<-- Dosare Juridice - Schoenherr Asociatii -->

Dosare Juridice - Impozite

Atractia crypto valutelor si inevitabila impozitare

de Daniel Petre     Deloitte Romania

Daniel Petre, Director Deloitte Romania
Foto: Deloitte Romania
Acolo unde exista potential de a colecta sume la buget statul va interveni prin impozitare mai devreme sau mai tarziu. Este si cazul cryto valutelor care genereaza venituri substantiale. Teoretic, inclusiv in Romania sunt impozabile, conform regulii generale, dar cu toate acestea se afla intr-o zona nereglementata. Practic, vidul legislativ expune investitorii riscului fiscal si ii lasa, in cazul unui control, la latitudinea inspectorilor. Istoria recenta arata ca numeroase situatii lasate "in aer" de legislatia fiscala s-au intors, apoi, impotriva contribuabililor.

"Crypto valutele" au ajuns un subiect la moda. Se organizeaza evenimente, se tin conferinte si se dezbate tot mai intens pe marginea lor. Nici nu e de mirare daca luam in calcul atractivitatea lor imensa in ciuda riscurilor pe masura. De la inceputul anului pana acum, de exemplu, Bitcoin - probabil cea mai cunoscuta, dar nu si singura crypto valuta - a crescut cu peste 100%, peste randamente oferite de depozite bancare, investitii pe bursa si altele.

 Iar Bitcoin e doar una dintre "cripto valute" (pe care le vom numi mai departe monede). Exista sute de astfel de "monede", avem permanent "oferte de moneda initiala", similare ofertelor publice initiale de pe pietele reglementate prin care apar noi monede.

La inceput, au fost privite cu scepticism, fiind asociate cu anonimitatea totala, cu afaceri ilegale, cu traficul de stupefiante, cu piata neagra si cu "the dark web". Treptat au fost acceptate ca mijloc de schimb legal in unele state. Multe produse si servicii din mediul virtual pot fi achizitionate cu astfel de monede si exista magazine virtuale mari care le accepta. Mai mult, in jurul lor se dezvolta proiecte la care au aderat companii mari, reputabile, cu capitalizare bursiera de multe miliarde de dolari. 

Un astfel de proiect e Enterprise Ethereum Alliance care grupeaza unele dintre cele mai mari companii din domeniile IT, resurselor naturale, consultanta si financiar. La momentul anuntarii proiectului, la inceputul lunii martie, valoarea Ethereum s-a dublat. Pe parcursul lunii aprilie s-a dublat din nou, situatie care s-a repetat si in mai. In trei luni, Ethereum a atins o capitalizare (calculata ca numarul de monede inmultita cu pretul monedei) de "doar" 19 mld USD.

Sunt alte monede care au crescut ametitor cu 300% in decurs de doar o saptamana din mai, dar si unele a caror valoare s-a prabusit la jumatate ceea ce arata cea mai mare problema a acestor monede: volatilitatea extrema. Per ansamblu totusi, pe termen lung, majoritatea par sa se afle pe un trend crescator, cel putin in cazul celor cu o capitalizare mare. In paranteza merita spus ca pe 30 mai capitalizarea totala a primelor 5 monede era de circa 68 mld USD.
 
Despre impozitarea "cripto valutelor"

Fiind de data recenta, castigurile din aceste tranzactii sunt slab sau deloc reglementate fiscal la nivel mondial. Deocamdata, statul roman nu pare sa isi fi propus sa creeze un cadru legal (a nu se intelege gresit, nu spun ca utilizarea lor e ilegala).

Pe de o parte, dezinteresul statului poate fi un lucru bun pentru ca aceste monede s-au nascut tocmai din neincrederea in stat si din dorinta de a-l evita. Pe de alta parte, cand nu ai o reglementare, poti avea suprize la tot pasul. Iar subiectul impozitarii lasa mereu loc de surprize.
      
Chiar daca in reglementarile fiscale romanesti nu avem niciun articol care sa trateze impozitarea acestor monede, ele aduc venituri impozabile, conform regulii generale. Dezinteresul actual al statului se poate explica prin lipsa de intelegere a fenomenului, a modalitatii de control, a declaratiei depuse de o alta persoana pentru verificare incrucisata si prin anonimitate absoluta pentru unele tranzactii.
 
Daca ne uitam insa la cifre, o achizitie de Ethereum de 1.000 USD in luna martie urmata de o vanzare in luna mai ar fi adus un castig de 7.000 USD, adica noua salarii medii pe economie. In aceste conditii, e putin probabil ca statul sa stea prea mult timp deoparte pentru ca, asa cum spuneam, chiar si in lipsa unor prevederi specifice le poate impozita si acum.
 
In cazul persoanelor fizice, le va incadra probabil in categoria altor venituri in cazul unui control. Lipsa reglementarilor specifice privind tratamentul acestora ar genera o serie de probleme legate de numeroase aspecte. De exemplu, care este momentul impunerii: cand ar trebui impozitate? Atunci cand sunt schimbate intr-o moneda reglementata? Sau alt exemplu: ce se intampla daca o moneda se schimba cu alta, un Ethereum a carui valoare s-a apreciat cu 30% cat timp s-a aflat in proprietatea unui contribuabil este schimbat cu Bitcoin? Ar trebui in acest caz recunoscut castigul si impozitat din aprecierea Ethereum sau trebuie asteptat pana cand Bitcoin se schimba pe o moneda reglementata? Ce se intampla daca Bitcoin este utilizat in cele din urma pentru achizitia online de carti digitale, de exemplu?
 
Alte intrebari si mai complexe apar in cazul celor care decid sa lucreze sustinut pentru a genera astfel de monede ("mining"): se pot deduce cheltuieli, care cheltuieli, se impoziteaza obtinerea monedei sau se asteapta valorificarea ei?
 
In cazul companiilor care ar decide sa investeasca in astfel de monede, situatia este si mai gri. Ne lovim in primul rand de reglementarile contabile. Nu e clar daca aceste monede trebuie tratate ca active financiare, creante sau numerar.  Ar trebui sau nu evaluate in functie de evolutia pretului pe piata si daca da, impozitam castigul la evaluare sau numai la vanzare? Ce metode de evaluare a costului putem folosi la vanzarea lor?

Din nou, chiar si in lipsa unei reglementari specifice, exista riscul ca statul sa preleveze impozitul mai devreme sau mai tarziu si de la persoanele fizice si de la cele juridice, cu conditia ca aceste castiguri sa fie declarate. Probabil vor aparea discutii intre contribuabili si fisc privind momentul impozitarii, dar in cele din urma ambele parti vor cadea de acord ca se datoreaza un impozit, asa cum s-a intamplat in multe alte situatii in trecut.

Discutii mai "interesante" se vor naste in cazul in care investiile vor genera pierderi. Si, avand in vedere volatilitatea extrema, exista o probabilitate mare ca pe anumite perioade de timp sau pe anumite monede sa se inregistreze pierderi. Le va accepta un inspector fiscal ca deductibile sau nu, sesizand eventual organele de urmarire penala pentru suspiciuni de evaziune fiscala sau frauda? Care ar trebui sa fie setul de documente in baza caruia sa se deduca aceasta pierdere? In 2014, cea mai importanta platforma de tranzactionare Bitcoin de la acea data, Mt. Gox, a cazut si sute de mii de Bitcoin au fost furate sau au disparut efectiv: ce s-ar intampla intr-o situatie similara, s-a putea deduce cheltuielile?
 
Concluzii
 
Cand a aparut in timpul crizei financiare din 2009, Bitcoin a fost privita cu sceptisism si curiozitate, ca o reactie la un sistem puternic reglementat care a dat gres. Opt ani mai tarziu, prin cererea imensa manifestata pe piata, Bitcoin a dovedit ca exista o ratiune pentru existenta ei. Mai mult, intre timp au aparut sute de alte astfel de monede pentru care oamenii au aratat un apetit mare. Sumele si volumul tranzactiilor sunt impresionante si cel mai probabil vor creste si tot mai multe monede vor fi adoptate pe scara larga.
 
In aceste conditii va aparea inevitabil reglementarea cel putin fiscala si in Romania. Investitia in astfel de monede presupune riscuri si investitorii sunt dispusi sa si le asume. Nu ar trebui insa sa fie nevoiti sa isi asume si riscul fiscal. Exista state care au reglementat impozitarea acestor cripto valute, sub o forma sau alta. Unele ofera un regim fiscal favorabil, altele mai putin. Indiferent de regimul fiscal, insa, rezidentii acestor tari stiu care este setul de reguli pe care trebuie sa il urmeze.   

Un articol semnat de Daniel Petre, Director Deloitte Romania        
      


Citeste mai multe despre   






















4944 vizualizari

  • +11 (13 voturi)    
    Legi facute cu cap vs legi facute cu gauri (Marţi, 6 iunie 2017, 11:16)

    Printesa Leia Volguta Vaselinescu [utilizator]

    Haideti sa fim seriosi: politicienii nu fac legile astfel incat ele sa fie batute in cuie, general valabile. Legile sunt facute tocmai ca unii sa le poata exploata si altii nu. Pentru asta apar si "viduri legislative". Fireste astfel de situatii pot aparea in cazul in care apare ceva tehnologic neimaginat, dar nu si in cazul de fata.

    Legea trebuia facuta simpla, de exemplu: "o tranzactie se impoziteaza cu X%, suma achitata in Lei la cursul zilei" - asta ca statul sa nu inceapa sa primeasca bitcoini. Ce conteaza ca treci prin moneda reala sau virtuala?!? Ai facut o tranzactie, platesti taxe. Done.

    DAR NUUUUUU: omul de rand trebuie sa plateasca taxe si impozite insa cand o firma are datorii de n miliarde i se sterg, i se uita, e ajutata, etc.

    Uitati-va la legi: carti de mii de pagini. Le stie cineva? Pai daca arat ca este medical IMPOSIBIL sa memorezi acele legi, cum te poate obliga statul sa le respecti? DECI: NIMENI nu stie legile in totalitatea lor insa tu ca om trebuie sa le aplici caci daca nu: amenda. Pai stai un pic nene: fa legea de 10 pagini si ti-o respect 100%. Aaaaaa, e greu?!?!? Pai ce, am zis ca e usor??? Dar matale parlamentarul pentru ce anume iei leafa? Chirurgului nu ii e greu? Pompierului? Gunoierului nu ii e greu? Dar asta e: se munceste. Cum ar fi gunoierul sa iti spuna ca nu ridica gunoiul pentru ca sacul are grosime 0.011 mm in loc de 0.010 mm si ca e verde si nu negru. Asa arata legile azi: detalii cu duiumul insa esentialul li se pierde pe drum. TOATE LEGILE.
    • +5 (7 voturi)    
      normal (Marţi, 6 iunie 2017, 15:18)

      Paleopterix [utilizator] i-a raspuns lui Printesa Leia Volguta Vaselinescu

      Trebuie sa pleci de la urmatoarea... axioma: STATUL (si vorbesc de toate, roman, american, iranian, etc) nu este altceva decat o FAMILIE MAFIOTA mai mare. Fiind cel mai mare si mai bine organizat tip de familie mafiota, este normal ca sa declare toate celelalte ca fiind "ilegale" in timp ce el, statul, sa fie singura.. "LEGALA", avand drept de viata si moarte asupra ta, individ neinsemnat, furnica inlocuibila!
      Ca orice familie mafiota, STATUL are:
      - o gasca de batausi (organizata in armata, politie, servicii, etc)
      - o gasca de recuperatori (inspectori fisc, politie financiara, etc)
      - o gasca de CAPI, deghizati la noi si in vest, mai recent in "alesi ai poporului", dar defapt sunt mereu si mereu aceeasi gasca de nemernici, pe care daca ii iei la analizat ii vei vedea ca sunt toti (fie ei de stanga, centru sau dreapta) legati prin relatii de rudenie sau prietenie. In gasca asta, tu, furnica neinsemnata, NU AI CUM sa intri decat in conditii..exceptionale.
      Si in conditiile astea te mai mira ca vor sa iti puna taxa si pe aerul pe care il respiri? Inca mai crezi ca traiesti intr-o "Democratie"? :-)))))
      • +3 (5 voturi)    
        AI dreptate, Sistemul trebuie schimbat. (Marţi, 6 iunie 2017, 16:08)

        Prea_Tarziu [utilizator] i-a raspuns lui Paleopterix

        Nu m-ar deranja ca cineva colecteaza bani de la mine si ii foloseste pentru binele persoanelor care au nevoie si pentru lucruri comune (strazi, securitate). Dar cum totul este condus de oameni, din institutie nobila si nepartinitoare totul se duce in descrierea ta incetul cu incetul, mai mult sau mai putin.
  • +12 (12 voturi)    
    O intelegere gresita (Marţi, 6 iunie 2017, 11:40)

    AdrianBorza [utilizator]

    Crypto-currency au aparut din cauza neincrederii in state si pentru anonimitate; asta inseamna ca statele nu au cum sa controleze si sa impoziteze tranzactiile si potentialele venituri decat daca cineva le declara benevol, altfel ele nu exista pentru stat.
    • +5 (5 voturi)    
      Tranzactii virtual/reale (Marţi, 6 iunie 2017, 15:30)

      XtrO [utilizator] i-a raspuns lui AdrianBorza

      In principiu aveti dreptate, crypto-monedele au aparut din dorinta de a gasi o unitate de tranzactionare virtuala, nereglementata, imposibil de urmarit si a carei valoare in comparatie cu o valuta reala fluctueaza strict ca urmare a cererii si ofertei pe platformele specializate (de ex. https://www.bitmex.com/app/trade/XBTUSD. Apropos, valoarea BTC a ajuns deja la $2,922, de la $2,311 in data de 01.06). Mai mult, s-au dezvoltat instrumente derivate avand ca suport acest activ, determinant si in acest caz fiind jocul cererii si al ofertei. Dar, ce te faci cand transformi aceasta crypto-moneda (indiferent care) in moneda reglementata, transferul acestora facandu-se de regula in conturi bancare, care, nu-i asa, stim cu totii cum stau controlorii fiscali cu ochii pe acestea? Sau, cand o schimbi contra marfa, intr-o piata fiscalizata, unde orice tranzactie are la baza documente de justificare? Ok, cat ramai pe moneda virtuala, probabil ai sanse sa ramai nevazut, insa in momentul cand vrei sa iti treci profitul in lumea fiananciara reala... nu stiu cum mai poti ramane low-profile.
      • 0 (0 voturi)    
        Exact (Miercuri, 7 iunie 2017, 15:58)

        Printesa Leia Volguta Vaselinescu [utilizator] i-a raspuns lui XtrO

        Se poate impozita foarte bine trecerea din lumea reala in virtuala sau invers. In ambele situatii exista documente justificative si exista ... marfa.
  • +5 (5 voturi)    
    Obsesia fiscalității în mediul ”privat” (Marţi, 6 iunie 2017, 11:50)

    Harald [utilizator]

    După cum s-a dovedit și în cazul lui Doroș, niște oameni care trăiesc din fiscalitate fac mai mult rău societății decât cel mai obtuz funcționar de la ANAF.

    Cât despre bitcoin mining, la momentul de față mai e rentabil doar dacă energia e foarte ieftină (inclusiv cea pentru răcirea echipamentelor) ca în Islanda. Așa că obsesia fiscalității a dat-o în bară de data asta.
    • +1 (1 vot)    
      cunostinte incomplete (Marţi, 6 iunie 2017, 14:25)

      V44 [utilizator] i-a raspuns lui Harald

      Intr-adevar, Bitcoin nu e de minat in Romania, din motivele enuntate. Dar exista suficiente alte monede rentabile, deci mineritul in Romania chiar are loc. Pe altcoins.

      Exista suficienti oameni in tara asta care au investit in aceste monede sau sunt platiti pentru diferite servicii in aceste monede. Deci discutia chiar are sens.
  • +3 (3 voturi)    
    bun (Marţi, 6 iunie 2017, 11:57)

    V44 [utilizator]

    Foarte pertinent articolul si intr-un moment interesant.
    Totusi, cum o mare parte din cititorii care pot sa aiba "monede" nu au o foarte buna educatie fiscala, anumite amanunte si idei ar fi putut fi dezvoltate mai bine:
    - care este procentul de impozitare pe care l-ati preconiza pentru acest fel de tranzactii
    - ce se intampla (dpdv al impozitarii) in cazul cand aceste "monede" se cumpara/vand prin automate (Zerbapay, BTM..)
    - ce se intampla (dpdv al impozitarii) in cazul cand aceste "monede" sunt folosite pentru achizitia "directa" de bunuri (Netopia accepta plati BTC)
    - ce se intampla (dpdv al impozitarii) in cazul cand aceste "monede" sunt "cheltuite" prin intermediul cardurilor de debit (mai mult sau mai putin ciudate), de plastic sau virtuale.
    • -3 (5 voturi)    
      Solutii (Marţi, 6 iunie 2017, 13:02)

      Printesa Leia Volguta Vaselinescu [utilizator] i-a raspuns lui V44

      Doua probleme pot fi eliminate din start:

      1. Cand cumperi moneda virtuala cu moneda reala ti se poate retine impozit ca si cum deja ai fi facut toate tranzactiile. Da, este pausal, nu tine cont de posibila crestere sau scadere din viitor insa este impozit platit.

      2. Daca ai cumparat un bun care nu trebuie impozitat, completezi un formular online si ti se restituie impozitul. Formularele nu trebuie verificate toate ci doar prin sondaj. Ai mintit? Simplu: penalizare de 3 ori suma la prima abatere si de 10 ori la a doua.
      • -2 (2 voturi)    
        USA (Marţi, 6 iunie 2017, 14:29)

        V44 [utilizator] i-a raspuns lui Printesa Leia Volguta Vaselinescu

        1. Pai am cumparat cu cash de la automat. Unde/ce se retine? Cine verifica? Nimeni.

        2. Banuiesc ca asta ar merge in USA si alte cateva tari "cu apa calda".
        La noi trebuie lucrat. De la ANAF la omul de rand si inapoi la cei care fac legile, ar fi de armonizat, facut totul mai clar si mai simplu, informatizat... Dar atunci multi ar pierde locul de munca si multi ar pierde modalitatile de a fura, deci nu exista interes.
        • +1 (3 voturi)    
          Cand cumperi BTC (Marţi, 6 iunie 2017, 15:29)

          Printesa Leia Volguta Vaselinescu [utilizator] i-a raspuns lui V44

          Automat se adauga taxa. Hei, se numeste automat tocmai de aceea.
          • 0 (0 voturi)    
            hm (Marţi, 6 iunie 2017, 16:25)

            V44 [utilizator] i-a raspuns lui Printesa Leia Volguta Vaselinescu

            Interesant! Mersi.
            • +1 (1 vot)    
              Este doar o problema de software (Marţi, 6 iunie 2017, 18:00)

              Printesa Leia Volguta Vaselinescu [utilizator] i-a raspuns lui V44

              Asa cum se adauga TVA la orice tranzactie insa nu se adauga atunci cand scoti bani din ATM. Cand vei avea la ATM buton BTC - cumpara, automat pe factura ti se va aplica o taxa de X% si banca, pe baza chitantei, va vira bani la contul statului.
  • -4 (8 voturi)    
    Tot un fel de schema Ponzi (Marţi, 6 iunie 2017, 13:55)

    Al_de_sus_Et_III [utilizator]

    Cine le detine? Unde sunt stocate? Oricand un scandal bine organizat le poate devaloriza instant. Cine crede ca o astfel de mina de aur care strange bani de la multi prosti, nu este controlata de cineva anume, se inseala. In fine. Succes cu aceste randamente ametitoare.
    • +1 (3 voturi)    
      Ce anume (Marţi, 6 iunie 2017, 14:19)

      Printesa Leia Volguta Vaselinescu [utilizator] i-a raspuns lui Al_de_sus_Et_III

      Din ceea ce ai spus nu poate fi facut cu orice alta moneda? Ce anume in afara de incredere da putere unei monede?
      • 0 (2 voturi)    
        evident ca se poate (Marţi, 6 iunie 2017, 15:53)

        Al_de_sus_Et_III [utilizator] i-a raspuns lui Printesa Leia Volguta Vaselinescu

        face si cu o moneda clasica, nu despre asta vorbeam. Macar la o moneda nationala cineva si-o asuma, (in teorie o protejeaza). Aici cine este in spate? Nu mai vorbesc de industria masinariilor de minat moneda. Ce bani s-au facut si acolo, garla.
        • +2 (2 voturi)    
          In teorie (Marţi, 6 iunie 2017, 18:02)

          Printesa Leia Volguta Vaselinescu [utilizator] i-a raspuns lui Al_de_sus_Et_III

          In practica insa de pe o zi pe alta Elvetia - stat civilizat - cu apa calda si WC in casa a devalorizat Francul cu 10%. Stii cum au facut? "Voila!" iar pentru nevorbitorii de franceza au facut "Ta-Dam" Asa au facut.

          Cine a fost in spate sau nu nu conteaza, conteaza efectul. Ca la BTC insa mai ramaneai si cu hartia.
          • 0 (0 voturi)    
            Sunt nevoit sa repet (Miercuri, 7 iunie 2017, 13:24)

            Al_de_sus_Et_III [utilizator] i-a raspuns lui Printesa Leia Volguta Vaselinescu

            Eu nu compar aceste monede electronice cu banii deja existenti. Nu vorbesc de utilitatea lor sau alte chestiuni de acest gen. Eu consider ca este vorba de specula. O bula ce se va sparge. Cum au mai fost atatea alte bule pana acum.
            • 0 (0 voturi)    
              Evident (Miercuri, 7 iunie 2017, 16:00)

              Printesa Leia Volguta Vaselinescu [utilizator] i-a raspuns lui Al_de_sus_Et_III

              Tot ceea ce nu se sparge e cresterea economica durabila. Restul sunt toate bule ce se sparg mai devreme sau mai tarziu. Perfect de acord.
      • -1 (1 vot)    
        O economie (Marţi, 6 iunie 2017, 17:00)

        persuasiv [utilizator] i-a raspuns lui Printesa Leia Volguta Vaselinescu

        puternica?
        • +2 (2 voturi)    
          Mergi la banca (Marţi, 6 iunie 2017, 18:05)

          Printesa Leia Volguta Vaselinescu [utilizator] i-a raspuns lui persuasiv

          Si verifica acoperirea in aur sau in industrie. Incearca sa o spui serios ca sa nu rada functionarul.

          Ca sa fie clar: increderea in moneda este (poate) data de INCREDEREA in industria unei tari, nu de industria acelei tari. Una e INDUSTRIA si alta e INCREDEREA ta (si altora) in industria acelei tari.
  • +2 (6 voturi)    
    Impozite, impozite, impozite... (Marţi, 6 iunie 2017, 14:34)

    Stef_and [utilizator]

    Turma de puturosi de la stat nu au bani suficienti, dar nici nu vor sa lucreze!
    Eu zic ca impozitarea ar trebui sa fie la nivel de individ. Daca traiesti ai nevoie de aer etc.
    nici unul nu consuma mai mult ca celalalt.
    Impozitarea dupa venit este o discriminare totala. Ce vina are unul sau altul ca face mai mare venit. Ce vina are cel care a investit in ceva care genereaza mai mult venit decat celalalt- nu consuma mai mult aer...
    Cu ce e mai favorizat el, decat cel care nu a produs in viata lui venit!
    Traiesti - plateste impozit- dar numai pentru tine-nu conteaza cati bani faci. Sistemul actual favorizeaza lenesii si prostii.
    Este un comunism ascuns! Eu sunt in stare sa castig 10000€ pe luna si platesc 1600€ impozit, iar cel care castiga 1000 plateste doar 160 - nu e corect - amandoi sunt egali- si vor egalitate- in drepturi dar nu si in obligatii!
    Unde e corectitudinea???
    • -1 (7 voturi)    
      @Stef_and (Marţi, 6 iunie 2017, 16:32)

      adrian_rolland [utilizator] i-a raspuns lui Stef_and

      Oarecum ai dreptate, dar... din impozitul tau de 1600 euro, o parte se duce pentru pensia parintilor tai. Alta parte se duce la institutiile statului.

      Tu daca faci 10000 de euro lunar, cit ai vrea sa platesti impozit (corect), la fel ca cel ce cistiga 1000 ron (poate nu neaparat din cauza lui - nu toti pot fi doctori / parlamentari / oameni de afaceri- cineva trebuie sa mai stringa, de exemplu, si gunoiul dupa tine).

      Deci ?
      • +1 (1 vot)    
        TVA-ul ar trebui să fie soluția universală (Marţi, 6 iunie 2017, 19:08)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui adrian_rolland

        Fiind o taxă pe consum, plata TVA-ului e foarte corect distribuită: cine își permite să cumpere mai multe produse și servicii plătește cu ocazia asta și sume mai mari de TVA.

        Impozitul pe venit ar trebui să înceapă doar de pe la venituri de 10.000 de euro pe an.

        În România marea problemă este că statul creează aiurea job-uri de bugetari și cheltuie banii pe asta Ar fi mai ieftin dacă respectivii ar sta acasă cu totul, decât să mai consume resurse și cu funcționarea birourilor unde se execută activități inutile.

        Poate că niște pensionări anticipate printre funcționarii publici n-ar fi un lucru rău, cu condiția ca posturile respective să se desființeze definitiv. Îi plătești 5-10 ani de pensie anticipată, dar măcar ai scăpat de el și de orice alte cheltuieli cu ”munca” lui.
      • 0 (2 voturi)    
        Deci... (Marţi, 6 iunie 2017, 20:11)

        Stef_and [utilizator] i-a raspuns lui adrian_rolland

        Pensia sa si-o faca fiecare... dupa cat il duce buzunarul. Impozitul nu este pentru asa ceva.
        Taxa de asigurare trebuie sa fie la fel aceeasi pentru toti - nu o variabila in functie de venit. Eu daca merg la spital nu beneficiez de servicii de 10 ori mai de calitate chiar daca am venitul de 10 ori mai mare.
        Toti pot sa fie ce vor - ne nastem egali- nu toti pot insa - din diverse motive,dar asta nu inseamna ca eu trebuie sa tin in spinare turma de asistati social, si totul la latitudinea unor parlamentari si guvernanti - care au alt scop decat bunastarea societatii.
        Imi pare rau dar eu, si multi altii muncim si platim taxe acestui stat, care nu isi face treaba, iar atunci cand gasesti o cale de a face mai multi bani ei vin si isi aroga dreptul de a-si face partea dupa cum vor muschii lor.
        Comunism total!
        Cu ce scop insa: acela de a avea ei mai mult - de a putea sa isi asigure spatele de a avea salarii nemeritate de a asigura nepotelului un post linistit si o viata frumoasa.
        Problema cea mai grava este ca acest lucru nu este numai in Romania ci aproape peste tot in lume.
        In Canada bugetatii lucreaza maxim 6 ore pe zi di su salarii duble fata de ceea ce ar merita.
  • +3 (3 voturi)    
    nu cumpar (Marţi, 6 iunie 2017, 15:32)

    VladBerliba1 [anonim]

    Moneda e mijloc de schimb pentru bunuri si servicii. Impozitul ca serviciu nu e dezirabil intrucat nu ofera plus valoare iar ca bir nu poate fi acceptat.
  • +1 (1 vot)    
    nu-i usor (Marţi, 6 iunie 2017, 18:50)

    CRMS [utilizator]

    Problema este ca sunt o multime de bunuri care se pot cumpara cu BC si vor fi din ce in ce mai multe. Chiar si in RO sunt mari retaileri on line care accepta BC ca si plata.
    Daca eu sunt un programator si vand software (sau sunt angajat de pe freelancer.com de exemplu) si sunt platit in BC iar apoi cumpar cu BC on line si apoi astept curierul la o adresa falsa nimeni nu o sa-mi impoziteze nici un cent.
    Moneda virtuala a aparut tocmai pentru ca oamenii s-au saturat sa fie controlati de Stat si sa plateasca Statului pentru ineficienta lui. Probabil ca asta marcheaza sfaristul statului asa cum il stim si practic toate serviciile se vor plati direct.
    • 0 (0 voturi)    
      Bunul (Miercuri, 7 iunie 2017, 16:02)

      Printesa Leia Volguta Vaselinescu [utilizator] i-a raspuns lui CRMS

      Are acte. Cand bunul dispare din depozit inseamna ca s-a vandut sau s-a casat. Cand e vandut se aplica TVA. Iar daca cumparatorul nu e de gasit taxa i se poate imputa vanzatorului ca penalizare. Si uite cum se pot aduce la suprafata tranzactiile cu BTC si impozita.
  • 0 (0 voturi)    
    Mai ușor (Miercuri, 7 iunie 2017, 11:15)

    RedGuard [utilizator]

    cu știrile despre Bitcoin pe site-uri cu trafic mare.

    Bitcoin e pentru elite, să nu atragem atenția. Să lăsăm guvernele să se omoare cu toți ăia care sunt plătiți cu 1000 de lei și de ce nu își plătesc ei taxele.
  • +2 (2 voturi)    
    Unii nu-si dau seama ce gandesc (Miercuri, 7 iunie 2017, 13:58)

    Inocentiu [utilizator]

    Domnu de la deloittle Ai 1000$ si a crescut dolarul la 5RON, du-te repede sa declari la ANAF, vezi tu cad dai16% sau mai bine 19% sa fii sigur


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi