Recentul vot al consilierilor locali ieseni, prin care societatile din subordinea Primariei vor plati taxe de redeventa pentru utilizarea domeniului public, este de natura sa amplifice problemele financiare si asa dificile cu care se confrunta o parte dintre aceste institutii.

In situatia cea mai grea se va afla Regia Autonoma de Transport Public (RATP), care isi poate lua adio de la banii pe care ii cere cu insistenta de cativa ani de la Primarie, dar nu sunt de neglijat nici problemele CET, care isi va ingrosa in acest mod contul de cheltuieli, ceea ce va conduce la majorarea pierderilor producatorului de agent termic.

Ca la Radio Erevan...

Primarul Iasului, domnul Gheorghe Nichita, a sustinut instituirea unei taxe de redeventa pentru institutiile din subordinea Primariei afirmand ca aceasta este o modalitate prin care municipalitatea va scapa de datoriile istorice pe care le are catre regiile respective, prin compensarea lor cu sumele aferente noii taxe.

"Avem datorii istorice catre RATP, pe care le vom compensa prin aceasta taxa", a spus primarul Iasului.

"Datoriile istorice" deriva din subventiile si facilitatile pe care Consiliul Local le-a stabilit pentru diferite categorii de persoane, dar pe care nu le-a virat catre Regia Autonoma de Transport Public, ceea ce a determinat ca aceasta regie sa inregistreze pierderi considerabile.

Prin instituirea taxei de redeventa pentru utilizarea domeniului public, regia se vede pusa in situatia de a "pune cruce" banilor respectivi, datoriile municipalitatii urmand sa se compenseze cu valoarea taxei.

Asadar, situatia se prezinta ca in bancurile cu Radio Erevan: Primaria nu a dat, dar va lua.

Potrivit calculelor celor de la RATP, Primaria inregistreaza datorii de aproape 72 de miliarde ROL pentru subventiile neachitate acumulate pana la data de 31 decembrie 2004, la care se adauga alte aproape 15 miliarde de lei datorii aferente subventiilor pentru 2005.

Dupa introducerea taxei de redeventa, municipalitatea va scapa dintr-un foc de 68,4 miliarde de lei din datorie, aceasta fiind valoarea redeventei anuale pe care trebuie sa o achite RATP pentru utilizarea domeniului public pe care sunt amplasate retelele, depourile si sediul regiei.

In cazul CET SA, redeventa a fost stabilita la valoarea de 144 de miliarde ROL pe an, pentru utilizarea a 18 hectare din domeniul public. SC "Citadin" SA va plati 10,2 miliarde ROL pe an, "Salubris" va avea de achitat 7 miliarde ROL, iar "Termoservice" va avea de plata 216 milioane ROL.

Primarul il pune la colt pe directorul RATP

Directorul RATP, domnul Maricel Gherca, a afirmat ca instituirea acestei taxe va afecta serios regia, valoarea redeventei fiind echivalenta cu circa 20% din volumul incasarilor din activitatea de baza.

Fiind contabilizata la capitolul "cheltuieli", valoarea taxei va amplifica si contul de pierderi al regiei, care si asa nu este deloc unul neglijabil si in care se regasesc, intr-o masura extrem de importanta, subventiile neachitate de Primarie.

Pozitia adoptata de seful RATP, care nu a facut altceva decat sa apere interesele institutiei pe care o conduce, l-a iritat pe domnul Nichita, care s-a indoit de calitatea manageriala a acestuia.

Primarul "uita", insa, ca actualul sef al RATP a fost pus in aceasta functie la finalul anului trecut, tocmai pentru ca isi demonstrase capacitatile manageriale la "Autobuzul", societate pe care a reusit macar sa o opreasca dintr-un derapaj catastrofal indus chiar de diletantismul Consiliului Local si al conducerii Primariei in ce priveste administrarea transportului in comun.

De asemenea, este curios in ce masura aplicarea unei poveri fiscale suplimentare poate determina rentabilizarea celui pus sa o achite, reabilitarea transportului in comun fiind declarata una dintre prioritatile municipalitatii.

In fine, comentariile pe marginea acestei chestiuni pot fi detaliate si amplificate, dar trebuie semnalat faptul ca un director care a "miscat" in front, chiar daca pentru a-si apara propria institutie, a fost imediat "urechiat” de primar, care a amenintat voalat ca la RATP ar putea avea loc schimbari la nivelul conducerii.

Primaria datoreaza RATP peste 86 de miliarde ROL

Conform Contului de Profituri si Pierdere pentru anul 2005, Regia Autonoma de Transport Public Iasi a inregistrat anul trecut pierderi de 84,9 miliarde de lei vechi, echivalente cu mai mult de un sfert din totalul veniturilor din exploatare ale regiei.

Astfel, la venituri totale de 329 de miliarde de lei, regia a inregistrat cheltuieli totale de 414 miliarde de lei.

Valoarea totala a obligatiilor de plata ale RATP se ridica, la finalul anului trecut, la 1.185 de miliarde de lei, o mare parte din suma, respectiv circa 455 de miliarde de lei, revenind imobilizarilor financiare, constand in garantiile depuse si primite pentru derularea contractului de achizitie autobuze in regim de leasing.

In opinia conducerii operatorului public de transport in comun, nivelul ridicat al datoriilor a fost determinat, in primul rand, de lipsa de lichiditati, ceea ce a condus la plata de dobanzi si penalizari la furnizorii de utilitati si materiale, precum si la cresterea sumelor datorate ca dobanzi si penalitati la bugetul consolidat al statului.

Valoarea totala a dobanzilor si penalitatilor suportate anul trecut de RATP se ridica la 56,79 miliarde de lei vechi, o valoare oricum mai redusa decat cea din anii precedenti, cand aceasta suma atingea valoarea de 80 de miliarde ROL.

O cauza deloc de neglijat a acumularii acestor datorii a caror intarziere la plata determina calcularea de dobanzi si penalizari este intarzierea cu care Primaria vireaza in conturile regiei sumele aferente subventiilor.

Astfel, potrivit calculelor RATP, la finalul anului trecut municipalitatea datora regiei peste 86 de miliarde ROL, din care aproape 72 de miliarde ROL subventii neachitate pana la finalul anului 2004.

RATP nu poate percepe dobanzi si penalitati pentru sumele datorate de bugetul local, dar este nevoita sa suporte astfel de costuri pentru datoriile proprii - catre furnizorii de materiale si catre bugetele de stat, inclusiv catre bugetul local.

Valoarea dobanzilor si penalitatilor calculate pentru datoriile regiei catre bugetul local era la 31 decembrie 2005 de 857 de milioane ROL, iar valoarea totala a taxelor si impozitelor care trebuie platita este de peste 5 miliarde ROL.

Transportatorii privati, inamicul nr. 1

O problema care framanta de mult timp conducerea Primariei si pe cea a regiei este reprezentata de concurenta transportatorilor privati.

Potrivit Raportului de Gestiune redactat de RATP, alte cauze semnificative pentru care regia a inregistrat pierderile mentionate constau in aprobarea unor trasee de maxi-taxi care se suprapun total sau partial traseelor RATP, dar si in neprotejarea investitiilor efectuate la calea de rulare, prin acceptarea altor operatori de transport pe traseele si in statiile RATP.

Printre masurile necesare imbunatatirii situatiei financiare a regiei se mentioneaza "aplicarea prevederilor contractului de concesiune a transportului public de calatori nr. 48018/2005 si a noului plan de transport conform HCL 444/2004, care va conduce la cresterea veniturilor regiei prin preluarea calatorilor de la operatorii de transport privati".

RATP isi propusese sa obtina venituri de 190 de miliarde ROL din activitatea de baza (vanzarea de bilete si abonamente), dar la finalul anului trecut volumul acestora era cu 25 de miliarde de lei mai redus, depasind cu putin valoarea de 165 de miliarde ROL.

"Nerealizarea se datoreaza in special faptului ca regia nu este unicul prestator de servicii de acest gen, traseele concesionate regiei fiind deservite de mai multi operatori de transport, ceea ce contravine legii.

Acest fapt duce la scaderea veniturilor din activitatea de baza ce s-ar realiza pe trasee in cazul in care RATP Iasi ar avea exclusivitate pe acestea, asa cum este prevazut in contractul de concesiune a transportului public local de calatori si de exploatare a mijloacelor de transport si a infrastructurii aferente nr. 48018 din 30.06.2005", se mentioneaza in documentul semnat de directorul RATP, domnul Maricel Gherca.