"Autostrada se va face, cu sau fara Bechtel!"

de Calin Poenaru     Ziua de Cluj
Luni, 3 octombrie 2005, 0:00

Codrut Seres
(Foto: )

ZIUA de Cluj: La inceputul anului 2005, previziunile pentru cresterea economica erau optimiste. Intre timp, parca s-au mai temperat. Cum se prezinta lucrurile acum, catre finalul anului?



Ioan-Codrut Seres: In 2005, contam pe o crestere economica de 5,5%, estompata, din pacate, de caderea agriculturii din cauza fenomenelor meteorologice cu care s-a confruntat Romania pe parcursul acestui an.



ZIUA de Cluj: Acesta ar fi procentul la nivel global. Pe sectoare, cum au evoluat lucrurile?



I.C.S.: La regresul agriculturii, care va fi, in 2005, de 7%, se adauga scaderea sectorului textil si cea de 2-3% din domeniul metalurgiei. Scaderile sunt compensate de cresterea altor ramuri economice, precum industria pieselor auto, care a inregistrat un plus de 3%. Oricum, per total, cred ca este vorba despre o crestere economica rezonabila si sustenabila.



ZIUA de Cluj: In ce masura a afectat economia aprecierea leului fata de alte valute?



I.C.S: Cresterea leului a avut un efect devastator mai ales pentru agentii economici care fac exporturi. De aceea, in 2005, avem o discrepanta intre valoarea exporturilor si a importurilor.



ZIUA de Cluj: Si cum poate fi depasit acest impas?



I.C.S: Ministerul Economiei si Comertului va finaliza o strategie nationala de stimulare a exporturilor. Ne gandim aici la exportul de valori culturale, de bunuri, de servicii, in ideea de a compensa pierderile suferite. Apoi, e nevoie de o corelare a strategiilor MEC cu politicile Ministerului Finantelor Publice si Bancii Nationale a Romaniei.



ZIUA de Cluj: Ce parere aveti despre atacul Chinei? Practic, cam toate produsele se executa in China sau in India.



I.C.S: Atacul chinezilor se manifesta in anumite domenii, dar intre timp, au aparut pe fir si tari precum Ucraina, Moldova sau Rusia.



Pot sa va spun, de exemplu, ca o consecinta ar fi diminuarea cresterii inregistrate, la noi, in industria farmaceutica, de la 9% la 2-3%, tocmai pentru ca sectorul respectiv are nevoie de o infuzie serioasa de capital, care se face, de regula, de pe piata de capital.



ZIUA de Cluj: Care este pozitia ministrului Economiei si Comertului fata de autostrada Transilvania?



I.C.S: Autostrada este o idee buna dar, din pacate, prost pusa in practica de cei care au fost inainte la guvernare. Autostrada genereaza, la randul ei, alte proiecte de infrastructura, dezvolta economia locala si aduce locuri de munca. In cazul autostrazii Transilvania, discutabile sunt modul in care a fost intocmit proiectul si sumele negociate.



Mai devreme sau mai tarziu, autostrada va fi facuta. Cu Bechtel sau cu o alta firma.



ZIUA de Cluj: Privind din perspectiva integrarii in Uniunea Europeana, care sunt domeniile in care se poate impune Transilvania?



I.C.S: Proiectele de infrastructura in domeniile gazelor si energiei incep sa se mute din orase de frontiera precum Timisoara sau Oradea catre localitati din centrul Transilvaniei. In nord-vestul tarii, partea cea mai solicitata de investitori, oferta de locuri de munca din partea companiilor depaseste acum cererea.



Vorbind despre oportunitatile de afirmare de dupa integrare, sectoarele cu cea mai mare sansa sunt, in Transilvania, fabricarea pieselor auto, produsele farmaceutice si materialele de constructii.
























66 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri