Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime SA Constanta reprezinta cea mai importanta entitate economica din peisajul portuar romanesc, gestionand in numele statului roman activitatea in toate porturile maritime autohtone - spatiul in care se desfasoara anual afaceri de miliarde de dolari.

De aceea, cel mai inalt post de conducere al CN APMC a fost si este in continuare ravnit de numeroase grupuri de interese politico-financiare.

Inscaunat in fotoliul de director general al Administratiei Portuare in urma cu aproape doi ani, Gheorghe Moldoveanu, un inginer hidrotehnist aflat la varsta senectutii si pe ultima suta de metri pana la momentul pensionarii, a patronat ultimul tun de milioane de dolari pe care l-a dat din pozitia suprema detinuta in staff-ul CN APMC.

Este vorba despre o licitatie mai mult decat dubioasa, organizata de Administratia Portului Constanta in vederea inchirierii multianuale a bunurilor proprii din Portul turistic Tomis, reprezentate prin toate platformele aflate in unicul port constantean de agrement.

In fapt, operatiunea cu o aparenta spoiala de legalitate se refera la vanzarea pentru o perioada de 20 de ani a tuturor cheurilor si a altor terenuri din Portul Tomis, una dintre cele mai atractive zone ale Constantei.

Din punct de vedere comercial, zona Portului Tomis este aproape „virgina”, doar doua restaurante si cateva terase in sectorul plajei Modern fiind singurele obiective ce exploateaza in prezent uriasul potential comercial al perimetrului.

Licitatie anuntata doar pentru cunoscatori

Avand in vedere aceste considerente, Administratia Portului Constanta a organizat o licitatie, in data de 19 noiembrie 2004, pentru adjudecarea dreptului de inchiriere a platformelor CN APMC din Portul Tomis, sedinta de licitatie fiind repetata in ziua de 26 noiembrie 2004, intrucat la primul termen nu s-a prezentat decat un singur ofertant, respectiv SC SISTEME INTERNATIONALE DE AFACERI SA

Bucuresti.

Inca de la inceput, trebuie mentionat faptul ca in cazul licitatiei din data de 19 noiembrie 2004 organizatorul, desi a mediatizat-o prin anunturi publicate in presa locala, a cautat sa o tina cat mai ascunsa de ochii opiniei publice.

Astfel, in anunturile referitoare la licitatie nu se face referire la natura bunurilor ce urmau a fi inchiriate si nici nu se stipuleaza principalele conditii privind scopul in care vor putea fi utilizate suprafetele respective de catre viitorii beneficiari ai acestora.

Insa CN APMC nu a omis sa precizeze pretul exorbitant de 10 miliarde lei pe care participantii la licitatie trebuie sa-l plateasca drept garantie.

Directorul CN APMC, evaziv in explicatii

Misterul licitatiei s-a destramat doar partial in momentul in care Gheorghe Moldoveanu le-a declarat reporterilor „Replica” faptul ca viitorul beneficiar al platformelor din Portul Tomis va fi obligat prin contratul de inchiriere sa faca investitii de 4-5 mil. dolari.

„Castigatorul licitatiei trebuie sa faca apuntamente, retele de canalizare noi, puncte de vanzare a echipamentelor pentru navele de agrement, sediul Portului si sa execute o intretinere corespunzatoare a platformelor pe care le va inchiria”, a sustinut Moldoveanu.

In schimb, directorul general al CN APMC nu precizeaza decat evaziv faptul ca viitorul cumparator pentru doua decenii al Portului Tomis poate desfasura si „alte activitati comerciale si turistice”.

In acest moment - potrivit lui Moldoveanu - intervine Primaria Constanta, care acorda avizele pentru realizarea de restaurante, terase, magazine si alte „acareturi” ce reprezinta miza reala a acestei inchirieri pe termen lung a Portului Tomis.

Numai ca organizatorul licitatiei, respectiv Gheorghe Moldoveanu - reprezentantul cel mai autorizat al acestuia - nu a fost capabil sa ne ofere o explicatie coerenta si plauzibila despre obiectivele concrete pe care le va putea construi beneficiarul contractului de inchiriere si de ce lipsesc planurile urbanistice pentru acestea.

Portul Tomis, cumparat cu pretul unui hotel la mana a doua

Mai mult, organizatorul nu a dorit sa faca public pretul de pornire al licitatiei, respectiv care va fi oferta minima de chirie anuala ce va fi luata in considerare de comisia de licitatie.

Totusi, dupa informatiile pe care le detinem pana acum, in ciuda faptului ca Moldoveanu a afirmat ca CN APMC „are o pierdere anuala de 5 mld. lei din administrarea platformelor din Portul Tomis”, castigatorul licitatiei va detine „painea si cutitul” asupra terenurilor din Portul Tomis.

Astfel, chiar si in conditiile efectuarii investitiei obligatorii de 4-5 mil.

dolari - suma considerata importanta de directorul CN APMC, dar care in realitate nu reprezinta decat echivalentul pretului actual al unui hotel la mana a doua - castigatorul licitatiei din data de 26 noiembrie 2004 va putea obtine profituri de zeci de milioane de dolari prin subinchirierea timp de 20 de ani a unor portiuni din Portul Tomis.

Portul Tomis se incadreaza de minune in galeria licitatiilor dubioase

De fapt, acesta este marele „ciolan” pe care Moldoveanu vrea sa-l incredinteze clientelei politico-financiare aflate in spatele sau.

In cadrul licitatiei desfasurate in data de 26 noiembrie 2004, singurul ofertant a fost tot SC SISTEME INTERNATIONALE DE AFACERI SA Bucuresti, care a facut o oferta valabila pana la data de 19 februarie 2005, ce s-a concretizat in plata unei chirii lunare pentru toate platformele Administratiei Portuare din Portul Tomis de numai 3.100 euro/luna (cu TVA inclus).

De altfel, acest ultim tun pe care l-a pregatit sexagenarul director al Administratiei Portului Constanta inainte de momentul pensionarii care ar fi trebuit sa se produca inca de anul trecut, face parte din galeria de licitatii dubioase organizate, cu falsul sau aer bonom, de Gheorghe Moldoveanu.

In acest sens, mentionam aici, doar cu titlu de inventar, scandalurile privind licitatiile organizate pe sest, pentru concesionarea serviciilor de remorcaj si pilotaj in Portul Constanta. Vom reveni.