Vechiul contract dintre Statul Roman si compania americana Bechtel, pentru constructia autostrazii, va fi scos de la naftalina, dupa ce deputatul clujean Horea Uioreanu (PNL) a pregatit o interpelare de la tribuna Parlamentului, in care ii cere ministrului Transporturilor, Gheorghe Dobre, desecretizarea contractului.

Interpelarea va fi lansata astazi, la zece zile dupa ce contractul renegociat a fost facut public, si la exact doua saptamani dupa asigurarea finantarii lucrarilor.

La doua saptamani de la semnarea acordului de imprumut intre Ministerul Finantelor Publice si Raiffeisen ZentralBank Ostereich si Calyon Corporate pentru finantarea lucrarilor la autostrada, compania Bechtel nu a primit inca nici un euro in cont.

‘‘Promisiunea e ca atunci cand conditiile contractuale vor fi indeplinite sa primim si banii. Eu sper ca in doua saptamani sa-i primim’‘, a declarat purtatorul de cuvant al Bechtel, Bogdan Sgarcitu. Pana cand nu exista finantare directa, lucrarile la autostrada raman in conservare.

Primii 118 de kilometri de autostrada sunt reprezentati de doua tronsoane: Campia Turzii – Gilau si Suplacu de Barcau – Bors. S-a lucrat simultan la ambele tronsoane, pana la stoparea lucrarilor in iunie anul trecut.

Merita precizat ca transparenta in ce priveste relatiile contractuale cu compania Bechtel Inc., a ministrului Transporturilor, Gheorghe Dobre, s-a oprit doar la publicarea noului contract, fara a face publice si anexele sau textul vechiului contract, pentru comparatii.

Deputatul liberal Horea Uioreanu a lansat ieri o noua serie de acuzatii la adresa lui Dobre, caruia i-a criticat in mai multe randuri competenta in ce priveste administrarea portofoliului ministerial.

‘‘Daca dansul nu poate gestiona un contract asa de important, eu imi pun intrebari vizavi de capacitatea dansului de a gestiona fondurile europene, din 2007’‘, a declarat Uioreanu.

Deputatul de Cluj a mai lansat o interpelare catre ministrul Dobre in 29 martie, astfel ca perioada legala in care ministrul trebuie sa dea un raspuns expira la finele acestei saptamani.

Un raspuns partial la intrebarile lui Uioreanu a fost emis deja, exclusiv la intrebarea clujeanului daca prin re-negociere s-au facut economii mai mari decat costurile suplimentare cauzate de conservarea santierelor. ‘‘Se fac economii pe care nu le vede nimeni.

Se fac niste cheltuieli care mi se pare ca sunt mai mari decat celebra economie’‘, a mai spus Uioreanu. Firesc, ca in nenumarate alte randuri, ministrul Dobre nu a raspuns ieri la telefonul platit din bani publici.

Am solicitat in baza legii 544/2001 privind accesul la informatiile de interes public o serie de amanunte privind desecretizarea contractului, printr-o adresa inaintata sefului biroului de presa al MT, Adrian Ionescu. Pana la inchiderea editiei nu ne-a parvenit nici un raspuns.

Potrivit oficialitatilor, principalele prevederi din vechiul contract, care defavorizau statul roman, vizau posibilitatea acordarii unui imprumut de 250 de milioane de euro catre compania americana. Scrisorile de garantie ale Bechtel nu respectau prevederile legislatiei romanesti, ci ale dreptului anglo – saxon.

In ce priveste imprumutul de pana la un sfert de miliard de euro, trebuie precizat ca aceasta procedura este urmata si in cazul contractelor din fonduri europene PHARE si SAMTID, in ce priveste lucrarile publice.

In formula veche a contractului partea romana nu avea posibilitatea de a controla costul lucrarilor, din cauza ca documentul lasa elementele de costuri in sarcina companiei americane.

Mai merita semnalat ca, desi contractul a fost facut public, desi contractele cu cele doua banci finantatoare a fost deja semnat, compania Bechtel nu a primit inca nici un leu pentru reluarea lucrarilor la autostrada, cel putin aceasta sustine purtatorul de cuvant al companiei, Bogdan Sgarcitu. ‘‘Vom relua lucrarile abia cand vom primi banii’‘, a subliniat acesta.