Am așteptat să se ajungă la o soluție, pentru a analiza cazul penibil al corectării tezei de la limba și literatura română de la Evaluarea Națională.

Stefan VlastonFoto: Hotnews

Au mai fost astfel de cazuri. La gramatică, mai ales, nu este ca la matematică, 2+2=4. Sunt nuanțe, sunt controverse, care merg până la Academia Română, de se contrazic și academicienii între ei.

Așa s-a întâmplat și anul acesta. O propoziție putea fi și „subiectivă” și „predicativă”, adică punctele b si c din barem. Deși, inițial, autorii o văzuseră doar „subiectivă”.

A cui este vina?

Dacă și academicienii se mai contrazic, uneori, pe astfel de subiecte, nu poți acuza doi profesori de română că n-au sesizat aspectele de finețe ale subiectului.

Sunt doar doi profesori care elaborează și sigilează apoi subiectele. Tocmai pentru a reduce riscul rușinii din perioada în care, în preziua examenului, se vindeau subiectele în piață la tarabă. Realizarea subiectelor se face cu șase-șapte luni înainte de examen.

Ministrul, Funeriu sau alții, habar nu au de ce conțin subiectele, nu-și pot exercita controlul asupra subiectelor. Nici măcar șeful instituției, care nu are acces la subiecte. Dorința ministrului Pop de a arunca vina pe Daniel Funeriu este ridicolă. Explicabilă doar prin dorința de a intra în grațiile premierului Ponta. In vederea reinnoirii mandatului.

În evenimente asemănătoare, produse cu ani în urmă, după deschiderea subiectelor și baremelor, dacă se constatau erori la bareme, și la semnalarea profesorilor din comisiile de corectare, ministerul trimitea prin intermediul inspectoratelor o nota de completare la baremul de corectare, în care preciza care sunt variantele corecte în mod suplimentar, față de cele din barem. Asta înainte de începerea corecturii propriuzise.

Nota de completare era și ea afișată la avizierul școlii și toată lumea rămânea liniștită că nu pierde puncte. Pentru unii extrem de prețioase. Nici nu ajungeau în public astfel de evenimente.

Anul acesta, datorită lipsei de experiență a ministrului dar și aroganței de a nu asculta de directorii din minister, ministrul a balmajit tot felul de explicații, ba că e caz penal să schimbi baremul (aiurea, baremele și subiectele nu sunt rezultatul unei legi, nici măcar a unui ordin de ministru), ba că va face toată lumea contestație, ba că nu spune care va fi soluția, de nu mai înțelegea nimeni nimic.

Decizia finală a fost recorectarea tuturor tezelor.

Pe ce bani? Cu ce profesori? Unii au plecat deja in concedii, de unde vin alții?

Tezele au fost desecretizate, au fost desfăcute colțurile închise unde se află numele elevilor. Cum se recorecteaza tezele? Trebuie resecretizate, anulate borderourile de corectare, tăiate vechile note scrise și semnate pe teze, puse alte note. Daca primii corectori nu mai sunt disponibili, alții îsi vor asuma prima corectare sau vor relua totul de la zero?

Întrebări importante, care trebuie rezolvate în scurt timp.

Se schimbă calendarul examenului? Se dă peste cap tot programul prevăzut pentru repartiția computerizată?

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro