"Nu sint foarte sigur ca retelele de telefonie mobila chiar taxeaza la secunda"

- a declarat un reprezentant ROMTELECOM

- Un alt oficial ROMTELECOM "prevesteste" o noua majorare a tarifelor la abonamente

- De la 1 iunie 2004, prin tarifarea "la minut", operatorul de telefonie fixa controlat de OTE (Grecia) "fura" lunar aproximativ 200 miliarde lei

Introdus de la 1 iunie 2004, noul sistem de tarifare a dus la cresterea valorii facturilor clientilor, chiar daca agresivele reclame din presa scrisa si video incearca sa acrediteze ideea ca abonatii ar avea de cistigat prin taxarea “la minut”. Repercursiunile reale ale modificarilor operate incepind cu 1 iunie sint recunoscute si de unii reprezentanti ROMTELECOM.

Astfel, intr-o declaratie acordata unui cotidian nemtean, domnul Ilie Tanase, director de operatiuni in cadrul ROMTELECOM Neamt, afirma: “S-au facut reduceri pentru convorbirile interjudetene si internationale, dar doar 30% dintre abonatii nostri utilizeaza astfel de servicii.

Acestia cu siguranta simt o diferenta la plata facturilor, dar restul, de 70% dintre abonati, platesc mai mult, pentru ca abonamentele si convorbirile locale s-au scumpit cu aproape 10%“.

Daca aceasta afirmatie a reprezentantului ROMTELECOM poate parea surprinzatoare, o alta este de-a dreptul socanta: “Nu sint foarte sigur ca retelele de telefonie mobila chiar taxeaza la secunda”, a declarat domnul Ilie Tanase aceleiasi publicatii.

Faptul ca operatorii de telefonie mobila, foarte atenti la imaginea lor in presa, nu au raspuns acestei “acuzatii” poate da de gindit...

ROMTELECOM mai vrea o scumpire la abonamente

Desi, incepind cu 1 iunie, a majorat tarifele la abonamente (pina la 6 euro/luna pentru agentii economici), ROMTELECOM, prin vocea directorului executiv comercial Pieter Bakker, se declara nemultumit de sumele incasate din aceasta sursa si “ameninta” cu o noua scumpire. “Tarifele noastre nu sint ajustate in acest moment.

Costurile lunare pentru o linie telefonica sint de aproximativ 6 euro, si asta dupa ce luam in considerare eficientizarea retelei pe care am realizat-o dupa ce am inceput programul de transformare.

Clientii platesc 3,30 euro pe luna (nu si agentii economici, principalii clienti - nr), ceea ce nu este suficient ca sa acopere costurile, si in mod sigur insuficient ca sa asigure dezvoltarea unei viitoare retele moderne. Numarul curent de linii este de 4,33 milioane. Asteptam o crestere modesta.

Nu vom vedea schimbari spectaculoase in ceea ce priveste dezvoltarea retelei pina ce nu vom recalcula tarifele de abonament”, a declarat domnul Bakker uneu publicatii nationale.

Altfel spus, ROMTELECOM are in plan o noua scumpire (cu peste 80%, nu neaparat intr-o etapa), chiar daca la nivel declarativ ANRC se opune majorarii de tarife la abonamente.

“Platesti fara sa vorbesti”

Interesant este faptul ca nici un reprezentant al operatorului de telefonie mobila nu s-a aratat interesat de a da declaratii legate de “furtul” pe care il practica ROMTELECOM prin tarifarea la minut, subiect prezentat in FINANCIARUL nr.3, de unde deducem ca suma avansata de noi (200 miliarde lei pe luna) este apropiata de cea reala sau poate chiar mai mica.

Reamintim calculul estimativ al “furtului” practicat de ROMTELECOM incepind cu 1 iunie 2004 si tolerat de institutiile statului roman: plecind de la faptul ca operatorul de telefonie fixa se lauda cu peste patru milioane de abonati si apreciind ca media apelurilor telefonice efectuate de catre fiecare din acestia nu poate fi mai mica de 100 pe luna, rezulta ca abonatii ROMTELECOM

efectueaza minim 400 de milioane de apeluri (convorbiri) pe luna. Aceste convorbiri pot avea durate de la X minute si 01 secunde pina la X minute si 59 secunde, cazurile in care durata unei convorbiri este de X minute („in capat”) reprezentind o parte nesemnificativa din total.

Luam in calcul 5 situatii pe care le consideram a fi elocvente in demonstratia noastra:

1. Consideram ca durata medie a unei convorbiri este de X minute si 10 secunde; in acest caz, ROMTELECOM incaseaza tariful pentru X+1 minute, deci taxeaza in plus cite 50 de secunde la fiecare convorbire. Tinind cont de faptul ca am considerat ca numarul total al convorbirilor dintr-o luna este de 400 milioane, rezulta ca ROMTELECOM tarifeaza cu 333,33 milioane minute mai mult decit se vorbeste.

La tariful standard de 0,029 euro/minut (convorbirile din weekend si de dupa ora 20 nu au fost luate in calculul nostru, dupa cum nu au fost luate in calcul nici cele interurbane), rezulta ca operatorul de telefonie incaseaza in plus 9,67 milioane euro! Doar intr-o luna!

Daca mai tinem cont de faptul ca un euro valoreaza aproximativ 41.000 lei, tragem concluzia ca ABONATII PLATESC FARA SA VORBEASCA 396,33 MILIARDE LEI!!!

2. Consideram ca durata medie a unei convorbiri este de X minute si 20 secunde; in acest caz, ROMTELECOM taxeaza in plus cite 40 de secunde la fiecare convorbire. In baza aceluiasi rationament, rezulta ca abonatii platesc in plus 7,73 milioane euro, adica 317,066 miliarde lei.

3. Consideram ca durata medie a unei convorbiri este de X minute si 30 secunde; in acest caz, ROMTELECOM taxeaza in plus cite 30 de secunde la fiecare convorbire, totalul sumei ce intra nemeritat in contul ROMTELECOM fiind in acest caz de 5,8 milioane euro (237,8 miliarde lei).

4. Daca durata medie a unei convorbiri este de X minute si 40 secunde, ROMTELECOM taxeaza in plus cite 20 de secunde la fiecare convorbire, rezulta ca 3,867 milioane euro (158,53 miliarde lei) este suma „furata” de operatorul de telefonie fixa.

5. In cazul in care durata medie a unei convorbiri este de X minute si 50 secunde, ROMTELECOM taxeaza in plus „numai” 10 secunde la fiecare minut, multumindu-se cu un total de 1,933 milioane euro (79,27 miliarde lei) „sustras” de la abonati.

Conform calculelor de mai sus si tinind cont de datele obtinute prin cai specifice, rezulta ca ROMTELECOM, prin aceasta metoda de tarifare, „fura” de la abonati aproximativ 200 miliarde lei. Numai intr-o luna si fara ca institutiile statului sa spuna ceva!

“Jaf la drumul mare” in cazul abonamentelor persoanelor juridice

La 1 ianuarie 1998, un dolar american era cotat cu 8.023 lei (euro nu exista la acea vreme). Tarifele la abonamente erau de 30.000 lei/luna (18.600 lei/luna pentru abonatii in cuplaj) atit pentru persoane fizice, cit si pentru cele juridice, cu deosebirea ca in abonamentele persoanelor fizice erau incluse 100 de impulsuri, ceea ce nu se intimpla in cazul persoanelor juridice.

Incepind cu 1 iunie, abonamentul pentru persoanele juridice “valoreaza” 6 euro/luna sau 5,8 euro/luna. Deci, doar pentru ca sint abonati ai operatorului de telefonie fixa, persoanele juridice trebuie sa achite aproximativ 290.000 lei/luna (inclusiv TVA), de peste 9,5 ori mai mult decit la 1 ianuarie 1998.

Raportind la aceeasi moneda americana, cresterea este de la 3,74 USD la 8,57 USD (TVA = 19%, 1 euro = 1,2 USD). Deci, cresterea tarifelor (in dolari) la abonamente (persoane juridice) este de 2,3 ori.

Demn de mentionat este faptul ca ROMTELECOM este cel mai “tupeist” operator de telefonie (mobila sau fixa) din Romania, cei 6 euro (plus TVA) fiind cea mai mare suma perceputa ca abonament fara minute incluse.

In plus, spre deosebire de persoanele fizice, persoanele juridice sint “jecmanite” si prin perceperea in continuare a sumelor in avans pentru serviciile de care beneficiaza.

ROMTELECOM se “razboieste”cu operatorii de telefonie mobila

“Ceea ce am constatat pina acum este ca nu pierdem clienti, ci ca ei decid sa apeleze la unele servicii de la alti operatori, cum ar fi pentru convorbirile internationale, sau cele spre retele mobile”, a afirmat domnul Pieter Bakker, adaugind ca “cei mai mari competitori ai nostri nu sint ceilalti operatori de telefonie fixa, ci cei de telefonie mobila”.

Cu toate ca telefonia mobila este considerata “adversarul” ROMTELECOM, operatorul roman de telefonie fixa “a lasat de izbeliste” COSMOROM, desi s-a spus ca in contractul de privatizare ar exista niste clauze legate de implicarea ROMTELECOM in dezvoltarea COSMOROM.

Si daca nu a fost in stare sa faca din COSMOROM un actor important pe piata telefoniei mobile, ROMTELECOM s-a gindit sa improaste cu noroi in ceilati operatori. Declaratia reprezentantului de la Neamt este o dovada in acest sens. Iar aceasta ar putea fi doar inceputul…