Spatiu insuficient

Zeci de mii de dosare depozitate intr-un pod al unei cladiri subrede. Asa arata arhiva Inspectoratului Teritorial de Munca Prahova (ITM), documentele oficiale fiind imprastiate si pe coridoare sau in subsolul sediului Departamentului Securitate si Sanatate in Munca, vechi de 100 de ani.

Nici functionarii nu sint mutumiti, plingindu-se de conditiile improprii in care sint obligati sa lucreze. In plus, ITM mai are un spatiu inchiriat in centrul Ploiestiului, dar nici acesta nu este indeajuns sa depoziteze tonele de dosare. "In prezent, avem un spatiu disponibil de aproximativ 1500 mp preluat de la o banca comerciala din Ploiesti.

Aici vrem sa depozitam arhiva activa, in momentul in care va trebui sa eliberam cladirea in care functionam. Insa pentru o astfel de amenajare ne trebuie foarte multi bani", sustine inspectorul sef al ITM, Medeea Andronescu.

13 angajati pentru 8 km de arhiva

De la inceputul anului pina in prezent, la Directia Arhivelor Judetene Prahova au fost inregistrate 1200 de cereri, un numar dublu fata de perioada similara a anului trecut. Cele mai multe dintre acestea vizeaza procesul de recalculare a pensiilor, aproximativ 60% si legile proprietatii.

Desi reforma sistemului de pensii trebuia sa fie incheiata la inceputul acestui an, fenomenul da in continuare batai de cap functionarilor de la Arhive. Exista foarte multe cazuri in care actele necesare intocmirii dosarelor sint dificil de gasit sau pur si simplu s-au pierdut.

Intreprinderi care au activat inainte de 1989 si ulterior s-au desfiintat, iar odata cu ele s-au evaporat si statele de plata, documentele legate de vechimea in munca a angajatilor, sporuri, etc.. Aceeasi situatie e valabila si pentru societatile lichidate dupa revolutie, cum ar fi Avicola S.A. Baicoi, ai caror fosti angajati, azi pensionari, nu-si mai pot dovedi trecutul muncitoresc real.

Legea stipuleaza clar ca fiecare cerere trebuie solutionata in maxim 30 de zile de la depunere. Din cauza situatiilor descrise mai sus si a personalului redus, termenul este deseori depasit. La aceasta ora, Directia Arhivelor Prahova detine sase depozite, care, cumulate, insumeaza opt mii de metri lineari de arhiva. In cadrul institutiei lucreaza treisprezece angajati, dintre care doar sapte se ocupa efectiv de finalizarea cererilor.

Arhiva Inspectoratului Scolar, impartita prin judet

Documentele Inspectoratului Scolar Prahova sint depozitate, de mai multa vreme, intr-o incapere situata la demisolul institutiei. Cum camera nu este prea spatioasa, aici sint aduse numai actele relativ noi, pentru ca cele vechi sint "impartite" in toate colturile judetului. Mai exact, actele foarte vechi au fost incredintate spre pastrare Arhivelor Nationale, pentru ca documentele din ultimii 50 de ani sa fie depozitate la subsolul Palatului Culturii.

Interesant este faptul ca desi "invirte", anual, tone de hirtie, Inspectoratul Scolar nu are un arhivar. Si asta pentru ca nu este specificat in organigrama.

Transparenta lui "Nu se poate"

Pentru ca Directia Arhivelor Judetene Prahova este o institutie cu maxim impact cetatenesc, redactorul "Republicanul" si-a permis sa intrebe conducerea despre masurile luate pentru evitarea oricaror situatii nefericite, cum ar fi incendiul. Am fost asigurati ca din acest punct de vedere institutia e ferita de orice fel de risc, insa garantiile au fost insa numai verbale. Conducerea institutiei nu a putut prezenta avizul Pompierilor. "Nu se poate!" a fost motivul invocat de arhivarii statului.