Stefan Petru Runcan, directorul RA Aeroportul Targu Mures, este propus pentru revocarea din functie in sedinta de astazi a Consiliului Judetean Mures. Propunerea vine in urma analizei activitatii desfasurate de acesta, reflectata in rezultatele mai mult decat jalnice in domeniul aeroportuar.

In raportul intocmit de executivul CJ se arata ca stefan Petru Runcan a avut un management defectuos, aspect sustinut prin dinamica numarului de curse, de pasageri, a volumului de venituri, care s-au mentinut la un nivel foarte scazut atat fata de cele inregistrate in ani anteriori cat si fata de cele raportate de alte aeroporturi din

Ardeal. Lui Runcan i se reproseaza in acelasi timp "impotenta" in incheierea de contracte cu companii de transport sau dezvoltarea unor curse aeriene, cel putin cu escala la Targu Mures.

Unul dintre cele mai grave aspecte semnalate in raport se refera la intocmirea unui proces verbal fictiv, semnat de membrii Consiliului de Administratie al regiei, care ar fi aprobat contractul cu Carpat Air, cu incalcarea prevederilor legale. Lui Runcan i se imputa si cheltuielile nejustificate cuprinse in rapoartele Curtii de Conturi.

Succint, acesta ar fi continutul raportului inclus in mapele consilierilor judetene. Din pacate se pare ca acesta nu a fost suficient de convingator, pentru ca alesii judeteni ai UDMR sunt hotarati sa amane revocarea lui Runcan cel putin pana in vara.

Consideram ca o rememorare a activitatii lui Runcan, asa cum a fost surprinsa atat de cotidianul nostru, cat mai ales in paginile ZIARULUI de Mures poate fi cel putin mai educativa …

Activitate - aproape zero

In 2002, ZIARUL de Mures publica o ancheta in care se arata ca putine companii s-au aratat interesate de Aroportul Targu Mures - devenit international inca din 1997, fara ca adaugarea acestui atribut sa fie justificata si printr-o imbunatatire a activitatii aeroportuare - din cauza nivelului taxelor aeroportuare practicate - degivrare, handling, mai ridicate decat cele uzitate de aeroporturi vecine. In 21 din martie 2001, printr-o hotarare a Consiliului Judetean, consilierii judeteni revin asupra acestor taxe, prin reducerea tarifelor aeroportuare in functie de frecventa de operare.

Cateva luni mai tarziu, in septembrie, Consiliul Judetean aproba si "renuntarea la aplicarea tarifului minim redus in cazul aeronavelor sub 7 tone la Aeroportul Targu Mures".

Nici la transport persoane, nici la transport cargo, RA Aeroportul Targu Mures nu statea mai bine, iar din 1999 pana in prezent, asa cum apare in raportul intocmit recent de executivul CJ nu da semne sa se imbunatateasca. In 2004 s-au inregistrat 7496 de pasageri, dupa ce inainte cu un an au fost doar 1374.

La transportul de marfa in ultimii doi ani a cunoscut o usoara crestere, daca 35 to (2004) reprezinta o crestere … Potrivit acelorasi date, Aeroportul are o capacitate de 200 de mii de pasageri anual, insa doar unu (1) la suta din capacitate este folosita.

Un fiasco: Aerogara

Prin Hotararea nr. 53 din octombrie 2001 a CJ s-a reactualizat valoarea investitiei "Extinderea Aerogarii Targu Mures cu pavilionul plecari flux international" la 26 de miliarde de lei, dar desi lucrarile trebuiau deja finalizate si receptionate inca se mai aloca fonduri pentru acest obiectiv.

In plus, lucrarile au fost ingreunate si de razboaiele purtate prin instantele de judecata.

Directorul Runcan a transmis la inceputul lunii septembrie 2002 un anunt de achizitie publica de lucrari spre publicare in Monitorul Oficial.

Intentia conducerii aeroportuare de a se asocia in vederea executiei unor lucrari de copertare, compartimentare cu un alt constructor decat antreprenorul general al lucrarilor a generat o intreaga tevatura care a ajuns in fata instantei de judecata.

SC Comirinvest SRL i s-au incredintat lucrarile de modernizare si extindere ale aerogarii aprobate prin Hot Consiliului Judetean nr. 35/1999 in urma licitatiei din acelasi an. De atunci, executia a inaintat direct proportional cu fondurile alocate din bugetul Aeroportului, adica in ritmul melcului.

In loc sa-si faca curatenie in ograda proprie, Runcan s-a gandit sa renunte la vechiul partener de proiect si sa puna de o alta asociere. Numai ca executantului nu prea i-a placut inlaturarea din afacere, fara o prealabila reziliere a contractului.

Mai ales ca lucrarile licitate intra tot in sectorul executiei Aerogarii. Prin decizia nr.161, irevocabila, Curtea de Apel a respins ca nefondat recursul formulat de RA Aeroportul Targu Mures impotriva sentintei Tribunalului Mures.

Prin hotararea instantei de judecata judetene, pronuntata in sedinta din 14 noiembrie 2002, s-a dispus anularea licitatiei publice organizate de Aeroport si a actelor subsecvente. La acea vreme, desi definitiva, Runcan a luat in deradere actul pronuntat de autoritatea judecatoreasca.

Nu doar ca nu a stopat lucrarile, dar a facut si plati, potrivit surselor noastre de peste 5 miliarde in contul executiei lucrarilor. Deconturi interzise pe bani publici.

Fara personal calificat

Directorul general si comandant unic pe atunci, stefan Petru Runcan s-a mai remarcat printr-o realizare notabila. In 2000 a aprobat un plan aiuristic de restructurare a organigramei Aeroportului fara sa ia in calcul siguranta aeronavelor ce aterizeaza in zona.

In acea perioada, in organigrama Aeroportului figurau patru posturi de mecanici aviatie la sol, incadrati la Atelierul mecanic, energetic, infrastructura, compartiment subordonat directorului tehnic.

Potrivit hotararii Consiliului de Administratie din 16 februarie, "posturile de mecanic aviatie din cadrul Regiei urmeaza a fi restructurate, urmand a se infiinta trei posturi de agent handling, un post mecanic auto, un post merciolog si un post sef atelier".

Referitor la desfiintarea celor patru posturi de mecanici aviatie si infiintarea celui de-al treilea post de mecanic auto s-a avut in vedere potrivit aceleiasi hotarari desfasurarea in bune conditii a activitatii de baza a Regiei.

Posturile respective se regasesc precizate in HG 594/1999, ce stabileste salarizarea personalului din regiile autonome aeroportuare cu regim deosebit. Posturile au fost sterse din organigrama propusa anual Consiliului Judetean.

Degivrorul si spuma expirata

Alina Holly Peters, romanca de origine, asistent de proiect la Aeroportul din Hamburg a facilitat donarea de materiale si diferite utilaje catre Sindicatul Liber din Aeroportul Targu Mures. Printre utilajele donate de nemti se aflau doua utilaje de degivrare, cu o valoare estimata astazi la 1 miliard de lei fiecare.

Utilajele in cauza se intrebuinteaza pe timp de iarna pentru topirea chiciurii depuse pe avioane. Donatia s-a incheiat cu sarcina, conducatorii Aeroportului din Hamburg conditionand cedarea gratuita a utilajelor de preluarea unei cantitati substantiale de spuma pentru degivrare.

Pentru a nu pierde darurile, Runcan a acceptat sa importe cantitatile expirate de spuma, desi era constient ca efectul era serios diminuat. Organizatia sindicala le incredinteaza spre utilizare RA Aeroport SA, dar la cateva luni documentele se refac, iar bunurile sunt vandute firmelor Zborul, Paipp si Asaldo.

La scurt timp "donatia" s-a intors in deplina proprietate a Aeroportului, prin incheierea unor contracte de vanzare-cumparare in toata regula. Serviciul contabil al Aeroportului a emis facturi fiscale de peste 1 miliard, inregistrate in trei exemplare.

La Asaldo, inregistrarea in contabilitate s-a facut printr-un fals grosolan, inscriindu-se direct peste suma oficiala din factura o valoare mult mai mica. De caz s-au ocupat Garda Financiara, Politia TF etc. Pana la urma cazul s-a inchis …

Curtea de Conturi - dusmanul lui Runcan

Stefan Petru Runcan si a sa mana dreapta in arta matrapazlacurilor aeroportuare, contabila-sef Marioara Hang au reusit performanta negativa de a cheltui in anii financiari 2000 si 2001, peste 2 miliarde fara nici o acoperire legala. Suma mentionata reprezenta cam a 20 parte din veniturile proprii sau alocate Aeroportului.

Gaura in buget a fost descoperita in urma verificarilor efectuate de controlorii financiari din cadrul Curtii de Conturi Mures in primavara anului trecut. Cele mai mari nereguli constatate au vizat proiectul de investitii « Extindere Aerogara Targu Mures ».

Peste un miliard de lei, facturati fara baza legala au zburat din bugetul Aeroportului in conturile firmelor Arhing SRL Targu Mures, proiectantul lucrarii si SC Comirinvest SRL Ungheni.

Contraperformanta bine platita

Pentru toate aceste performante, in 2002, Runcan era remunerat in baza unui contract de management cu 60 de milioane de lei. Anul urmator, salariul i-a fost redus la 25 de milioane de lei, nu fara supararea si enervarea directorasului.

Pentru acesti bani, Runcan nu a facut nimic notabil, ba mai mult a trimis rapoarte corectate Autoritatii Aeronautice Civile sau Ministerului Transporturilor. Miron Mitrea nu l-a iertat…Nici Borbely Laszlo nu credem ca va intelege atitudinea pro-Runcan a consilierilor judeteni ai UDMR.

Pentru ca de la un director care si-a falsificat diploma de licenta, nu ne asteptam decat sa faca trafic de influenta.