Sfarsitul acestei saptamani marcheaza o noua borna in privinta preturilor alcoolului si produselor din tutun. Cresterea preturilor la aceste categorii de produse inregistrata dupa introducerea taxei pe viciu, in luna mai 2006, va fi complementata de majorarea accizelor, care va intra in vigoare de la 1 iulie.

Daca in cazul taxei pe viciu, introducerea acesteia a fost o initiativa guvernamentala, aceasta ultima majorare a accizelor la alcool si tigari are loc la cererea Uniunii Europene, pentru alinierea la accizele minime practicate in comunitate.

Viciosii, buni de plata

Taxa pe viciu propusa de Ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, intrata recent in vigoare, a condus la scumpirea bauturilor spirtoase cu aproximativ 30%. Stabilirea modului in care aceasta taxa suplimentara pe alcool urma sa fie introdusa a fost subiectul unor discutii aprinse intre patronatul din industria alcoolului si reprezentantii Guvernului.

In urma primelor negocieri s-a propus o taxa de 0,25 euro la 0,5 litri. Varianta initiala prevedea ca aceasta taxa se va plati indiferent de gradul alcoolic al licorii bahice. Dupa noi runde de negocieri s-a ajuns la o alta varianta, in care taxa urma sa fie aplicata numai bauturilor de peste 30 de grade.

In cele din urma, fara alte negocieri, Ministerul a adoptat taxa de 200 de euro/hl, cu peste 30% mai mare decat cea avuta in vedere in discutiile cu patronatul din industrie. Dupa ce a fost adoptata si pusa in practica, producatorii de alcool au ajuns in postura de a plati in locul accizei de 465 euro/hl nu mai putin de 665 euro/hl.

O alta alternativa prezentata de producatorii de alcool a fost ca in locul cotei de 2% din cifra de afaceri platita pana atunci sa se achite o cota de 4%, insa propunerea nu a fost acceptata de reprezentantii Executivului.

Avantaj - piata neagra

Prin introducerea acestei noi taxe au fost afectati, pe langa consumatorii finali, care au fost nevoiti sa suporte preturi mai mari, si producatorii. Ovidiu Turdean, consiler juridic al producatorului clujean de bauturi alcoolice Prodvionalco, a afirmat ca dupa introducerea acestei taxe, vanzarile societatii s-au diminuat.

Astfel, comparativ cu luna mai a anului trecut, in luna mai 2006, volumul vanzarilor a scazut cu aproximativ 25%. Aceasta evolutie a vanzarilor era previzibila insa, avand in vedere ca dupa introducerea acestei taxe, preturile au crescut, in medie, cu 30%, in timp ce puterea de cumparare a ramas constanta.

Insa, dupa cum afirma Turdean, s-a demonstrat de-a lungul ultimilor ani ca, desi volumul vanzarilor scade dupa fiecare scumpire, consumul de alcool ramane constant. Altfel spus, cu fiecare scumpire a alcoolului produs legal creste numarul celor care se orienteaza spre piata neagra. Problema pietei subterane a alcoolului este de altfel una veche, a carei contracare nu a fost posibila.

Piata neagra a crescut astfel la fiecare majorare a accizelor. Daca in urma cu doi ani, acciza era de 180 euro/hl, acum va ajunge la 550 euro. Ovidiu Turdean considera ca desi legislatia in vigoare este buna, dezvoltarea pietei negre, care a atins aproximativ jumatate din piata alcoolului, este favorizata de faptul ca numarul controalelor realizate de organele abilitate nu este suficient.

Noile majorari ale accizei, conform tratatului incheiat de Romania cu UE pentru alinierea la directivele europene, prevede majorarea accizelor pana la nivelul minim practicat in Comunitate, care este de 550 euro/hl. Insa, accizei i se adauga si taxa pe viciu, care face ca totalul taxelor si accizelor platite de producatorii de alcool sa se ridice la 750 euro/hl.

Noua crestere a accizelor va urca pretul bauturilor alcoolice cu aproximativ 10-15%, si, potrivit lui Ovidiu Turdean, producatorii vor plati la bugetul statului cu 200 euro/hl mai mult decat s-a negociat initial cu UE.

Bulversarea pietei

O data cu introducerea taxei pe viciu, producatorii au incercat, prin diverse strategii de marketing, sa diminueze efectele acesteia, cel putin pe termen scurt. Efectul principal al acestor masuri a fost bulversarea pietei alcoolului, unii producatori mentinand preturile vechi, in timp ce altii practicau preturi care includeau si taxa de viciu.

Cum a fost posibila mentinerea preturilor vechi chiar si dupa introducerea noii taxe? Explicatia e simpla. Producatorii de alcool sunt obligati sa achite accizele in momentul achizitionarii timbrelor, o practica deseori criticata deoarece transforma plata accizelor intr-o taxa pe intenta de productie, si nu pe productia efectiva.

Insa, in acest caz, unii producatori s-au folosit de aceasta prevedere pentru a achizitiona o cantitate mai mare de timbre inainte de intrarea in vigoare a noii taxe, preferand sa produca pe stoc. Apoi, dupa data de 1 mai, cand restul producatorilor au majorat preturile, ei au putut comercializa in continuare marfa aflata pe stoc la preturile care nu includeau taxa pe viciu.

Astfel de jonglerii fiscale vor deveni insa imposibile dupa aderare deoarece, potrivit normelor europene, accizele vor fi platite in luna urmatoare celei in care a avut loc livrarea, si nu inainte ca produsele sa fie puse in vanzare, cum se intampla in prezent.

De altfel, modul in care este platita acum acciza face inutilizabil dreptul de antrepozit fiscal de care beneficiaza producatorii. Acesta prevede ca produsele care circula in interiorul sau intre doua antrepozite fiscale sunt scutite de la plata accizelor, ele urmand a fi platite doar in momentul in care produsele parasesc antrepozitul si intra in consum.

Slalom printre accize

Insa inventivitatea producatorilor de alcool nu s-a oprit doar la amanarea cresterii preturilor bauturilor alcoolice. Pentru a scapa de plata accizei si a taxelor impovaratoare ce trebuie platite pentru bauturile alcoolice, unii antreprenori s-au orientat spre maximizarea efectelor unei prevederi a codului fiscal referitoare la accizarea produselor interimare.

Produsele interimare sunt bauturile gen florio sau bitter, in compozitia carora intra distilat de vin, alcool si arome. In prezent, acciza pentru aceste produse este de 10 ori mai mica decat la bauturile alcoolice clasice, adica 51,08 euro/hl, valoarea acesteia ramanand nemodificata dupa 1 iulie.

In acest context, s-a remarcat o adevarata explozie pe piata a bauturilor alcoolice care se incadreaza in clasa produselor intermediare. Insa, prin lege, caracteristicile acestor produse sunt foarte stricte, ele trebuind sa contina minim 75% distilat de vin.

Singura modalitate de a verifica daca inscrisurile de pe eticheta privind concentratiile de alcool sunt aceleasi cu cele prezente in produs sau, altfel spus, daca produsul respecta criteriile legale pentru a fi considerat intermediar, sunt controalele si verificare componentei produsului.

Insa, aceste verificari sunt greu de realizat si astfel producatorii, sub paravanul produselor intermediare, pot comercializa bauturi alcoolice pentru care ar fi obligati sa plateasca o acciza de 10 ori mai mare.

Devansarea calendarului in cazul tigarilor

Introducerea taxei pe viciu a afectat, dupa cum era de asteptat, si piata tutunului din Romania. Si in acest caz, piata a reactionat ciudat in momentul aparitiei acestei noi dari si, desi pretul tigaretelor ar fi trebuit sa inregistreze o crestere de aproximativ 20%, aceasta a fost de doar 10%.

S-a optat astfel la o majorare a preturilor in doi pasi: primul, imediat dupa introducerea taxei pe viciu, si cel de-al doilea, la 1 iulie. Desi nu toti producatorii au fost de acord cu aceasta strategie de diminuare a efectelor taxei, ei au fost obligati sa joace dupa aceleasi reguli cu cei care au aplicat-o, in caz contrar riscand sa isi piarda o parte dintre clienti.

Adrian Popa, Corporate & Regulatory Affairs Director al British American Tobacco (BAT) Romania, a declarat pentru Saptamana Clujeana ca, in urma majorarii preturilor la tigarete, dictata de introducerea taxei pe viciu, se apreciaza o scadere de 4,8% a vanzarilor legale, comparativ cu cele din luna aprilie.

Totodata, el a afirmat ca deocamdata este prea devreme pentru a putea fi identificat procentul cu care a scazut efectiv consumul, respectiv procentul din scaderea vanzarilor care se datoreaza reorientarii fumatorilor spre piata neagra.

Producatorii se plag de faptul ca, pe 2 mai, dupa operatiunea de inglobare a taxei pe viciu in accize, s-a atins nivelul planificat pentru iulie 2007, iar majorarea de la 1 iulie va urca acciza la un nivel si mai mare.

Exemplul Ungariei

Daca in prezent, acciza este de 15,53 euro/1.000tigarete, la care se adauga 30% taxa pe viciu, de la 1 iulie, aceasta va ajunge la 16,28 euro/1.000 tigarete, la care se va adauga taxa pe viciu de 29%. Noile preturi practicate de producatori incepand cu 1 iulie vor trebui sa acopere atat pasul al doilea indus de taxa pe viciu, cat si cresterea accizei.

In opinia reprezentantului British American Tobacco, fumatorii ar trebui sa se astepte, din luna iulie, la o scumpire cu 8-10% a produselor din tutun.

Adrian Popa afirma ca exista exemple de piete in care guvernele au ales sa creasca accizele cu o magnitudine similara, fara a exista o concordanta cu cresterea puterii de cumparare a consumatorului. De exemplu, in Ungaria, acciza a fost majorata cu 94,5%, in anii 2004 si 2005, inducand o crestere a preturilor cu 54%.

Efectele din piata au fost drastice, piata legala inregistrand o scadere cu 31,5%, lasand loc contrabandei, in conditiile in care consumul a scazut cu numai 2%. Potrivit cercetarilor companiei British American Tobacco, invocate de Adrian Popa, piata neagra reprezinta 10% din piata de tutun, iar in noile conditii se estimeaza o crestere pana la 15% numai in acest an.

2010, anul limita

In urma negocierilor cu UE s-a stabilit ca, pana la 1 ianuarie 2010, Romania este obligata sa atinga nivelul minim al accizei existent in Comunitatea Europeana, pentru segmentul de pret cel mai vandut (MPPC = most popular price category), respectiv 64 euro/1.000 tigarete.

Altfel spus, in urmatorii 3 ani, “avem de recuperat 30 euro/1.000 tigarete, deci este evident ca vor urma cresteri masive de accize”, dupa cum arata Adrian Popa. In medie, taxele totale (acciza + TVA) reprezinta in UE aproximativ 72% din pretul platit de consumator, in timp ce in prezent, in Romania, acesta este de 66%.

Interesant este si faptul ca daca in UE, accizele colectate pe tigarete reprezinta in medie 2% din totalul veniturilor la bugetele statelor membre, in Romania acest procent este foarte apropiat de 7%, fapt care arata ca bugetul consolidat din Romania are o expunere la risc de 3 ori mai mare la veniturile din tigarete comparativ cu tarile UE, dupa cum a subliniat reprezentantul British American Tobacco Romania.

Prodvinalco, la portile Europei

O data cu aderarea lu UE si disparitia taxelor vamale pentru comertul intre statele membre, producatorul clujean de bauturi alcoolice Prodvinalco doreste sa cucereasca Vestul, in special prin valorificarea potentialului rachiurilor naturale produse din fructe.

Pentru aceasta, compania a investit in achizitionarea unor utilaje noi, pentru producerea acestor rachiuri fiind folosita o tehnologie similara celei utilizate in mediul rural.