Le place viteza si riscul. Au masini “tunate” si isi spun “raceri” (din englezescul “race” = cursa - n.r.). Multi dintre ei au ateliere auto si sunt specialisti in mecanica si electrica auto. Altii sunt baieti cu bani care cauta senzatii tari.

Toate masinile care participa la astfel de concursuri sunt, in primul rand, puternice pentru ca au fost modificate, adica “tunate”.

Tuning-ul exterior este schimbarea aspectului exterior al masinii cu spoilere, praguri etc. Atunci cand se refera la motor, tuning-ul inseamna in special marirea puterii acestuia. Nu mai putin important pentru ei este sa aiba si interiorul “tunat”, iar asta presupune in primul rand boxe puternice.

Patru cluburi de tuning

In Cluj-Napoca exista 4 cluburi mai rasarite de tuning, iar membrii acestora se intalnesc periodic si or-ganizeaza concursuri. Scopul unor astfel de curse este de a demonstra care club e mai “tare”. Printre probe exista asa-numita “linie”, in care doi vitezomani pleaca deodata cu “tunatele”, iar castigator este cel care ajunge primul la linia de sosire.

De multe ori cursa se desfasoara intr-un culoar de spectatori, deoarece fiecare sofer vine cu cate doi-trei amatori de spectacole de acest gen.

O alta proba este “burn-out”: la o masina cu tractiune pe spate soferul blocheaza rotile din fata si accelereaza la maximum. Rotile din spate se invart pana cand explodeaza si, uneori, iau foc. Ca urmare, de multe ori, racerii vin pregatiti cu masini de tractare.

In Cluj-Napoca, moda curselor si a intrecerilor a aparut prin 1995.

Actiune in forta

Saptamana aceasta, politistii au intrat, insa, tare in raceri. Pentru ei nu sunt decat soferi care fac curse ilegale de masini. Oamenii legii, insotiti de mascati, au venit, joi noaptea, cu 7 masini pe platoul de langa Sala Sporturilor din Cluj-Napoca.

Ei ii urmaresc de multa vreme pe maniacii vitezei si motoarelor si stiu ca acestia se intalnesc in fiecare saptamana pentru concursuri si demonstratii de indemanare.

Joi seara, catre orele 22.00, chiar inainte de sosirea politistilor, un racer tocmai aprinsese cauciucul unui Opel, invartind masina in jurul axului sau, in limbaj specific facuse un “drifting”. Altii au inviorat atmosfera legand o sanie de o masina care apoi a demarat. Pentru ca nu era urma de zapada, saniuta lasa in urma o dara lunga de scantei.

La aceasta ultima intalnire au participat aproximativ 300 de persoane, din care mai mult de 80 erau soferi. Politistii au aplicat 123 sanctiuni contraventionale si au retinut 9 permise de conducere.

Soferii nu se sperie de girofar

Racerii nu sunt, insa, deranjati foarte tare de actiunile politiei. Oamenii legii isi fac datoria, iar vitezomanii se regrupeaza ulterior in alte zone ale orasului sau chiar in afara lui. In urma cu aproape 3 ani, in mai 2004, soferii au organizat o cursa intre Vlaha si Luna, langa Cluj-Napoca. Politia a aflat si a intervenit, iar participantii la astfel de curse au fugit care incotro.

Unul dintre soferi a plecat cu un Audi in care avea doi prieteni. Intr-o curba a pierdut, insa, controlul volanului si a intrat intr-un stalp. Pasagerii au scapat cu viata, dar pentru cel care conducea masina a fost ultima cursa. Fanii tuning-ului au si un site, www.4tuning.ro, unde cei care practica astfel de sporturi extreme fac schimb de informatii.