Nesimtirea Efklidis si Proodeftiki

de Mihai Petean     Gazeta de Cluj
Luni, 7 noiembrie 2005, 0:00

Firmele grecesti Efklidis si Proodeftiki isi bat joc de banul public si de reabilitarea soselei Cluj - Suceava * Ardelenii au drumuri mai proaste decat moldovenii * Efklidis si Proodeftiki au incasat 15,4% din contract, desi stadiul lucrarilor este de sub 0,5% * CNADNR vrea sa rezilieze contractele cu grecii * Boc trage din umeri, Pop nu stie nimic



In decembrie 2004, ardelenii au fost cei care au avut un rol decisiv in propulsarea Aliantei DA la putere. Atunci, lor, ardelenilor, li s-a promis marea cu sarea: autostrada si modernizarea infrastructurii, inclusiv a celei rutiere. De la promisiuni la fapte este insa cale lunga.



Acum, ardelenii sunt cu autostrada in plop si cu reabilitarea DN 1 C Cluj - Suceava in aer. Contractul pentru Autostrada Bechtel este extrem de controversat, proiectul in sine nu mai este prioritar pentru Cabinetul Tariceanu, iar alocarile de bani intarzie. Pe "Cluj - Suceava" banii publici curg garla, dar lucrarile sunt inexistente.



Ardealul a ajuns sub nivelul Moldovei in ceea ce priveste infrastructura rutiera.



Nesimtirea grecilor



Inca de anul trecut GAZETA a tras o serie de semnale de alarma referitoare la batjocura banului public. Pe drumul dintre Cluj si Suceava, firmele grecesti Proodeftiki si Eklidis, in ciuda faptului ca nu au realizat aproape nimic pe sectoarele lor, au incasat deja milioane de euro. Pana acum GAZETA v-a prezentat date obtinute din surse neoficiale.



Acum insa, dupa materialele din GAZETA de Cluj si GAZETA de Bistrita, prefectii judetelor Cluj - Mihail Hardau - si Bistrita Nasaud - Ioan Szilagyi - au cerut Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) o situatie detaliata a lucrarilor de pe DN 1 C si DN 17.



Surprinzator, CNADNR s-a codit in a transmite raspunsul, in ciuda faptului ca acesta fusese solicitat oficial, de PREFECTUL unui judet! Raspunsul insa, care doar a confirmat cele spuse de GAZETA, i-a mirat doar pe prefecti, nu si pe reporterii GAZETEI: Proodeftiki si Efklidis se fac ca lucreaza si incaseaza milioane de euro, desi stadiul de executie a lucrarilor este de sub 1%!



Reabilitare la misto



In toamna anului 2004, modernizarea drumului care leaga Ardealul de Moldova (DN 1C Cluj Napoca - Dej si DN 17 Dej -Sadova) a fost adjudecata la licitatie de 7 firme: FCC Construccion (Spania), DN 1C, Cluj - Livada (30 km), pret: 850,198 miliarde lei vechi; JV Efklidis - AEGEK (Grecia), DN 1C, Livada - Dej (23,528 km) si DN 17, Dej - limita judetului Cluj /



Bistrita-Nasaud (6,5 km), pret: 565,051 miliarde lei; Proodeftiki SA (Grecia), DN 17, limita judetului Cluj / Bistrita-Nasaud - Bistrita (52,4 km), pret: 794,854 miliarde lei; Wilheim Geiger + Max Bogl 4R7 JV (Germania), DN 17, Bistrita - Tureac (32,1 km), pret: 564,683 miliarde lei; JV Roichman Bros (Shomron) Infrastructures 1993 &



ASHTROM International Ltd. (Israel), DN 17, Tureac - limita judetului Bistrita-Nasaud / Suceava (25 km), pret: 847,181 miliarde lei; Aktor SA (Grecia), DN 17, limita judetului Bistrita-Nasaud / Suceava - Iacobeni (39 km), pret: 1.050,376 miliarde lei si Mochlos SA (Grecia) DN 17, Iacobeni - Suceava (28 km), pret: 1.397,995 miliarde lei.



Suma contractelor atribuite se ridica la peste 6.000 de miliarde lei vechi, adica 165 milioane euro, fonduri suportare, partial, de Banca Europeana de Investitii, restul sumelor fiind bani publici. Desi contractele au fost semnate acum un an, lucrarile, mai ales pe sectoarele grecesti, sunt extrem de intarziate.



Asta, in ciuda faptului ca o parte din firmele respective au incasat deja milioane de euro.



Concret, pe portiunile DN 1C, Livada - Dej (23,528 km) si DN 17, Dej - limita judetului Cluj / Bistrita-Nasaud (6,5 km), zone unde lucreaza consortiul Efklidis - AEGEK, precum si pe sectorul de 52,4 kilometri de drum de la limita judetelor Bistrita-Nasaud si Cluj pana in municipiul Bistrita, unde lucreaza



Proodeftiki, nu s-a realizat aproape nimic. Efklidis a sapat un sant in comuna Livada, a tras o dunga galbena pe mijlocul drumului si a "peticit" doua poduri la iesirea din Dej, in comuna Cuzdrioara, iar Proodeftiki a sapat un sant. In rest, nimic, nicaieri.



Spre deosebire de sectoarele grecesti, zona spaniolilor de la FCC Construccion, DN 1C Cluj - Livada (30 km), musteste de lucrari, spaniolii aflandu-se cu decopertarea drumului aproape de Cluj-Napoca deja.



Re-zi-li-e-rea!



In cele ce urmeaza va prezentam, sec, datele oferite cu zgarcenie de CNADNR prefectilor judetelor Cluj si Bistrita-Nasaud.



In ceea ce priveste Efklidis: "Ordinul de incepere a lucrarilor: 8 decembrie 2004, Data initiala de finalizare: 23 noiembrie 2007, Valoarea initiala a contractului (fara TVA): 565 miliarde lei vechi (16,2 milioane euro, n.n). Stadiul fizic realizat la 28.10.2005: 0,22%.



Valoare decontata in conformitate cu lucrarile executate, inclusiv avans de demarare, certificate de catre Consultant (fara TVA): 8,9 milioane RON (89 miliarde ROL, 2,5 milioane euro, n.n.).



Referitor la progresul lucrarilor Constructorul a fost atentionat la sedintele din santier ca ritmul lucrarilor este mult prea scazut pentru a putea finaliza lucrarile in termenul contractual. Constructorul are obligatia sa ia masurile necesare pentru a accelera executia lucrarilor si recuperarea intarzierilor.



Au avut loc mai multe sedinte cu conducerea Efklidis, in urma carora constructorul si-a luat angajamentul ca va lua masuri pentru recuperarea intarzierilor, dar, pana in prezent, nu s-au inregistrat progrese in acest sens.



Avand in vedere stadiul actual al lucrarilor, Constructorul a fost notificat in data de 27.10.2005, in conformitate cu clauzele contractuale, privind intentia de reziliere a contractului".



In ceea ce priveste Proodeftiki: "Contractorul nu a respectat prevederile contractuale si nici prin programele de lucrari actualizate, nu a realizat lucrarile programate, ritmul de executie fiind scazut. Constructorul a fost notificat de catre Consultant, in conformitate cu clauzele contractuale, referitor la ritmul de executie a lucrarilor.



De la data notificarii, 06.06.2005, pana in prezent nu s-a constatat nici o accelerare a ritmului de executie la lucrari in vederea recuperarii intarzierilor. Au avut loc intalniri cu conducerea Proodeftiki, in urma carora Contractorul si-a luat angajamentul ca va lua masuri pentru indreptarea situatiei.



Avand in vedere stadiul actual al lucrarilor, Contractorul a fost notificat in data de 27.10.2005, in conformitate cu clauzele contractuale, privind intentia de reziliere a contractului".



Cu alte cuvinte, desi Efklidis a realizat doar 0,22% din lucrari ea a incasat deja 15,4 % din valoarea contractului! Iar Proodeftiki, asa cum veti vedea, a incasat deja 3,5 milioane euro, adica tot 15,4% din totalul contractului de 22,7 milioane dolari, in ciuda faptului ca si stadiul ei de lucrari este de sub 0,5%!



Dezastru si pe DN 1



O eventuala retragere a contractului de pe DN 1C nu ar fi o premiera. In toamna anului trecut, fosta guvernare a atribuit firmei grecesti Efklidis un contract pentru modernizarea unei portiuni de 4,4 km de pe DN 1. Pretul pentru care a fost adjudecata licitatia a fost de 27,6 milioane euro, iar lucrarile urmau sa inceapa in primavara.



In primul rand, interesant este faptul ca lucrarea respectiva a costat de cinci ori mai mult decat amenajarea unei portiuni similare a autostrazii Bucuresti - Constanta.



La intrarea in capitala, pe DN 1, CNADNR se lauda ca se vor executa lucrari de largire la sase benzi, ranforsarea structurii rutiere, amenajare trotuare, lucrari de pasaj, precum si de siguranta circulatiei.



In fapt, in prezent, drumul respectiv are deja cinci benzi, astfel fiind vorba practic de construirea unei singure benzi de circulatie si realizarea unor pasaje pietonale si trotuare. Dincolo de aceste aspecte, si licitatia in sine a fost una curioasa.



Desi conditiile de participare la licitatie nu erau drastice, termenul de garantie al lucrarilor fiind extrem de scurt, 24 de luni, firmele din domeniu nu s-au inghesuit nici macar la actiunile premergatoare licitatiei, ca sa nu mai vorbim de licitatia in sine.



Astfel, caietul de sarcini a fost cumparat de numai cinci societati, iar la licitatia propriu-zisa s-au prezentat doar doua societati, Efklidis si Proodeftiki. Facem precizarea ca, in cazul in care s-ar fi prezentat o singura societate, licitatia ar fi trebuit reluata.



Efklidis si Proodeftiki sunt departe insa de a fi doua societati care nu au nimic in comun, ele fiind mai degraba una si aceeasi firma. Surpriza insa, acum o luna CNADNR a decis sa rezilieze contractul semnat in 2004 cu societatea elena Efklidis pentru largirea DN 1 intre Aeroportul Baneasa si Pasajul Otopeni.



Surse din cadrul companiei au declarat pentru Mediafax ca acest contract a fost reziliat din cauza costurilor ridicate, optandu-se pentru organizarea unei noi licitatii deschise. Castigatoarea noii licitatii a fost desemnata o societate din Portugalia, Lena Engeharia e Construcoos.



Daca LDP nu e, nimic nu e



Grecii de la Proodeftiki au castigat licitatia de reabilitare a 52,4 kilometri de drum, de la limita judetelor Bistrita-Nasaud si Cluj pana in municipiul Bistrita. Pana acum, Proodeftiki a sapat un sant pe cei aproape 55 de kilomteri de drum.



Grecii au sperat ca, impartind comisioane si donatii in stanga si in dreapta, toata lumea va inchide ochii si ei isi vor face de cap in Romania.



GAZETA a dovedit cu varf si indesat ca grecii de la Proodeftiki pot fi asociati lejer cu niste tepari, care nu urmaresc altceva decat sa traga pe sfoara statul roman.



Acum doua saptamani, prefectul de Bistrita-Nasaud, Ioan Szilagyi, a trimis o adresa catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) prin care a solicitat rezilierea contractului cu firma greaca de constructii Proodeftiki.



Saptamana trecuta, prefectul Szilagyi a avut o intalnire la Cluj cu ministrul Laszlo Borbely si a incercat sa afle, impreuna cu acesta, care sunt dedesubturile acestei afaceri de aproximativ 22 de milioane de euro - valoarea contractului incheiat de CNADNR cu Proodeftiki. Si totusi, nimeni nu pare sa stie ce se intampla.



"Din datele pe care le-am adunat la Prefectura reiese ca firma Proodeftiki a primit pana la data de 30 septembrie suma de 3.594.000 de euro din totalul de 3.800.000 cat reprezinta programul anului 2005. E nesimtire curata, dar platita", a declarat prefectul Szilagyi.



Din cate se pare, firma Proodeftiki a devenit total dezinteresata de reabilitarea DN 17, dupa ce grecii au esuat in incercarea lor de-a atrage intr-o capcana Societatea de Lucrari Drumuri si Poduri (LDP) - aflata in subordinea Consiliului Judetean.



La acea vreme, maestrul de ceremonii s-a numit Vasile Moldovan, dar specialistii de la LDP au refuzat sa semneze contractul de subantrepriza cu Proodeftiki pentru ca profitul lor era nul.



Cu alte cuvinte, edilul Bistritei si nu este exclus ca si deputatul Ioan Oltean sa fi tras sforile pentru greci, dar cineva le-a batut obrazul in ultimul moment, sfatuindu-i sa nu sara calul troian.



Increngatura Efklidis



In scriptele Ministerului de Finante Efklidis apare de cinci ori, trei firme fiind inregistrate in Bucuresti (Efklidis SA Atena Sucursala Bucuresti Romania, Efklidis - AEGEK Grecia Sucursala Bucuresti Romania si JV Efklidis Atti - Kat SA Atena Grecia Sucursala Bucuresti Romania) si doua in Cluj-Napoca (JV Proodeftiki Atemke Efklidis si JV Proodeftiki



Atemke Efklidis SA Grecia Sucursala Cluj). Efklidis SA Atena Sucursala Bucuresti Romania functioneaza din aprilie 2002 si nu are depusa situatia contabila aferenta anului trecut si anului 2002. In ceea ce priveste anul 2003, societatea a avut o cifra de afaceri de 156 miliarde lei vechi si un profit de 176 milioane lei vechi.



Efklidis - AEGEK Grecia Sucursala Bucuresti Romania, societate care are aceeasi adresa cu firma anterioara are doar 11 salariati si, cu acestia, se ocupa de constructia de autostrazi si drumuri.



Societatea nu are depus bilantul contabil aferent anului trecut, dar, in 2003, la o cifra de afaceri de 89 miliarde lei vechi a reusit un profit de 56 milioane lei vechi.



Ultima societate din Bucuresti, JV Efklidis Atti - Kat SA Atena Grecia Sucursala Bucuresti Romania are numai doi salariati, lucru care insa nu o impiedica sa se ocupe de constructia de autostrazi si drumuri.



Probabil cei doi angajati sunt niste Supermani! Societatea a realizat in 2003 un profit de 124 milioane lei vechi la o cifra de afaceri de 17,3 miliarde lei vechi, dar, anul trecut, cei doi angajati s-au pus pe tanjala iar firma a inregistrat o pierdere de 3,3 miliarde lei vechi.



Curios este faptul ca, in bilantul contabil, in dreptul cifrei de afaceri apare cifra zero. Nici Efklidis-ul clujean nu sta mai bine. JV Proodeftiki Atemke Efklidis este o firma fantoma, care nu are (pe site-ul Ministerului Finantelor) nici macar numarul de inmatriculare la Registrul Comertului, ce sa mai vorbim de bilanturi pe vreun an...



Nu ne miram insa, avand in vedere faptul ca adresa firmei este Vasilli Othonos 22, Atena, judetul Cluj! Mai departe, JV Proodeftiki Atemke Efklidis SA Grecia Sucursala Cluj, infiintata la fel ca si firma anterioara in 24 august 1998, are 9 salariati care construiesc autostrazi si drumuri.



In 2004 societatea a avut pierderi de 6,1 miliarde lei vechi, in 2003 de aproape 50 miliarde lei vechi, iar in 2002 pierderile s-au cifrat la 11,6 miliarde lei vechi.



Teapa Proodeftiki



Proodeftiki apare singura in scriptele Ministerului de Finante de trei ori: Proodeftiki Management SRL Bucuresti, Proodeftiki SA Grecia Sucursala Bucuresti si Proodeftiki Construct Cluj. Cele doua firme cu sediul in Bucuresti nu au depuse nici un fel de bilanturi contabile, iar Proodeftiki Construct Cluj, cu sediul in Piata Cipariu nr. 9 (acelasi sediu cu JV Proodeftiki Atemke Efklidis SA Grecia Sucursala Cluj), a avut in 2004 pierderi de 93 milioane lei vechi.



Despre grecii de la Proodeftiki ar mai fi de spus ca o alta lucrare de-a lor, reabilitare DN 66 tronsonul Hateg - Baru, unde lucreaza impreuna cu Contransimex Bucuresti - proiect de 12,1 milioane euro - se afla in acelasi stadiu de intarzieri ca si lucrarile de pe drumul Cluj - Suceava.



Proiectul are termen de finalizare sfarsitul acestui an, insa realitatea spune ca lucrarile vor fi terminate, in cel mai fericit caz, de abia in 2008. Mai departe, cumetria Efklidis - Proodeftiki, JV Proodeftiki Atemke Efklidis SA Grecia Sucursala Cluj in speta, a incheiat un contract de subantrepriza pentru reabilitarea unui drum cu CCCF sucursala Cluj.



Clujenii au construit, insa grecii au uitat sa plateasca 13 miliarde de lei vechi. In prezent JV Proodeftiki Atemke Efklidis SA Grecia Sucursala Cluj si CCCF Sucursala Cluj se afla in proces la Inalta Curte de Casatie si Justitie.



Driblingurile lui Boc



Surprinzator, reactiile unor politicieni la batjocorirea banului public de catre firmele grecesti Efklidis si Proodeftiki au denotat un dezinteres fata de nevoile ardelenilor si fata de soarta a milioane de euro bani publici. Doar deputatul PD Daniel Buda s-a aratat indignat de cele petrecute pe drumul dintre Cluj si Suceava.



"Este o aberatie ceea ce imi spuneti dumneavoastra. Nesimtire curata. Ar trebui sa existe o serie de sanctiuni catre cei care au facut asemenea plati. Organele de control ar trebui sa ia masuri. Oricum ma voi autosesiza si voi face o interpelare in Parlament", a spus deputatul clujean.



Primarul Emil Boc a evitat un raspuns la intrebarea GAZETEI, iar intr-un final a pasat pisica moarta in curtea altora, uitand poate ca este presedintele partidului aflat la guvernare. "Trebuie trasi la raspundere cei care au gresit. Sa raspunda cei in masura. Eu, oricum, am competente stricte.



Nu inteleg ce treaba am eu cu drumul respectiv. Trebuie sa ne dezobisnuim de a cere luarea de pozitii de la persoane care nu au competente in domeniul respectiv. Cei de la Minister sau Comnpanie trebuie sa raspunda in fata superiorilor", a spus Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca si presedintele partidului de guvernamant PD.



Noi, totusi, consideram ca presedintele partidului de guvernamant are de spus un cuvant in ceea ce priveste o noua luxare a ardelenilor la capitolul infrastructura rutiera.



Asta, in conditiile in care reprezentantii CNADNR transmit informatii cu zgarcenie catre Prefectura, ce sa mai vorbim de presa si, oricum, nu stiu nimic. "Nu stiu nimic despre rezilierea contractelor.



Nu stiu nimic despre demersurile in aceasta problema", a declarat Mircea Pop, directorul general adjunct al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale.




















234 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă