Presedintele Partidului Democrat, Emil Boc, a anuntat ca, dupa referendumul din 19 mai, formatiunea sa va incepe demersurile pentru modificarea Constitutiei. El ar dori ca Romania sa devina o republica semiprezidentiala, la fel ca Franta.

"Presedintele prezideaza, conduce, semneaza actele Guvernului, poate dizolva Parlamentul, poate convoca referendum legislativ si nu consultativ pe o tema data - sunt arme ii stau la indemana si care sunt extrem de puternice, care il fac extrem de consistent ca actor politic si constitutional", defineste Emil Boc atributiile pe care ar trebui sa le aiba sefului statului.

Pe de alta parte, liderul PD se declara dezamagit de atitudinea UDMR. "Nu am inteles atitudinea lor. Imi este foarte greu. Eu asteptam o decenta si o eleganta totala din partea domnului Marko Bela, care sa spuna: nu este razboiul nostru."

» Reporter: Domnule presedinte, ultimele sondaje arata ca exista toate sansele ca Traian Basescu sa castige la referendumul din data de 19 mai. Ce anume se va intampla pe data de 20 mai?

Emil Boc: Sunt absolut convins ca Traian Basescu va

castiga acest referendum si chiar intr-o proportie covarsitoare, pentru ca asa e firesc intr-o democratie. Ai un presedinte ales, pentru un mandat de cinci ani, daca nu incalca el Constitutia sau nu tradeaza tara, trebuie sa isi duca mandatul pana la capat, potrivit votului popular.

Presedintele actual al Romaniei n-a incalcat Constitutia, si o spune Curtea Constitutionala, n-a fost acuzat de inalta tradare, deci, pentru moftul a 322 de parlamentari un presedinte nu poate fi revocat, iar eu sunt convins ca poporul va da continuitate mandatului lui Traian Basescu, care isi va duce pana la capat promisiunile si angajamentele din anul 2004 si de la care nu s-a abatut.

Ce se va intampla dupa 19 mai? In primul rand, va fi o lectie usturatoare pentru acei politicieni care si-au permis sa sfideze regulile jocului democratic, sa exercite un abuz politic fara precedent, sfidand o decizie si un aviz al Curtii Constitutionale si, desi nu exista o prevedere expresa in acest sens, cred ca se impune dizolvarea Parlamentului.

Acei lideri politici care au initiat suspendarea vor fi, in fapt, revocati din punct de vedere moral de catre electoratul roman si trimisi, de fapt, moral, acasa de catre poporul roman.

» Credeti ca votul va fi impotriva clasei politice si a oligarhilor sau pro-Basescu?

Eu cred ca va fi un vot mixt. Pe de o parte, este o revolta publica pe care si eu, ca cetatean, o simt, ca altii decid in locul meu, acolo unde dreptul de decizie trebuie sa apartina numai poporului. Presedintele Romaniei nu este ales de Parlament, si, ca atare, raspunde in fata corpului electoral.

Ori, daca nu a incalcat Constitutia, poporul este acela care numeste sau revoca un presedinte, si nu un Parlament care isi permite sa faca acte de suspendare, pornind o criza politica fara precedent.

Va fi un amestec de revolta impotriva unui Parlament iresponsabil cu un mesaj foarte clar de continuitate a reformelor democratice si de prevenire a intoarcerii la un regim oligarhic, la un regim corupt marca PSD.

» si ce credeti ca se va intampla pana la sfarsitul anului? Sa spunem ca suntem in decembrie 2007. Ce credeti ca se va intampla pana atunci?

Eu cred ca, fara sa va pot da exact mecanismul, ca alegerile anticipate sunt inevitabile.

» Cum pot fi declansate?

Nu vorbesc de mecanisme constitutionale, pentru ca e clar ca nu pot fi declansate decat prin demisia primului ministru sau printr-o motiune de cenzura. Dar sunt convins ca PSD-ul, dupa pierderea acestui referendum, ca sa mai reziste ca partid politic, va trebui sa introduca o motiune de cenzura impotriva Guvernului, ca sa mai aiba motive sa spuna ca exista ca partid politic. (...)

» Credeti ca Grupul

de la Cluj din PSD este mai apropiat de PD decat de PNL?

Grupul de la Cluj este un grup politic care face parte din PSD, este evident mult mai deschis democratiei si cu o abordare politica mult mai sanatoasa. Repet, pastrand baricadele politice, PSD versus PD, dar este un grup cu radacini politice mult mai sanatoase, cu puterea cuvantului dat, cu respectul fata de normele institutionale.

Dar, repet, face politica PSD-ului, insa cu mai multa credibilitate decat pesedisti din alta parte a tarii.

» Curtea Constitutionala este chemata sa medieze conflictele dintre diferitele puteri ale statului, dintre diferitele autoritati publice. Vreau sa va intreb daca veti pune presiune pe clasa politica prin sesizarea Curtii Constitutionale, daca veti aduna cele 500.000 de semnaturi necesare pentru inceperea procedurilor pentru modificarea Constitutiei?

Noi am decis, in cadrul conducerii PD, ca aceasta Constitutie trebuie sa fie revizuita pentru a realiza un echilibru al puterilor in stat.

In ce sens? Daca la referendum poporul da dreptate Parlamentului si-l demite pe presedinte, presedintele pleaca din viata politica, Daca, insa, poporul refuza propunerea Parlamentului, ce se intampla cu Parlamentul? Ramane bine mersi sa isi continue activitatea fara nici un fel de credibilitate si sustinere populara.

Ori, acolo unde mai exista proceduri de suspendare a presedintelui, in constitutia altor state, cum este Austria, se specifica foarte clar: daca presedintele este demis, pleaca acasa, daca poporul refuza propunerea Parlamentului si presedintele isi continua mandatul, pleaca Parlamentul. O asemenea prevedere trebuie introdusa expres in Romania, din doua motive.

Unu, pentru a preveni abuzurile politice ale Parlamentului fata de un presedinte care nu incalca Constitutia, pentru ca oricand o majoritate ostila presedintelui se poate constitui, iar aceasta, sfidand normele constitutionale, poate sa suspende mandatul unui presedinte si poate sa-l impiedice sa isi duca in bune conditii mandatul pe care l-a primit de la corpul electoral.

Iar, pe de alta parte, e vorba de pastrarea echilibrului intre puterile statului, pentru ca, in acest moment, Parlamentul nu raspunde in fata nimanui, ca mijloc de echilibru institutional.

Ori, daca presedintele poate fi suspendat, presedintele ales de popor, poate fi pus sub acuzare, tot ales de popor, Parlamentul nu are nici o posibilitate de a fi dizolvat, pentru ca sunt niste conditii absolut imposibil de indeplinit pentru dizolvarea Parlamentului. Deci, trebuie flexibilizat acest mecanism, pentru a fi o raspundere reciproca.

» Ce model de stat propuneti?

O republica semiprezidentiala dupa model francez. Acesta este modelul in care eu cred.

» Daca ramane domnul Basescu presedinte... Dar daca ramane domnul Vacaroiu?

Acest model nu are nici o treaba cu cine e presedinte. Nu, eu militez pentru o clarificare foarte evidenta a raportului institutional, indiferent de cine este presedinte.

Actuala Constitutie, cat timp va fi in vigoare, va genera conflicte institutionale intre presedinte si premier, oricare ar fi ei, mai violente sau mai putin violente, pentru ca substanta conflictului exista chiar in textul Constitutiei. Ai un presedinte ales, dar fara putere concreta, si ai un prim-ministru, rod al unor negocieri si compromisuri, dar cu foarte multa putere.

tara trebuie sa fie condusa in primul rand de cei care au legitimitatea votului popular, iar presedintele trebuie sa aiba parghii suficiente, nu totale, dar suficiente, ca sa-si poata pune in practica mandatul pentru care a fost votat de corpul electoral.

Ce ar face un primar, de exemplu, daca el n-ar putea sa dea dispozitii in oras sa puna in practica proiectele pe care le-a promis? Sau sa astepte tot timpul ca altcineva sa conduca orasul, in conditiile in care primarul, de exemplu, este ales? La fel si cu presedintele, el este singurul ales de catre popor.

El trebuie sa aiba parghii institutionale prin care sa poata lupta impotriva coruptiei, sa poata oferi un trai mai bun, sa poata mari pensiile, sa organizeze un sistem de sanatate mai bun, sa se implice in Educatie...

» Tot dupa model francez, presedintele ar trebui sa prezideze sedintele Guvernului?

Prezideaza, conduce, semneaza actele Guvernului, poate dizolva Parlamentul, poate convoca referendum legislativ si nu consultativ pe o tema data - sunt arme care ii stau la indemana si care sunt extrem de puternice, care il fac extrem de consistent ca actor politic si constitutional.

» Ar trebui sa aiba posibilitatea de a demite premierul?

Nici in Franta, dupa parerea mea, nu are posibilitatea de a demite premierul si nici in Romania nu cred ca ar trebui sa poata demite premierul. Acest lucru trebuie sa ramana la controlul Parlamentului. Parlamentul este, in ultima instanta, cel care, prin votul de investitura da mandat Guvernului, tot Parlamentul trebuie sa retraga increderea Guvernului, prin motiune de cenzura.

Dar presedintele trebuie sa fie acel factor care sa se poata implica in actele Guvernului.

» Aveti semnale ca primarii, colegii dumneavoastra din PD, vor fi hartuiti de actuala guvernare?

Cunoscand practica PSD-ului si asocierea lor cu PNL-ul, ne putem astepta la orice. Speram, insa, ca Romania sa fi trecut de acele vremuri, desi nu este imposibil sa avem o revenire la acel trecut pe care il cunoastem din perioada 2000-2004, avand in vedere coabitarea de interese politice si economice printre PSD si PNL.

» Credeti in scenariul cu masoneria?

Nu iese fum fara foc.

Liberalii din Cluj sunt masoni?

Nu stiu. Nu stiu si nu cred. Dar nu iese fum fara foc.

» In Parlament, exista doua mari grupari. PD si PLD pe de o parte, iar in cealalta tabara intra PNL, PSD, UDMR, PC si PRM. In eventualitatea unor alegeri anticipate, cu cine ar putea forma PD un Guvern?

Haideti sa nu mergem atat de departe. Eu sunt convins ca Partidul Democrat cu Partidul Liberal Democrat vor avea posibilitatea sa aiba majoritatea, aproape de 50 la suta.

Daca ne uitam astazi pe sondaje, PD are 30-35 la suta, uneori chiar 39 la suta, convinsi fiind de faptul ca PLD va recupera o mare parte a electoratului liberal, exista o sansa foarte mare ca cele doua formatiuni politice sa poata asigura o majoritate parlamentara si un Guvern, in urma alegerilor anticipate. Deocamdata, cred ca PD si PLD vor putea forma viitorul Guvern.