Un grup de oameni de afaceri si politicieni din Timisoara, printre care fostul ministru al Sanatatii, Stefan Dragulescu, si presedinta Asociatiei Femeilor Manager, Maria Grapini, au decis sa reclame compania "Tarom" la Consiliul Concurentei si Protectia Consumatorilor. Motivul il constituie incalcarea flagranta a regulilor comerciale ce trebuie sa caracterizeze un contract de prestari-servicii.

Revolta impotriva "Tarom" s-a declansat, duminica seara, cand cursa de Bucuresti a avut o intarziere de peste o ora din cauza unei escale neanuntate pe Aeroportul din Cluj-Napoca. Devierea avionului de la traseul de baza, cu nu mai putin de 40 de calatori la bord, a avut ca motiv, sustin reclamantii, transportul de la Bucuresti la Cluj a unei piese mecanice.

"Bataie de joc, de furt de timp si bani"

Dupa ce, in urma cu un an, compania a fost amendata cu cinci milioane de lei vechi de catre Consiliul pentru Combaterea Discriminarii, pentru ca a decis excluderea homosexualilor de la o promotie de bilete ocazionata de "Valentine's Day", de aceasta data sanctiunea ar putea fi mai mare daca se va constata ca, in continuare, "Tarom", care detine monopolul transporturilor aeriene de pasageri in Romania, isi trateaza clientela intr-un mod discretionar.

"Ce s-a intamplat in 25 iunie 2006, la cursa de 17.15, Bucuresti-Timisoara, mi se pare un maxim de ignorare a clientilor, de bataie de joc, de furt de timp si bani de la clienti", a afirmat, revoltata, Maria Grapini, intr-o sesizare adresata trusturilor de presa. "Am asteptat sa fim imbarcati si nu am fost anuntati ca ar fi vreo problema.

Totusi, persoana care controla tichetele spunea, soptit, fiecarui pasager ca, de fapt, mergem la Cluj-Napoca si apoi la Timisoara.

La insistenta unui pasager, a venit seful si - cu ignoranta celui care vrea sa-ti arate ca de el depinzi - ne-a spus ca, in conformitate cu cele scrise pe tichetul de avion, ei au voie oricand sa dea alta destinatie avionului, fara preaviz dat calatorilor", a adaugat femeia de afaceri.

Acest comportament, neagreat de pasageri, este legalizat, oarecum, in conditiile contractului dintre "Tarom" si clienti, afisat pe reversul biletului, unde, printre altele, se precizeaza ca "transportatorul poate sa utilizeze alte avioane si poate sa modifice sau sa suprime, in caz de necesitate, escalele prevazute in bilet. Orariile pot fi modificate fara preaviz".

"Noi asteptam avionul, nu avizam deviatiile de la traseu"

Contactat pentru a ne comunica opinia sa legata de acest scandal, directorul Agentiei "Tarom" din orasul de pe Bega, Mircea Tomescu, a declarat ca, daca exista, vinovatii trebuie cautati in alta parte, nu la Timisoara. "Noi ne ocupam doar de comercializarea biletelor pentru cursele aeriene. De acest gen de probleme se ocupa colegii de la Servicii sol, Escala Timisoara.

Dar, oricum, doar Bucurestiul dispune efectuarea unei escale care nu e in orar. Noi, duminica seara, la Timisoara, asteptam avionul, nu avizam deviatiile de la traseu", a afirmat Mircea Tomescu. El ne-a recomandat sa luam legatura cu Bogdan Coconoiu, de la "Tarom" Bucuresti.

In asteptarea unei pozitii oficiale, mai trebuie spus ca, din 2005, compania a ramas singura pe piata interna a transporturilor aeriene de pasageri, dupa ce "Blue Air" a decis sa se axeze doar pe cursele externe. Cu un grad de ocupare de 30-35 la suta, aceasta companie nu a putut concura cu "Tarom", care, pe cele trei curse zilnice de Timisoara, are un grad de ocupare de 70 la suta.