„Replica de Constanta" a dezvaluit in exclusivitate intentia grupului de firme UTI de a proiecta sistemul de securitate a Aeroportului International „Mihail Kogalniceanu".

Planurile UTI faceau parte dintr-o adevarata campanie de „cucerire" a marilor obiective strategice din Constanta, dupa ce incheiasera contracte mai mult sau mai putin controversate cu CNE Cernavoda si Administratia Porturilor Constanta (ultimul, subiectul unui imens scandal de presa).

Urmare a dezvaluirilor noastre, se pare ca cei de la Ministerul Transporturilor s-au gandit mai bine, iar UTI a anuntat, dintr-odata, ca renunta la contractul incheiat cu Aeroportul Kogalniceanu.

In acest moment, proiectarea sistemului de securitate a aeroportului a cazut in grija Institutului National de Cercetare – Dezvoltare in Constructii si Economia Constructiilor (INCERC), structura care apartine Ministerului Transporturilor.

Nu putem sti daca exista vreo legatura intre interesul major al armatei si serviciilor secrete americane in zona Kogalniceanu si retragerea controversatului UTI de pe aeroport. Cert este ca armatele NATO incep sa se simta ca la ele acasa in Constanta, iar Romania a devenit un punct de maxima importanta strategica pentru Alianta Nord-Atlantica.

Dezvaluirile recente ale presedintelui Traian Basescu, potrivit carora baza aeriana de la Kogalniceanu primeste de ani de zile avioane militare americane, printre care, fara doar si poate existau si aparate ale CIA sau altor servicii secrete, au fost confirmate pentru „Replica" de catre Corneliu Balan, directorul Aeroportului International „Mihail Kogalniceanu".

Potrivit oficialului, la fiecare patru zile Constanta este vizitata de un avion militar, nu intotdeauna american. Intr-adevar, cei de pe aeroport nu pot sti daca acel aparat de zbor este al CIA sau nu, intrucat acest lucru nu se comunica celor de la sol. Acestia doar inregistreaza faptul ca este un avion civil sau militar, datele de identificare, ora sosirii si a plecarii.

Serviciile americane inchiriaza insa frecvent avioanele US Army, astfel incat putem deduce ca celebra agentura americana a avut pana acum zeci de escale pe Mihail Kogalniceanu. Potrivit directorului Balan, nu numai yankeii au aterizat pe aeroportul constantean; au fost si avioane militare franceze, belgiene sau olandeze.

O aeronava militara batava a aterizat chiar marti, a stat 24 de ore, si-a facut plinul, dupa care a plecat.

„Soldatii sunt in cea mai mare parte pustani de 20 de ani"

„Nu a coborat si nu a urcat nimeni. Soldatii sunt in cea mai mare parte pustani de 20 de ani. Se duc si dorm la hotel, in Mihail Kogalniceanu sau in Mamaia, dupa care se intorc si pleaca. N-a venit niciodata vreun avion din care sa coboare teroristi irakieni si sa se plimbe incatusati pe pista. Nu exista asa ceva", ne-a mai declarat Balan.

De la venirea sa la conducerea aeroportului, acum circa sase luni, cel putin 40 de avioane militare ale NATO au aterizat pe aeroportul Kogalniceanu, dar intotdeauna ritualul a fost acelasi: stationare 24 de ore, timp in care soldatii merg si dorm la hotel, realimentare si decolare, fara ca cineva sa coboare sau sa urce in acele avioane.

Ba, mai mult, vizitele s-au cam rarit in ultimul timp, din cauza frigului, aeroportul neavand dotarea optima pentru a primi avioane de lupta pe timp de iarna. Pana ce aliatii din NATO vor mai indesi escalele constantene, pe Aeroportul Kogalniceanu continua lucrarile de reparatie.

Din cele spuse de Corneliu Balan, pana la sfarsitul acestei luni se va termina balizajul, iar din martie vor fi incepute lucrarile de reabilitare a pistelor. In ceea ce priveste paza aeroportului, aceasta va mai fi asigurata de jandarmi pana la 11 martie, cand expira contractul, dupa care responsabilitatea asigurarii securitatii va cadea in grija aeroportului.

Directorul Balan a decis sa asigure in regie proprie paza obiectivului, chiar ieri avand o discutie in acest sens la minister.

In ceea ce priveste propunerea Consiliului Judetean Constanta de a prelua sub tutela sa Aeroportul International „Mihail Kogalniceanu", Balan nu a avut prea multe comentarii de facut: „Nu stiu ce se va intampla, dar eu nu cred ca CJC ar avea bani pentru a intretine un aeroport international".