Accident ecologic la iesirea din Baia Mare, spre Tg. Lapus. O conducta a Companiei Remin a fost agatata de o masina ce transporta utilaje si s-a rasturnat de pe pilonii de sustinere. Peste 500 de metri de conducta de diametru mare s-a rupt, iar Valea Craica s-a umplut de apa industriala si steril. Spre disperarea autoritatilor, mai bine de trei ore a curs „tulbureala care polueaza”.

Accidentul a avut loc marti, 13 iunie, putin dupa ora 13 si a fost cauzat de o masina din Bistrita Nasaud care transporta utilaje folosite in constructii. Soferul a ajuns la trecerea de cale ferata (un fel de pod) de la iesirea din municipiu, in zona targului auto, si nu a realizat ca dincolo de asa-zisul pod sunt conducte de mare diametru.

El sustine, iar politistii confirma, ca nu erau montate indicatoare de avertizare. Cert este ca a agatat conducta si aceasta s-a prabusit, blocand soseaua. Numai ca respectiva conducta nu este una oarecare, ci apartine Companiei Remin si porneste de la Flotatia Centrala si ajunge in iazul de la Bozanta. A urmat nebunia.

La fata locului au sosit mai multe echipaje ale politiei, cei de la Flotatie si cei de la APM. Au urmat cei de la Inspectia in Constructii, presa, multi gura-casca. In oras se vorbea de un accident ecologic in care „actorul principal” ar fi fost cianura deversata dintr-o conducta a Transgold. La fata locului, situatia era putin diferita.

Conducta Transgold a ramas pe piloni, iar cea a Remin a cazut la un „bobarnac”. Am mers pe firul conductei aflate la pamant si am vazut ca era fisurata, din cauza socului, in mai multe locuri. Cam la 500 de metri de trecerea de cale ferata s-a produs ruptura principala. Din nefericire, conducta s-a rupt chiar in spatele unui atelier de reparatii.

Gardul imprejmuitor a fost facut praf, iar o cantitate insemnata de steril, sub forma unui mal cu miros intepator, a „imbogatit” fasia de teren din spatele atelierului. Din conducta ramasa, suspendata la circa 2,5 metri inaltime, curgea cu debit mare o apa urat mirositoare. Valea Craica s-a umplut de apa pe care o banuiam a fi plina de metale grele si alti poluanti.

La trecerea de cale ferata au sosit muncitori si utilaje pentru a degaja soseaua. Operatiunea s-a dovedit a nu fi o simpla formalitate. Tronsonul de pe sosea a fost taiat in doua si a fost ridicat cu ajutorul unei macarale (putin a lipsit ca sa fie agatate firele si cablurile aeriene). Apoi au venit oficialitatile.

Ce curgea prin conducta?

Sursele din cadrul SGA sustin ca, in probele recoltate, analizele au relevat existenta fierului, plumbului, manganului, nichelului, cadmiului, arseniului etc, in schimb, cianura doar in cantitati infime. Au fost luate trei probe: la spartura principala, la mijloc si la revarsarea in Lapusel. Nivelul acestor metale in apa era, firesc, in scadere pe masura ce s-a ajuns in Lapusel.

Ce nu s-a inteles exact a fost faptul ca analizele nu concluzionau clar daca avem de-a face cu o poluare. O pozitie din care fiecare a inteles ce a vrut. Noi, care am vazut cat steril era pe conducte si ce debit avea apa industriala, nu putem sa credem ca totul s-a incadrat in limitele normalului. Poate a poluarii normale pentru Baia Mare, cea de toate zilele.

Bondi Gyongyike: ”Nu creati panica!”

Dupa ce conductele au fost inlaturate de pe sosea, in urma au ramas mormane de steril, stralucitor in razele soarelui. Mai multi muncitori au dat serios la lopata pentru a inlatura „materialul otravit, scurs dintr-o conducta nefolosita” (conform prefectului). In conductele ce zaceau la pamant am vazut ca depunerea de steril de pe conducta era de circa 30 de centimetri.

Ciudat pentru o conducta care nu era folosita, dupa cum sustineau cei de la Flotatie. De fapt, informatiile oferite au fost contradictorii. Pana la aparitia autoritatilor s-a spus ca la Flotatie nu se lucreaza.

Dupa ce a aparut prefectul Gyongyike Bondi, seful Politiei (Ioan Isac) si subprefectul Gheorghe Achim, am aflat ca la Flotatie s-au facut reparatii si tocmai au intrat in probe pe conducta respectiva. „De aici este apa, putin tulbure, care curge”, ne-a declarat Bondi, dupa ce a ascultat explicatiile specialistilor.

Prefectul nu a dorit sa dea o declaratie, pana nu are rezultatele analizelor care erau in curs de efectuare. Pe de alta parte, Bondi ne-a spus sa nu cream panica printre cetateni, difuzand stiri „senzationale”. Faptul ca atelierul era partial distrus, ca nu puteai umbla de mal, ca un cameraman era sa lesine din cauza mirosului, nu a avut prea mare importanta.

Apa „tulbure” curgea voios din conducta ramasa pe piloni, Valea Craica s-a umplut de mizerii, ar mai fi urmat sa organizam ad-hoc o partida de pescuit. De altfel, autoritatile au dat un comunicat de presa in care s-a insistat doar pe partea accidentului care a blocat circulatia. Am mai aflat ca probele recoltate au fost duse la SGA.

Cei de la Apele Romane au analizat substanta urat mirositoare ce a ajuns in raul Lapusel.