Maestrul Adelin Catinean este cel mai tanar dirijor din echipa ce conduce evenimentele muzicale sustinute de Orchestra Filarmonica din Sibiu si, desi stapaneste teoria muzicala la un nivel al excelentei, considera ca are inca foarte multe de invatat de la marii maestrii ai baghetei precum Petre Sbarcea, Kurt Masurca sau Adam Fischer.

El are 26 de ani, s-a nascut la Reghin (judetul Mures), iar din septembrie 2006 lucreaza in cadrul acestei institutii de cultura. Cum drumurile lungi incep intotdeauna cu primii pasi, Adelin Catinean a ales sa faca acesti “primi pasi” alaturi de muzicienii din Sibiu.

Reporter: Cum ati ajuns la cariera de dirijor al unei orchestre filarmonice? De ce ati ales tocmai acest domeniu?

Adelin Catinean: Pai, s-o luam cu inceputul... M-am nascut la Reghin (Mures) in anul 1980 si am descoperit rapid ca parintilor mei le place muzica, asa cum imi placea si mie. Drept pentru care de la sase ani am inceput lectiile de pian si de canto pentru ca mai tarziu sa ma orientez si inspre instrumentele de suflat, in special, trompeta.

In anul 2000 am fost admis la Academia de Muzica “Gh. Dima” din Cluj-Napoca, iar acolo am inceput sa studiez si dirijatul. La inceput a fost dirijatul de cor cu prof. Florentin Mihaescu, iar din anul 2002 am trecut la clasa de dirijat orchestra a maestrului Petre Sbarcea.

Pe urma patru ani am facut parte din Corul “Antifonia”, alaturi de care am participat in diferite turnee nationale si internationale, sub bagheta unor maestrii consacrati, cu un repertoriu foarte vast din punct de vedere muzical stilistic.

Debutul in acesta arta l-am facut la Concertul de licenta al clasei de dirijat orchestra, promotia 2006, a Academiei de muzica din Cluj-Napoca, cand am condus uvertura-fantezie “Romeo si Julieta”, de Ceaikovski, la pupitrul Orchestrei simfonice “Classica”.

La Sibiu am debutat in decembrie, anul trecut, la Concertul de Craciun, dupa ce am castigat concursul pentru postul de dirijor asistent al titratei orchestre filarmonice din Sibiu.

R: De ce este nevoie pentru ca un bun instrumentist sa devina un dirijor de orchestra filarmonica?

A. C.: Inainte de toate, este nevoie de ureche muzicala. Apoi este nevoie de mult studiu pe instrumente, de studiu al teoriei muzicale si al partiturilor.

Un dirijor conduce o orchestra uneori cu cateva zeci de muzicieni, fiecare cu talentele sale, fiecare cu faima sa de bun muzician, si intelegem ca omul cu bagheta trebuie sa aiba si bune capacitati de comunicare interpersonala, sa stie sa-i motiveze pe toti, sa reactioneze ca o singura echipa, ca un singur instrument pe o partitura muzicala unica.

Uneori ma gandesc ca un dirijor ajunge in timp sa semene cu un gastronom de geniu: pune cate putin din mai multe condimente pentru a obtine un rezultat unic. Asa si dirijorul, aduna la un loc instrumentele muzicale care canta fiecare partitura sa, le ordoneaza si le desluseste modul in care toate la un loc - vorbim despre o orchestra filarmonica - pot sa sune foarte bine.

Asa cum maestrul Petre Sbarcea obisnuia sa ne spuna in studentie, dirijorul e ca un doctor: el cerceteaza, pune diagnosticul si da solutia. Mi se pare foarte inspirata aceasta comparatie.

R: Aveti un dirijor preferat, poate un model in domeniu?

A. C.: In ultimii doi ani am asistat la concerte conduse de maestri precum Petre Sbarcea, Cristian Mandeal, Horia Andreescu sau ale unor dirijori straini ca Esa-Pekka Salonen, Adam Fischer si Kurt Masurca, alaturi de orchestrele Filarmonicii din Budapesta sau a Operei din Viena.

In iulie 2006 am participat la Cursul international de maiestrie condus de Kurt Masurca, ce a avut loc in Wroclaw, Polonia, cu participarea Orchestrei Filarmonice “Witold Lutoslavski”. Pot sa spun acum ca omul acesta m-a impresionat deosebit. La 80 de ani, maestrul Masurca exprima inca o forta care parca atrage publicul inspre scena. E o experienta fantastica...

R: Unde veti fi peste cinci ani? Va place Sibiul?

A. C.: Da, Sibiul imi place foarte mult. E un oras frumos si linistit, in care viata culturala cotidiana prinde un contur din ce in ce mai pronuntat. In urmatorii cinci ani o sa raman, probabil, aici. As vrea sa dirijez in continuare Orchestra Filarmonicii si sa ma ocup si de concertele-lectie organizate pentru elevii din scolile generale si liceele din judet.

Ma gandesc si la viitoare cursuri de specializare in arta dirijatului, la care as dori sa ma incriu, undeva la un conservator din Occident. As vrea sa fac un master in acest domeniu in strainatate, dar deocamdata nu am stabilit unde. Prefer, deocamdata, sa acumulez experienta alaturi de colegii si prietenii mei de la Orchestra Filarmonica din Sibiu.