Iptana si Search Corporation, desemnate de fostul Guvern drept societatile care vor proiecta autostrada "Bechtel", ar putea incasa dintr-o lovitura 42 de milioane de euro din cea mai mare lucrare de infrastructura desfasurata vreodata in Ardeal.

In spatele firmelor mentionate se afla un singur nume, cel al afaceristului Michael Stanciu, romanul care s-a intors din SUA "la porunca lui Dumnezeu" pentru a lua in piept "Golgota Romaniei. Doar ca, drumul suferintei a devenit unul plin de succese, avand in vedere bogatia de contracte pe bani publici.

GAZETA de Cluj dezvaluie cititorilor aspecte inedite privind legaturile celor doua societati castigatoare cu nume importante din fostul FSN, actualmente PSD.

Controversatul proiect al autostrazii Bors-Brasov a adunat in jurul lui o pleiada de societati, de la corporatii pana la firme de apartament infiintate in graba pentru a prinde un contract cu Bechtel. Intre "pionii" Bechtel se numara Iptana si Search Corporation, in calitate de proiectanti ai viitoarei autostrazi.

Contractul este estimat la suma de 42 milioane euro, adica o felie generoasa pentru societatile angajate in vederea proiectarii.

Mesia Michael

Michael Stanciu este director general la Search Corporation SRL, companie care a fost actionar unic la Iptana SA.

Societatea Iptana SA (Institutul de Proiectari pentru Transporturi Auto, Navale si Aeriene) a fost in timpul comunismului societatea de proiectare a Ministerului Transporturilor, iar in 1991 a devenit Iptana – Search, firma mixta romana americana in care capitalul american reprezenta 51%.

Michael Stanciu relata intr-un interviu acordat unei publicatii cu caracter monden modul in care a intrat in actionariatul Iptana: "L-am primit definitiv pe Iisus in inima mea. Porunca Lui era clara: „Michael, du-te inapoi si fa ceva pentru tara!". Cum ajunsesem inginer de constructii civile, m-am gandit la drumuri.

Stiam in ce hal le lasasem in 1979, asa ca am abandonat slujba, casa de lux din zona rezidentiala, jeep-urile si toate visurile legate de America si am aterizat la Bucuresti. Incercasem sa devin american, dar nu reusisem sa ajung decat un... ro-merican, intrucat sangele apa nu se face.

Impreuna cu socrul meu am pus bazele firmei Search Corporation si am trecut la treaba. Secretarul de stat din cadrul Ministerului Transporturilor de atunci, Alexandru Dobre, ne-a primit cu toata amabilitatea. Visa si dumnealui, ca si noi, la zile mai bune. Am semnat protocoale si am angajat primii trei ingineri.

Vedeam deja doua tronsoane de autostrada terminate pana la ora asta: Sibiu - Deva si Bucuresti - Brasov", povestea Michael Stanciu.

Domnul a dat, Stanciu a luat

"Initial, in 1991, s-a pornit sub forma unei societati mixte, Iptana-Search, in care capitalul american reprezenta 51%. Ulterior, in 1999, s-a cumparat raportul de 49% din actiuni detinute de partea romana, adica de Iptana", explica Stanciu intr-un interviu acordat revistei Antreprenorul, in anul 2001.

Prin urmare, s-ar parea ca fosta Iptana de stat a devenit o societate cu capital integral american.

Declaratiile sunt contradictorii, in sensul ca reprezentantii Iptana sustin ca in 1999, datorita unor incompatibilitati si a confuziei de nume Iptana SA s-a retras din societatea mixta romano-americana Iptana - Search SRL, asadar nemaiexistand nici o legatura intre americani si romani.

Din declaratia semnata de directorul Cornel Martincu reiese faptul ca Iptana a trecut printr-un soi de reorganizare, astfel ca, in prezent apartine angajatilor si fostilor angajati ai societatii. Surse confidentiale sustin insa ca Iptana ar fi dirijata de o ruda a lui Michael Stanciu.

Drumurile noastre, toate

Compania Search a primit din fonduri bugetare cel putin 35 de milioane de euro pana in prezent. Search mai este cunoscuta pentru imunitatea la controalele statului si pentru implicarea in proiectarea unor autostrazi cu rezultate contestate la predare in ceea ce priveste calitatea.

Iptana a castigat majoritatea proiectelor de infrastructura nationala, in conditiile in care in Romania a inceput sa se dezvolte o piata concurentiala in domeniul proiectarii de drumuri si poduri. Iptana face casa buna cu Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) la propriu, firma avand sediul in aceeasi cladire cu ministerul prin contract de inchiriere.

Atat Iptana cat si Search, legate sau nu de acelasi magnat, au castigat foarte multe contracte, pe doua segmente bine conturate: cu Iptana SA, Stanciu a castigat in special proiectele de infrastructura nationala, iar cu Search proiectele care vizeaza autostrazi de tip occidental.

Sacalii autostrazii Bucuresti-Pitesti

Search Corporation a castigat peste 35 de proiecte majore, cu finantare internationala si sute de proiecte de infrastructura rutiera sustinute cu bani de la Guvern. Sumele derulate depasesc 1 miliard de euro, din care partea de proiectare obtinuta de Search a fost de peste 35 de milioane euro.

Firma magnatului Michael Stanciu a avut un cuvant greu de spus in stabilirea Programului de Autostrazi din Romania si a fost preferata proiectelor de strategia generala si a studiilor de prefezabilitate la autostrazile: Brasov – Targu – Mures, Bucuresti – Albita, Deva – Nadlac, Bucuresti – Pitesti, Bucuresti – Bors.

Ultimele doua lucrari, la care Search Corporation a castigat proiectul de modernizare, respectiv de fezabilitate, s-au dovedit a fi un esec rusinos, avand nevoie la mai putin de un an de lucrari de reparatie si realibitare.

Lucrarile de mantuiala au necesitat suplimentarea costurilor la doua "autostrazi occidentale" cu alte cateva milioane de euro de la buget, pe langa celelalte milioane aruncate in contracte de achizitie publica. De pe urma esecului numit autostrada Bucuresti – Pitesti, Search s-a ales suplimentar cu inca 2,7 miliarde de lei.

Un raport al Curtii de Conturi referitor la acest caz arata ca procesul reabilitarii autostrazii a creat bugetului un prejudiciu de 215 miliarde de lei, pentru finalizarea proiectului constructorul cheltuind in plus 1.274,7 miliarde de lei. Pe lista profitorilor s-au aflat constructorul englez care a dat subantrepriza si proiectantul, Search Corporation.

Iptana, abonata la licitatii

De cand lucreaza sub tutela companiei lui Michael Stanciu, Iptana a castigat mai multe contracte de milioane de euro cu MTCT. In vara anului 2002 Iptana a primit impreuna cu doua firme straine un contract de 10, 5 milioane de euro pentru proiectul de reabilitate a DN 73, jumatate din lucrare urmand sa fie subcontractata.

In aceeasi zi s-a semnat la minister contractul pentru proiectul de reabilitare a DN 6, unde aceeasi Iptana, alaturi de o firma franceza, a castigat 5,5 milioane euro. Pentru proiectul de reabilitare la DN 1, castiga tot Iptana alaturi de alte doua firme, pentru suma de 1,7 milioane de euro.

Tot in 2002, dar la inceputul lunii decembrie, Iptana si-a adjudecat reabilitarea DN 67 B pentru suma de 182.230 euro si proiectul la DN 15 Toplita – Bacau, in valoare de 96.168 euro.

In aceeasi zi, Iptana mai primeste ca bani de buzunar 42.571 euro la DN 1 B Ploiesti - Buzau, iar la inceputul anului 2003 Iptana a castigat in asociatie cu SC Drumex 110.000 euro pentru proiectul de reabilitare primara la DN 1C Dej – Baia Mare – Halmeu.

In iulie 2003 urmeaza un contract de 105.315 euro pentru proiectul la DN 2D Focsani – Targu – Secuiesc, singura oferta primita de MTCT fiind a SC Iptana. Urmeaza din nou bani de buzunar pentru Iptana care primeste 36.986 euro pentru proiectul la realizarea obiectivului Centura Ploiesti Vest.

Suma contractelor castigate de Iptana SA cu ministerul vecin si prieten MTCT ajunge la cateva zeci de milioane de euro numai in decurs de doi ani.

In unele cazuri Iptana a castigat contracte de proiectare in asociere cu firme straine care nu au nici o experienta in domeniul proiectarii si consultantei, ci doar in ramura constructiilor propriu-zise de infrastructura.

Nici anul 2004 nu a fost mai putin productiv, IPTANA a incasand, doar din achizitii publice, aproape jumatate de milion de euro.

"Aplaudacul" baronilor Mitrea si Nastase

Search Corporation, prin cele trei filiale de la Bucuresti, Iasi si Timisoara, a castigat, de asemenea, numeroase contracte pentru lucrari de reabilitare a drumurilor nationale sau elaborarea documentatiei in vederea unor astfel de lucrari.

Acesta nu este tocmai "drumul Golgotei", cum se exprima cu patos Michael Stanciu referitor la venirea sa in Romania. Daca mai adaugam la aceste reusite si contractul cu Bechtel, se configureaza o adevarata reteta a succesului. Nici vorba de sacrificii usturatoare sau o cale ascetica pentru "reconstruirea" Romaniei.

In interviul acordat anul trecut, in vremea in care PSD se afla la guvernare, Stanciu isi arata profunda admiratie fata de Guvernul Nastase. Bineinteles, doar a fost rasplatit inzecit: "Guvernantii anteriori n-au gandit autostrazile ca pe un factor de dezvoltare. Nu a existat o strategie.

Abia Guvernul actual (PSD, n.red.), in special primul-ministru (Nastase, n.red.) si ministrul Transporturilor (Miron Mitrea, n. red.) au inteles acest lucru.

Dansii sunt primii care au gandit realizarea de autostrazi ca metoda de dezvoltare economica." Intr-adevar, "genialii" au gestionat banul public pentru dezvoltarea economica, iar cu girul lui Miron Mitrea s-a pus umarul la dezvoltarea retelei de restaurante de lux precum "Peronul 0" de la subsolul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Din 9 milioane de dolari cat se poate de publici.

Michael fa-te ca lucrezi. Pentru tara!

Omul de afaceri Michael Stanciu se declara crestin convins si apreciaza ca si in interiorul firmei Serach Corporation domneste un spirit patruns de perceptele Evangheliei.

Iata cum ilustreaza Stanciu imaginea afaceristului crestin, dar mai ales cum justifica venirea sa in Romania :„A avea caracter, a-ti plati taxele si a-ti tine cuvantul dat, incercand sa faci cat mai mult bine cu putinta - aceasta este chintesenta filosofiei noastre.

De dragul acestui drum luminos am parasit America si am luat in piept, impreuna cu familia, Golgota romaneasca, unde ne-a intampinat, printre altele, lipsa unitatii dintre populatie si conducatorii ei."