul SMURD Cluj

Serviciul Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare (SMURD) a reusit sa achizitioneze din suma virata de clujeni anul trecut o masina de transport a personalului. „Ca sa o dotam cu aparatura necesara ar mai costa de doua ori pretul masinii“, a declarat Nicolae Moldovan, directorul SMURD Cluj.

"Din fondurile care se vor stringe in acest an ne-am dori o ambulanta noua“, a adaugat acesta. Din acest an, campania „2% pentru SMURD Cluj“ este sustinuta si de Motorhome Napoca Rally Team.

Un adevarat semnal de alarma a fost lansat la conferinta de prezentare a acestei colaborari asupra faptului ca, desi este un serviciu vital care salveaza mii de vieti, sprijinul financiar deficitar si neajunsurile sistemului sanitar romanesc ingreuneaza mult functionarea acestuia. „Sintem putini, lucram in conditii dure pe bani putini si specialistii ne pleaca masiv afara.

Cu totii avem oferte serioase in acest sens, dar inca mai stam cu speranta ca se va schimba ceva“, a precizat Moldovan. Pentru sprijinirea campaniei, pilotii de la Motorhome Napoca Rally Team se vor implica atit in promovare, cit si in instruirea soferilor de pe ambulante, in activitatea carora „5 minute inseamna viata cuiva“.

Dupa cum a precizat Marco Tempestini, presedintele echipei de raliu, in Italia acest sistem functioneaza foarte bine, desi acolo procentul este de 0,08%. „Este foarte importanta implicarea autoritatilor locale in acest gen de actiuni“, a mai spus acesta.

Promovare prin scrisori

In cadrul Fundatiei Romane pentru Copii, Comunitate si Familie (FRCCF), campania din acest an consta in adunarea declaratiilor de la contribuabili, cu implicarea unor voluntari. Se va efectua un concurs pentru voluntari, iar la sfirsitul lunii aprilie se vor trimite 200-300 de scrisori catre clujeni. Suma alocata in urma campaniei din 2006 a fost de 17.000 de lei noi.

Societatii Romane de Cancer i-a revenit suma de 19.000 de lei. Pentru Societatea Romana de Cancer, fondurile care pot veni prin acest sistem au o importanta vitala, avind in vedere limitarea sumelor remise de Statul Roman, fapt pentru care doar 50 de bolnavi de cancer pot beneficia de asistenta sociala de aici.

"Dorim sa extindem acest program pentru ca avem solicitari numeroase de la bolnavi cu o situatie materiala precara.

Situatia financiara si costurile crescute indirecte ale tratamentului, precum alimentatia completa necesara, drumurile regulate la Cluj, ii fac pe unii bolnavi sa renunte la a mai veni la control sau chiar la a se trata“, a declarat Marlene Farcas, director executiv al asociatiei.

Pentru aceasta, se distribuie formulare cu ajutorul voluntarilor in scoli, spitale si institutii, incercindu-se acoperirea cit mai multor domenii.

"Nu am avut timp“

In cadrul Clubului Ecologic Transilvania au fost impartite pliante si formulare pentru directionarea celor 2% spre asociatie. „Nu stim suma alocata, Ministerul Finantelor se ocupa de aceasta“, a declarat Mihaela Petrule, economist in cadrul acesteia. „Trebuie sa recunosc ca nu prea ne-am implicat in ceva care sa ne ajute sa colectam mai mult din procentul de 2%.

Stim ca este important, e o oportunitate care se cere exploatata, insa nu prea am avut timp pentru campanii propriu-zise, din cauza proiectelor in care sintem implicati. Ne-am facut reclama doar printre colaboratori si apropiati“, declara Rarita Szakats, de la fundatia AltArt. (Florentina TATAR, Alina LAZAR)

"Informatia a mers din gura-n gura“

Biroul de Consiliere pentru Cetateni nu a demarat inca o campanie propriu-zisa, dar urmeaza a fi pusa pe roate in curind, deoarece declaratiile pot fi depuse pina in 15 mai. „Nu am avut fonduri si bani, dar am fost sprijiniti de prieteni si cunostinte, informatia a mers din gura-n gura“, declara Traian Muresan, managerul firmei.

Daca anul trecut nu au primit bani, in anul 2004 s-au alocat 12.000 de lei. Filiala clujeana a Societatii de Cruce Rosie din Romania a derulat o campanie cu spoturi publicitare la TVR si prin distribuirea de formulare. S-a alocat suma de 300 de lei. „Foarte putin, nesemnificativ“, apreciaza Ruben Adam, director executiv al acesteia.

Judetul Cluj, fruntas la 2%

Desi doar a cincea parte din salariatii clujeni au ales sa foloseasca aceasta optiune, judetul se afla pe locul 4 pe lista nationala a redirectionarilor cu 2% din anul trecut, dupa Bacau, Bihor si Brasov.

Potrivit site-ului www.doi lasuta.ro, romanii au donat 17.683.973 RON, inregistrindu-se o crestere spectaculoasa fata de anul precedent, atit in privinta sumelor, cit si a numarului de contribuabili. Judetul Cluj a strins suma de 1.227.356 RON.