Reprezentantii patronatului Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) si sindicalistii s-au asezat, in sfarsit, la masa tratativelor. Dar nu sa negocieze, ci doar sa-si faca cunoscute pozitiile.

Aceasta prima intalnire nu a avut loc in santierul naval de la Mangalia, cum ar fi fost de asteptat, ci la sediul Prefecturii Constanta, caci initiativa i-a apartinut prefectului Danut Culetu, in incercarea de a determina dezamorsarea conflictului de munca iscat.

Daca sindicalistii au considerat aceasta intrunire drept „un pas inainte” si si-au spus toate pasurile, pozitia administratiei Daewoo Mangalia a fost cat se poate de ferma: salariile nu pot fi majorate in procentajul pe care il doresc muncitorii. Ba mai mult, Y. D.

Park, reprezentantul actionarilor coreeni a tinut sa sublinieze ca nici „interventia unor terti, a unor persoane care au cunostinte relativ putine despre compania Daewoo Mangalia Heavy Industrie, in treburile interne ale societatii, nu este acceptata”.

Reprezentantul actionarilor coreeni ai companiei DMHI, directorul administrativ Y.D. Park, a ascultat, rabdator, punctele de vedere ale tuturor celor prezenti.

Atat ale prefectului Danut Culetu, care a atras atentia asupra importantei pe care o are DMHI in economia constanteana, dar si asupra faptului ca „nici nevoile conationalilor nostri nu pot fi ignorate”, cat si ale sindicalistilor. Mai rezervata in opinii a fost partea romana a conducerii Daewoo Mangalia, care s-a abtinut de la a propune o solutie de compromis.

Directorul coreean, cel cu puterea cea mai mare de decizie, dat fiind faptul ca a reprezentat interesele actionarilor la intalnire, a luat cuvantul abia la sfarsitul discutiei, incercand sa „desfiinteze” tot ce afirmasera antevorbitorii sai.

Daca sindicalistii si-au motivat cererea de majorare a salariilor cu 520 de lei, prin faptul ca DMHI a inregistrat profit in ultimul an, directorul coreean a sustinut transant: „Compania a avut pierderi de 20 de milioane de dolari si este realmente dificil sa acordam majorari de salarii in acest an.

Dar pentru a nu ajunge la o situatie conflictuala, am propus totusi marirea salariilor, propunerea maxima si cea mai buna pe care o puteam oferi”. Mai mult, coreeanul a tinut sa sublinieze ca pretentiile Sindicatului Navalistul i se par nerealiste si daca le va da curs, „cu siguranta compania va intra in faliment”.

De altfel, nici intalnirea la care participa nu a fost vazuta cu ochi buni de reprezentantul actionarilor coreeni. Vizibil deranjat de faptul ca este pus in postura de a da explicatii, Y.D. Park nu a scapat ocazia de a sublinia ca nu este treaba nimanui, decat a sindicalistilor si a patronatului, ceea ce se intampla in santierul naval Daewoo Mangalia.

„In aceasta dupa amiaza m-am intalnit cu cateva persoane, ce au putine cunostinte despre compania noastra si care vor totusi sa intervina. Tin sa spun ca nu vom accepta sub nici o forma interventia unor terti”, a declarat coreeanul.

El nu a dorit insa sa precizeze daca prin „partile terte” intelege reprezentantii Blocului National Sindical, carora le-a interzis deja accesul in santier, desi legea nu-i permite lucrul acesta sau chiar incercarea reprezentantului Guvernului Romaniei in teritoriu, Danut Culetu, de a-i aduce la masa tratativelor.

Cu toate acestea, Matei Bratianu, presedintele BNS Constanta si-a anuntat deja intentia de a-i actiona in instanta si de a depune plangere penala impotriva reprezentansilor DMHI pentru obstructionarea actiunii sindicale. La finalul intrunirii partile s-au despartit fara sa se fi ajuns la vreun acord.

Singurii care au mai lasat de la ei au fost sindicalistii, care si-au exprimat disponibilitatea de a mai reduce din procentajul cerut, de la 520 de lei, la 400 de lei.